handdator

Visa fullständig version : Lättkörd nybörjarhoj som inte är för liten..



spionnadh
2013-08-10, 13:10
Hej!
Har varit hang around ett tag och kände att det var dags att bli medlem här!
Jag planerar att skaffa mckort till våren, och sitter nu och letar efter en lämplig förstahoj. Jag har kollat runt lite här på forumet, på blocket och även talat med vänner som är hojåkare. Om jag har förstått saken rätt är det vettigare att ha en touring än en custom att övningsköra med.
Jag vill inte växa ur den allt för snabbt heller..
Är 186cm och väger mellan 87-90kg och har ganska bra kondis (om det nu spelar någon roll...)
Med dessa ingångsvärdena är det väl rätt lätt att hitta en lämplig hoj. Så därför gör jag det lite mer komplicerat genom att min kära sambo ska sitta bekvämt på bönpallen. Hon är 153cm och väger runt 55kg.

Så. Har ni några tips på vettiga, driftsäkra nybörjarhojar som gärna får kosta mindre än 20000kr? Tanken är att den ska användas till lite helgutflykter, och dagstrippar..
All input tas tacksamt emot! :)

Ankan1
2013-08-10, 13:21
Sevenfiftyn.Bra nybörjarhoj på 750cc som inte är för motorsvag och bra att skjutsa på med en upprätt körställning med väldigt bra kvalitet.Om den sedan kvalar in till din ålder och detta mc körkort vet jag inte.

http://i40.tinypic.com/2rp8cba.jpg

Hittade några på Blocket i väldigt bra skick.Mycket hoj för pengarna.

http://www.blocket.se/dalarna/Honda_CB750_48203210.htm?ca=23_11&w=3

spionnadh
2013-08-10, 13:37
Ja, just det! 27år gammal, vilket innebär att jag, med fasa, har börjat inse sanningen i "man är inte tjugo längre"... Tungt kort är det jag ämnar ta..
Jag har inte kommit till det stadie där jag kan förklara vad jag vill ha ut av en motorcykel rent estetiskt. Men ovan visade hoj är snygg, om än i överkant av sportighet av vad jag tycker är tilltalande.
Försökte förklara för en vän vad jag tycker är snyggt. Han mumlade något om caféracer och billiga japanska customs (som han för övrigt ansåg vara att ta genvägar..)

Cy2
2013-08-10, 14:04
http://www.blocket.se/blekinge/Ducati_796_Monster_ABS_47964530.htm?ca=22&w=1&last=1

Något hitåt kanske?

spionnadh
2013-08-10, 14:24
http://www.blocket.se/blekinge/Ducati_796_Monster_ABS_47964530.htm?ca=22&w=1&last=1

Något hitåt kanske?

Haha, nej, faktiskt inte. Helt fel pris och dessutom söker jag något med en mer "klassisk" känsla.. :)

Gillar looken på denna.. Finns det något liknade som är tyngre?
http://mobil.blocket.se/dalarna/Suzuki_tu_250_X_48534828.htm?ca=22&w=3

jrutgers
2013-08-10, 18:49
Pris brukar ju öka med CC.
Jag tog körkort på en cb 750 á 250kg.
Kanonhoj som är driftsäker och enkel att köra.
Min är en 81:a, men det finns nyare tex Sevenfifty som är kanon.

Cy2
2013-08-10, 19:42
http://www.blocket.se/horby/Suzuki_VX_800_47925276.htm?ca=23&w=1

Något hitåt kanske?

spionnadh
2013-08-10, 19:59
http://www.blocket.se/horby/Suzuki_VX_800_47925276.htm?ca=23&w=1

Något hitåt kanske?

Jaa, nu börjar vi snacka! ;)


Sambon är iväg i eftermiddag, så jag har nöjessurfat hela dagen känns det som. Honda cb750 och Suziki gsx750E har fallit mig på läppen..
Om vi jämför cb, gsx-e och vx. Hur är de i lättmekadhet, körglädje, komfort och driftsäkerhet?

magnusda
2013-08-10, 20:11
Jag är en återfallsknutte som nu kört 2 säsonger på en antik gammal GSX550. Har ungefär samma kriterier som du. Ska kunna skjutsa och hojen ska inte kosta en förmögenhet.

Jag väntar på en några år gammal Suzuki Bandit 1200 till rätt pris. Kanske något?

http://www.blocket.se/sodermanland/Suzuki_GSF_1200_S_Bandit_48620484.htm?ca=21&w=3

Om jag inte hinner först! :-)

spionnadh
2013-08-10, 20:15
Jag är en återfallsknutte som nu kört 2 säsonger på en antik gammal GSX550. Har ungefär samma kriterier som du. Ska kunna skjutsa och hojen ska inte kosta en förmögenhet.

