handdator

Visa fullständig version : Byte av däck!?



Cubalibre
2013-07-26, 16:03
Jag tänkte skicka efter ett par Michelin pilot road 3 till mina Yamaha FZ1, hoppas det blir bra för det första.....eller skall man ta något annat?

Sedan har jag ringt till ett par däckfirmor här i Göteborg och frågat vad dom skall ha för ett byte av fram och bakdäck, och ingen av dessa firmor monterar av hjulen, utan man måste komma in med lösa hjul och däck :-/

Finns ingen chans att jag ger mig på att skruva av några hjul, och jag har inte ens möjlighet att göra det då jag inte har något att lyfta upp hojen på.

Är det bara Mc-verkstäder man kan vända sig till då? känns ju som att arbetet kommer bli dyrare än själva däcken då.... :-/

mirrisen
2013-07-26, 16:57
Pilot Road är säkert ett bra val, men det kan du säkert få bättre vittnesmål om.

Om du köper däcken via hojdäck.se kan du få dem skickade till närmaste vianor-verkstad. Sen bokar du skiftet hos dem med hjälp av hojdäcks kundnummer och då kostar skiftet på "hel hoj" (alltså att du kör dit hojen as is) 750 kr.
Jag beställde mina däck i måndags kväll, i förmiddags kom de till däckverkstan och på eftermiddan var de skiftade på hjulen, som jag nu ska skruva fast på min hoj! :)

Grusbusen
2013-07-26, 17:22
Jag ställde samma fråga till den nyöppnade MC-butiken i Kalmar. (Alternativ 1 MC). Han ville ha 500-600 kr för att skifta däcken på min hoj om jag kom med egna däck.

Känns som ett rimligt pris för låta ett proffs göra hela jobbet.

Cubalibre
2013-07-26, 17:36
Pilot Road är säkert ett bra val, men det kan du säkert få bättre vittnesmål om.

Om du köper däcken via hojdäck.se kan du få dem skickade till närmaste vianor-verkstad. Sen bokar du skiftet hos dem med hjälp av hojdäcks kundnummer och då kostar skiftet på "hel hoj" (alltså att du kör dit hojen as is) 750 kr.
Jag beställde mina däck i måndags kväll, i förmiddags kom de till däckverkstan och på eftermiddan var de skiftade på hjulen, som jag nu ska skruva fast på min hoj! :)

Nu körde jag på hojdäck.se, orka inte leta billiga lösningar som sparar mig nån hundralapp bara.

JAg hoppas bara att dom har personal på Vianor som klarar av att montera av och på hjulen?

mirrisen
2013-07-26, 21:25
Nu körde jag på hojdäck.se, orka inte leta billiga lösningar som sparar mig nån hundralapp bara.

JAg hoppas bara att dom har personal på Vianor som klarar av att montera av och på hjulen?

750 kr för hela hojen ÄR billigt.
Du valde väl verkstad när du beställde däcken? Här kan du kolla vilka som tar hel hoj:
http://hojdack.se/Verkst%C3%A4der/Karta.aspx

Cubalibre
2013-07-26, 21:30
750 kr för hela hojen ÄR billigt.
Du valde väl verkstad när du beställde däcken? Här kan du kolla vilka som tar hel hoj:
http://hojdack.se/Verkst%C3%A4der/Karta.aspx

Japp det gjorde jag. Jag undrar bara hur vana dom är vid att byta däck på en motorcykel Hoppas inte det blir något fel bara.

Och jo det är väl helt överkomligt. Kunde dock beställt däcken från ett annat ställe för 400:- billigare, men då hade jag fått släpa med mig däcken till Vianor också, plus att det kanske hade kostat mer än 750:- då...

mirrisen
2013-07-26, 22:28
Japp det gjorde jag. Jag undrar bara hur vana dom är vid att byta däck på en motorcykel Hoppas inte det blir något fel bara.

