handdator

Visa fullständig version : Hur länge räcker ett däck?



Knarr
2013-07-20, 11:04
Vad är livslängden för ett bakdäck av medelgod kvalitet, om man ger fan i å börna?

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Ankan1
2013-07-20, 11:15
Beror mycket på hojtyp men på Sevenfiftyn klämde jag ut någonstan runt 2000 mil innan stålväven tittade fram.
På Blackbirden tippar jag att bakdäcket har gett upp vid 1500 mil.Får se hur det gick med den gissningen.Att alltid ha rätt lufttryck är viktigt i sammanhanget.

Jåke
2013-07-20, 11:43
Det beror väl helt på vilken typ av däck du köper och hur din körning ser ut. Jag ligger väl inte på de däck du är intresserad av, så till skillnad från Ankan brukar jag klara mellan 80-700 mil på ett bakdäck. Mer än så och jag tycker det räcker jättelångt... :rolleyes:

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta

Ankan1
2013-07-20, 20:24
Det beror väl helt på vilken typ av däck du köper och hur din körning ser ut. Jag ligger väl inte på de däck du är intresserad av, så till skillnad från Ankan brukar jag klara mellan 80-700 mil på ett bakdäck. Mer än så och jag tycker det räcker jättelångt... :rolleyes:

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta

700 mil.Hur kör du då !?. :D

Jåke
2013-07-20, 20:56
700 mil.Hur kör du då !?. :D

Försiktigt och långa sträckor i jämn fart. ;)

För att anknyta till TS, så är det ungefär så exakt som frågan är. Ungefär som att fråga hur långt ett medelbra snöre är. Generellt för de mest långlivade däcken är väl dock att man kan få ut ungefär den sträcka Ankan nämner. Det har dock inte så mycket med kvalitén på däcken att göra, utan mer på vilken sort man använder. Därav mitt eget exempel.
Ärligt talat brukar de sämsta däcken vara de som håller längst eller kortast.

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta

Olle Å
2013-07-20, 21:45
Som sagt. Hur långt är ett snöre? Hade för flera år sedan en lite vässad Dominator och den slet ut däcken som var grovmönstrade på ca 750 mil. Med mycket blöta grusvägar, så var drivpaketet slut oxå. Fram höll väl ungefär dubbelt så länge.
Min nuvarande Transalp kör jag ju lugnare med , så ca 1500 mil på bakdäcket. Anakee 2.:):):)

Månne
2013-07-21, 01:43
På en Lifan 250 torde ett Dunlop Roadsmart bara outslitligt om det finns i storlek.

Motormannen
2013-07-21, 15:19
Mitt Metzeler bakdäck har jag haft sedan jag köpte hojen i maj 2011, men det börjar närma sig olagligheten så till våren blir det byte. För mig att den hade gått 4200 mil, nu 6000 mil.

Knarr
2013-07-21, 17:37
Ja det är 15 tum, så utbudet är rätt begränsat. Men Metzeler har jag sett finns, å det lutar åt att det blir såna.
Funderar även på att skifta själv, för o spara 500-600 spänn, nån som har nåra bra tips ang. det?
Tips på bra, medelgoda snören tas också tacksamt emot.

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Bighoj
2013-07-21, 21:58
Jag ligger också på ca 6-700 mil på ett bakdäck och det dubbla på framdäcket.

Månne
2013-07-21, 23:17
Allt du behöver finns på Biltema för ett däckskifte.

Knarr
2013-07-23, 14:19
tack för tips, har nu inhandlat ett par rejäla däckjärn på Biltema
Tänkte smörja däcken sen vid monteringen genom o gnugga en tvål
runt kanten, vad tror ni om det, det är ju kokosfett eller nåt sånt i tvålar.

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Ove
2013-07-23, 18:13
Tänkte smörja däcken sen vid monteringen genom o gnugga en tvål
runt kanten, vad tror ni om det, det är ju kokosfett eller nåt sånt i tvålar.


