handdator

Visa fullständig version : Sugen på Custom



jrutgers
2013-07-15, 13:48
Ok, som några av er känner till så kör jag idag en Honda CB 750 F 1981.
Den é så fin så, och jag gillar den självklart, men så har jag blivit så jäkla sugen på en Custom....

Å de e ju svårare än att hyra videofilm, eftersom det finns så många.
jag tycker Marauder och dragstar är dom som liknar det jag tror att jag vill ha mest, när det gäller körställning - typ lite klassisk sittställning?? men det vet jag ju inte.
Intruder finns ju också..

vad skall man välja? 650 eller 1200?
Classic style eller Intruder?
Är Virago 535 bara för små personer?

Hjälp!!!

Vad har du för hoj, och vad är fördelarna med den tycker du?

Mallan
2013-07-15, 20:22
Har Precis i dagarna bytt till mig en Dragstar 650 -99 mot en Marauder 800 -99 som jag hade tidigare. Är lyrisk! :love: Underbara köregenskaper - går stadigt som ett lok på landsväg, skön dämpning/fjädring, skön att köra helt enkelt! Inget minus heller att Dragstar är en av de rent estetiskt snyggaste custom-hojarna i mitt tycke ( Harleys Nighttrain är dock en hård konkurrent.. ;) ) Läst endel på nätet i samband med bytet, och kan inte hitta mycket negativt skrivet . Driftsäker enligt de tester jag läst, och bland ägare många nöjda. Så som du förstår så kan jag starkt rekommendera denna hoj! Ska för övrigt ta ut den på första långsvängen i morgon, dryga 30 mil kommer det bli innan dagen är slut, så det blir väl det ultimata testet :)

http://www.mcnytt.se/test/yamaha-xvs650-drag-star-1997-2211

Lycka till med ditt val av Custom! :)

jrutgers
2013-07-15, 21:06
Hoppas verkligen du får en trevlig resa!
Men hur är den kraftmässigt mot 800:an?

Håller med och tycker faktiskt att båda ovan nämnda har något tilltalande även om jag tror att jag gillar dom klassiska dragen hos Dragstar..

Tack fö infon

TheCrow
2013-07-15, 22:29
Vi har skaffat en Intruder M800. Går fint och ser biffig ut. Nackdelarna är kass broms och en ankstjärt som är ful som stryk, men som tack och lov göms fint bakom ett par sidoväskor. Jag tycker det är fin väghållning men har ju inte nått att jämföra med i custom-svängen.

Den har fått idel bra omdömen bortsett från bromsen som inte är i klass med hojen i övrigt.

/Freddo

jrutgers
2013-07-15, 22:39
Den é riktigt fet. Ser ut som en större hoj typ 1300? Stämmer det?

TheCrow
2013-07-15, 22:59
Jo, de flesta reagerar när de inser att det är en 800. Synd på bromsen men så verkar det vara på alla customhojar i 800-klass. Den är typ låsningsfri på torr asfalt. Dubbla skivor hade kunnat göra den hojen riktigt kul i rätt händer. Den är helt okej ändå tycker jag, mest lite märkligt att de snålat på bromsen när den är klart sportig i alla andra avseenden.

Finns en kass bild i min profil på den.

/Freddo

Jourtjänst
2013-07-15, 23:49
Jag har skaffat mig en Dragstar 1100 Custom som jag kört 400 mil med på en månad, bland annat 180 mil på 3 dagar. Och jag gillar den verkligen, utseendet och känslan. Och inte minst att man sitter som en kung mil efter mil. Jag är ganska lång, 192 cm.

swedan
2013-07-16, 07:55
Köp inte för liten hoj.
Frugan har en Honda VT750 Black Widow.
Kul hoj att köra i stadstrafik och mindre landsvägar, men kommer man ut på motorvägen så saknar man minst en växel till och lite vrid och effekt.
De jag känner som kört Dragstar 1100 har varit helt nöjda.
M800 har jag ingen erfarenhet av men den har mer effekt och bättre vrid än VT750, så den är nog ett bättre val.

Foosi
2013-07-16, 10:27
som föregående talare är inne på. tänk efter med motorstorlek !
jag har en Yamaha Wildstar XV1600, med lite vassare klipp i motorn genom vassare kolvar och kam vilket gör en viss skillnad från originalet när vrider på rullen... för att vara en stor och tung glidare är det nog det absolut bästa jag någonsin kört i glidareväg, och jag har haft ett gäng av bägge sorter. sporthoj och glidare.
Ett vrid som är kul att ha i glidare. Du vill inte behöva växla ständigt ... eller hur :o)
Det som kommer närmast som hade en djävla attityd att köra var en trimmad Suzuki VS1400 jag har haft ett par. helt odugliga bromsar och lite skum väghållning, man vänjer sig... men en kul urstark motor och en hoj med "personlighet" om man kan säga så. Jag vill gärna känna nåt att jag faktiskt "kör" och inte bara "åker på" hojen. så det måste finnas lite attityd lixom .. lite själ ;o) därav mitt hojval på bägge mina knarrar :)