Och jo det är väl helt överkomligt. Kunde dock beställt däcken från ett annat ställe för 400:- billigare, men då hade jag fått släpa med mig däcken till Vianor också, plus att det kanske hade kostat mer än 750:- då...

Så värst rocket science är det ju inte att skruva av hjul. Ring och fråga dem annars?
Det priset på Vianor gäller nog bara när man beställer via Hojdäck, så förmodligen blir detta ändå en bra affär.

Hornet
2013-07-26, 22:43
Jag köpte dom däcken som du har nu Michelin pilot road 3 fram och bak och fick betala för däcken + montering och balansering 3500 kr.

Borken
2013-07-27, 09:45
Räkna med repor å skit om det är en bildäckfirma som skall göra det!

Annars är det inte för jäkla grinigt å skifta själv, 3 däckjärn ett par fälgskydd å en massa tvål är det som behövs förutom balansering då.

Med en sån hoj, vore det inte bättre med Pilot Power?

Cubalibre
2013-07-27, 09:56
Räkna med repor å skit om det är en bildäckfirma som skall göra det!

Annars är det inte för jäkla grinigt å skifta själv, 3 däckjärn ett par fälgskydd å en massa tvål är det som behövs förutom balansering då.

Med en sån hoj, vore det inte bättre med Pilot Power?

Om dom skadar något så får väl dom stå för det isf.

Jag har ingen aning. Nu är pilot road däcken beställda, så det får bli så.

engström67
2013-07-28, 22:31
Om dom skadar något så får väl dom stå för det isf.

Jag har ingen aning. Nu är pilot road däcken beställda, så det får bli så.

Pilot power...nä pilote road ska du ha,både bättre livslängd och våtgrepp:)

Cubalibre
2013-08-01, 09:14
Jag beställde ju mina däck på hojdäck.se, vade leverans till Vianor där skiftet skall ske. Ringde dom idag för att kolla om dom hade fått in mina däck, vilket dom hade. När han hörde att jag inte skulle komma in med lösa hjul utan med hela hojen så tyckte han det var jobbigt med en gång. Det är tydligen en Vianor däckverkstad för LASTBILAR, och det trots att det står klart och tydligt att dom byter på hel hoj.

Det var heller inget dom kunde göra medan man väntar, utan dom är tvungna och ha hojen på morgonen, och hela dan :-/

När jag frågade om det skulle bli några problem, och om dom visste vad dom sysslade med så svarade han bara att dom kan ju mecka och skruva med saker :-/

Känns ju sådär bra.....jag ringde med en gång till en mc-verkstad och frågade, dom skulle ha 1600:- för att byta 2 däck, och hade ingen tid förens i mitten av September. Andra stället jag ringde till erbjöd enbart skifte om man hade köpt däcken hos dom :-/

JAg tittade föresten på ett klipp på Youtube där en kille visar hur man monterar av ett bakdäck. Och det är ju bara en en enda mutter och bort med bulten så är hjulet löst. Varför skall dom behöva ha min hoj i 8 timmar när det känns som att hela jobbet är gjort på max en timma....

Vad fan gör man....

Olle Å
2013-08-01, 09:39
Jag beställde ju mina däck på hojdäck.se, vade leverans till Vianor där skiftet skall ske. Ringde dom idag för att kolla om dom hade fått in mina däck, vilket dom hade. När han hörde att jag inte skulle komma in med lösa hjul utan med hela hojen så tyckte han det var jobbigt med en gång. Det är tydligen en Vianor däckverkstad för LASTBILAR, och det trots att det står klart och tydligt att dom byter på hel hoj.

