handdator

Visa fullständig version : Centralstödet - teknik?



Pin
2013-07-21, 10:36
- "Den kommer välta..."
- "Den kommer inte välta!"

- "Jag lovar... den kommer välta"
- "Klart den inte kommer! Skärp dig nu."

- "Jaja, du gör som du vill."
- "Lugnt, den kommer inte att välta..."

Men likväl vaknade jag med ångest i morse. Alla gifta män vet att när frun säger att något kommer hända, på grund av sin egna lathet, och man säger emot, så kommer det att hända. Det är en universell sanning. Inget att kämpa emot, bara acceptera.

Som ni kanske förstår så lyckades jag inte få upp hojen igår på centralstödet, utan den står snällt och vilar på det vanliga stödet, lätt lutad åt vänster.

Jag vill börja med att säga att jag känner mig inte bara korkad, utan även lite klen, men hur jag än rycker, drar, vänder och vrider så får jag inte upp den på centralstödet. Jag står på stödet, med en hand på styret och en hand bakom sadeln och tar i för kung och fosterland!

Så, sitter någon med ett tips eller två vad man bör tänka på mottages dessa med tacksamhet! Jag är byggd som en säl som ätit anabola så jag tror jag skall ha styrkan... Så det är nog fel teknik...

Vet inte om man skall posta frågor som denna här... men jag har fått så mycket andra bra svar här. Så jag antar ni får skylla er själva som är för trevliga :)

Tack på förhand!

Mvh
Pin

Allaandranamnvarupptagna
2013-07-21, 11:31
Ja det är faktiskt lite teknik med det där, även jag hade lite problem i början och de spelade ingen roll hur mycket man tog i.

Testa att trycka lite försiktigt tills stödet börjar ta i marken och du känner att du får balans på stödet.
Därefter ska du låsa armen mot "gräppet" på hojen och med rak i rygg samt andvända Ditt högerben för att trycka ner stödet.
Tycker det blir enklare om man står lite i en vinkel så man trycker bort stödet mot bakhjulet istället för rakt ner..

lite luddigt förklarat..

Jan-Olov
2013-07-21, 11:40
Viktig är att båda fötterna på stödet står på marken annars går det inte. Viktig är det åtminstone för mig att jag har stadiga skor med hård sula för att lyckas, gympaskor funkar inte för mig.

erikn
2013-07-21, 12:03
Hojen på körskolan var inga problem att få upp, men min rackare är sned och vind, fästet var av så det svetsade vi för en månad sedan så den är nästan omöjlig att få upp. Jag får ha fart bakåt och gunga upp den. Gör det inte i garaget för där glider den bara för mig.

Pin
2013-07-21, 14:04
Tackar för tipsen!

Skall prova ikväll när solen börjar gå ner och det inte är 100 grader i garaget :)

Gunnar_Ha
2013-07-21, 14:36
Själv hade jag oxå problem å få upp cykeln på centralstödet men står den tex i ett garage kan en planka under bakhjulet hjälpa till. Jag lägger en planka framför hjulet ca 20 cm lång å gungar upp cykeln på plankan sen är det mycke lättare å trycka ner stödet.

erikn
2013-07-21, 14:54
Bra tips! Ska jag anamma när jag ska ha upp hojen i garaget.

TheCrow
2013-07-21, 15:18
Körskolans hoj är det ju inga problem. Man gör precis som du skriver, fast jag ställer mig helt och hållet på stödet och därefter lyfter jag bara. Fast jag väger iofs som en halv mc nästan så det är kanske därför.

Det är inte felmonterat eller krokigt då? Kan tänka mig att det blir jobbigt om benen är lite för långa.

