handdator

Visa fullständig version : Få ner ljudnivån



Cubalibre
2013-07-21, 08:58
Jag bytte ljuddämpare på min FZ1 igår. Och enda anledningen till att jag gjorde det var för att originaldämparen är så stor och ful!

Nu ser det mycket bättre ut, men......den låter alldeles för mycket! Låter nästan som om det inte sitter något avgassystem på alls :-/

Man kan ju plocka ut dom här db-killers som sitter i rören (dubbelpipor).....och jag funderade på om man kan vira in dom i något och ev få ner ljudnivån lite?

Jag bryr mig inte så mycket om jag skulle få lite mindre effekt, så länge inte motorn tar skada av det?

Eller får jag bara leva med det? tycker det är lite pinsamt att åka omkring med....

Jåke
2013-07-21, 09:33
Vill du ha tyst får du nog skaffa en elhoj, vilket jag faktiskt rekommenderar mer än börja stoppa upp saker i ljuddämparen. Annars är nog en ful originalburk det tystaste du hittar. Såg tidigare du tyckte även den lät för mycket, och det är klart den kan vara rensad. Men varför göra det på den typen av hoj när man dessutom har extra pipor?

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta

Cubalibre
2013-07-21, 10:01
Vill du ha tyst får du nog skaffa en elhoj, vilket jag faktiskt rekommenderar mer än börja stoppa upp saker i ljuddämparen. Annars är nog en ful originalburk det tystaste du hittar. Såg tidigare du tyckte även den lät för mycket, och det är klart den kan vara rensad. Men varför göra det på den typen av hoj när man dessutom har extra pipor?

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta

Jag vill inte ha en tyst hoj, men jag vill inte att det skall låta för mycket heller. Jag är ingen 18 åring som vill åka runt och försöka vara cool och häftig och få folk att bli irriterade på mig.

Och ja den lät mycket även original.....hade hoppats på att det var något fel på originalburken så att denna nya dämparen skulle låtit mindre eller åtminstone inte mer....men så var inte fallet tyvärr.

Och varför göra vad? få ner ljudet?

Även om det låter rätt gott, så vill jag inte störa, och jag vill inte behöva åka runt med öronproppar och på 6:ans växel hela tiden för att få ner ljudet så mycket som möjligt.

akems
2013-07-21, 10:03
Det funkar att linda in rören i dämpull finns hos mc handlaren.Sätt lite ståltråd runt för att hålla det på plats så blir det nog bra.

Cubalibre
2013-07-21, 10:20
Det funkar att linda in rören i dämpull finns hos mc handlaren.Sätt lite ståltråd runt för att hålla det på plats så blir det nog bra.

Det skall jag kolla upp. Tack! :-)

Reese
2013-07-22, 17:15
Cubralibre tycker du har rätt inställning.

Om vi inte skall få fler pålagor/förbud. Så måste folk sansa sej och sluta irritera folk som inte kör mc. Dom är i majoritet. Och denna majoritet begränsade alldeles nyss mc kollektivets körkort. Om vi inte hade fartdårar och allmänt störande mc åkare (dvs några få procent av alla mc åkare) hade det aldrig hänt gissar jag.

Kör med insidan. Jag gör det numera. Även jag haft en effekdämpare på min 1984 års modell av Honda MBX 125f. Den lät för jävligt. Nu som vuxen vet jag bättre.

rakarör
2013-07-22, 18:25
Om vi inte skall få fler pålagor/förbud. Så måste folk sansa sej och sluta irritera folk som inte kör mc. Dom är i majoritet. Och denna majoritet begränsade alldeles nyss mc kollektivets körkort. Om vi inte hade fartdårar och allmänt störande mc åkare (dvs några få procent av alla mc åkare) hade det aldrig hänt gissar jag.

Bullshit!

Reese
2013-07-22, 18:43
Bullshit!

Opps en som inte kan argumentera har loggat in. Känns som i högstadiet när hjärnan tar slut tar nävarna vid.

Har du hört kommentarer av icke mc åkare när en med raka rör gasar på mitt i centrum? Eller en vässad R1a blåst om bilar i +200 blåst? Jag får höra det ganska ofta. Och är lite less på att påvisa att det är ett fåtal som gör detta. Majoriteten är ansvarstagande mc åkare. Du stärker inte aktien för hela mc kollektivet genom att väsnas. Tvinga inte på andra din hobby.

Bighoj
2013-07-22, 20:57
I stort sett alla jag känner av både dom som kör hoj samt dom som ej gör det anser att det är jävligt jobbigt och störigt med hojar som låter.Nästan alla oljud kommer ifrån customhojar och dess förare som tycker att det är hur tufft som helst att störa allmänheten med obefintliga dämpare.Jag tycker det låter för jävligt och skulle gärna se att det blev mycket tuffare tag mot dessa oljudsmarodörer.

Peo
2013-07-22, 21:09
Det kan ju vara skillnad på hur bullret upplevs, på landet där det är tyst upplevs det säkert som mer störande än i storstan.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

rakarör
2013-07-22, 21:29
Opps en som inte kan argumentera har loggat in.

Makthavarnas pålagor har ingenting med verkligheten att göra, det är enbart i syfte att hålla "pöbeln" i schack, men dra ned byxorna du och låt dig rövknullas av staten om du gillar det.

Reese
2013-07-22, 21:51
men dra ned byxorna du och låt dig rövknullas av staten om du gillar det.
Och vad får du ut av att skriva så här?

Har spökskrivet 4 riksdagsmotioner. Jag vet hur man får folkopinion emot sig.

Jag är i Umeå hela denna vecka. Skicka ett pm så kan vi träffas. Jag bjuder på en fika eller bira.

Ove
2013-07-22, 21:55
:shakehands: Cubalibre! Lät mig trycka din hand. Det där bullermanin som tydligen mest kommer av att puberteten är svår att komma över är nog ett av mc- folkets största problem. Det retar och irriterar folk som inte är ett dugg imponerade av hojlivet i någon form, och dom är faktiskt i majoritet. :(

Ankan1
2013-07-22, 21:59
Cubralibre tycker du har rätt inställning.