Det var heller inget dom kunde göra medan man väntar, utan dom är tvungna och ha hojen på morgonen, och hela dan :-/

När jag frågade om det skulle bli några problem, och om dom visste vad dom sysslade med så svarade han bara att dom kan ju mecka och skruva med saker :-/

Känns ju sådär bra.....jag ringde med en gång till en mc-verkstad och frågade, dom skulle ha 1600:- för att byta 2 däck, och hade ingen tid förens i mitten av September. Andra stället jag ringde till erbjöd enbart skifte om man hade köpt däcken hos dom :-/

JAg tittade föresten på ett klipp på Youtube där en kille visar hur man monterar av ett bakdäck. Och det är ju bara en en enda mutter och bort med bulten så är hjulet löst. Varför skall dom behöva ha min hoj i 8 timmar när det känns som att hela jobbet är gjort på max en timma....

Vad fan gör man....
Man får då lov att lära sig att byta själv. det ät faktiskt inte så¨svårt. Får väl investera i lite hjälpmedel. men då slipper du ju att vänta och bli frustrerad.:rock::rock:

Borken
2013-08-01, 10:41
Det tar nog mer än en timma om dom inte gjort det på en likadan hoj innan.

jrutgers
2013-08-01, 14:40
Vette f-n om jag skulle lita på att grejerna satt som dom skulle när dom é klara?

Du borde ju fått ett solklart Ja på att dom kan och vet vad dom håller på med..

Så tycker iaf jag....

erikn
2013-08-01, 14:44
Idag ringde Posten och frågade om jag var hemma, de hade ett däck till mig. Det var jag inte, så vi får se hur det löser sig. Sedan ska jag byta själv, det blir spännande för det är första gången. Ska köpa den där ställningen på Biltema för balansering också.

Knarr
2013-08-01, 15:37
Var på posten i dag o hämtade två nya Metzelerdäck, har tänkt kasta mig över dom med mina nya Biltema-däckjärn nu i helgen. :)

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Cubalibre
2013-08-01, 19:06
Nej jag tycker också det känns lite läskigt. Vågar man åka där ifrån....

Jaja, jag känner att jag inte har så mycket att välja på....får hoppas det blir bra.

Olle Å
2013-08-01, 21:19
Ett tips till er som försöker kränga däck själva. Använd gärna stark diskmedelslösning och pensla på vid fälgen även då ni skall ta av det gamla däcket. Biltema har smörja att använda vid påläggningen.
Du kan ju använda diskmedlet där oxå. Kan vara lite bökigt att få loss däcket från fälgen. Finns lite tjuvtrix där ocxå. En tving funkar bra.
Jag har ingen balanseringsapparat utan borrade ett hål i arbetesbänken och sticker in hjulaxeln där.
Har gjort en mycket enkel apparat för att hålla fast hjulet vid monteringen och även ett järn som klämmer loss däcket via en hävarm.

engström67
2013-08-01, 21:37
Tur att sådant ingår vid köp av däck på Euromaster här,och repfria fälgar:)

rogga
2013-08-01, 22:16
Har repfria fälgar :-) och fixar mina däck själv

engström67
2013-08-02, 06:31
Har repfria fälgar :-) och fixar mina däck själv

va bra:)

Olle Å
2013-08-02, 10:00
va bra:)

Kan vara svårt att hålla alla repor borta om man skiftar däck ofta. Kör man som jag en offroadhoj som går både här och där, så blir det lite repor i allafall. Skiftar däck 2-3 ggr per år. Finns faktiskt skydd att köpa för däckjärnen.
Borde kunna gå att limma fast en bit hårdare plast på däckjärnet. Skall prova det nästa gång.:):):)

Cubalibre
2013-08-02, 18:35
Ingen kunnig som bor i närheten av Göteborg som vill byta och tjäna dom här 750 kronorna som Vianor skall ha?