Personligen gillar jag utseendet hos Yamaha modellerna Dragstar / Wildstar / och även Midnight Star, som finns i 1300 / 1900. Driftsäkra motorer. får för det mesta riktigt bra betyg i tester.
ut och kolla och kör.

jrutgers
2013-07-16, 14:50
Jäkla flyt! Visar sig att en bekant har en Dragstar 1100, som jag får testa för att se om det kan vara ngt!
Livet är bra gött ibland :-)

Mallan
2013-07-16, 15:56
Skillnad i vridet mellan 650:n och 800:n känns väl främst av att 800:n är "tyngre" och kanske känns något maffigare i motorn då man drar på. Och visst, kanske att man kan känna i högre fart att man skulle velat kicka upp ytterligare en växel. Fast å andra sidan utnyttjade jag väl heller aldrig hästkrafterna i den utsträckningen 800:n hade kapacitet för då jag helst "mysglider" :) Men det kan ju vara skillnad även mellan hojar i samma klass; hade som första hoj en Savage 650 vilken kändes betydligt mer "moppe" än min Dragstar 650. Läst de andra tipsen du fått om att satsa på en tyngre hoj, låter ju helt perfekt med provkörningen av 1100:n! Återkom gärna i tråden då du testat, skulle vara kul att höra vad du tyckte! Lycka till! :)

Reject
2013-07-16, 16:09
Det ultimata är så klart om man kan provköra allting man funderar på :)

Häng dock inte helt upp dig på enbart motorstorlek, utan kolla också hojens vikt i jämförelse med antal hästkrafter samt vrid. Min nuvarande 800cc har bättre vrid än min gamla 500-kubikare. 500:an hade dock lika många häster/kg och ett helt annat register som gjorde att den kändes betydligt snabbare i ren topphastighet. 130-140 var inga problem med den, men med min 800cc och dess bättre vrid på låga varv känns som att man stressar motorn bara man ligger i 110 redan...

Å andra sidan...en custom glidar man väl med, så de flesta föredrar bra vrid före topphastighet, men du vill som sagt nog ändå inte ha en hoj som väger 500kg med få hästar som får kämpa livet ur sig för att dra ekipaget. Då blir det inte mycket till glid...

TheCrow
2013-07-16, 17:34
Min 800:a har lika många ponnys per kg som min Saab Aero så jag tycker det knuffar på rätt bra ändå. Den stora skillnaden blir väl om man ska åka mycket med en på pallen också.

/Freddo

jrutgers
2013-07-16, 18:29
Tack för all grym input jag får här! Ju större CC ju högre pris också, och om man som jag gillar att glida runt i 70-90 så kanske det blir övermotoriserat med 1100 eller högre.
Frugan verkar inte ha för stort sug att åka med heller så kanske passar 650 el. 800 mig perfekt.
Jag återkommer självklart när jag testat och jag skall försöka testa både 650 och 800 innan jag slår till. Tror jag :-)

Shadowrider
2013-07-17, 06:51
Tjena!! Jag hade själv förut en likadan honda som du har nu, fast en 650. Å jag tog mitt mc kort 2004, å köpte den för att få mer körerfarenhet av att köra hoj. Nu har jag äntligen köpt en custom, å jag fastnade för en Honda Shadow American Edition -96 å det är en 1100. Jag själv sitter som en gud på den, vill inte gå av när jag satt mig å det känns likadant när jag kört en lång stund med den. Är helt enkelt supernöjd med den. Och om du är kort i växten så är den att rekommendera, du kommer lätt upp på den å även av den. Men det bästa är att du provar flera stycken modeller själv, du känner när det passar dig perfekt.

Hoj på dig å kör försiktigt där ute!!

jrutgers
2013-10-11, 20:26
Nu i ickekörandets stora abstinens, har jag lyckats ramla och och slagit i huvudet, så illa så när jag vaknade upp har min hjärna fått för sig att jag SKALL HA en INTRUDER 1400.
Jag tycker den är så jäkla smäcker och det jag läst om den verkar den ha ett vrid som räcker, och räcker och räcker lite till.
Visuellt är det ju lite smäckrare än dom andra flodhästsliknande John Wayne inspirerade pansarbufflarna och jag är så in i hällmette sugen på en sån. MEN jag har också hört många säga att den har en ganska dålig väghållning, men jämfört med min Honda från 81 undrar man ju om det ja vara så illa som en del säger?

Vad säger din erfarenhet av denna fantastiska hojen?

Tar tacksamt emot dina synpunkter! Tack!

Olle Å
2013-10-11, 20:34
Nu i ickekörandets stora abstinens, har jag lyckats ramla och och slagit i huvudet, så illa så när jag vaknade upp har min hjärna fått för sig att jag SKALL HA en INTRUDER 1400.
Jag tycker den är så jäkla smäcker och det jag läst om den verkar den ha ett vrid som räcker, och räcker och räcker lite till.
Visuellt är det ju lite smäckrare än dom andra flodhästsliknande John Wayne inspirerade pansarbufflarna och jag är så in i hällmette sugen på en sån. MEN jag har också hört många säga att den har en ganska dålig väghållning, men jämfört med min Honda från 81 undrar man ju om det ja vara så illa som en del säger?