Om vi inte skall få fler pålagor/förbud. Så måste folk sansa sej och sluta irritera folk som inte kör mc. Dom är i majoritet. Och denna majoritet begränsade alldeles nyss mc kollektivets körkort. Om vi inte hade fartdårar och allmänt störande mc åkare (dvs några få procent av alla mc åkare) hade det aldrig hänt gissar jag.

Kör med insidan. Jag gör det numera. Även jag haft en effekdämpare på min 1984 års modell av Honda MBX 125f. Den lät för jävligt. Nu som vuxen vet jag bättre.

Om vi inte hade dessa fartdårar och störande mc åkare som irriterar alla icke mc åkare.Så mc kollektivet ska behaga icke mc förtjusta medborgare.Är du på allvar eller är du på fel forum. :confused: :D

Reese
2013-07-22, 22:00
Det kan ju vara skillnad på hur bullret upplevs, på landet där det är tyst upplevs det säkert som mer störande än i storstan.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

Ifjoll på en mctur i Hällsingland. Tog vi ett bunkringsstop på systembolaget i Hudiksvall. Jag och en kompis lastade bira i våra packväskor då en HD drog förbi. Jag som aktiv pistolskytt är van buller. Men killen gasade på så det gjorde ont i mina öron.

En pensionär skrek efter killen. Och sen blängde han på mej. Jag startade då min hoj och visade att våra var dämpade. I sammanhanget extremt tysta. Och sen smög vi iväg.

Diversion
2013-07-22, 22:13
Opps en som inte kan argumentera har loggat in. Känns som i högstadiet när hjärnan tar slut tar nävarna vid.

Har du hört kommentarer av icke mc åkare när en med raka rör gasar på mitt i centrum? Eller en vässad R1a blåst om bilar i +200 blåst? Jag får höra det ganska ofta. Och är lite less på att påvisa att det är ett fåtal som gör detta. Majoriteten är ansvarstagande mc åkare. Du stärker inte aktien för hela mc kollektivet genom att väsnas. Tvinga inte på andra din hobby.

Ett slipon på en radfyra låter inte särskilt högt förrän man drar ut den ordentligt. Tål man inte ett slipon under normal körning så har man problem, en personbil låter mer på grund av vägljudet.

Reese
2013-07-22, 22:15
Så mc kollektivet ska behaga icke mc förtjusta medborgare.Det är svårare att bråka med trevliga mc knuttar. Och skitenkelt att som nu strypa tillförseln på nya mc åkare med motivering om att unga buskör osv.

Reese
2013-07-22, 22:18
Ett slipon på en radfyra låter inte särskilt högt förrän man drar ut den ordentligt. Tål man inte ett slipon under normal körning så har man problem, en personbil låter mer på grund av vägljudet.

Angående R1 så var det hastighetsaspekten framförallt. Men folk blir skiträdd om man svischar förbi i dubbla hastigheten.

Diversion
2013-07-23, 00:20
Angående R1 så var det hastighetsaspekten framförallt. Men folk blir skiträdd om man svischar förbi i dubbla hastigheten.

Jag har också blivit överraskad ibland av någon som hinner ifatt en i hög fart, dock så ids jag inte jaga upp mig över det. Jag tänker att det förmodligen var mitt eget fel som inte var uppmärksam.

Kanske fler skulle tänka så? Jag tror dessutom att många som blir "överraskade" sitter och uppdaterar Facebook i sin nya leksak istället för att hålla uppsikt bakåt. Det gäller naturligtvis inte alla men många av det jag sett de senaste åren.

EVK
2013-07-23, 10:26
Så mc kollektivet ska behaga icke mc förtjusta medborgare.Är du på allvar eller är du på fel forum.
"MC-kollektivet" ska precis som alla andra kollektiv och individer visa hänsyn mot sina medmänniskor och inte tro att de är ensamma i världen.

Motorfordon (oavsett antal hjul) ska inte störa andra bara för sakens skull. Hästägare ska inte lämna stora blaffor mitt på vägen som kan orsaka fara för motorfordon. Hundägare ska inte lämna ofarliga men otrevliga lämningar på promenadvägar. Skateare ska inte fara fram i farliga hastigheter bland andra gångtrafikanter. Har man grannar klipper man inte gräset klockan ett på natten.

I alla dessa fall gäller också det motsatta. Så länge som andra utför sina sysslor med tanke och hänsyn, så kan man gott visa lite förståelse.

RobbeS
2013-07-23, 11:17
Makthavarnas pålagor har ingenting med verkligheten att göra, det är enbart i syfte att hålla "pöbeln" i schack, men dra ned byxorna du och låt dig rövknullas av staten om du gillar det.

Kul kommentar, precis en sådan man brukar höra från folk som hävdar att dom minsann klarar sig utan "staten" men samtidigt är dom som nyttjar alla förmåner som finns mest i samhället. Rättshaverister är ett annat ord. Och nej, påstår inte att du är en sån.

Back to topic då. Det en del mc fanatiker glömmer är att mc är ett rent lekfordon. Förutom mc bud och mc poliser så finns det ingen större samhällsnyttig mening med mc mer än nöjesåkning och lite arbetspendling. Så i den aspekten så kan vi nog inte kräva att övriga medborgare ska behöva stå ut med vårat på eget bevåg framkallat extrabuller bara för att vi tycker det är häftigt, och känner oss som värsta hells angels, vilka för övrigt är ett gäng övermogna småbarn.
Normal j*a hänsyn som tyvärr enligt vissa är bullshit.

Cy2
2013-07-23, 11:33
Satt och pratade med ett holländskt par över en frukost på ett hotell, de körde på en tripp med mc.
Vi pratade om vilka hojar vi kör, ett citat från detta samtal " you got the loudy one with the Nice sound"
Detta var om min och det ären Ducce.