Såplösning kanske?

Knarr
2013-07-23, 21:22
ja fast jag läste nånstans att man skulle undvika såpa(?) o så tänkte jag att det skulle va skönt o slippa slabba med vatten, om man gnuggar med en tvål blir det ju halkigt fast ändå torrt liksom...ja ja, får testa mig fram när det blir dags :)

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Ove
2013-07-23, 22:02
ja fast jag läste nånstans att man skulle undvika såpa(?) o så tänkte jag att det skulle va skönt o slippa slabba med vatten,

Min upplevelse av däcksbyte är att det är bra om det är slabbigt och halt när man monyerar för att det är lättare att hitta rätt läge i fälgen och vattnet torkar snart bort. Överskott går bort med en enkel sköljning.

Hur långt går ett däck var frågan. Går det att få ut mer än 800 mil bak är jag lycklig. 2 bakdäck på ett fram brukar vara vanligt. Enstånka gäller och dom vill ha mera däck än om det är fler cylindrar.

ZZR1400
2013-07-24, 08:05
På mina Kawasaki zzr1400 årsmodell 07-11 höll inte orginalbakdäcken längre än 170-200mil och på årsmodellen 12-13 220-250mil :-(

räven
2013-07-24, 08:48
På mina Kawasaki zzr1400 årsmodell 07-11 höll inte orginalbakdäcken längre än 170-200mil och på årsmodellen 12-13 220-250mil :-(

Har du extra däck med om du ska på utflykt ?

ZZR1400
2013-07-24, 09:22
Har du extra däck med om du ska på utflykt ?
Planering Räven planering !!!!!:)

Motormannen
2013-07-24, 11:17
Tycker för min del att det är sjukt dåligt att inte verkstäderna vill/vågar montera av fälgen och då bara göra halva jobbet, dvs bara skifta däck på fälgen. Varför är det så? Som ganska okunnig på mekanik skulle det kännas bättre och dessutom vara bekvämare om verkstaden kunde erbjuda full service!

Ove
2013-07-24, 16:35
Tycker för min del att det är sjukt dåligt att inte verkstäderna vill/vågar montera av fälgen och då bara göra halva jobbet, dvs bara skifta däck på fälgen. Varför är det så? Som ganska okunnig på mekanik skulle det kännas bättre och dessutom vara bekvämare om verkstaden kunde erbjuda full service!

:confused: Vaddå! Upplever det normalt att få bytt och monterat tebax. Jag har väl varit med och assisterat några gånger, det är allt.

räven
2013-07-24, 16:53
Tycker inte man ska begära att en däckkrängare ska klara att demont. å mont av alla hojars hjul. Då får man betala mcverkstadspris

Olle Å
2013-07-24, 19:12
Tycker inte man ska begära att en däckkrängare ska klara att demont. å mont av alla hojars hjul. Då får man betala mcverkstadspris

En del hjul är faktiskt ganska krångliga att ta av och sätta tillbaka. Alla hojar är ju inte speciellt nya heller.
En del hjul är mycket enkla som exvis de med enkelsving. En annan hoj som är lite bökig om den saknar centralstöd är ju Transalpen. Så det är nog inte fel att krängaren vill ha en slant för hjul- monteringen.:):)
Att sedan en del har svårt att lägga 21" däcken exakt är en annan sak.:eek:

Knarr
2013-07-24, 19:16
det är synd att däcken inte håller längre....fast det är säkert med avsikt :rolleyes:

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

erikn
2013-07-24, 19:37
Jag är i behov av att byta bakdäck, är nog olaglig just nu. Har tänkt köpa löst och kränga på själv, gick ju på dotterns skoter-moppe. Men det balanserade jag inte, men har tänkt att göra det på hojen.

Jag har letat guider för balansering av hjul med trumbroms, men inte hittat något. Att balansera ett framhjul utan trumbroms är nog relativ enkelt, har sett Biltemas stativ som jag tänkte köpa. Men hur gör man när man har trumbroms?