Vad säger din erfarenhet av denna fantastiska hojen?

Tar tacksamt emot dina synpunkter! Tack!

Om man säger så här, de gamla Hondahojarna byggdes för att köras , glidarna är bara till för ögongodis. Det förklarar väghållningsskillnaden.:aetsch::aetsch:

Kakel_anders
2013-10-11, 21:29
Jag kan bara säga att jag är ruskigt nöjd med min Marauder än sålänge, bytte ju ifrån min GSX600f och var väl lite skeptisk i början.

Maraduern har ett gott vrid, inte för stor + att den ser riktigt trevlig ut.. (jaa jag gillar ankstjärten buhu hehe:)

Det jag saknar sedan gsxen är helt klart stabiliteten i lägre hastigheter och väghållningen såklart i högre hastigheter.

Min slutsats för min egen del är att jag helt klart kommer ha två hojar, en custom och en sport/touring.


Lycka till iaf :)

jrutgers
2013-10-11, 21:52
Jag kan bara säga att jag är ruskigt nöjd med min Marauder än sålänge, bytte ju ifrån min GSX600f och var väl lite skeptisk i början.

Maraduern har ett gott vrid, inte för stor + att den ser riktigt trevlig ut.. (jaa jag gillar ankstjärten buhu hehe:)

Det jag saknar sedan gsxen är helt klart stabiliteten i lägre hastigheter och väghållningen såklart i högre hastigheter.

Min slutsats för min egen del är att jag helt klart kommer ha två hojar, en custom och en sport/touring.


Lycka till iaf :)

Ja, jag kommer helt klart ha kvar Hondan. Men vill också komplettera upp med en custom.
Mången har sagt mig att cb 750 81 är kass i väghållningen den också så jag får helt enkelt prova mig fram. Intrudern kanske inte är Så enligt min uppfattning. ??

Kakel_anders
2013-10-12, 08:24
Största utmaningen är u att lära sig att använda hela hojens kapacitet med, det var absolut en sak att klämma om tanken och köra iväg snabbt o snävt med gsxen, med maraudern så är det lite nytt.

Jag är 180 och väger lite drygt 115kg, och trivs hur bra som helst på en vz800 marauder.
Det är klart ska du skjutsa och liknande så kanske en högre motorvolym är lämplig.

Olle Å
2013-10-12, 09:22
Största utmaningen är u att lära sig att använda hela hojens kapacitet med, det var absolut en sak att klämma om tanken och köra iväg snabbt o snävt med gsxen, med maraudern så är det lite nytt.

Jag är 180 och väger lite drygt 115kg, och trivs hur bra som helst på en vz800 marauder.
Det är klart ska du skjutsa och liknande så kanske en högre motorvolym är lämplig.

Visst kan det vara bra att ha lite vikt att sätta emot ibland. Finns ju naturligtvis undantag även här. Vi åkte i Norge för några år sedan och det var en man som inte var särskilt stor ca 175 lång, och kanske vägde 70 kg. Han körde en Varadero som om den vore en moped.:):):)

V Saarela
2013-10-12, 11:27
Jag är ju bara 1,74 lång och.....drog på vintersemester till Finland med fullpackad Varadero :)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild04/041211b5.jpg

Jourtjänst
2013-10-12, 23:29
Jag är ju bara 1,74 lång och.....drog på vintersemester till Finland med fullpackad Varadero :)



+ 100. :)


Knut Natt och Dag, Helsingborg

Hondamannen
2013-10-12, 23:41
Vs, jag fattar inte att du vågar att köra på vinter ...ännu mindre hur du vågar köra dessutom långt under dessa förhållande :-)

stefan.
2013-10-13, 08:57
Nu i ickekörandets stora abstinens, har jag lyckats ramla och och slagit i huvudet, så illa så när jag vaknade upp har min hjärna fått för sig att jag SKALL HA en INTRUDER 1400.
Jag tycker den är så jäkla smäcker och det jag läst om den verkar den ha ett vrid som räcker, och räcker och räcker lite till.
Visuellt är det ju lite smäckrare än dom andra flodhästsliknande John Wayne inspirerade pansarbufflarna och jag är så in i hällmette sugen på en sån. MEN jag har också hört många säga att den har en ganska dålig väghållning, men jämfört med min Honda från 81 undrar man ju om det ja vara så illa som en del säger?

Vad säger din erfarenhet av denna fantastiska hojen?

Tar tacksamt emot dina synpunkter! Tack!

Hade en 1400 Intruder ett kort tag, då jag föll för motorn och utseendet på den.
Motorn är guld! Riktigt grymt vrid, och den känns dessutom pigg och inte alls kärv, för att vara en custom inbjuder motorn till gasglad och sportig körning (för att vara custom som sagt).
Tyvärr blir det ju fel om man försöker köra så, för då hänger chassit inte alls med. Fotpinnar skrapar i väldigt tidigt, bromsarna kunde vara klart bättre osv.