För egen del tänker jag fortsätta köra med the loudy one. Om någon stör sig ja då är det deras problem. I detta fall tänker jag inte visa någon hänsyn, även gällande fart det är mitt beslut vilken hastighet som jag framför mina fordon på.
Om inte det står 30-50 på skyltarna oftast är det en anledning till dessa hastigheter.

Gräsklippning är något helt annat, förstår inte vad det har med saken att göra 1 minuts ljud Max eller 20 till 30 minuter viss skillnad.

Egoistiskt ja, präktigt nej.

EVK
2013-07-23, 12:52
För egen del tänker jag fortsätta köra med the loudy one. Om någon stör sig ja då är det deras problem. I detta fall tänker jag inte visa någon hänsyn
Hoppas du accepterar att andra resonerar på samma sätt.


även gällande fart det är mitt beslut vilken hastighet som jag framför mina fordon på.
Om inte det står 30-50 på skyltarna oftast är det en anledning till dessa hastigheter.
Allt du gör är ditt eget beslut, det innebär inte att det är varken lagligt eller rätt. Jag har ingen aning om hur _du_ kör, men det finns alltför många som uppenbarligen inte klarar av att avgöra vad som är lämplig hastighet på en given plats. Minst lika mycket ett bilproblem som MC-problem dock.


Gräsklippning är något helt annat, förstår inte vad det har med saken att göra 1 minuts ljud Max eller 20 till 30 minuter viss skillnad.
Fina sommarkvällar kan det vara en nära nog kontinuerlig ström av bågar på den landsväg jag bor brevid. Det stora mertalet låter normalt och anpassar hastigheten efter omständigheterna. Inget problem alls. Skulle alla dessa vara stolta över att köra "the loudy one", skulle jag bli djävligt trött på oljudet.


Egoistiskt ja, präktigt nej.
... moget, nej.

Jåke
2013-07-23, 13:14
Och ja den lät mycket även original.....hade hoppats på att det var något fel på originalburken så att denna nya dämparen skulle låtit mindre eller åtminstone inte mer....men så var inte fallet tyvärr.

Och varför göra vad? få ner ljudet?
Nej... jag menade bara att det verkade meningslöst att förre ägaren skulle ha rensat originalsystemet eftersom du ändå fick med extra bullerburkar. Dubbelt jobb till extra kostnad liksom.

Kom ihåg att hojen om den har originalsystem eller välkonstruerat tillbehörssystem hörs mindre när du är ute och kör än vad du kanske upplever om du varvar den stillastående medan du drar på dig hjälm/handskar eller från sadeln. Mätt på ljudtryck (dBA) är det lägre värden vid förbifart än stillastående mätning.

Din tidigare Kawa hade kanske dessutom ett spjäll i avgassystemet som gjorde den tystare på de varv man mäter ljudet, nyare hojar brukar ha det och det är lite av förbannelse. Själv drabbas jag av det genom att jag oftast ligger utanför de varven vilket gör att jag har svårt klara bullergränser på bana, du märker förmodligen då skillnaden som att den var mycket tystare än den äldre Yamahan som eventuellt inte har samma konstruktion.

Bägge är dock fullt godkända och "normala".

Cy2
2013-07-23, 14:59
Hoppas du accepterar att andra resonerar på samma sätt.
Ja det gör jag, under förutsättning att det görs under vissa former, ej på 30 eller 50 väg.

Allt du gör är ditt eget beslut, det innebär inte att det är varken lagligt eller rätt. Jag har ingen aning om hur _du_ kör, men det finns alltför många som uppenbarligen inte klarar av att avgöra vad som är lämplig hastighet på en given plats. Minst lika mycket ett bilproblem som MC-problem dock.
Lämplig hastighet avgörs vad som finns på vid vägen, exempel barn = lugnt och uppmärksamt, ridande hästar samma sak.
Lämplig hastighet svår fråga en klar dag kan satt begränsning på väg kännas fel, väder och sikt förhållanden avgör mycket. Här kommer även flockbeteendet in, avstånd, kör hellre om än ligger bakom en bil med en bil alldeles bakom mig. Tycker det är säkrare.
Exempel jag kör i drygt 100 på en 90väg någon kommer bakom snabbare om möjligt underlättar jag för den att komma förbi.
Tillhör dem som släpper förbi en mc på enfiiliga vajervägar om de vill förbi när jag kör bil. Det stör mig inte om de vill köra fortare än mig. Vet att detta är lite utanför ämnet men har aldrig förstått dem som hindrar någon i trafiken. Detta eviga körande i vänsterfilen på motorväg. Vet inte hur ofta jag kommit ifatt fordon i vänsterfilen när det är tomt i högerfilen. Gäller både bil och mc.

Fina sommarkvällar kan det vara en nära nog kontinuerlig ström av bågar på den landsväg jag bor brevid. Det stora mertalet låter normalt och anpassar hastigheten efter omständigheterna. Inget problem alls. Skulle alla dessa vara stolta över att köra "the loudy one", skulle jag bli djävligt trött på oljudet
.
Hussamling brukar ta det lugnare då det finns mer som kan dyka upp där, vad som låter mycket eller ej är alltid en bedömingsfråga.
Sen låter en Ducce mer än många andra, kopplingen rasslar mycket.

... moget, nej.
Kanske inte en bedömning.

rakarör
2013-07-23, 15:20
OK, jag behöver förtydliga mig ser jag..:rolleyes:
Makthavarna är ute efter att minska medborgarnas individuella frihet på många sätt, de tillämpar "koka groda" principen och förbjuder inte saker/företeelser direkt utan stryper till lite efterhand tills det icke önskvärda beteendet är borta.
Alltså inför man fler och fler begränsningar efterhand och försvårar mer och mer för folk att köra motorcykel t.ex. Detta förfarande tillämpas även inom andra områden som t.ex. vapenägande.

Detta gör mig heligt förbannad då jag är en "omogen" 50+ anarkist som alltid haft problem med auktoriteter från födseln.:mad:

Jåke
2013-07-23, 18:04
Hålla sig till ämnet, kanske? Det här är Mekhörnan trots allt.