Knarr
2013-07-24, 19:53
Det finns ju inga delar i trumbromsen som roterar med hjulet så det bör väl inte vara några problem. :)

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Ove
2013-07-24, 20:54
Jag har letat guider för balansering av hjul med trumbroms, men inte hittat något. Att balansera ett framhjul utan trumbroms är nog relativ enkelt, har sett Biltemas stativ som jag tänkte köpa. Men hur gör man när man har trumbroms?

:) Inget problem -ta ut bromsen och drev med ryckutjämnare på andra sidan och sen är det lika som med skivbroms. Biltemas kit fungerar bra, mycket bättre än att balansera i maskin ;)

erikn
2013-07-24, 21:27
Det finns ju inga delar i trumbromsen som roterar med hjulet så det bör väl inte vara några problem. :)

Jomen på balanseringsstativet så är det lager som axeln ska snurra på. Då används inte det inbyggda lagret i hjulet vilket medför (precis som Ove skriver) att bromsmekanism och ryckutjämnare (visste inte vad det hette) snurrar med. Försöker man balansera med dem roterandes med så har man nog bra studs i bakdelen sen när man kör... :p

Lite merjobb alltså, man måste plocka isär bromsen också. Och i mitt fall så lär man väl få renovera den bromsen också med tanke på allt som jag måste göra på hojen som går sönder hela tiden :banghead:

Ove
2013-07-24, 21:40
Jomen på balanseringsstativet så är det lager som axeln ska snurra på. Då används inte det inbyggda lagret i hjulet vilket medför (precis som Ove skriver) att bromsmekanism och ryckutjämnare (visste inte vad det hette) snurrar med. Försöker man balansera med dem roterandes med så har man nog bra studs i bakdelen sen när man kör... :p

Lite merjobb alltså, man måste plocka isär bromsen också. Och i mitt fall så lär man väl få renovera den bromsen också med tanke på allt som jag måste göra på hojen som går sönder hela tiden :banghead:

Jodå, lagret i navet sitter kvar och rullar faktiskt lättare än Biltemapinnen. Bara att sätta dit dom koniska bitarna tight och sen lägga ändarna på något så att hjulet snurrar fritt. Kolla samtidigt så att slitbanan inte vinglar eller hoppar för då ska det justeras först.

Bromsen är bara att dra rakt ut på min likaså på ryckutjämnarsidan så montering är ett starkt ord för inget plockas isär. :)

Jåke
2013-09-13, 22:40
ja fast jag läste nånstans att man skulle undvika såpa(?) o så tänkte jag att det skulle va skönt o slippa slabba med vatten, om man gnuggar med en tvål blir det ju halkigt fast ändå torrt liksom...ja ja, får testa mig fram när det blir dags :)

Bobster
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Diskmedel med lite vatten i eller ännu enklare: monteringspasta.

engström67
2013-09-15, 18:07
Kört 1000mil med Anakee 3 nu och mycket mönster kvar:eek::eek: bästa däcken hittils för mig och jag kör rätt hårt med tung och stark maskin:)

Hondamannen
2013-09-15, 18:11
1500 mil med michelin road pilot 2.

räven
2013-09-15, 19:29
Kört 1000mil med Anakee 3 nu och mycket mönster kvar:eek::eek: bästa däcken hittils för mig och jag kör rätt hårt med tung och stark maskin:)

Är det klackigt eller ojämnt slitet ?

engström67
2013-09-16, 19:49
Är det klackigt eller ojämnt slitet ?

Nej inte klackigt,något platt bak på mitten och 5mm kvar.Framdäcket inte speciellt platt.Men litet dike på vänster sida:confused::confused: men bara lite.Har kört med rätt lufttryck hela tiden och en kompis har en Gs adventure -11 och han har exakt lika slitage på den efter ca 1000mil.Nä jag är nöjd och kommer att köpa lika igen,han med:).Itanke på att jag kört 3-400mil i Tyskland,mest på Autobahn och ofta runt 140-170kmt så anser jag det bra:)

erikn
2013-09-16, 20:40
Men litet dike på vänster sida men bara lite.
Men det har vi ju diskuterat i en annan tråd, vänsterkurvorna är ju längre (längre åksträcka på vänster sida) än högerkurvorna. Att kurvorna är olika långa beror på att vi har högertrafik. Vänsterkurvor = ytterspår, högerkurvor = innerspår.