Knarr
2013-08-03, 14:02
Nya däck på plats. Det tog knappt 3 minuter. :rolleyes:

rHDt1J41J1c

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

räven
2013-08-03, 14:22
Vilken våldsamhet, haha, tur han inte nöp hål på slangen

engström67
2013-08-04, 20:46
Har repfria fälgar :-) och fixar mina däck själv

lite enklare med sådana där smala däck:)

engström67
2013-08-04, 20:48
Kan vara svårt att hålla alla repor borta om man skiftar däck ofta. Kör man som jag en offroadhoj som går både här och där, så blir det lite repor i allafall. Skiftar däck 2-3 ggr per år. Finns faktiskt skydd att köpa för däckjärnen.
Borde kunna gå att limma fast en bit hårdare plast på däckjärnet. Skall prova det nästa gång.:):):)

Kör bara ca 1500 mil per säsong,brukar byta vid typ 800mil på gummiverkstad och alltid utan skador.Har aldrig repor på hojarna,vill ej ha.:)

Cubalibre
2013-08-04, 21:00
Kör bara ca 1500 mil per säsong,brukar byta vid typ 800mil på gummiverkstad och alltid utan skador.Har aldrig repor på hojarna,vill ej ha.:)

Det blir ju nästan 2 uppsättningar däck för varje säsong då? låter dyrt.....Själv hade jag tänkt ha mina däck i 5 år iallafall, om jag har kvar min hoj såpass länge ;-)

Olle Å
2013-08-05, 10:34
lite enklare med sådana där smala däck:)

Håller inte med dig. Enklare att skifta däck om de är bredare. Det är ju bara att jämföra omläggning av smalt framdäck med ett bredare bak. I alla fall om man gör jobbet själv.:):):)

klaus
2013-08-05, 12:27
har man dom rätta verktygen så är bytet enkelt oavsett bredd, har bytt däck från 90 till 360 i bredd,inga problem,gamla däck som hårdnat kan vara lite knepiga men hittills har jag fått loss allt

engström67
2013-08-05, 14:45
Förstår jag väl att det är enkelt att byta själv.Men bättre nån annan gör det när det ändå ingår i däckpriset:).

engström67
2013-08-05, 14:56
Det blir ju nästan 2 uppsättningar däck för varje säsong då? låter dyrt.....Själv hade jag tänkt ha mina däck i 5 år iallafall, om jag har kvar min hoj såpass länge ;-)

Dyrt och dyrt,beror väl på hur man ser det.5år ???ja det går väl om man kör 150 mil per säsong.Däck är väl en rätt liten kostnad i tanke på vad man betalar för mycket annat.Tillbehör och personlig utrustning mm.Kan ju inte gå runt och tycka att saker och ting är dyrt,då kan man ju sälja hojen och gå.Jag brinner för detta och då får det kosta.Även om hojen stått ett par veckor nu:) åker när jag har tid,och snart semester.

erikn
2013-08-05, 23:47
Sprack mitt däckbyte. Fick loss det gamla, men det var slang i det och jag trodde att det var slanglöst. Så nu har jag en fälg utan ventil färdigt för att få på det nya däcket.

Var får man tag på en ventil till fälgen? Har googlat lite, verkar vara 8,3 mm (utan att ha mätt) som jag ska ha. Det är ju ingen vanlig ventil till plåtfälg för bil, fälgen är ju bra mycket tjockare.

Helst i Södertäljetrakten då jag passerar där på väg till/från jobbet i Nykvarn, bor i Tumba.

Ove
2013-08-06, 07:49
Var får man tag på en ventil till fälgen? Har googlat lite, verkar vara 8,3 mm (utan att ha mätt) som jag ska ha. Det är ju ingen vanlig ventil till plåtfälg för bil, fälgen är ju bra mycket tjockare.


:) Bör inte bli svårt att hitta - fråga hos dom som säljer däck.

Olle Å
2013-08-06, 08:20
Sprack mitt däckbyte. Fick loss det gamla, men det var slang i det och jag trodde att det var slanglöst. Så nu har jag en fälg utan ventil färdigt för att få på det nya däcket.

Var får man tag på en ventil till fälgen? Har googlat lite, verkar vara 8,3 mm (utan att ha mätt) som jag ska ha. Det är ju ingen vanlig ventil till plåtfälg för bil, fälgen är ju bra mycket tjockare.

Helst i Södertäljetrakten då jag passerar där på väg till/från jobbet i Nykvarn, bor i Tumba.