Jag väntar på en några år gammal Suzuki Bandit 1200 till rätt pris. Kanske något?

http://www.blocket.se/sodermanland/Suzuki_GSF_1200_S_Bandit_48620484.htm?ca=21&w=3

Om jag inte hinner först! :-)

Trevligt!
Den är lite för sportig för min smak.
Vad tror du annars om en 1200 till en nybörjare som mig? Är de inte för tunga?

magnusda
2013-08-10, 20:24
Trevligt!
Den är lite för sportig för min smak.
Vad tror du annars om en 1200 till en nybörjare som mig? Är de inte för tunga?

Bandit 1200 är mer touring än sport. Väljer man en för liten hoj är risken att man tröttnar fort. Det är min egen erfarenhet. och jag tror inte en 1200 Bandit blir några problem för dig. Annars är tipset om Sevenfiftyn bra!

Figurehead
2013-08-10, 22:37
Kör helt annan cykel i vanliga fall, men under tiden den står i garaget för div. reparationer har jag fått låna en Suzuki GR650. Måste säga att den är helt fantastisk gällande köregenskaper och komfort. Den må vara ful som stryk, men den är billig, pigg, lättkörd och kul som attan. =) Det var även den cykeln jag övningskörde på, och det gick utan problem.

Ove
2013-08-10, 22:53
:hmmmm2: Varför inte titta på "äventyrsstuket". Där finns det en hel del att välja på från alla japanerna, BMW, KTM osv. Bekväma och lättkörda maskiner som man aldrig växer ur för dom växer med uppgiften. Lilla sambon ska naturligtvis vara med och säga sitt. ;)

spionnadh
2013-08-10, 23:44
:hmmmm2: Varför inte titta på "äventyrsstuket". Där finns det en hel del att välja på från alla japanerna, BMW, KTM osv. Bekväma och lättkörda maskiner som man aldrig växer ur för dom växer med uppgiften. Lilla sambon ska naturligtvis vara med och säga sitt. ;)

Ja, lilla sambon har förstås en hel del att säga till om. Hon ska ju trots allt följa med och också kunna njuta av upplevelsen. :)
Har blivit tipsad både här och av en vän om cb750. Den verkar vara väldigt populär och utseendemässigt (och skattemässigt.....) tilltalar åttiotalaren mig verkligen.
Som känslan är just nu så ska jag ta och hitta en att provsitta i min närhet. Borde väl stå någon hos nån handlare i närheten kan man tycka =)

Hur är det med packväskor och söta flickor som sitter bakom? Går dessa att kombinera?

magnusda
2013-08-11, 08:05
Ja, lilla sambon har förstås en hel del att säga till om. Hon ska ju trots allt följa med och också kunna njuta av upplevelsen. :)
Har blivit tipsad både här och av en vän om cb750. Den verkar vara väldigt populär och utseendemässigt (och skattemässigt.....) tilltalar åttiotalaren mig verkligen.
Som känslan är just nu så ska jag ta och hitta en att provsitta i min närhet. Borde väl stå någon hos nån handlare i närheten kan man tycka =)

Hur är det med packväskor och söta flickor som sitter bakom? Går dessa att kombinera?

Skippa 80-talare. Gå ett årtionde framåt. Jag kör en Suzuki GSX550 från 83 och inser efter 2 säsonger att det hänt mycket på 10 år!
Packväskor och dam där bak är inga problem. Kör med 2 GIVI sidoväskor och dam där bak.
cb750.n är en riktig bra hoj och ett bra förslag, men begränsa dig inte. 1200-banditen som jag nämner är mycket prisvärd och enligt mig en kanonhoj! Har ni tänkt er längre semesterturer hade jag utan tvekan valt en 1200. Men vi tycker alla olika och cb750 är som sagt ett bra förslag det också.

Ove
2013-08-11, 09:54
Hur är det med packväskor och söta flickor som sitter bakom? Går dessa att kombinera?

:) Absolut! Dessutom en topbox bakom ryggen så sitter hon SÅ bra. :cool:

Månne
2013-08-11, 15:04
Alla hojar är lätta när de rullar, framförallt är det skönare att åka länge.

Olle Å
2013-08-11, 19:18
:) Absolut! Dessutom en topbox bakom ryggen så sitter hon SÅ bra. :cool:

Det här med topbox och passagerare är lite lurt. Det gäller verkligen att det finns plats för passageraren och gärna att man kan ha en " kudde " fäst på framsidan av boxen. Åkte några mil i somras bakpå och fick ont i ryggen av en skavande box. Det brukar gå bra att anpassa boxplacerngen om man gör rätt från början exvis med någon form av adapterplatta.

Ove
2013-08-11, 20:15
Det här med topbox och passagerare är lite lurt. Det gäller verkligen att det finns plats för passageraren och gärna att man kan ha en " kudde " fäst på framsidan av boxen.

:) Finns med både ryggstöd och stoppade armstöd. :cool:

spionnadh
2013-08-11, 20:16
Tack för all input hittills! Jag lär mig nya saker hela tiden!

En liten fundering. Får man mer motorcykel för pengarna om man köper begagnat på vintern? Är det, så att säga, lättare att fynda någon årstid?