Olle Å
2013-09-17, 09:13
Men det har vi ju diskuterat i en annan tråd, vänsterkurvorna är ju längre (längre åksträcka på vänster sida) än högerkurvorna. Att kurvorna är olika långa beror på att vi har högertrafik. Vänsterkurvor = ytterspår, högerkurvor = innerspår.

Tror inte på den teorin att kurvorna i sig har betydelse. Kan annars bero på att många förare kör fortare i exvis högerkurvor. Annars så borde det framkomma i Moto-GP i den större klassen att förarna har svårare på slutet av loppen att klara vissa KURVOR PGA. ATT DÄCKEN ÄR SLUT PÅ ENA SIDAN.:eek::eek::eek:

Ankan1
2013-09-17, 11:23
Lite förvånad men vid en titt på bakdäcket på plastraketen som visade sig vara ett Metzeler så är där fortfarande bra med mönster kvar efter 1200 mil.Ganska egendomligt trots hög hastighet mellan varven och en del burnouts som sällan är bra för däcken.När jag kommit på mig själv med att lågflyga i t ex 180 km/h i regn med bibehållet fäste så kan det ju heller inte vara ett skitdäck som många hårdare varianter sällan är med på.Det lär väl hålla in på nästa säsong med ser det ut som just nu.

Däremot har jag aldrig stött på det där med snedslitna däck som några råkat ut för pga längre körning i t ex högerkurvor.

Jåke
2013-09-17, 15:30
Tror inte på den teorin att kurvorna i sig har betydelse. Kan annars bero på att många förare kör fortare i exvis högerkurvor. Annars så borde det framkomma i Moto-GP i den större klassen att förarna har svårare på slutet av loppen att klara vissa KURVOR PGA. ATT DÄCKEN ÄR SLUT PÅ ENA SIDAN.:eek::eek::eek:
Det har de, eftersom det är precis det som händer och därför har de olika blandning på höger resp vänster sida... Nu är jag ingen MotoGP-förare så jag har bara "vanliga" däck men jag kan gärna visa bilder på några jag har liggande... De däck som sitter på hojen nu är nästan slut på höger sida och har inte alls det grepp de ska ha, på vänster sida och mitt på är de bara måttligt slitna tack vare ungefär 300 mil landsväg också.

Har dock heller nästan aldrig sett fenomenet vid landsvägskörning så där har nog inte kurvorna nån betydelse, som du också är inne på. Även om jag sett det på ett antal BMW, vilket förvånar mig lite och får mig att undra om det inte helt enkelt har nåt med kardandriften att göra.

Nåväl, det behöver inte dryftas mer i denna tråden utan hör väl hemma i "den andra". Här kan vi bara konstatera att slitaget beror på alldeles för många faktorer för att man ska kunna svara rakt av på hur länge ett däck håller.

Ankan1
2013-09-17, 16:01
Det har de, eftersom det är precis det som händer och därför har de olika blandning på höger resp vänster sida... Nu är jag ingen MotoGP-förare så jag har bara "vanliga" däck men jag kan gärna visa bilder på några jag har liggande... De däck som sitter på hojen nu är nästan slut på höger sida och har inte alls det grepp de ska ha, på vänster sida och mitt på är de bara måttligt slitna tack vare ungefär 300 mil landsväg också.

Har dock heller nästan aldrig sett fenomenet vid landsvägskörning så där har nog inte kurvorna nån betydelse, som du också är inne på. Även om jag sett det på ett antal BMW, vilket förvånar mig lite och får mig att undra om det inte helt enkelt har nåt med kardandriften att göra.

