Visa fullständig version : Inuti en tändmodul
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/006kopia_zps280770c3.jpg
Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif
Si där ja.. det var ju lite intressant och skoj att se hur det såg ut.
Man ser ju dock att man inte kan göra så mycket med en sådan om något väl knasar med dem. ;)
Si där ja.. det var ju lite intressant och skoj att se hur det såg ut.
Man ser ju dock att man inte kan göra så mycket med en sådan om något väl knasar med dem. ;)
Vad jag förstått, så sitter oftast felen på andra sidan. Det fel som ju oftast uppstår är ju att någon lödning har pajat. Kan man hitta den felaktiga, så är det ju " bara " att löda.:):):)
På xt250.de (xt:n har en liknande tändmodul) forumet så löser de upp det svarta gegget med aceton och liknande. Sen är det bara att löda om eländet.
Vad jag förstått, så sitter oftast felen på andra sidan. Det fel som ju oftast uppstår är ju att någon lödning har pajat. Kan man hitta den felaktiga, så är det ju " bara " att löda.:):):)
Gjutmassan sitter där för att fuktskydda komponenterna, förhindra vibrationer som ev kan slå ut lödningar och även för att isolera för höga spänningar typ 400V. Vid fukt på ytor så sjunker isolationresistanen mer än märkbart vilken massan förhindrar.
Lödningar av så små komp som i en tändmodul är vanligen av god kvalitet.
Värre är det t ex på min bil där man löder tunga relän på kort, DÄR finns det vibrationsproblem...:eek:
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.