/Freddo

LowTech
2013-07-21, 16:00
Skall prova ikväll när solen börjar gå ner och det inte är 100 grader i garaget :)
"Få upp hoj på centralstöd" är enbart en fråga om teknik.
Inte en styrkefråga..
Vi som äger 375kg Goldwing vet.
Innan jag lärde mig "hur", stod hojen som fastlimmad på hjulen och jag välsignade förekomsten av sidostöd..:D
En stor del av tekniken ligger i att applicera dragkraften i rätt riktning, inte snett, utan i linje med hojen.
Man bliver högeligen förvånad när man upptäcker att så många kilo är så lätta att lyfta
Om man gör rätt - förstås..:)

Blitz
2013-07-21, 16:21
Ha sidostödet utfällt som säkerhet om den mot förmodan skulle tippa mot dig så du kan rädda den från ett håll.Beroende på stödets fotpunkt, höger hand på höger handtag.Vänster hand på förmodad greppunkt på hojen i höjd med sadeln.Höger fot på centralstödet.Vid markkontakt med stödet använder du häverttekniken och låter hojen hjälpa till att göra arbetet samtidigt som du fortsatt pressar ner centralstödet och drar hojen lite försiktig bakåt.En ren träningsfråga när det handlar om att balansera hojens tyngdpunkt på rätt håll.Träning brukar lösa obehagskänslorna som annars är naturliga i samband med att du använder detta centralstöd.

Cubalibre
2013-07-21, 16:58
http://www.youtube.com/watch?v=95uUM_lIIkY

erikn
2013-07-21, 20:42
Haha, han kan prova det där på min så ska vi se hur det går.

EVK
2013-07-21, 21:12
Min hoj var sänkt när jag köpte den, då var det totalt omöjligt att få upp den på centralstödet. Har återställt den till normalhöjd, och jag klarar det fortfarande inte utan hjälpmedel, men har kunnat gå ner från två till en planka.

Bighoj
2013-07-21, 21:52
"Få upp hoj på centralstöd" är enbart en fråga om teknik.
Inte en styrkefråga..
Vi som äger 375kg Goldwing vet.
Innan jag lärde mig "hur", stod hojen som fastlimmad på hjulen och jag välsignade förekomsten av sidostöd..:D
En stor del av tekniken ligger i att applicera dragkraften i rätt riktning, inte snett, utan i linje med hojen.
Man bliver högeligen förvånad när man upptäcker att så många kilo är så lätta att lyfta
Om man gör rätt - förstås..:)
375 kg torrvikt,men med alla vätskor och bensin i tanken blir det 400 kg.Jag tror det handlar mest om att göra rätt.Får t o m upp min Gl 1800cc på centralstödet med en fot och en hand,och då är inte jag särskilt stor.Det är bara till att träna och prova så kommer tekniken så småningom.Det där med en planka låter ju smart så länge man är hemma förstås.

engström67
2013-07-22, 08:42
Själv hade jag oxå problem å få upp cykeln på centralstödet men står den tex i ett garage kan en planka under bakhjulet hjälpa till. Jag lägger en planka framför hjulet ca 20 cm lång å gungar upp cykeln på plankan sen är det mycke lättare å trycka ner stödet.

Plankan kan nog underlätta men finns en varning..vissa hojar står med båda hjulen på marken när den står på centralstöd,min tex.Funderar om den kan ev tippa om det skulle ligga en planka under hjulet?.Jag brukar lägga en planka under centralstödet på min hoj (270) kg för att få upp bakhjulet för att underlätt tvätt:)

Oden68
2013-07-28, 11:17
Hållet med tidigare skribenter, man ska inte behöva plankor eller övriga hjälpmedel. Ska gå med en hand och handlar endast om teknik.
Träna, träna. När tekniken väl sitter så är det en baggis.

Olle Å
2013-07-28, 12:14
Inte skall man egentligen behöva hjälpmedel. Men nu är det ju så att en del centralstöd är nog nästan mest kosmetika. Ta evxis en äldre Transalp. Där får du verkligen slita för att få upp den. Fick svetsa på ett rör som man trampar på. då funkar det. På min nuvarande gjorde jag ett stöd själv, får lyfta lite, men är ok. utan en massa packning. Dock vilar hjulen mot marken, men jag har med mig två tunna träbitar som är lätt att lägga under stödet.
Om man kollar på olika hojar , så ser man vilken skillnad det är på tramppinnen. En del saknar den nästan och en del har ju nästan 2 dm.:):):)

pentti01
2013-07-28, 12:26
Det här är en av de få gånger min övervikt kommer till nytta :D : på min hoj behöver jag bara ställa mig på centralstödet och endast ytterst lite pressa nedåt med foten, så åker hojen enkelt upp på centralstödet ! :)