Fattar inte hur du menar. Har du tagit av det gamla däcket med slang, så borde väl ventilen sitta kvar på slangen?
Har du en äldre fälg, så måste du ha en slang även om däcket i sig är slanglöst.:eek::eek:

erikn
2013-08-06, 08:43
Jag trodde i min enfald att jag kunde köra utan slang, jag har fått uppfattningen att andra gör det med den fälgen som jag har på hojen. Men det är möjligt att jag har missuppfattat det hela.

Åker till en däckfirma på lunchen, har med mig fälg och däck i bilen. Får se om jag ber dem sätta på däcket också, det var svettigt i garaget igår när det gamla skulle av.

Kommer inte ihåg vem det var som skrev det, men hjulsidan med bromsbackarna gled ut direkt så de kunde jag lyfta undan på en gång. Men blev lite snopen när andra sidan ramlade av med drevet under tiden jag vred och bände, det hade jag inte väntat mig.

Mats Liifv
2013-08-06, 09:00
Du måste ha slang i däcket!

Låt en firma göra jobbet, mycket bekvämare plus att du slipper klämma sönder slangen....;)

räven
2013-08-06, 09:06
Om man inte är händig å ha grejor, låt lokala däckhandlare sälja däck å montera åt er. Däck monterat brukar vara bra prisalternativ.

klaus
2013-08-06, 09:26
Förstår jag väl att det är enkelt att byta själv.Men bättre nån annan gör det när det ändå ingår i däckpriset:).

köper mina däck direkt från fabrik i England för en tredjedel av priset här (en uppsättning Avon Venom fram o bak gick på 2.500sek inkl frakt), så då får man byta själv eller betala att nån annan gör jobbet och eftersom jobbet är inte så märkvärdigt + att dom tar ca 400sek per hjul så kan jag gott göra det själv


apropå ventiler så även Biltema säljer såna,men alla däcksfirmår har dom. Nu byter jag inte ventil varje gång jag skiftar däck men man bör inte ha alltför gamla ventiler på sina fälgar,sedan finns dom i alla möjliga böjda varianter så om du tycker det är bökigt att fylla på luft så se till att det blir rätt böj på ventilen vid nästa däckbyte, låter jag firman byta däck så ska ventilbyte ingå.
har man slangar så sitter ju ventilen i slangen,som sagt tidigare :)

erikn
2013-08-06, 10:47
Du måste ha slang i däcket!

Låt en firma göra jobbet, mycket bekvämare plus att du slipper klämma sönder slangen....;)

Varför måste jag ha slang i däcket? Är det för att det är ett diagonaldäck? Vill inte vara otrevlig, men är allmänt vetgirig och vill gärna ha förklarat för mig varför.

erikn
2013-08-06, 15:47
Det bidde en lång historia.

Åkte iväg på lunchen till Lina däck i Södertälje. Pratade med en väldigt trevlig kille som följde med ut och kollade på fälgen i bilen. De hade haft en ventil, bättre begagnad, som gick åt igår till en kille med liknande problem som jag hade. Han visste inte säkert var jag kunde köpa, men gissade på en firma som heter Tälje Marin & MC. Att hjälpa mig med däcket skulle inte vara något problem, men de hade tyvärr ingen ventil.

Åkte till andra änden av Södertälje och letade efter firman ifråga. Hittade den inte, och när jag skulle vända gjorde jag dagens goda gärning. En dragbil utan trailer kommer och blinkar åt mig. På knagglig engelska (fast bilen hade svensk nummerplåt) frågar han om jag vet vart han ska, han visar mig ett SMS med en adress och det är på den vägen vi är. I alla fall får jag åka före, vi stannar nere vid Södertälje hamnkontor och jag hjälper honom in och vi får tag på en kille där som vet vad han ska hämta.