Nåväl, det behöver inte dryftas mer i denna tråden utan hör väl hemma i "den andra". Här kan vi bara konstatera att slitaget beror på alldeles för många faktorer för att man ska kunna svara rakt av på hur länge ett däck håller.

Olika gummiblandning beroende på vilken sida av däcket ...Har jag aldrig hört och inte den lokala mc firman här hemma heller ... !?.Jag har samma möjligheter till fäste beroende på nedlägg i kurvorna oavsett om det är en vänster eller högersväng. :confused:

Per Lindström
2013-09-17, 16:10
En före detta arbetskamrats bakdäck höll i mindre än 400 mil, nästa hann inte slitas ut innan han slog skallen mot asfallten.
Som tur var hann kirurgen såga ett hål i skallbenet vilket lättade på övertrycket, efter några veckor blev han nästan helt återställd.
Hojen, en Yamaha R1, blev skrot.

räven
2013-09-17, 16:24
Strax dags att byta bakdäck. Om man gillar krokig asfalt, å kör lite grus, krav på fäste å livslängd. BMW 1200GS, vem har lyckats göra bästa däcket ?

Jåke
2013-09-17, 16:26
Olika gummiblandning beroende på vilken sida av däcket ...Har jag aldrig hört och inte den lokala mc firman här hemma heller ... !?.Jag har samma möjligheter till fäste beroende på nedlägg i kurvorna oavsett om det är en vänster eller högersväng. :confused:

Det behöver väl inte betyda att det inte finns. Kanske bara är så att de inte säljer så mycket GP-däck? (Alla får faktiskt inte göra det, ingår inte i normalt sortiment). Har heller inte så mycket med fäste att göra som uppvärmning och hållbarhet. :)

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4

engström67
2013-09-17, 20:57
Strax dags att byta bakdäck. Om man gillar krokig asfalt, å kör lite grus, krav på fäste å livslängd. BMW 1200GS, vem har lyckats göra bästa däcket ?

Jag tycker du ska testa Anakee 3.Helt klart det bästa hittills för mig.Och med det lilla diket ack så lite efter 1000mil kan nog bero lite på att vägarna lutar mot diket,jag vet att däcken på Tradarna får snett slitage pga detta.Vill passa på att säga att Metzeler har ett nytt som heter Karoo3 som ser rätt bra ut MEN har hört av folk i Bmw klubben som provat det så tar det slut på 2-300mil så det går bort.Träffade en kille i helgen när jag var på Tigerträff som hade karoo 3 på sin Tiger och det var snorhalt vid regn.Men Metzeler har ju ett nytt som heter Tourance Next som kan vara bra.Nya Gs 1200 levereras ju med det och även med Anakee 3.

räven
2013-09-17, 21:55
Jag tycker du ska testa Anakee 3.Helt klart det bästa hittills för mig.Och med det lilla diket ack så lite efter 1000mil kan nog bero lite på att vägarna lutar mot diket,jag vet att däcken på Tradarna får snett slitage pga detta.Vill passa på att säga att Metzeler har ett nytt som heter Karoo3 som ser rätt bra ut MEN har hört av folk i Bmw klubben som provat det så tar det slut på 2-300mil så det går bort.Träffade en kille i helgen när jag var på Tigerträff som hade karoo 3 på sin Tiger och det var snorhalt vid regn.Men Metzeler har ju ett nytt som heter Tourance Next som kan vara bra.Nya Gs 1200 levereras ju med det och även med Anakee 3.

Tourance klingar väldigt dåligt i mitt öra. Karoo 3 är inget asfaltsdäck, går sönder väldigt fort. Återstår Anakee 3.

Per Lindström
2013-09-18, 14:35
Angående olika gummiblandningar så vet jag att Michelin (som är min favorit) har det.
http://www.michelin.se/mc-dack/michelin-power-one#tab-tyres-technology
http://www.michelin.se/mc-dack/michelin-power-one
http://www.michelin.se/mc-dack/michelin-power-one#tab-tyres-technology

Dock har Michelin Commander, som jag kör med, bara en sorts gummi vad jag vet.