Olle Å
2013-07-28, 17:32
Det här är en av de få gånger min övervikt kommer till nytta :D : på min hoj behöver jag bara ställa mig på centralstödet och endast ytterst lite pressa nedåt med foten, så åker hojen enkelt upp på centralstödet ! :)

Förutom att nyttja övervikten, så kan man på de flesta hojarna förlänga pinnen man trampar på och det blir då mycket lättare att få upp hojen på stödet.:):):)

simen
2013-07-28, 17:58
:)

Jag har inga problem med att få upp min Fjr på centralstödet själv om den vägar 300kg

_________
:)Simen

Hamre
2013-07-28, 18:12
Det handlar om teknik på dom flesta hojar. På min Bulldog är det skitenkelt att bara trampa upp den utan hjälp av handkraft! På min gamla BSA som väger bara en bråkdel av Bulldogen så är det snudd på omöjligt att få upp den på stödet utan att använda urkraft och lite svordomar!! :-)

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Silverado
2013-09-19, 21:29
Jag är en lättviktare och relativt kort men drar upp samma hoj som trådskaparen på centralstödet minst 2ggr om dagen. Som tidigare nämnts så gäller det att ha markkontakt med båda benen på centralstödet och sen drar jag bakåt/uppåt nere vid passagerarfotpinnen istället för handtagen uppe/bak vid passagerarsätet. Går lätt som en plätt. Handskar på är att föredra så man inte råkar bränna sig mot avgasröret.

Best of luck! :)

RobbeS
2013-09-19, 21:49
Jag är en lättviktare och relativt kort men drar upp samma hoj som trådskaparen på centralstödet minst 2ggr om dagen. Som tidigare nämnts så gäller det att ha markkontakt med båda benen på centralstödet och sen drar jag bakåt/uppåt nere vid passagerarfotpinnen istället för handtagen uppe/bak vid passagerarsätet. Går lätt som en plätt. Handskar på är att föredra så man inte råkar bränna sig mot avgasröret.

Best of luck! :)

På FJR:en såg jag till att ha markkontakt med båda centralstödsbenen, sen ett rejält tag i #handtaget" under passagerardynan. Sen är det bara att lägga all kropssvikt på centralstödet med höger fot, dvs så att vänster fot är i luften och samtidigt dra lite försiktigt i "handtaget med höger hand. Voila, lätt som en plätt. Hade jag försökt dra upp den med båda benen på marken, eller ens ena benet med markontakt hade jag fått dra mig blå trots 185 cm och 90 kg.

Silverado
2013-09-19, 21:54
P Sen är det bara att lägga all kropssvikt på centralstödet med höger fot, dvs så att vänster fot är i luften och samtidigt dra lite försiktigt i "handtaget med höger hand.

Precis, glömde nämna att min kroppsvikt är på centralstödet så det kanske lät lite luddigt. Men jag menade så som du beskrev, då går det skitlätt! :)

Silverado
2013-09-19, 21:56
Problemet för mig med att hålla i passagerarhandtaget är att det hamnar för högt upp. Jag är kort och hojen är hög så jag håller vid passagerarfotpinnen istället. Ett tips till alla kortisar där ute.

Olle Å
2013-09-20, 08:56
Problemet för mig med att hålla i passagerarhandtaget är att det hamnar för högt upp. Jag är kort och hojen är hög så jag håller vid passagerarfotpinnen istället. Ett tips till alla kortisar där ute.

Visst är det teknik med alla centralstöd , men originalet på Transalpen xl600v är ökänt dåligt. Bytte till en nyare och tillverkade ett själv och det funkar mycket bättre.
På en del stöd kan man förlänga den pinne man sätter foten på och får då en hävstångshjälp.
En del hojar har ju nästan 2 dm lång arm att trampa på medans andra bara har en liten knopp. Det gör en jäkla skillnad.:):)
Tänk på att om du har 20 kg last bakpå, så blir det ganska tungt ändå att lyfta. Är då tanken nästan tom så blir det ändå jäkligare.:eek:

Per Lindström
2013-09-20, 10:13
Hojen skall inte dras upp den skall dra bakåt, lås stödet med en foten och dra hojen bakåt och lite grann uppåt, man kan med fördel använda sin kropsvikt genom att luta sig åt hojens bakända.