Åker sedan tillbaka och hittar firman, en firma som är i min smak. Litet utrymme, till vänster hänger alla möjliga utombordare från 50-talet och framåt. En liten disk med hyllor bakom där det hänger drev till motorcyklar lite här och där, på väggen en massa diplom från 80-talet att han varit på diverse utbildningar på olika motorcyklar.

Han har en ventil som jag kan köpa, kostar 58 kr. Sedan åker jag tillbaka till Lina däck och där sätter de dit ventilen och sedan på med däcket. Jag hoppas att jag läst rätt på olika forum, vi satte den gula fläcken (som om jag har fattat rätt är vid däckets lättaste sida) bredvid ventilen. Får se sedan när jag balanserar hemma, deras balansering för motorcykel var trasig. Kostnad, en hundring. Och utan slang.

Lite skillnad är det i alla fall mot det gamla däcket, som ni ser på bilderna nedan.

http://www.abc.se/~eny/hojen/130806_dackfore.jpg

http://www.abc.se/~eny/hojen/130806_dackefter.jpg

http://www.abc.se/~eny/hojen/130806_dackventil.jpg

erikn
2013-08-07, 07:42
Nu är skillnaden lite överdriven då däcken lutar, men annorlunda är det. Enligt vad jag har hittat på nätet så ska min hoj ha 110/90-18, gamla däcket är ett 4.00-18 vad det nu är för ett sätt att ange dimension.

130/80 ska ha nästan exakt samma diameter som original, men det blir så brett så att det nästan tar i. Därför valde jag 120/80, det är lite mindre i diameter än vad det ska vara. Men det är sjuk skillnad på nya och gamla däcket. Har inte kört någon provtur än för att se om det känns skillnad.

http://www.abc.se/~eny/hojen/130807_dack_skillnad.jpg

Balanseringen var som sagt paj hos däckfirman. Har dock köpt mig den där på Biltema. Jag trodde att det skulle vara med en ställning, men det var bara axel och kullager. Så den gamla Workmaten fick göra jobb igen, uppbackad av ett par burkar träolja.

http://www.abc.se/~eny/hojen/130807_balansering.jpg

Jag köpte även balansvikter, 5 grams klisterbara. På hjulet med gamla däcket fanns två gamla vikter 20 och 25 gram, vet inte om det är samma som på bilplåtfälg, men de passar perfekt i alla fall på kanten som finns i mitten på fälgen. När jag snurrade på hjulet verkar det i alla fall som att det stämmer med den gula markeringen, för ventilen hamnade rakt upp. Jag provade med 20 g vikten, och det optimala är nog 15 g, för den går sakta ner med ventilen rakt ner efter. Men jag vet inte riktigt hur jag ska få dit klistervikterna i stället, den här passar så sjukt bra. Jag tror att jag är nöjd i alla fall, men vi får se hur det känns efter en provtur.

http://www.abc.se/~eny/hojen/130807_balansvikt.jpg

Olle Å
2013-08-07, 10:12
En bra grej med att balansera själv är ju om det gäller framhjulet och det är smalt, exvis ett 21" däck
är ju att det är lätt att kontrollera om däcket sitter exakt centrerat. En del montörer slarvar lite med detta och försöker att balansera det. Det funkar i farter över 50-60 men därunder får man ett sk. kängurudäck. Har råkat ut för det med den ursäkten att det är fel på däcket. Det finns oftast en rand runt däcksidan som man kan kolla efter. Gäller även bakdäck, men de är lättare att lägga rätt.:cool::cool:

Ove
2013-08-07, 21:36
Nu är skillnaden lite överdriven då däcken lutar, men annorlunda är det.

Det gamla däcket har spänts ut under lång tid och är dessutom slitet. Det nya har legat, kanske under press så det mesta jämnas ut när det är monterat och fått tryck.



Balanseringen var som sagt paj hos däckfirman. Har dock köpt mig den där på Biltema. Jag trodde att det skulle vara med en ställning, men det var bara axel och kullager. Så den gamla Workmaten fick göra jobb igen, uppbackad av ett par burkar träolja.


Ser bra ut!