RobbeS
2013-07-23, 18:16
OK, jag behöver förtydliga mig ser jag..:rolleyes:
Makthavarna är ute efter att minska medborgarnas individuella frihet på många sätt, de tillämpar "koka groda" principen och förbjuder inte saker/företeelser direkt utan stryper till lite efterhand tills det icke önskvärda beteendet är borta.
Alltså inför man fler och fler begränsningar efterhand och försvårar mer och mer för folk att köra motorcykel t.ex. Detta förfarande tillämpas även inom andra områden som t.ex. vapenägande.

Detta gör mig heligt förbannad då jag är en "omogen" 50+ anarkist som alltid haft problem med auktoriteter från födseln.:mad:

"Demokrati ger oss möjlighet att välja ett flertal inkompetenta istället för ett fåtal korrumperade"- George Bernard Shaw.... ;)
"Anarki innebär att ett fåtal river ner vad flertalet byggt upp och tror att dom uträttar något av betydelse" - Okänd....

Men nu anser ju jag trots det att man åtminstone kan skippa sin anarkistiska ådra och försöka att inte pådyvla andra medmänniskor onödigt buller bara för att man själv tycker det låter fint. Varför göra politik av det?

RobbeS
2013-07-23, 18:16
Hålla sig till ämnet, kanske? Det här är Mekhörnan trots allt.

Sorry:o

Olle Å
2013-07-23, 19:04
Kul kommentar, precis en sådan man brukar höra från folk som hävdar att dom minsann klarar sig utan "staten" men samtidigt är dom som nyttjar alla förmåner som finns mest i samhället. Rättshaverister är ett annat ord. Och nej, påstår inte att du är en sån.

Back to topic då. Det en del mc fanatiker glömmer är att mc är ett rent lekfordon. Förutom mc bud och mc poliser så finns det ingen större samhällsnyttig mening med mc mer än nöjesåkning och lite arbetspendling. Så i den aspekten så kan vi nog inte kräva att övriga medborgare ska behöva stå ut med vårat på eget bevåg framkallat extrabuller bara för att vi tycker det är häftigt, och känner oss som värsta hells angels, vilka för övrigt är ett gäng övermogna småbarn.
Normal j*a hänsyn som tyvärr enligt vissa är bullshit.

Någon beklagar att myndiheterna stryper oss mer och mer. I ett fall tycker jag att det är befogat. vad är det för ett jäkla sätt att fara omkring med en custom som låter så högt att oljudet måste betecknas som en sanitär olägenhet.
Körde en traktor i lördags med en grävmanskin på släp. Det var fullvarv och hörselkåpor. En custom körde om och det var ett otroligt buller efter den. Det lät illa trots att man sitter i en traktorhytt med hörselskydd. Är det någon sorts njutning att utsätta andra för detta oljud? Vill man visa att man är ball? vad är det för upplevelse att ålka hoj då man vet att man irriterar så många andra, eller är det just det man vill?
Kan någon customåkare försvara detta beteendet?:mad::mad:

Knarr
2013-07-23, 21:40
Jag tycker det hör till att en motorcykel ska låta, det är en del av hela upplevelsen att köra knarr. :) Det är "tyst" i trafiken åtminstone halva året så på sommaren tycker jag det kan få väsnas lite mer. Kör man med lite omdöme behöver det inte vara så störande, även en mc med "raka rör" kan framföras ganska tyst där det är påkallat, om man är lite försiktig på gasen. Då anser jag hastigheten är ett större och farligare problem. För uppriktigt sagt, hur förnuftigt är det med bågar som gör 300 knyck egentligen... :confused:

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Ankan1
2013-07-24, 02:39
Jag tycker det hör till att en motorcykel ska låta, det är en del av hela upplevelsen att köra knarr. :) Det är "tyst" i trafiken åtminstone halva året så på sommaren tycker jag det kan få väsnas lite mer. Kör man med lite omdöme behöver det inte vara så störande, även en mc med "raka rör" kan framföras ganska tyst där det är påkallat, om man är lite försiktig på gasen. Då anser jag hastigheten är ett större och farligare problem. För uppriktigt sagt, hur förnuftigt är det med bågar som gör 300 knyck egentligen... :confused:

Bobster
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Om så är fallet varför gör något fordon över gällande hastighetsregler.Ser fram emot nästa fabrikssålda hoj som planar in på 400 km/h. :D

Knarr
2013-07-24, 08:04
Om så är fallet varför gör något fordon över gällande hastighetsregler.Ser fram emot nästa fabrikssålda hoj som planar in på 400 km/h. :D

Det är säkert på gång... :rolleyes:

Bobster
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Reese
2013-07-24, 10:09
Om så är fallet varför gör något fordon över gällande hastighetsregler.Ser fram emot nästa fabrikssålda hoj som planar in på 400 km/h. :D

Av samma anledning som Porsche mfl gör det. Man vill sälja till hormonstinna killar som kör av sig på bana eller Autobahn. Även där finns avarter.

Ankan vad menade du med om jag var på rätt forum? Skulle vara kul om alla tycker exakt lika i alla frågor 😀

Ankan1
2013-07-24, 12:10
Av samma anledning som Porsche mfl gör det. Man vill sälja till hormonstinna killar som kör av sig på bana eller Autobahn. Även där finns avarter.

Ankan vad menade du med om jag var på rätt forum? Skulle vara kul om alla tycker exakt lika i alla frågor 😀

Du armbågar dig in på ett mc forum och kallar mig och flera andra för a-v-a-r-t-e-r för att vi tycker om hastighet på våra hojar då och då.Du är ett TROLL samt en liten besserwisser. FU2 :thefinger: :D

Cy2
2013-07-24, 12:18
:rock:
Du armbågar dig in på ett mc forum och kallar mig och flera andra för a-v-a-r-t-e-r för att vi tycker om hastighet på våra hojar då och då.Du är ett TROLL samt en liten besserwisser. FU2 :thefinger: :D

Reese
2013-07-24, 12:20
Du armbågar dig in på ett mc forum och kallar mig och flera andra för a-v-a-r-t-e-r för att vi tycker om hastighet på våra hojar då och då.Du är ett TROLL samt en liten besserwisser. FU2 :thefinger: :D

Så att skriva vad man anser om folk som bryter mot lagar och utsätter medtrafikanter för livsfara är inte ok på detta forum enligt dej?

