handdator

Visa fullständig version : Vad har jag köpt?



Pin
2013-07-17, 16:48
Hej och hå,

Alltså ibland blir jag lite trött på mig själv. Min mormor sa alltid att man skall vara glad att man blev som man blev när man nu inte blev som man skulle. Jag hoppas (och vill) tro att hon att hon hade rätt.

Håller för tillfället på att ta A-kortet och hade tänkt att skaffa en enklare mc för ändamålet, men kanske även ha att köra med lite efter kortet är taget. Jag hade tänkt en Suzuki SV, GSX eller bandit.... men så långt hade jag inte kommit i planeringen utan idag skulle det inhandlas hjälm! Sagt och gjort, åkte till handlare och går runt och kikar lite.

Stannar framför en offroad liknande hoj. Hmm.. bra pris! Den var i perfekt höjd för mig och mina korta ben. Riktigt snygg! Och massa väskor ingick. Och så hör jag "Ursäkta, kan jag hjälpa till med något?" absolut svarade jag och förhörde mig om objektet som naturligtvis verkade lika bra, eller bättre än vad jag hoppats på.

Jag multitaskade och kollade försäkringen via telefonen och den var, såklart, kanon!

Du fattar vart detta barkar va? Precis... åkte för att kolla på hjälm och kom hem med en MC.

Nu sitter jag och skakar, både förnöjt och förundrat över vad jag ställt till med.

Det blev en BMW f650gs. Och jag skall hämta den på måndag... Just nu tar jag ett glas vin och försöker sansa mig.

Så om det sitter någon vänliga människa på tips eller bra att veta rörande hojen mottages detta med tacksamhet!

Om du bara känner för att le och ifrågasätta min mentala kapacitet, min känsla för ekonomi eller min förmåga för planering så går det också bra :)

Tack för uppmärksamheten,

Pin (numera med MC)

RobbeS
2013-07-17, 17:22
Hej och hå,

Alltså ibland blir jag lite trött på mig själv. Min mormor sa alltid att man skall vara glad att man blev som man blev när man nu inte blev som man skulle. Jag hoppas (och vill) tro att hon att hon hade rätt.

Håller för tillfället på att ta A-kortet och hade tänkt att skaffa en enklare mc för ändamålet, men kanske även ha att köra med lite efter kortet är taget. Jag hade tänkt en Suzuki SV, GSX eller bandit.... men så långt hade jag inte kommit i planeringen utan idag skulle det inhandlas hjälm! Sagt och gjort, åkte till handlare och går runt och kikar lite.

Stannar framför en offroad liknande hoj. Hmm.. bra pris! Den var i perfekt höjd för mig och mina korta ben. Riktigt snygg! Och massa väskor ingick. Och så hör jag "Ursäkta, kan jag hjälpa till med något?" absolut svarade jag och förhörde mig om objektet som naturligtvis verkade lika bra, eller bättre än vad jag hoppats på.

Jag multitaskade och kollade försäkringen via telefonen och den var, såklart, kanon!

Du fattar vart detta barkar va? Precis... åkte för att kolla på hjälm och kom hem med en MC.

Nu sitter jag och skakar, både förnöjt och förundrat över vad jag ställt till med.

Det blev en BMW f650gs. Och jag skall hämta den på måndag... Just nu tar jag ett glas vin och försöker sansa mig.

Så om det sitter någon vänliga människa på tips eller bra att veta rörande hojen mottages detta med tacksamhet!

Om du bara känner för att le och ifrågasätta min mentala kapacitet, min känsla för ekonomi eller min förmåga för planering så går det också bra :)

Tack för uppmärksamheten,

Pin (numera med MC)

Grattis till ett mycket bra köp. BMW är fina hojar och BMW F 650 är en kanonhoj som lite mer allroundhoj. Enligt vad jag förstått så är det enda som motormässigt skiljer 650 från storebror 800 kamaxlarna. Annars är 650GS på 798 cc också. Ologiskt eller har jag bara hört fel?.
Så du behöver inte ha ångest, OCH om du mot förmodan skulle bli missnöjd över valet är det bara att byta vilket du knappast lär bli. "Bättre att prova och misslyckas än att inte prova och ångra sig över det".
Dom bästa köp jag har gjort har varit infall :)

mirrisen
2013-07-17, 17:37
/klipp/

Du fattar vart detta barkar va? Precis... åkte för att kolla på hjälm och kom hem med en MC.

Nu sitter jag och skakar, både förnöjt och förundrat över vad jag ställt till med.

Det blev en BMW f650gs. Och jag skall hämta den på måndag... Just nu tar jag ett glas vin och försöker sansa mig.

Så om det sitter någon vänliga människa på tips eller bra att veta rörande hojen mottages detta med tacksamhet!
/klipp/


Grattis! Magkänslan brukar räcka långt! :)
BMW är i de allra flesta fall ett bra köp (undantag finns alltid!). Vad är det för årsmodell?

Pin
2013-07-17, 18:33
Hej!

Tackar o bockar för de snälla orden :) Min erfarenhet är den samme; dvs att ofta ångrar man snarare de man inte provade. Det är en 2001. Cirka 4k mil.

BMW brukar göra bra saker, därav jag vågade slå till utan större utredning.

Mer kommer när jag väl fått hem henne och premiärturen är klar :)

Ove
2013-07-17, 18:47
... åkte för att kolla på hjälm och kom hem med en MC.

Nu sitter jag och skakar, både förnöjt och förundrat över vad jag ställt till med.

Det blev en BMW f650gs. Och jag skall hämta den på måndag... Just nu tar jag ett glas vin och försöker sansa mig.
Pin (numera med MC)

:beer: Skål och grattis! Så kan det gå när det vill sig och det blev en bra hoj också, duger till allt, småsvängar runt Ale eller kanske en sväng jorden runt om det faller dig in. :D

mirrisen
2013-07-17, 19:24
Hej!