Per Lindström
2013-09-18, 16:05
Ja det är 15 tum, så utbudet är rätt begränsat. Men Metzeler har jag sett finns, å det lutar åt att det blir såna.
Funderar även på att skifta själv, för o spara 500-600 spänn, nån som har nåra bra tips ang. det?
Tips på bra, medelgoda snören tas också tacksamt emot.

Bobster
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Såg det först nu, men Michelin Commander II finns också i 15 tum.

Olle Å
2013-09-18, 17:39
Tourance klingar väldigt dåligt i mitt öra. Karoo 3 är inget asfaltsdäck, går sönder väldigt fort. Återstår Anakee 3.

Verkar som så, att ingen är besviken på Anakee 2 som ett däck som funkar skapligt på grus och bra på asfalt . Anakee 3 verkar ju mera som ett asfaltdäck, men går att köra på grus oxå.:):):)

engström67
2013-09-19, 01:11
Verkar som så, att ingen är besviken på Anakee 2 som ett däck som funkar skapligt på grus och bra på asfalt . Anakee 3 verkar ju mera som ett asfaltdäck, men går att köra på grus oxå.:):):)

För mig håller inte anakee 2 och ingen skillnad på 2 och 3 på grus:)

Olle Å
2013-09-19, 08:38
För mig håller inte anakee 2 och ingen skillnad på 2 och 3 på grus:)

Verkar mysko med tanken på det mycket öppnare mönstret på 2:an. Kan förstå att det är mycket liten skillnad på torr grusväg, men en som är lite moddig och blöt?? :confused:
Tror dock inte att du kör så mycket på sådana underlag.:rock::rock:

Ove
2013-09-19, 09:43
Verkar mysko med tanken på det mycket öppnare mönstret på 2:an. Kan förstå att det är mycket liten skillnad på torr grusväg, men en som är lite moddig och blöt?? :confused:
Tror dock inte att du kör så mycket på sådana underlag.:rock::rock:

Jag tycker att som framdäck och som JAG använder hojen så är 2;an bättre än 3;an som verkar vara ett asfaltsdäck till 99%. Problemen med att få fäste är värst på torr och hård väg med rullande grus på toppen, där försvinner kamraterna med andra däck i fjärran. Är underlaget mjukt fungerar det ganska bra.

Bak tycker jag 2;an och 3;an fungerar ung. lika bra.

engström67
2013-09-19, 11:27
Verkar mysko med tanken på det mycket öppnare mönstret på 2:an. Kan förstå att det är mycket liten skillnad på torr grusväg, men en som är lite moddig och blöt?? :confused:
Tror dock inte att du kör så mycket på sådana underlag.:rock::rock:

Kör en hel del grus och har testat alla dom där däcken,och på grus är det tkc 80 och dylikt som gör att man kan utnyttja effekten mest:) Förresten har du kört med Anakee 3 själv??

räven
2013-09-19, 15:27
Jag tycker att som framdäck och som JAG använder hojen så är 2;an bättre än 3;an som verkar vara ett asfaltsdäck till 99%. Problemen med att få fäste är värst på torr och hård väg med rullande grus på toppen, där försvinner kamraterna med andra däck i fjärran. Är underlaget mjukt fungerar det ganska bra.

Bak tycker jag 2;an och 3;an fungerar ung. lika bra.

Menar du kamrater med Pilt Road ?

Ove
2013-09-19, 16:16
Menar du kamrater med Pilt Road ?

:p Typ samma mönster - landsvägs. ;)

räven
2013-09-19, 18:31
Däckstillverkare tycks haft problem med däck till stora äventyrsmaskiner

engström67
2013-09-19, 19:09
Jag tycker att som framdäck och som JAG använder hojen så är 2;an bättre än 3;an som verkar vara ett asfaltsdäck till 99%. Problemen med att få fäste är värst på torr och hård väg med rullande grus på toppen, där försvinner kamraterna med andra däck i fjärran. Är underlaget mjukt fungerar det ganska bra.