Kan iofs tänka mig att det är svårare att göra grundliga kontroller i minusgrader. Det är därför jag ska tvinga med mig en vän :D

Ove
2013-08-11, 21:05
:flute: Det finns några Transalper på Blocket i din närhet, kanske något att titta på ändå...

magnusda
2013-08-11, 22:18
Tack för all input hittills! Jag lär mig nya saker hela tiden!

En liten fundering. Får man mer motorcykel för pengarna om man köper begagnat på vintern? Är det, så att säga, lättare att fynda någon årstid?

Kan iofs tänka mig att det är svårare att göra grundliga kontroller i minusgrader. Det är därför jag ska tvinga med mig en vän :D

Har alltid hört att det skulle vara så, men tycker nog hösten, när man vill bli av med hojen, eller tidig vår när man inser att den inte blivit såld, fungerar också. Vintern som var, fanns det knappt en hoj till salu. Nu, däremot finns en hel del.

klaus
2013-08-13, 01:46
ska du ta kortet med hojen så får du prioritera det i första hand, blir inte mycket skjutsande innan du har kort
mina elever har haft hojar mellan 600 till 900, perfekta för övningskörning,lätta att sälja vidare när man fått kortet och kan välja vad man verkligen vill
så mitt råd är att köp en bra övningshoj och byt den när du fått kortet
lycka till

köpte frugans övningshoj, en Kawasaki z-7 750 årsmodel 2001 för 18.000, har redan en köpare för den när frugan är färdig, mycket bra deal

spionnadh
2013-08-13, 06:32
ska du ta kortet med hojen så får du prioritera det i första hand
[...]
så mitt råd är att köp en bra övningshoj och byt den när du fått kortet
lycka till
Tack för tips och lyckönskning! :)
Jag har tittat igenom tråden och de tips jag fått, som dessutom passar min plånbok är;
Honda cb750
Suzuki vx800
Suzuki gsx750
Suzuki gsf 1200 Bandit
Suzuki gr650
Honda transalp

Är det någon av dessa som du anser kvala in som lättkörd övningshojar?

Olle Å
2013-08-13, 07:49
Tack för tips och lyckönskning! :)
Jag har tittat igenom tråden och de tips jag fått, som dessutom passar min plånbok är;
Honda cb750
Suzuki vx800
Suzuki gsx750
Suzuki gsf 1200 Bandit
Suzuki gr650
Honda transalp

Är det någon av dessa som du anser kvala in som lättkörd övningshojar?

Den absolut roligaste hojen är Transalpen. Den begränsar inte ditt vägval på något sätt. grus, asfalt, kostigar och annat går lika bra.:rock::rock::rock:

räven
2013-08-13, 09:18
Ofta får man prova några hojar innan man vet vem man är ?

magnusda
2013-08-13, 11:04
Efter lite eftertanke....
Mitt tips om Banditen är nog bra om man HAR kortet. Sluter mig nog till Ankans tips om cb750.n om du ska ta kortet med hojen.

Ove
2013-08-13, 20:57
http://mobil.blocket.se/dalarna/Suzuki_tu_250_X_48534828.htm?ca=22&w=3


http://www.blocket.se/horby/Suzuki_VX_800_47925276.htm?ca=23&w=1

:rock: Ska jag ge skönhetspris åt några hojar så är dessa båda starka kandidater. Bara det, tu250x är en väldigt liten hoj och vx 800 är rätt lagom men fel stuk på både för min kropp och mina vägval. Men nu var det inte jag som skulle köpa hojen :rolleyes:

Månne
2013-08-13, 23:58
På sommaren och hösten brukar priserna ligga bäst, alla har redan köpt då och de som ligger på annons ligger länge osålda.
Det är lättare att pruta på de som legat ute ett par veckor.

klaus
2013-08-14, 01:38
Tack för tips och lyckönskning! :)
Jag har tittat igenom tråden och de tips jag fått, som dessutom passar min plånbok är;
Honda cb750
Suzuki vx800
Suzuki gsx750
Suzuki gsf 1200 Bandit
Suzuki gr650
Honda transalp

Är det någon av dessa som du anser kvala in som lättkörd övningshojar?

kolla att 650 är reggad som tung,dom är ofta reggade som begränsade=dålig deal när man måste regga om
750-800 ok oavsett märke,skiljer inte mycket mellan hojarna körmässigt
1200 är för stor som övningshoj,för mycket balansövningar=man ska inte göra saker svårare än dom redan är
transalpen är för hög,(som sagt raden ovanför)
mina åsikter som övningslärare ;). Alla mina elever har bytt hoj efter en tid när dom fått kortet,övningshojar är sällan så roliga att ha när man väl kan välja fritt,men mycket användbara när man ska jobba sig fram till kortet
priset avgör ofta,övningshojen ska inte vara alltför dyr eftersom du kommer att lägga ner den,men kolla att den är ok annars, så slipper du betala massa onödig service och byte av delar

rolfmm
2013-08-14, 05:46
Suzuki vx800 har kardan - ingen nackdel...... ;)
Prisvärd, använd hellre lite mera på körutrustning...... :)