Men jag vet inte riktigt hur jag ska få dit klistervikterna i stället, den här passar så sjukt bra. Jag tror att jag är nöjd i alla fall, men vi får se hur det känns efter en provtur.

Verkar fungerat ganska bra. Om det blir obalans kan du alltid chansa att sätta en 5-grams mittemot 20-gramsvikten. Det är enkelt att kolla när du är rätt, bara att lägga minsta möjliga vikt ovanpå och snurrar hjulet då sakta iväg är du så nära som det går att komma. Biltemaprylarna är hyperkänsliga.
Att fästa vikten är enkelt - bara att avfetta och klistra dit. Att den hamnar lite åt sidan spelar faktiskt ingen roll. ;)

erikn
2013-08-07, 23:13
Jag körde en provtur idag, och det kändes riktigt bra. Jag gjrode iofs en till grej, jag fyllde i några hekto luft i framgaffeln, jag har tyckt att den var svampig sedan jag bytte packboxar, jag fyllde ingenting då. Blev en väldig skillnad framför allt när man kör över smågropar och liknande.

klaus
2013-08-09, 10:52
om du behövde lättare vikt än din original så kan du ju allt fila bort lite på originalen :)

välkommen till däckbytargänget

erikn
2013-08-09, 12:52
Ja det kan man ju faktiskt göra. "Tänkte inte på det" som de sa i gamla Lorry.

Sista 10 sekunderna:

8SRV4JzxY2s

Tackar, blir väl fortsättning när det är dags att byta fram också, men det dröjer, har ganska bra mönster kvar. Men då blir det fler fälgskydd och minst ett till brytjärn.

Jourtjänst
2013-08-09, 23:46
Nya däck på plats. Det tog knappt 3 minuter. :rolleyes:

rHDt1J41J1c

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Kalassnyggt gjort tycker jag! :beer:

Jåke
2013-08-10, 00:30
Däckklämmaren från Biltema är hyfsad. Spaden är aningen felvinklad så man repar gärna fälgen, men det går att leva med iom att det finns en styrning för centrum som håller hjulet på plats om man bara har lite vävtejp till hands.
Diskmedel funkar, men däckpasta som man penslar på är så mycket smidigare. Om än kanske lite lyxigt. Har själv bara använt diskmedelsblandning nån enstaka gång i brist på annat.
Tving eller annat för att få loss däcker behövs inte, det har man ju Biltemaprylen till... Har förresten ett gammalt verktyg jag köpte runt 2006 som jag kunde sälja. Rejält arbete men har separat träram istf Biltemas gummilappade tväben. Spaden är dock mycket bättre... Jag behöver bara inte dubbel uppsättning.
Balanseraren från BT är nästan rent skräp. De har använt små insex som ska hålla konorna på plats på axeln. De är alldeles för klen dimension för sitt jobb och man drar gärna sönder dem för att hålla hjulet på plats vid balansering. I brist på annat, så OK. Jag föredrar min gamla lagrade axel med vingmuttrar till konorna.

Skickat från min Novo 10 Hero QuadCore med Tapatalk 4

Knarr
2013-08-10, 00:45
Kalassnyggt gjort tycker jag! :beer:

åh, man tackar! http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/sign0201.gif

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Ove
2013-08-19, 21:57
Hög tid för byte bak. Har Anakee och det kan vara Anakee 3 på gång men finns det andra motsvarande alternativ, från Maxxis t.ex. Öppen för alla förslag. :)

Olle Å
2013-08-20, 08:53
Hög tid för byte bak. Har Anakee och det kan vara Anakee 3 på gång men finns det andra motsvarande alternativ, från Maxxis t.ex. Öppen för alla förslag. :)

Jag som kör en hel del på grus väljer nog Anakee 2 före 3.:):)

engström67
2013-08-22, 22:48
Jag som kör en hel del på grus väljer nog Anakee 2 före 3.:):)

Märks ingen skillnad på grus,2 eller 3:)