Bak tycker jag 2;an och 3;an fungerar ung. lika bra.

3 an kom ju i år..Har du slitit ut ett par redan:rolleyes:

Olle Å
2013-09-19, 19:49
Däckstillverkare tycks haft problem med däck till stora äventyrsmaskiner

Måste ju nästan vara omöjligt att framställa ett däck som klarar dessa MASKINER SOM INTE BARA ÄR SNABBA UTAN ÄVEN KÖRS PÅ EN HEL DEL GRUSVÄGAR.
Ni som inte kör på grus skall veta att en fuktig grusväg är fin att köra på medan en hård grusväg ofta kan vara som asfalt med fingrus på. Vad tusan skall man ha för däck då??????
Visserligen kan man köra med nästan vilken hoj som helst på grus om man tar det tillräckligt försiktigt, men man vill ju komma någonvart.
Vill nog påstå att då det gäller barmarkskörning, så är hård grusväg med lite grus ovanpå det jäkligast man kan råka på när man kör på vägarna.:mad::mad:

räven
2013-09-19, 20:04
3 an kom ju i år..Har du slitit ut ett par redan:rolleyes:

Nää, inte provkört dom än, avvaktar rapport från andra

Ove
2013-09-19, 22:28
3 an kom ju i år..Har du slitit ut ett par redan:rolleyes:

:rolleyes: Nej men provat några hundra mil. Kommer att få dras med det en säsong till. Men som jag sagt tidigare, bakdäcket kan jag fortsätta med. :rolleyes:

Per Lindström
2013-09-20, 08:34
På en fuktig grusväg funkar ju även min kromsläde fint, men om de slängt på en massa lösgrus då vänder jag.
En sak som fint med grusvägar är att de smälter in i naturen på något sett, sen är de lite gammaldags också.

engström67
2013-09-20, 16:28
Nää, inte provkört dom än, avvaktar rapport från andra

??? Var ju Ove jag svarade:)Men som sagt jag har kört 1000 mil med mina Anakee 3 ( inte piloteroad 3 som vissa tror det handlar om.) och det är det längsta jag kommit med dom däck jag provat.Men strunt samma,Har räknat med att byta däck varje säsong så det är lungt.Förbrukningsvaror;)

Olle Å
2013-09-20, 22:23
På en fuktig grusväg funkar ju även min kromsläde fint, men om de slängt på en massa lösgrus då vänder jag.
En sak som fint med grusvägar är att de smälter in i naturen på något sett, sen är de lite gammaldags också.
TREVLIGT ATT NÅGON HAR NÅGON MED EN KROMSLÄDE HAR NÅGOT POSITIVT ATT SÄGA OM GRUSVÄGAR.:):):)
DET ÄR INTE FARLIGT ATT PROVA.:rock::rock:

engström67
2013-09-21, 16:53
Kanske finns dom som tror det är farligt:rolleyes:Men blöt grusväg undviker jag av ETT skäl..blir så skitigt

räven
2013-09-21, 17:33
Kanske finns dom som tror det är farligt:rolleyes:Men blöt grusväg undviker jag av ETT skäl..blir så skitigt

Tramspelle

Olle Å
2013-09-21, 20:20
Tramspelle

Håller verkligen med Jan.:rock::rock::rock:
Undrar om du verkligen törs köra grusväg med din hoj eller om du bara åker. Den är nog lite för stark för det :D:D:D

engström67
2013-09-21, 20:37
Håller verkligen med Jan.:rock::rock::rock:
Undrar om du verkligen törs köra grusväg med din hoj eller om du bara åker. Den är nog lite för stark för det :D:D:D