Att ha åsikter om folk som skämmer ut mc kollektivet är också inte ok enligt dej?

Att tycka om fart etc har jag aldrig klagat på. Utan att man vissa kör för fort på fel tid och ställe. Eller kör med raka rör.

epa23
2013-07-24, 12:42
Jag bytte ljuddämpare på min FZ1 igår. Och enda anledningen till att jag gjorde det var för att originaldämparen är så stor och ful!

Nu ser det mycket bättre ut, men......den låter alldeles för mycket! Låter nästan som om det inte sitter något avgassystem på alls :-/

Man kan ju plocka ut dom här db-killers som sitter i rören (dubbelpipor).....och jag funderade på om man kan vira in dom i något och ev få ner ljudnivån lite?

Jag bryr mig inte så mycket om jag skulle få lite mindre effekt, så länge inte motorn tar skada av det?

Eller får jag bara leva med det? tycker det är lite pinsamt att åka omkring med....

Det finns ljuddämpar matta att köpa hos T. ex. Johans MC som du linda db killern med..
Ett annat knep är att stoppa in diskbollar i systemet, finns på ICA, Willys osv. ser ut som en boll av stålull..

epa23
2013-07-24, 12:48
Jag tror att lagstiftningen motverkar sig själv genom att ha satt så lågt värde på bullret från motorcyklar.

Så att i princip "alla" byter till ett annat slipon, hel system eller likn.. Man ser det på scooters, äventyrhojar, sporthojar och custom.. Handlarna gillar det också för de får sålt grejerna..

Olle Å
2013-07-24, 13:09
Jag tror att lagstiftningen motverkar sig själv genom att ha satt så lågt värde på bullret från motorcyklar.

Så att i princip "alla" byter till ett annat slipon, hel system eller likn.. Man ser det på scooters, äventyrhojar, sporthojar och custom.. Handlarna gillar det också för de får sålt grejerna..

Sliponsystem är väl rätt ok i förhållande till de klantarna som tar ur insaserna och kör med raka rör.
Den dagen då polisen får en bärbar lätt hanterad bullermätare, så är det nog färdigåkt för många.:eek:

Reese
2013-07-24, 13:12
Med en slipon så har du en dämpare. Flera märken kan du även besikta hojen med.

Med raka rör så har man valt bort dämpningen. Och för att inte få huvudvärk kör många med hörsellproppar......

Cy2
2013-07-24, 15:46
Funderar på att ta ut min hoj nu, med slipon och dB killers. Vet inte hur jag ska göra med kopplingen torrkoppling rasslar mycket, kanske fylla kopplingskåpan med stålull så ljudet sjunker.
Kan tänkas att jag kommer över gällande hastighetsbegränsningar på vissa ställen.

Läs med ironi...

Knarr
2013-07-24, 16:45
om man pumpar däcken hårt som f*n kanske man kan minska friktionsljudet med nån dB också... :rolleyes:
Bobster
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

rakarör
2013-07-24, 19:08
Jag tror att lagstiftningen motverkar sig själv genom att ha satt så lågt värde på bullret från motorcyklar.

Så att i princip "alla" byter till ett annat slipon, hel system eller likn.. Man ser det på scooters, äventyrhojar, sporthojar och custom.. Handlarna gillar det också för de får sålt grejerna..

:rock:
Håller med där. Jag har provat en del och ett helt öppet system "raka rör" blir jobbigt i längden, speciellt på längre färder. Det man är ute efter är ju ett "gött" ljud d.v.s. dovt & mulligt muller.
Korta avgasrör brukar ge ett smattrande ljud medans längre rör ger ett dovare ljud.
Med originaldämpare lät Sportstern som att man hade en symaskin mellan benen..:p

Ett skönt råmande från insuget är också önskvärt..

Olle Å
2013-07-24, 19:15
Med en slipon så har du en dämpare. Flera märken kan du även besikta hojen med.

Med raka rör så har man valt bort dämpningen. Och för att inte få huvudvärk kör många med hörsellproppar......

Vore väl inget problem om de kunde förse omgivningen med öronproppar.:p:p:p

Diversion
2013-07-24, 22:32
:rock:
Håller med där. Jag har provat en del och ett helt öppet system "raka rör" blir jobbigt i längden, speciellt på längre färder. Det man är ute efter är ju ett "gött" ljud d.v.s. dovt & mulligt muller.
Korta avgasrör brukar ge ett smattrande ljud medans längre rör ger ett dovare ljud.
Med originaldämpare lät Sportstern som att man hade en symaskin mellan benen..:p

Ett skönt råmande från insuget är också önskvärt..

Jag föredrar också ett dovt muller framför ett skarpt smatter. Om en custom med V&H mullrar förbi retar sig folk antagligen mindre än om den har Rask eller kanske t.o.m raka rör. Ljudets karaktär är minst lika viktigt som själva ljudstykan när folk bestämmer sig för om det låter illa eller ej.

Mavve65
2013-07-25, 12:57
Jag föredrar också ett dovt muller framför ett skarpt smatter. Om en custom med V&H mullrar förbi retar sig folk antagligen mindre än om den har Rask eller kanske t.o.m raka rör. Ljudets karaktär är minst lika viktigt som själva ljudstykan när folk bestämmer sig för om det låter illa eller ej.

Håller med. Om jag kör på 2:an så det ylar vänder sig folk och stirrar. Gissar att de tycker det låter:eek::eek:, fast man måste väl få acca någon gång under kontrollerade former;).