Olle Å
2013-10-13, 08:59
Jag är ju bara 1,74 lång och.....drog på vintersemester till Finland med fullpackad Varadero :)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild04/041211b5.jpg

Det nu bevisat att storleken inte har så stor betydelse utan det är vana och ihärdighet.:):):)

jrutgers
2013-10-13, 09:09
Hade en 1400 Intruder ett kort tag, då jag föll för motorn och utseendet på den.
Motorn är guld! Riktigt grymt vrid, och den känns dessutom pigg och inte alls kärv, för att vara en custom inbjuder motorn till gasglad och sportig körning (för att vara custom som sagt).
Tyvärr blir det ju fel om man försöker köra så, för då hänger chassit inte alls med. Fotpinnar skrapar i väldigt tidigt, bromsarna kunde vara klart bättre osv.

Tack Stefan

Kakel_anders
2013-10-13, 10:08
Visst kan det vara bra att ha lite vikt att sätta emot ibland. Finns ju naturligtvis undantag även här. Vi åkte i Norge för några år sedan och det var en man som inte var särskilt stor ca 175 lång, och kanske vägde 70 kg. Han körde en Varadero som om den vore en moped.:):):)

Jag syftade nog mest att den trots min längd och tyngd inte känns förliten.... Maraudern alltså :)

Foosi
2013-10-13, 10:47
Tack Stefan


har haft Intruder VS1400 och instämmer i det Stefan säger, det är en grym vridstark motor.
men man skall absolut köra den för att få en egen uppfattning om köregenskaperna, som är lite speciella ;). Utan att vara någon extrem chopper så påminner köregenskaperna om chopper.
vissa finner det där lite kul egenskaper och kör därefter, dvs mestadels cruising i lugnt tempo.
precis som Stefan säger, inga vidare bromsar och man slänger inte runt den i kurvorna precis, men å andra sidan så gör man inte det med några chopper liknande saker.

en polare som åker med ibland har en VS800 och han klagar inte direkt men å andra sidan åker han väldigt lugnt som sagt :rolleyes:

serajo
2014-02-05, 11:47
Jag ska snart inleda min första "riktiga" mc-säsong, fick lappen sent förra säsongen. :) Jag kommer fortsätta med min VT600C ett tag till skulle jag tro. Har inga planer på att skjutsa osv, och är dessutom grymt nöjd med körställningen. Men jag har sneglat lite på marauder, intruder och HD sportster om det skulle bli aktuellt med uppgradering. Testade en intruder med framflyttade fotpinnar när jag letade hoj att köra upp med. Väldigt speciell körställning, passade inte mig alls, men härligt ljud. :)

xvs950a
2014-02-05, 12:24
En hoj som många inte verkar ha fått upp ögonen för är Yamaha xvs 950 midnight star. Det är en lagom cruiser i stor förpackning. Den är lång och låg och ser betydligt större ut än kubiken ger sken av. Den är lätthanterlig med bra väghållning och kul att köra även när det svänger. Nackdelen är att vid lite för inspirerad körning tar fotplattorna i något för tidigt. Med öppnare luftfilter och slipon räcker effekten gott och väl samt att den låter gött.

Hondamannen
2014-02-05, 12:30
Det är väl just därför den inte har blivit så populär i Sverige.

Ankan1
2014-02-05, 13:14
Om det inte tvunget ska vara en nyare modell så är ju Retro hojen VF750C fortfarande lika rolig.Växte själv upp under dess storhetstid och hittar jag en i bra skick så lär jag köpa den omgående för så här roligt bygger man inte customhojar längre bortsett från den dyrare V-Max, tyvärr.

http://i59.tinypic.com/2mes8wg.jpg

PGfJ9IqXcoE

V Saarela
2014-02-05, 19:12
En hoj som många inte verkar ha fått upp ögonen för är Yamaha xvs 950 midnight star. Det är en lagom cruiser i stor förpackning. Den är lång och låg och ser betydligt större ut än kubiken ger sken av. Den är lätthanterlig med bra väghållning och kul att köra även när det svänger. Nackdelen är att vid lite för inspirerad körning tar fotplattorna i något för tidigt. Med öppnare luftfilter och slipon räcker effekten gott och väl samt att den låter gött.

Kanske du skulle kunna hjälpa den här grabben lite. Gissar att han annars inte får några svar?
http://forum.svmc.se/showthread.php?8948-Kawasaki-VN-900-Custom-omdömen

engström67
2014-02-05, 23:47
Om det inte tvunget ska vara en nyare modell så är ju Retro hojen VF750C fortfarande lika rolig.Växte själv upp under dess storhetstid och hittar jag en i bra skick så lär jag köpa den omgående för så här roligt bygger man inte customhojar längre bortsett från den dyrare V-Max, tyvärr.

http://i59.tinypic.com/2mes8wg.jpg

PGfJ9IqXcoE

Vf750c var ju häftig på den tiden,men vf1100c var ju ännu värre och dåtidens acc snabbaste hoj,:)

Hondamannen
2014-02-06, 00:04
Ingen av dem är väl ngn riktig custom eller?