Tackar o bockar för de snälla orden :) Min erfarenhet är den samme; dvs att ofta ångrar man snarare de man inte provade. Det är en 2001. Cirka 4k mil.

BMW brukar göra bra saker, därav jag vågade slå till utan större utredning.

Mer kommer när jag väl fått hem henne och premiärturen är klar :)

Här är en sida med massor av både rolig och nyttig information, som du kan hålla dig sysselsatt med tills du får hem pärlan... :)
http://faq.f650.com/GSFAQs/

rakarör
2013-07-17, 22:03
Kul, Grattis!:)
Det är nog en bra allroundhoj.

rolfmm
2013-07-17, 22:52
Grattis med flott hoj :)
Om några år uppgrader du til denna http://www.mcjournalen.com/bmw-f-800-gs-adventure/ :D:D

Månne
2013-07-18, 00:15
Du kan vara lugn!
Du har köpt en av marknadens mest mångsidiga hojar!

Du kan köra till korvmojjen eller Nordkap med den hojen och samtidigt inte tveka en sekund inför många mils nöje på grusväg!

När du är klar med den vill du ha en större men risken finns att ni har svårt att skiljas!

ThompaB
2013-07-18, 09:56
Det blev en BMW f650gs. Och jag skall hämta den på måndag... Just nu tar jag ett glas vin och försöker sansa mig.

Så om det sitter någon vänliga människa på tips eller bra att veta rörande hojen mottages detta med tacksamhet!

Om du bara känner för att le och ifrågasätta min mentala kapacitet, min känsla för ekonomi eller min förmåga för planering så går det också bra :)

Tack för uppmärksamheten,

Pin (numera med MC)

Haha, nämen se där ja. Det blev alltså en BMW till slut, välkommen i klubben! 650:n är nog en bra hoj och ja på ca 800cc om det är en parallelltwin. Lättkörd, mycket lämplig att köra upp på om du tänkt göra det. :)

mirrisen
2013-07-18, 10:16
650:n är nog en bra hoj och ja på ca 800cc om det är en parallelltwin. Lättkörd, mycket lämplig att köra upp på om du tänkt göra det. :)

F650GS årsmodell -01 är en stånka på 650 cc och 50 hästar (35 kW). Den räcker alltså inte till uppkörning för tungt kort.

ThompaB
2013-07-18, 10:45
F650GS årsmodell -01 är en stånka på 650 cc och 50 hästar (35 kW). Den räcker alltså inte till uppkörning för tungt kort.

Aha, den. Jag förutsatte att det var den starkare med tanke på att TS ska ta A-kortet... Kom twinen 2002 för 650GS?

Edit: men vänta nu, 36,5kW säger specen efter lite googlande vilket överstiger gränsen på 35 för A. Räcker väl?

mirrisen
2013-07-18, 12:57
Aha, den. Jag förutsatte att det var den starkare med tanke på att TS ska ta A-kortet... Kom twinen 2002 för 650GS?

Edit: men vänta nu, 36,5kW säger specen efter lite googlande vilket överstiger gränsen på 35 för A. Räcker väl?

Twinnen kom 2008.

Nya reglerna för uppkörningshoj säger 40 kW...

Foosi
2013-07-18, 14:35
grattis till ett bra köp tror jag också. denna har jag spanat in tidigare som ett tillskott i stallet, till lite äventyr. så jag har pluggat en del och denna hoj får för det mesta beröm för att vara en smidig, mångsidig och driftsäker maskin. att känna på den verkade den lätt och smidig, med hyfsat låg tyngdpunkt trots bra markfrigång så den kändes otroligt lätt och smidig att snurra runt med.

Pin
2013-07-18, 15:20
Hej!

Tack för alla svar. Låter lovande :)

Tyvärr kan man inte köra upp med den... Den måste vara över 600kubik och ha mer effekt än 40kw. Denna ligger på 37kw något... så jag får låna när det väl är dags. Lite surt... men man kan väl inte få allt.

Nu skall jag arbeta i 32 minuter till, sen går jag på semester och imorgon bitti skall jag hämta hojen... man kan börja sin semester på sämre vis!

ThompaB
2013-07-21, 16:14
Om du är intresserad av lite delar till din nya ögonsten

http://bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?t=19209

mirrisen
2013-07-21, 17:36
Om du är intresserad av lite delar till din nya ögonsten

http://bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?t=19209

Fast det där är delar till en nyare hoj. (Fram tills nyss min mans faktiskt, som han och köparen lastar in i en skåpbil i detta nu. :) ) Poängen är iaf att delarna inte passar till en 2001 rätt av.

Pin
2013-07-21, 19:20
Wow cool :) Jo har sett (och förstått) att BMW har en rätt skön uppsjö av tillbehör. Som jag antar kostar som BMW pryler tenderar att göra ;) Dock har jag fått för mig att kvaliten skall vara prima! För tillfället kommer jag nog att få sova i garaget om jag handlar fler prylar denna månaden ;) Min fru har ett stort tålamod, men någonstans tror jag gränsen är nådd :P

Men gjorde jungfru turen igår! Jag är fullständigt lyyyyyyrisk! Nu har jag inte så mycket att jämföra med, men ljudet och känslan när man gasar på lite. Oslagbart. Förstår namnet "stånkare" :) Sen var ju vädret igår underbart och 90 minuter körning på kurviga vägar, sen en stor köttbullemacka med kaffe och sen tillbaka. Alltså man kan ha det sämre. Eller kanske, jag vet inte vad som kan bli mycket bättre!

Antar ni har lika bra väder som jag har nu, så önskar en skön kväll med solbrillorna på!