V Saarela
2013-07-25, 18:37
Köpte en Kawa KLE 500 som jag funderar på hur tusan jag ska göra en "snygg decibelkiller" till. En seriös killer, inte för att använda utan helt enkelt mer för att den ska finnas tillgänglig. Hålet är bara 25mm, rakt cirka en decimeter och böjs sen inne i en stor ljuddämpare.

Avgassystemet är original och ett helsystem(så jag vet inte hur dom fått ur innehållet ur den)

Min fantasi far iväg i allt möjligt.....nån som har nån ide/förslag(har tillgång till svets och det finns lite dämparull)

Cubalibre
2013-07-26, 13:38
Jag var iväg igår och köpte dämparull.....ut med båda insatserna....vira runt en massa dämparull och ståltråd på det. Idag var jag iväg en sväng och jag tyckte nästan det lät ännu mera! Efter att jag kört 5mil ungefär så stanna jag till på ett ställe och tog en fika. Då hade ståltråden på något sätt lyckats ta sig ut genom ena röret, och stack ut 30cm ungefär. HAr ingen aning om hur det har kunnat lossnat och först tagit sig bakåt i systemet, för att sedan leta sig in i det lilla röret i db-killern och hela vägen ut :-/

Tänkte jag skulle försöka det här med "diskbollarna" i stål.....stannade till vid en affär och tittade på dom.....det är ju bara en stort trassel med massa stålull......det kommer ju blåsa ut med en gång. Det skulle ju vart ett nät runt hela bollen isf......det kanske finns sådana varianter också?

Värst upplever jag ljudet vid 50-60 och under, oavsett vilket varvtal nästan. Drar man på och kommer upp i hastighet lite så känns det inte lika illa.....men då kanske man bara köra ifrån ljudet, eller så överrustas det bara...

Allaandranamnvarupptagna
2013-07-27, 13:17
Lånar tråden lite, Besiktigade min hoj idag ( i regnet ) och fick nerslag på ljudnivån 6db över :/
Vill bara få den godkänd och har hört om bonna lösning att lägga i stålull i dämparen, räcker de för att få ner den till godkända nivåer, eller om ni har något annan billig patentare ?

jrutgers
2013-07-27, 23:37
Köp en pkt avgasull (glasfiber) å peta in 1/3 av påsens innehåll. Blir F-n så tyst, och kostar typ 200 spänn.
Kan ju vara lite knixigt att få ut skiten igen, men vill man så kan man.

Billigt, å tyst.

Gjorde detta på min cb 750 som hade 0 dämpning och vrålade gott, men blev tystare än en Prius. Hade visserligen 1påse i varje rör.

Jonas76
2013-07-28, 07:34
Kom igen, köp en dB killer och sluta fjanta runt med diskbollar och annat skräp...

Cubalibre
2013-07-28, 15:19
Kom igen, köp en dB killer och sluta fjanta runt med diskbollar och annat skräp...

Eh va? Det sitter ju db-killer i, men ljudnivån är för hög ändå tycker jag! Läs tråden innan du uttalar dig!

Jonas76
2013-07-28, 15:28
Eh va? Det sitter ju db-killer i, men ljudnivån är för hög ändå tycker jag! Läs tråden innan du uttalar dig!

Om du tycker att det låter för mycket så häng på original dämparen igen oavsett hur ful den är så är ditt problem löst...och du, vi lever i ett fritt land där jag får uttala mig bäst jag vill!

Cubalibre
2013-07-28, 16:06
Om du tycker att det låter för mycket så häng på original dämparen igen oavsett hur ful den är så är ditt problem löst...och du, vi lever i ett fritt land där jag får uttala mig bäst jag vill!

Om jag har bytt slipon för att jag tycker att originalet är gräsligt fult så är det givetvis inte en lösning att sätta tillbaka det igen!

Och att sätta i db-killer som redan sitter i är inte heller någon lösning.


Ursäkta mig men du är en idiot! Slutdiskuterat.

Ove
2013-07-28, 16:48
Ursäkta mig men du är en idiot! Slutdiskuterat.

Om du, herr Cubalibre, alltid ska vara så innihellsike sur om bitter över dina egna tillkortakommanden, varför startar du överhuvudtaget en tråd som kan leda till diskussion! Du vet ju att alla vi andra är idioter och allmänt lågbegåvade och därmed inte kan bidra med något konstruktivt, så varför fråga?

Sur och allmänt ohyfsad kan du vara framför en spegel för då hamnar tillmälena rätt!!

Cubalibre
2013-07-28, 17:11
Om du, herr Cubalibre, alltid ska vara så innihellsike sur om bitter över dina egna tillkortakommanden, varför startar du överhuvudtaget en tråd som kan leda till diskussion! Du vet ju att alla vi andra är idioter och allmänt lågbegåvade och därmed inte kan bidra med något konstruktivt, så varför fråga?

Sur och allmänt ohyfsad kan du vara framför en spegel för då hamnar tillmälena rätt!!

Ursäkta?

Det är väl knappast JAG som är sur och bitter!!??

Det är ju Jonas som skriver att jag skall köpa en Db-killer och sluta fjanta med diskbollar och annat då jag redan har en db-killer! Och sen tycker att lösningen är att sätta på original då jag har beställt ett nytt slipon för 4000:- för att jag tycker att originalburken är ful! Det är väl knappast att HJÄLPA till! Han har ju inte ens läst tråden och satt sig in i vad det handlar om!

Så varför hoppar du på mig!?

Har inte vart någon fel på tråden fram tills nu. Folk har försökt att hjälpa till, vilket jag uppskattar. Men dett var inte till någon hjälp överhuvudtaget! Och ditt yttrande var också helt jävla idiotiskt då felet inte ligger hos mig!

Diversion
2013-07-28, 17:23
Jag förstår inte vad problemet är? Ett slipon låter alltid mer än orginaldämparen, det vet man ju redan i förväg.

Det finns två alternativ.

Vill man ha tystnad så använder man orginalburken och får helt enkelt acceptera att det (i ens eget tycke) är fult. Om man vill ha ett slipon för att man tycker att det ser bättre ut får man å andra sidan acceptera att det inte är lika tyst.