Hm tur du inte legat bakom mig,om du kommit i närheten,vilket jag tvivlar på.Blästrad från topp till tå isåfall:) Stark jodå men skulle varit lite mer:)Får bli en Ktm nästa gång:)Hade ju en gammal häck (Dominator)som jag inte behövde vara så rädd om men ack så trött så den fick ny ägare:)

engström67
2013-09-21, 20:39
Tramspelle

Jepp,ska blänka;)

Ankan1
2013-09-21, 22:17
Grusvägar !? ... kanske dags att flytta närmare civilisationen. :D

engström67
2013-09-21, 22:32
Grusvägar !? ... kanske dags att flytta närmare civilisationen. :D

:):):) Håller med,visst rätt fränt att köra med vilt spinnande bakhjul i 150-160 på grus men föredrar asfalt:)

Olle Å
2013-09-22, 07:39
Åter till tråden. Det verkar vara två typer av däckslitage som efterfrågas. Den ena är asfaltdäck och den andra grus-asfalt.
Då har vi glidare och sporthojar i den ena hörnan och blandade hojar i den andra.
Då har vi exvis Pilot 2 i den ena kategorin och exvis Anakee 2-3 i den andra .
Framdäcken kan vi bortse från eftersom de håller mycket längre än bak.
Hur länge håller då ett pilot 2 ? :):)
Ett Anakee 3 ?:):)

engström67
2013-09-22, 09:16
Åter till tråden. Det verkar vara två typer av däckslitage som efterfrågas. Den ena är asfaltdäck och den andra grus-asfalt.
Då har vi glidare och sporthojar i den ena hörnan och blandade hojar i den andra.
Då har vi exvis Pilot 2 i den ena kategorin och exvis Anakee 2-3 i den andra .
Framdäcken kan vi bortse från eftersom de håller mycket längre än bak.
Hur länge håller då ett pilot 2 ? :):)
Ett Anakee 3 ?:):)

Pilote 2 eller 3 som är det senare och mycket bättre är ju ett superdäck för asfalt med utmärkta våtegenskaper.Anakee 3 är ju framtaget framför allt till dom stora äventyrsmaskinerna men finns ju i en massa storlekar.Om man jämför tex Anakee 3 med gamla 2,orna så har 2,orna större klackar vilket gör att dom blir fortare slitna,och konstigt slitna.Detta gäller även tex Metzeler Tourance.Men sedan beror det ju på vad man har för hoj och hur man kör.Tex min farsa kör Africa Twin och har snart kört 2000mil på sina Anakee 2 ??? inkl. en resa till södra Spanien med mycket Autobahn och det syns knappt på däcken??.Har nog mest att göra med att han kör rätt lungt och en maskin med lite effekt.Åter till början..nya Anakee 3 är dom som hållit längst för mig.Men tycker det inte är så snyggt något som jag tittar på:).Alla ovanstående däck har jag kört på grus med,både med supertenere 1200 och nuvarande Explorer och märker ingen skillnad.Jag menar åker grus som nån sa;)

räven
2013-09-22, 10:33
Ju mer kraft som ska genom däcket mot underlaget ju mer påfrestningar. Somliga ratar Anakee 3 å Metzeler Next därför att dom ser för mesiga ut på en äventyrare. Vi kör ju olika på gruset. Grussprättarna som ligger i "hästatrampet" å sprutar grus till dom som pluttrar stilla å kolla omgivningen. Agresiv körning kostar däck. Den nya stilen med två sorters gummi gillar jag inte. Övergången blir valkar å klackar som snart blir riktigt jobbiga.

engström67
2013-09-23, 09:25
Ju mer kraft som ska genom däcket mot underlaget ju mer påfrestningar. Somliga ratar Anakee 3 å Metzeler Next därför att dom ser för mesiga ut på en äventyrare. Vi kör ju olika på gruset. Grussprättarna som ligger i "hästatrampet" å sprutar grus till dom som pluttrar stilla å kolla omgivningen. Agresiv körning kostar däck. Den nya stilen med två sorters gummi gillar jag inte. Övergången blir valkar å klackar som snart blir riktigt jobbiga.

Precis:):)