handdator

Visa fullständig version : Ny dator



Nina
2007-11-10, 08:34
Min gamla PC slogs med mig och jag gav en fet smäll i form av en formattering. I samma svep försvann en hel del drivrutiner i ett svep, bland annat näverkskortet för jag hade påhälsning av åskan en natt som raderade ut skrivare, grafikkort, nätverkskort och allt möjligt som jag var tvungen att köpa in. Så nu saknas skärmens, grafikkortets och nätverkskortets drivrutiner. Blä vad jobbigt. Det är mer krångel och djävulskap med PC än med en Mac som bara funkar. PC:n har jag fixat flera gånger, Macen har jag lagat EN (1) gång och det var när åskan knep nätverkskortet, annars tuffar Macen bara på utan problem.

Nu orkar jag inte fixa PC:n, sneglade på en bärbar som har större hårddisk än min gamla PC, dessutom har den lilla rackaren dubbla processorer. Så jag blev med en bärbar PC, en HP Pavilion med Win Vista.

Vista är för övrigt precis som XP, bara i ny kostym. Allt är precis som i XP, en enda ny grej har jag hittat och det är att man byta namn på t ex Papperskorgen, så nu heter den Sophinken.
Men annars är det precis som vanligt tycker jag förutom en snyggare design.
Jo! Lite trögare än XP förstås, det märks att operativsystemet tar mer plats.

Men jag får inte det trådlösa kortet att fungera. Den hittar mitt nätverk javisst men jag misstänker att min router inte funkar ihop med Vista... Har kollat Trendnets hemsida i USA (den svenska hemsidan suger, de har ingen support ens) och enligt USA har just min router utgått och ersatts med en modell som stödjer Vista. Det finns inte ens nån drivrutin eller hårdvara att stoppa in i routern. Det lutar åt att köpa en ny router också.
Å andra sidan är den gammal men den funkar finfint.
Den bärbara funkar att koppla upp om jag har en nätverkskabel inpluggad och det beror på att det då går över ett annat nätverkskort i den. Men den trådlösa, den är för modern för min router.

Dessutom, det trådlösa kortet som sitter i är ett mobilt kort. Det menas att då kan jag surfa var som helst med tillgång till ett nätverk, t ex på ett kafé om en skylt sitter uppe.

Jisses så modern jag känner mig just nu. :D