Slipons tillverkas inte och marknadsförs i första hand för att hojen skall se snyggare ut utan för att de har läckrare ljud och i bästa fall kan ge 1 eller 2 hk extra.

Cubalibre
2013-07-28, 17:32
Jag förstår inte vad problemet är? Ett slipon låter alltid mer än orginaldämparen, det vet man ju redan i förväg.

Det finns två alternativ.

Vill man ha tystnad så använder man orginalburken och får helt enkelt acceptera att det (i ens eget tycke) är fult. Om man vill ha ett slipon för att man tycker att det ser bättre ut får man å andra sidan acceptera att det inte är lika tyst.

Slipons tillverkas inte och marknadsförs i första hand för att hojen skall se snyggare ut utan för att de har läckrare ljud och i bästa fall kan ge 1 eller 2 hk extra.

Jag är medveten om det. Och något häftigare ljud hade jag kunnat leva med, men nu tycker jag helt enkelt att det är för mycket, och jag vill inte sätta tillbaka original. Och då la jag ut en tråd och frågade om man kunde få ner ljudet på något sätt.

Och det gick ju bra fram tills att man blir påhoppad från alla håll och kanter. Inte första gången på det här forumet heller. Förstår inte vad folk vinner på, med att försöka motarbeta och få en tråkig "ton" på forumet.

Ove
2013-07-28, 17:36
Ursäkta?
Det är väl knappast JAG som är sur och bitter!!??


Jo, väldigt ofta, faktiskt så fort någon säger emot dig.



Så varför hoppar du på mig!?


Du kallar Jonas 76 för idiot och det anser jag vara synnerligen ohyfsat och tyder på att några i förra generationen gravt misslyckats med att uppfostra sin avkomma.



Folk har försökt att hjälpa till, vilket jag uppskattar. Men dett var inte till någon hjälp överhuvudtaget! Och ditt yttrande var också helt jävla idiotiskt då felet inte ligger hos mig!

Så nu har jag också fått svart på vitt att jag är idiot. Som sagt, tala med spegeln så hamnar dina invektiv rätt.

Jonas76
2013-07-28, 17:39
Och det gick ju bra fram tills att man blir påhoppad från alla håll och kanter. Inte första gången på det här forumet heller. Förstår inte vad folk vinner på, med att försöka motarbeta och få en tråkig "ton" på forumet.

Jag har inte hoppat på dig, jag gav ett förslag och DU tyckte att jag inte skulle yttra mig eftersom jag uppenbart inte läst hela tråden och dessutom vart kallad idiot av DIG!

Cubalibre
2013-07-28, 17:57
Jo, väldigt ofta, faktiskt så fort någon säger emot dig.



Du kallar Jonas 76 för idiot och det anser jag vara synnerligen ohyfsat och tyder på att några i förra generationen gravt misslyckats med att uppfostra sin avkomma.



Så nu har jag också fått svart på vitt att jag är idiot. Som sagt, tala med spegeln så hamnar dina invektiv rätt.

Idioter i sammanhanget JA! Om ni är idioter i övrigt kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte känner er!

Och hur lågt får man sjunka egentligen!? Nu sitter du och säger att det är något fel på mina föräldrar och hur dom har uppfostrat mig! Lustigt hur du kan känna dom, och hur dom har uppfostrat mig. :-/

Ove
2013-07-28, 18:04
Idioter i sammanhanget JA! Om ni är idioter i övrigt kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte känner er!

:rolleyes: Kanske man kan rekommendera att du lär dig ordens betydelse genom att googla eller att titta i en ordbok innan du skriver dom i forum. När du gjort det kanske det vore på plats med en ursäkt? :rolleyes:

Cubalibre
2013-07-28, 18:09
:rolleyes: Kanske man kan rekommendera att du lär dig ordens betydelse genom att googla eller att titta i en ordbok innan du skriver dom i forum. När du gjort det kanske det vore på plats med en ursäkt? :rolleyes:

Jag har absolut ingenting att be om ursäkt för! Däremot du som hoppar på mig helt utan anledning och dessutom antyder att det skulle vara något fel på mig och mina föräldrars uppfostran av mig! Sorgligt!

Diversion
2013-07-28, 18:52
Jag är medveten om det. Och något häftigare ljud hade jag kunnat leva med, men nu tycker jag helt enkelt att det är för mycket, och jag vill inte sätta tillbaka original. Och då la jag ut en tråd och frågade om man kunde få ner ljudet på något sätt.

Och det gick ju bra fram tills att man blir påhoppad från alla håll och kanter. Inte första gången på det här forumet heller. Förstår inte vad folk vinner på, med att försöka motarbeta och få en tråkig "ton" på forumet.

Ja men vad har du för mystiskt slipon? Jag har aldrig sett eller hört ett slipon som låter markant mer än orginalsystemet annat än under maximal acceleration, vid jämn fart eller moderat acceleration är skillnaden inte stor, i synnerhet gäller detta radfyror.

De enda högljudda radfyror jag hört är de som har helsystem.

Cubalibre
2013-07-28, 19:00
Ja men vad har du för mystiskt slipon? Jag har aldrig sett eller hört ett slipon som låter markant mer än orginalsystemet annat än under maximal acceleration, vid jämn fart eller moderat acceleration är skillnaden inte stor, i synnerhet gäller detta radfyror.

De enda högljudda radfyror jag hört är de som har helsystem.

Jag vet inte heller. Regerade på att den lät en del redan med originalburken på, men enligt han jag köpte den av så låter dom tydligen så, redan som original.

Jaja....får se om jag kommer på någon lösning, annars får man väl stå ut. Brorsan min tyckte inte det lät för mycket, utan bara att det var ett gott ljud. Kanske jag som är lite för känslig bara.