Jåke
2014-02-06, 08:21
Ingen av dem är väl ngn riktig custom eller?

Vad är riktig custom då? Såhär såg de ut de som fanns när customvågen började lite försiktigt på 80-talet. Mer lika vanliga motorcyklar som körskolan har i både utseende och köregenskaper. De har fått mer särprägel (och lägre effekt) sen dess förvisso och iofs klassar väl inte V-Max in, men varför inte VF-C eller Kawa's dåtida... ? :cool:

Om något borde riktig custom enbart vara hojar som är ombyggda, inte fabrikshojar... :)

Skickat från min Novo10 hero QuadCore via Tapatalk

Hondamannen
2014-02-06, 10:25
Jag har själv haft cm 400 t och sr 250 special. En glidare för min del, är hojar som har fotplattor. Dvs hojar som dragstar 1100 classic, v800, vn 900 classic, road king, victory cross roads med mera ser jag som riktiga glidar hojar. Glidare som har fotpinnar, det är ngt som är mellan glidare och landsvägshoj anser jag.

Ankan1
2014-02-06, 17:37
Custom eran startade när märkesfabrikerna upptäckte hypen kring alla chopper byggen runtom i världen.Här skulle man naturligtvis tjäna lite pengar på alla de kunder som ville ha ett chopper stuk men tyckte att de många gånger extrema byggena med sina kraftigt förlängda framgafflar blev för mycket och vips så hade man skapat custom vågen med ett light stuk av en ursprungschopper.

På sjuttio och åttiotalet förlängde man framgafflar friskt på alla former av hojar med blandad framgång.De flesta blev godkända av besiktningen men var egentligen mer eller mindre livsfarliga att framföra.De mer seriösa chopper byggarna rynkade åt näsan åt dessa byggen när de ansåg och fortfarande anser att även ramen är en viktig del i en chopper något som tidigare nämnda hemmabyggare struntade blankt i bara halvjuslampan pekade rakt ut i universum.

erikn
2014-02-06, 18:16
Mmmm, här är en kille som tar säkerheten framför allt på sin hembyggda chopper, han knäpper ju hjälmen. Men inga bromsar fram...

NdKqe0LdWwc

MEHall
2014-02-07, 00:13
Skulle vilja säga att ingen hoj tillverkad i fabrik kan vara äkta custom eftersom den är tillverkad så som den ser ut! En äkta custom är något som du själv gör för att ändra utseendet helt, eller delvis, ifrån hur det sett ut från fabriken! ;) Så en helt Äkta custom är något du gjort själv med andra ord. ;) :D





:cool:

Hondamannen
2014-02-07, 00:21
håller inte med!

Hondamannen
2014-02-07, 01:37
För min del finns det hojar som kommer från fabrik och som är customhojar.

Jan-Olov
2014-02-07, 07:25
Tror nog att MEHall har rätt ursprungligt står Customizing för att anpassa efter sitt eget tycke och smak.

Så uppfattar jag det med. Ett bättre namn kan vara Glidare, det säger även vad hojen är för något.

TheCrow
2014-02-07, 07:40
Ja, låt oss lägga energi på att bli det enda land som inte fattar vad som avses med custom. Fordon som folk fixat med själva kallar jag amatörbyggen...

Foosi
2014-02-07, 08:22
tja, var och en kan ju kalla saker vad den vill.
fakta är ju att begreppet Custom kommer från att anpassa/bygga om som några redan sagt. Customize. Tro kan alla göra hur mycket de vill. Men tro ersätter inte fakta. lika lite som religion ersätter inte vetenskap, fast vi har dårar överallt i världen som jobbar på det.
Ibland har man i detta land för sig att man vet bäst, även om det handlar om ICKE svenskt språk, och tror man har precis korrekt omvandling av ordet, så är det klart och fixat.
Sedan efter en massa år av missbruk av utländska ord är ordets ursprungliga betydelse för länge sedan glömd och begraven !
ha en bra dag :aetsch:

Olle Å
2014-02-07, 11:09
tja, var och en kan ju kalla saker vad den vill.
fakta är ju att begreppet Custom kommer från att anpassa/bygga om som några redan sagt. Customize. Tro kan alla göra hur mycket de vill. Men tro ersätter inte fakta. lika lite som religion ersätter inte vetenskap, fast vi har dårar överallt i världen som jobbar på det.
Ibland har man i detta land för sig att man vet bäst, även om det handlar om ICKE svenskt språk, och tror man har precis korrekt omvandling av ordet, så är det klart och fixat.
Sedan efter en massa år av missbruk av utländska ord är ordets ursprungliga betydelse för länge sedan glömd och begraven !
ha en bra dag :aetsch:

Det här med språkomvandlingar. Betyder inte customized kundanpassad eller anpassad för brukaren?? HMMM, ELLER ANPASSAD AV BRUKAREN ( KUNDEN):confused:
Skall i alla fall inte vara fabriksbygge. Men en annan sak om hojen beställs med personliga önskemål direkt från fabrik, då är den ju customized.:D:D
Eller har jag fel igen?????:hmmmm2::hmmmm2:

TheCrow
2014-02-07, 17:56
Det är ju Ness som gjort flera av Victorys modeller så fabriksbyggd eller inte tycker jag är rätt ointressant. Om modifieringar var enda kravet så skulle ju vilken plastraket som helst platsa.

