handdator

Visa fullständig version : Fuck - Råkade koppla minuspol till pluss..



kirai
2013-07-16, 21:55
Som ni ser på rubriken är jag en jävla idiot och råkade koppla minuspolen till pluss och pluss till minus.

Kom liten gnista, Provade vända bateriet rätt men den vägrar starta.

Vad tror ni kan ha hänt? Slog det bara ut bateriet eller kan något annat ha gått sönder

Är en triumph 05

//k

Olle Å
2013-07-16, 22:04
Som ni ser på rubriken är jag en jävla idiot och råkade koppla minuspolen till pluss och pluss till minus.

Kom liten gnista, Provade vända bateriet rätt men den vägrar starta.

Vad tror ni kan ha hänt? Slog det bara ut bateriet eller kan något annat ha gått sönder

Är en triumph 05

//k

Tror inte batteriet pajat, för det klarar att vändas fel, Men frågan om startreläet?:confused::confused:

Väse Conny
2013-07-16, 23:21
Hej du din stora klant
Nej förlåt jag lider med dig...
Batteriet kollar du enkelt med en förbrukare (glödlampa) men det är nog inget fel med det, det är nog värre än så. Först ta bort batteriet låt hojen stå strömlös en timme, under tiden kollar du ALLA säkringar
Sen när det gått en timme ansluter du batteriet o tror på guschelov, men troligen så har det nog pajat nån CDI box, snurrar startmotorn? är det gnista på stift, du har inte dödar knappen på ?

erikn
2013-07-17, 00:36
Jag tror att något annat gått sönder, tyvärr. Tändmodul eller liknande. Vet inte hur du ska felsöka.

LowTech
2013-07-17, 03:26
Jag tror att något annat gått sönder, tyvärr. Tändmodul eller liknande. Vet inte hur du ska felsöka.
Ser inte bra ut...:eek:
Motorelektronik brukar ofta vara skyddad mot felpolning men inte alltid..
Gör som beskrivs i inl 3..och försök starta
Funkar inte det kan det bli dyrt.
Batteriet klarar sig, men elektroniken.. *suck*..

Reject
2013-07-17, 08:39
Jag har råkat göra samma sak med en MC-scooter en gång i tiden. Då slog det bara ut säkringen och resten klarade sig helt utan problem. Men jag kanske hade tur...

LowTech
2013-07-17, 08:56
Jag har råkat göra samma sak med en MC-scooter en gång i tiden. Då slog det bara ut säkringen och resten klarade sig helt utan problem. Men jag kanske hade tur...
Vad som händer beror till stor del på HUR felpolningskyddet är utfört..
Är det bara en trasig säkring är det nog nåt man kan tåla - iaf i jämförelse med en uppbränd CDI... ;)
Vi får väl avvakta felsökningen?

swischmc
2013-07-17, 17:42
Min äkta hälft var snäll och montera batteriet i min hoj. Det hamnade åt fel håll... Vi kollade alla säkringar utan att hitta en enda trasig. Hojen var stendöd.
Dagen därpå ringde jag Honda och fick veta att det finns en huvudsäkring direkt efter batteriet - just pga att sånt här händer. När den säkringen var bytt fungerade allt utan problem igen.

Hör med din handlare och verkstad kanske de kan hjälpa dig.

Lycka till!

kirai
2013-07-17, 21:12
Sådär nu har jag fått igång strömmen på hojjen. Ena säkringen hade gått så böt den därefter fick jag strömmen att fungera som det ska. Blinkers,tuta, ja allt funkade fint.

Men sedan när jag skulle starta den var den just påväg att gå igång men sen dog den. Fortfarande ström och startmotorn låter när jag försöker starta upp hojjen. Men är som att den inte vill tända.

Vad tror ni?

Är väldigt tacksam för all hjälp jag fått hittills aldrig skruvat eller hållt på med fordon förut.
Så hade inte kommit såpass långt som jag redan gjort utan er hjälp.
//k

swischmc
2013-07-18, 14:03
Bensinpump? Prova med startgas. Hoppar den igång på det och stannar så fort gasen är slut är det bensinpumpen som är trasig.

Det finns inte fler säkringar?
Kanske fick tändstiftet en smäll av det felvända batteriet?

LowTech
2013-07-18, 14:55
Bensinpump? Prova med startgas. Hoppar den igång på det och stannar så fort gasen är slut är det bensinpumpen som är trasig.
Det finns inte fler säkringar?
Kanske fick tändstiftet en smäll av det felvända batteriet?
Klarar tändstiftet 50 000Volt, lär det klara ett felvänt batteri...:(
Snabb lösning är startgas.
Kolla med ett löst stift, (stiftet anslutet till tändkabel men liggandes på motorn, jordat) om du har gnista.
Har du inte det, då har tändboxen sannolikt pajat.

Olle Å
2013-07-18, 14:56
Förgasare eller insprutning.???:confused::confused:

Som sagt ovan, tyvärr finns det en del att välja på ang. endera systemet.

swischmc
2013-07-19, 08:55
Klarar tändstiftet 50 000Volt, lär det klara ett felvänt batteri...:(


Ah, tankevurpa. :)