Bighoj
2013-07-28, 19:37
Vissa personer passar inte att ha hoj,och förstår inte att man inte både kan äta kakan och ha den kvar.Du får helt enkelt skita i om inte det estetiska lever upp till dina förväntningar till 100%.Eller får du helt enkelt skita i att den låter för mycket och införskaffa öronproppar.Det är ytterst sällan att fordon av olika slag lever upp till alla ens önskningar och förväntningar utan man måste kompromissa.
Hittar du en lösning du kan tänka dig leva med ang ljud och utseende,samt om du kan leva med att det kanske inte blev exakt vad du önskade så får du nog vara nöjd med detta.
För egen del är inte utseendet det absolut viktigaste utan det är framförallt att hojen är hyfsat ok att framföra eftersom jag gillar att köra hoj.Skulle jag däremot hatat att köra hoj skulle jag köpt en hoj som vart skitsnygg att enbart titta på.

V Saarela
2013-07-28, 19:42
Eftersom det är ett slipon så kanske det går att trycka in en decibelkiller även från andra sidan. Antingen i ljuddämparens rör eller själva avgasröret.

Cubalibre
2013-07-28, 19:54
Ja, någon lösning finns det ju givetvis. Att säga att det bara finns två alternativ är ju bara löjligt. Jag får testa mig fram helt enkelt.

Bighoj
2013-07-28, 20:39
Jo,det är klart att det finns fler alternativ.Du kan ju proppa in en massa grejor i röret så att den i stort sett stryper sig själv och kommer att gå som en joggande snigel.Frågan är hur den kommer gå,om det är så bra för motorn.Du får kanske lägga en massa pengar på att bänka om den o s v,men du har helt rätt att där finns oändligt massa med alternativ.Du kan ju också lämna in den och be firman fixa den till vilket pris som helst.Med två alternativ menade jag två enkla och försvarbara alternativ.Vill man lägga ner en massa energi och tid och pengar på något som bara ger en liten vinst tillbaka så finns det många vägar att gå.Redan nu har det ju vållat dig en massa bekymmer vad gäller vi idioter som försökt ge dig vettiga råd och du är fortfarande inte nöjd med din hoj.Skulle du haft lämnat den på en verkstad och bett dom fixa den som du vill ha den skulle du förmodligen redan haft en hoj du är nöjd med.Hoppas det löser sig,men jag är skeptisk till en lösning utan kompromisser.

Cubalibre
2013-07-28, 20:56
Jo,det är klart att det finns fler alternativ.Du kan ju proppa in en massa grejor i röret så att den i stort sett stryper sig själv och kommer att gå som en joggande snigel.Frågan är hur den kommer gå,om det är så bra för motorn.Du får kanske lägga en massa pengar på att bänka om den o s v,men du har helt rätt att där finns oändligt massa med alternativ.Du kan ju också lämna in den och be firman fixa den till vilket pris som helst.Med två alternativ menade jag två enkla och försvarbara alternativ.Vill man lägga ner en massa energi och tid och pengar på något som bara ger en liten vinst tillbaka så finns det många vägar att gå.Redan nu har det ju vållat dig en massa bekymmer vad gäller vi idioter som försökt ge dig vettiga råd och du är fortfarande inte nöjd med din hoj.Skulle du haft lämnat den på en verkstad och bett dom fixa den som du vill ha den skulle du förmodligen redan haft en hoj du är nöjd med.Hoppas det löser sig,men jag är skeptisk till en lösning utan kompromisser.

Då originalburken är tätare, och då hojen är mappad efter den så skall det inte vara några problem att fylla upp med något.

Och jag är skitnöjd med min nya hoj! Den är så mycket roligare att köra än min förra. Jag vill helt enkelt inte störa min omgivning bara.

Knarr
2013-07-28, 22:00
Ljuddämpning är en hel vetenskap, och jag är sannerligen ingen vetenskapsman :) men för att få riktigt effektiv dämpning behövs nåt som stör avgasströmmen så att den inte passerar obehindrat rakt ut. (vilket jag gissar att insatsen på din hoj ändå tillåter)
http://www.najahtraining.com/i/Acoustics/Muffler1.jpg

Ett "idealförhållande, ur ljudnivåsynpunkt, är om avgaspulsen möter ett motstånd som skapar en puls åt motsatt håll så att dom s a s "tar ut varandra". Du kanske kan testa att modifiera insatsen, montera nån bricka eller nåt i änden på den?

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

RymdBörje
2013-07-29, 01:49
Jag har absolut ingenting att be om ursäkt för! Däremot du som hoppar på mig helt utan anledning och dessutom antyder att det skulle vara något fel på mig och mina föräldrars uppfostran av mig! Sorgligt!

POPCORN!
Smidig är inte ditt mellannamn eller hur?

Not sent from an IThing?

Olle Å
2013-07-29, 08:33
Det fanns på 50-60 talet en ljuddämpare som gjorde en V8 ljudlös på tomgång men öppnade upp vartefter varvtalet ökade, så att vid fullvarv var det raka rör.
Har inte sett den uppskuren, men principen var att fjäderbelastade brickor i röret öppnades.
Problemet är ju att ta bort avgasstötarna utan att öka motståndet för avgaserna. Som sagt. Att proppa i en massa ull tar tyvärr bort en del effekt. Men å andra sidan, att ta bort några hästar från kanske 130 spelar väl egentligen ingen roll?:D:D:D

räven
2013-07-29, 11:07
Sk. avgasspjäll som styr motståndet på avgassidan är något som man begrep tidigt. Kanske redan gamle Otto funderade över det. Numera är det elektroniskt styrt å sitter på min GS

pinnen
2013-07-30, 19:28
fz1:an ska ha ett spjäll i originaldämparen som styrs med vajrar (exup kallas det), ska även sitta 2 katalysatorer om jag har fattat det rätt, 1 i dämparen och en framför dämparen i collectorn.

Val av slipon gör Mycket på ljudet, längd och storlek, med katt eller utan.
En katt tar bort mycket av ljudet, är den främre rensad? är den kvar så kolla div. sliponlösningar med katt på ebay, har sett att det finns men vet ej hur det är med fz1:an men det är ju något som dämpar ljudet iallafall