handdator

Visa fullständig version : Bra körskola i Stockholm?



Grusbusen
2013-07-22, 17:38
Har en bekant i huvudstaden som är på gång att ta MC-kort under hösten.

Känner ni till några bra körskolor som ni kan rekommendera alternativt vill avråda ifrån?

Hon har även funderat på att ta kortet i sin hemstad som har en något snällare trafikmiljö.

Motormannen
2013-07-22, 20:09
Lötsjö trafikskola tog jag mitt på, bra priser, trevligt bemötande, kunniga lärare i både Awet och Sean!
http://www.lotsjotrafikskola.se/

Har hört dåligt om Jarla trafikskola, att de inte släpper iväg elever på uppkörning m.m men inget som jag kan bekräfta...

Google is your friend! :)

FCM
2013-07-22, 21:36
Kan varmt rekommendera Staffans Trafikskola i Älvsjö. Kenneth som jag körde med är lugn, pedagogisk i ordets bästa bemärkelse (feedback, tips, balans mellan prova-själv och "gör så här", man får veta när kunskapen sitter och när den inte gör det osv). En riktig trafiklärare.

ThompaB
2013-07-22, 23:31
Har inte gått där själv, men en kompis gick på City trafikskola i Sumpan och var visst väldigt nöjd. Jag körde bara risktvåan med dem då de var billigast i Mälardalen... Har dock läst lite här och var i efterhand att de kan verka vara lite bryska och statistikfokuserade; ogillar starkt om man failar en skrivning eller uppkörning. Inget jag kan bekräfta dock...

mirrisen
2013-07-24, 08:02
/klipp/
Har hört dåligt om Jarla trafikskola, att de inte släpper iväg elever på uppkörning m.m men inget som jag kan bekräfta...


Min elev, som för övrigt klarade lappen igår :rock: gick en del på Jarla. Hon var inte riktigt nöjd. Hon tyckte att hon hölls tillbaka och inte fick gå vidare i utbildningsstegen i en dräglig takt. Men allt sånt här blir förstås högst subjektivt och man måste ju prova sig fram. Vad som passar den ena passar kanske inte den andra.

Twenty2
2013-07-24, 11:05
Jag gick på Farsta trafikskola, dom har sin hojdel i. Västerhaninge.
Jag trivdes som fisken i vattnet. Avslappnade lärare, egen bangård och nära till området som uppkörningen görs på vid tullinge.

Jag har också hört lite dåligt om jarla, ingen erfarenhet av dom personligen. Svärmor gick där och det var hela tiden "några lektioner kvar till uppkörningen" slutnotan landade på en bit över 35tusen för kortet för hennes del. Vilket jag tycker är rena rånet. En annan polare som har kört en hel del på egenhand åkte till jarla för att fixa ett kort. Efter ca 20minuter på banan förklarade läraren att det var ca 30 till 35 dlektooner för honom innan han kunde köra upp. Det känns i min värld inte helt seriöst.

Motormannen
2013-07-24, 11:21
35 tusen?! Att läraren kan bedöma hur många lektioner man måste ha är väl omöjligt efter en kort provlektion? Det kan gå snabbt framåt för en del bara de kommer igång!
Jag tror jag fick 7-8 lektioner på Lötsjö och landade väl totalt på strax under 10 tusen innan det var klart.

Twenty2
2013-07-24, 19:03
Jag är helt enig. Att göra en sådan bedömning efter mindre än en lektion ger inte ett seriöst intryck. Framför allt att ge ett specifikt antal lektioner. Känns som att det handlar om att suga ut varje krona det går

Grusbusen
2013-07-24, 20:20
Det var intressant att läsa era tips, det verkar inte finnas någon skola som sticker ut ur mängden. Det skulle vara Jarla som känns lite tveksam.

Kan det vara så att det hänger en del på personkemin mellan eleven och läraren?

ThompaB
2013-07-24, 21:53
Det var intressant att läsa era tips, det verkar inte finnas någon skola som sticker ut ur mängden. Det skulle vara Jarla som känns lite tveksam.

Kan det vara så att det hänger en del på personkemin mellan eleven och läraren?

Ja, nog är det mycket så... Hade jag inte klickat rätt bra med min körlärare (för övrigt samma lärare jag tog B-kort med för 11 år sedan) hade jag nog bytt skola. Man ska aldrig känna sig bunden, köpte därför inga paket med massa körlektioner utan anpassade mängden efter vad som jag tyckte behövdes.

Stalltips, prova och känn efter.

erikn
2013-07-24, 22:09
Håller med, jag sa direkt att mitt mål var att ta väldigt få lektioner och att jag hade 1000 mil på moppe innan. Jag tog mina 4 lektioner i Södertälje trafikskola. http://www.sodertaljetrafikskola.se/

Döttrarna har tagit moppekort där, och äldsta dottern tog 3 lektioner innan hon körde upp för B-kort.

Jokern
2013-07-27, 23:43
Gick själv hos Jarla, hade ingen erfarenhet sedan tidigare så det blev en del lektioner (=dyrt). Om du vill gå hos Jarla så välj Ola eller Johan - duktiga som fan o de lär dig köra motorcykel, dvs. köra på riktigt och inte bara hantera skiten inför uppkörningen.
Har hört gott om skolan i Sundbyberg också. Slussens trafiksskola skall tydligen också vara bra - en polare som tog sitt A-kort där - klappat o klart efter 12 lektioner utan tidigare erfarenhet.

bionic
2013-08-27, 22:17
Lötsjö trafikskola tog jag mitt på, bra priser, trevligt bemötande, kunniga lärare i både Awet och Sean!
http://www.lotsjotrafikskola.se/

Har hört dåligt om Jarla trafikskola, att de inte släpper iväg elever på uppkörning m.m men inget som jag kan bekräfta...

Google is your friend! :)

Håller med...går själv där

navigare
2015-06-03, 00:23
Har tagit kortet ganska så nyligen och det här är en gammal tråd - hursomhelst så finns det en körskola som är något betydligt mer än alla övriga i Stockholmsområdet:

Farsta MC i Håga. Har pratat med många som börjat på andra skolor men hoppat och gått över till Farsta.
Personalen är väldigt trevlig och kan verkligen sin sak. Det är the real deal, de gillar hojåkning och har en tydlig målsättning - att du skall ta kortet så effektivt som möjligt.
Det är som att "komma hem", en väldigt trevlig atmosfär med perfekt läge i Håga industriområde där de har egen manöverbana och perfekt avstånd till Tullinge där man kör upp.

Bättre blir det inte, är supernöjd och glad att jag hittade ut till gänget i Håga på Farsta bilskola!

Adab
2015-06-24, 15:05
Dalens trafikskola nära globen är väldigt duktiga, Andreas är toppen