MEHall
2014-02-07, 19:32
Allt som som inte utgår från den norm en tillverkare har kan ju kallas custom anser jag. Custom styled skulle nog jag vilja att det hette på motorcyklar som är tillverkade i fabrik och kallas custom, i och för sig kanske det är underförstått. ;) Vad jag anser custom betyder är att det inte är stock, alltså från fabrik, så att säga. Customized är nog rätt ord som custom kommit av och customisera kan varenda fordonsägare göra som har lite mekarvana. ;) :D
Ska nog ta och customisera min Honda CB 650 lite mera då jag vill ha en bredare sadel.;) :cool:




:cool:

Ove
2014-02-07, 22:08
Ska nog ta och customisera min Honda CB 650 lite mera då jag vill ha en bredare sadel.;) :cool: :cool:

:cool: Tror att jag blir med i din customklubb! Bredare sadel är ju allt man behöver. :cool:

TheCrow
2014-02-07, 22:50
I så fall har jag en polare som kör Hayabusa Custom...

Ove
2014-02-07, 22:59
I så fall har jag en polare som kör Hayabusa Custom...

:) Nu är vi på rätt väg! :) :D

Foosi
2014-02-08, 11:11
:) Nu är vi på rätt väg! :) :D

haha.. precis... när betydelsen eller "översättningen" är glömd sedan länge och man tror "custom" är svenska så blir det förvirrat :hmmmm2:
custom hittas nog inte i svenska ordböcker ;)
men hey kalla det vad du vill... men att kategorisera blir knepigt som märks av att det verkar finnas många definitioner och om kategorisering inte fungerar i Sverige är det kris ;)
Varför haka upp sig på kategorin och bara gå vidare ... kalla det för vad det är, Harley Ultraglide eller Dragstar 1100 eller vad... Suzuki Hayabusa :dancing:
men det är endast min personliga åsikt såklart... en invandrad nordbo som inte vet hut :p

allt med chrom på kommer väl kallas custom har jag en känsla av... där har man kategorin förresten.... häng inte chrom på Hayabusan eller grushojen bara :cool:

Foosi
2014-02-08, 11:20
stackars TS som skulle ha råd och tips angående Custom köp :confused:

ursäkta urspårningen....

jag rekommenderar dig fortfarande gå och kolla, känna och provsitta och köra så mycket du bara kan ! går att få mycket hoj för pengarna tycker jag nu.
har kanske skrivits redan, men har du tänkt åka långresor med packning och kanske en passagerare tom så skulle jag personligen inte gå under 1100 sträcket vad gäller glidare.
det finns ju mycket välja på :)

MEHall
2014-02-09, 22:14
Då skulle jag vilja säga att så kallade custom hojar ofta är låga och lätta att kliva på och är man kort i benen eller har andra benbesvär så är det ju jätte bra att den är låg! ;)




:cool:

Hondamannen
2014-02-09, 22:55
Jag har kört både vn 900 classic och dragstar 1100 classic och generellt provkört många olika customhojar och skulle inte satsa på en hoj under 800cc.

Jan-Olov
2014-02-09, 23:14
Då skulle jag vilja säga att så kallade custom hojar ofta är låga och lätta att kliva på och är man kort i benen eller har andra benbesvär så är det ju jätte bra att den är låg! ;):cool:

Inte helt sant jag sitter som en hösäck med benen framför mig så ryggen tar stryk, samtidigt är dom inte lika följsamma som andra hojar. Jag antar att det har med gaffelvinkeln att göra.
Gör som det har rekommenderats testa innan man bestämmer sig är det bästa.

MEHall
2014-02-10, 23:23
Exakt, tror nog att en offroad är bättre för ryggen när det kommer till körställning. Det sägs ju att det är bra för ryggen att rida på en häst. ;)
Det där med gaffelvinkeln ligger det något i, den Honda cb 250n jag hade innan min nuvarande CB 650 tyckte jag var knepig på kurviga vägar. Står i registreringsbeviset något om styrvinkel 38° medan det inte står något sånt i 650ns registreringsbevis. 650n går, som jag tycker det, smidigare i kurvor. ;)
Men som sagt smaken är som baken delad. ;) Man får som sagt känna sig fram vilken typ av hoj som passar bäst.;)



:cool:

TheCrow
2014-02-10, 23:27
Förvisso sant att det många gånger är bra för ryggen att rida. Men det beror på gången och inte hur man sitter.

/F

Ove
2014-02-11, 08:05
Förvisso sant att det många gånger är bra för ryggen att rida. Men det beror på gången och inte hur man sitter.

/F

:hmmmm2: Hur menar du nu? På hästen sitter man med kroppen i balans. Det går inte att vare sig luta sig eller hänga i tömmarna. Om man inte ägnar sig åt att tävla i galopp så sitter man med ganska öppen vinkel i höft och knä med fötterna nära lodlinjen och ryggen i en fri position som tillåter rörlighet åt alla håll och man kan parera det som händer.

På en mc med framflyttade fotpinnar låser man ryggen i ett framåtböjt läge om man inte är extremt rörlig i höftlederna. Alla gupp som man kör över kommer att ge ländryggen stryk. Men tufft ser det ju ut... :rolleyes:

TheCrow
2014-02-11, 13:01
Jag menar att om sittpositionen var avgörande skulle det räcka med en köksstol men det gör det inte. Tittar man på ridning då är dess främsta förtjänst att den aktiverar ryggen. För alla som haft ryggproblem vet vad som händer om man inte rör på den. Det blir bara värre.

/F

Ove
2014-02-11, 14:51
Jag menar att om sittpositionen var avgörande skulle det räcka med en köksstol men det gör det inte. Tittar man på ridning då är dess främsta förtjänst att den aktiverar ryggen. För alla som haft ryggproblem vet vad som händer om man inte rör på den. Det blir bara värre.
/F

:) Visst har du rätt - till en del. MC-körning kan fungera som ridning - Ride a Bike - under förutsättning att man inte bara kanar omkring på asfalt, slät som ett salsgolv. Jag har själv erfarenheten att mc- körning fungerar bra som motion och en dag på varierande underlag gör att kroppen känns som körd genom en mangel. :cool:

Köksstolen har bra ergonomi om man sitter vid ett bord och äter men annars är det en jädrans obekväm möbel.

TheCrow
2014-02-11, 20:03
Jo men den stora skillnaden med att rida är att ryggen rör sig fram och tillbaka, inte bara att det rör sig i allmänhet. Kolla på tuben när folk rider vanligt. Vid galopp tror jag inte att samma effekt uppstår.

Men all motion är bra vid ryggproblem normalt sett lite beroende på vad man har för problem.

/F
(Som skruvat ihop ryggen)

Per Lindström
2014-02-14, 16:25
Klart att man rör ryggen även om man kör Custom, men balanserar ju kraften från fartvinden genom att luta sig framåt tills man har jämvikt, annars skulle man behöva underarmar som Karl-Alfred.
Större problem är att det inte är lika lätt att låta benen hjälpa till med fjädringen, vid större gupp, eftersom det inte är lika lätt att ställa sig upp.
Det att inte benen avlastar, gör också att trycket mot arch... ryggslutet ökar.

Olle Å
2014-02-14, 19:12
:) Visst har du rätt - till en del. MC-körning kan fungera som ridning - Ride a Bike - under förutsättning att man inte bara kanar omkring på asfalt, slät som ett salsgolv. Jag har själv erfarenheten att mc- körning fungerar bra som motion och en dag på varierande underlag gör att kroppen känns som körd genom en mangel. :cool:

Köksstolen har bra ergonomi om man sitter vid ett bord och äter men annars är det en jädrans obekväm möbel.

Skall man ha riktigt fin motion, så skall man ge sig ut i skogen på en nordsvensk häst som går fram överallt. Att bara sitta och skritta på stigar är inte speciellt . Det skall vara obanad terräng, då blir det motion.:):):)

Foosi
2014-02-14, 19:24
Klart att man rör ryggen även om man kör Custom, men balanserar ju kraften från fartvinden genom att luta sig framåt tills man har jämvikt, annars skulle man behöva underarmar som Karl-Alfred.
Större problem är att det inte är lika lätt att låta benen hjälpa till med fjädringen, vid större gupp, eftersom det inte är lika lätt att ställa sig upp.
Det att inte benen avlastar, gör också att trycket mot arch... ryggslutet ökar.

det är pga detta bla a som jag aldrig begripit alla stollar som envist plockar bort allt som heter fjädrar .... wtf ? känner ett antal gubbar som med tandagnissel skramlat fram på stelbenta HD från tonåren och är nu vid 50 totalt kvaddade i ryggen :( hallo eller .. ok säkert andra saker de misshandlat sina ryggar med men vad är grejen...

vem hade trott oljiga, skitiga, kedjerökande, stinkande, hårda håriga bikers vore några djävla fåfänga modef***r när det kom till kritan ...... eller ? :eek:
:aetsch:
be mig fly och fara om ni vill... tycker det är bara korkat ändå...
Outlaws.... lika fåfänga som små skolflickor med iphoneskal.....

Ove
2014-02-14, 22:59
det är pga detta bla a som jag aldrig begripit alla stollar som envist plockar bort allt som heter fjädrar .... wtf ? känner ett antal gubbar som med tandagnissel skramlat fram på stelbenta HD från tonåren och är nu vid 50 totalt kvaddade i ryggen :( hallo eller .. ok säkert andra saker de misshandlat sina ryggar med men vad är grejen...

vem hade trott oljiga, skitiga, kedjerökande, stinkande, hårda håriga bikers vore några djävla fåfänga modef***r när det kom till kritan ...... eller ? :eek:
:aetsch:
be mig fly och fara om ni vill... tycker det är bara korkat ändå...
Outlaws.... lika fåfänga som små skolflickor med iphoneskal.....

:dito: :D :cool:

jrutgers
2014-02-14, 23:06
det är pga detta bla a som jag aldrig begripit alla stollar som envist plockar bort allt som heter fjädrar .... wtf ? känner ett antal gubbar som med tandagnissel skramlat fram på stelbenta HD från tonåren och är nu vid 50 totalt kvaddade i ryggen :( hallo eller .. ok säkert andra saker de misshandlat sina ryggar med men vad är grejen...

vem hade trott oljiga, skitiga, kedjerökande, stinkande, hårda håriga bikers vore några djävla fåfänga modef***r när det kom till kritan ...... eller ? :eek:
:aetsch:
be mig fly och fara om ni vill... tycker det är bara korkat ändå...
Outlaws.... lika fåfänga som små skolflickor med iphoneskal.....


Hahaha! Kungligt!!

Intruder
2014-02-15, 13:49
Nu vet jag inte hur du tänker Foosi !
Race hoj är precis samma förutsättning eller sport hoj .
Fjädringsvägen är lika med noll på våra vägar o en chopper kör du med typ 0.8 kg luft i bakdäcket vilket gör att han fjädrar lika mycke ;-)
Men du har väl jämnfört ;-)

TheCrow
2014-02-15, 14:20
Dom med fjädrar gör ju allt för att ställa dom så hårt som möjligt iaf...

/F

Foosi
2014-02-15, 18:13
nja jämfört, jag tänker på glidare.
man sitter i regel mer ergonomiskt på touring och sporthojar

Intruder
2014-02-16, 00:09
Nja ! Touring o äventyrs hoj ja, men inte sporthoj
I regel har väl glidarna berdare dyna vilket gör att röva för en annan sitt ställning

Olle Å
2014-02-16, 10:27
Nja ! Touring o äventyrs hoj ja, men inte sporthoj
I regel har väl glidarna berdare dyna vilket gör att röva för en annan sitt ställning

Skall ni tala om bra sittställning så glöm inte offroadhojarna och vissa touringhojar.:):)

räven
2014-02-16, 11:03
Skall ni tala om bra sittställning så glöm inte offroadhojarna och vissa touringhojar.:):)

Är vägen tillräckligt rolig uppstår inga krämpor. Bara ett hett tips.

Olle Å
2014-02-16, 11:06
Är vägen tillräckligt rolig uppstår inga krämpor. Bara ett hett tips.

Håller absolut med Räven. Tycker själv att en dålig väg är mindre tröttande än en motorväg.

räven
2014-02-16, 11:58
Håller absolut med Räven. Tycker själv att en dålig väg är mindre tröttande än en motorväg.

Själv tycker jag att en krokig väg är minst lika hälsofrämjande som det dom säljer på Apoteket.

Intruder
2014-02-16, 14:17
Nu talar vi väl om bäst sitt ställning ! Då är det väl inget som slår touring o äventyrshoj
ATen o upp är väl äventyrs hojar !
Offroader har väl vibrationer o dåliga sadlar i lag

Ove
2014-02-16, 17:18
Är vägen tillräckligt rolig uppstår inga krämpor. Bara ett hett tips.


Håller absolut med Räven. Tycker själv att en dålig väg är mindre tröttande än en motorväg.


Själv tycker jag att en krokig väg är minst lika hälsofrämjande som det dom säljer på Apoteket.


Nu talar vi väl om bäst sitt ställning ! Då är det väl inget som slår touring o äventyrshoj. Offroader har väl vibrationer o dåliga sadlar i lag

:) En rad sanningar!

En bra sittställning beror på vad man för tillfället gör. På MC;n sitter man utan ryggstöd och håller i ett styre. Då bör man sitta i god balans så att man har lite svank och öppen vinkel i höft och knäled. Att ryggen balanserar gör att man kan parera rörelser i alla riktningar utan ansträngning och att man inte klämmer till i ljumskar och knäveck är viktigt.
Ändå är det så med den idealiska sittställningen att den är väldigt tidsbegränsad, det handlar bara om några få minuter så behöver man röra sig, om än aldrig så lite. (Gäller även i TV-soffan. Kolla!)

Som Räven och Olle skriver så den dåliga eller kurviga vägen kanske inte är så snabb men man kan köra längre tid utan att behöva vila därför att man är hela tiden i rörelse, ungefär som om man rider en häst.

Som svar till Intruder: Jovisst har äventyrs och touringhojar en bra sittställning som regel, men är den bra för din kroppsbyggnad och ditt sätt att vara på hojen? Det vet man inte förrän man provat.
Ang offroad: Jag kör och trivs med enstånka. Det som kallas för vibrationer ser jag som puls, om den upphör är hojen död. Sadeln skulle kunna vara mjukare men det är bara på raka och jämna asfalten som jag får ont i aschlet. :rolleyes:

räven
2014-02-16, 18:28
:) En rad sanningar!

En bra sittställning beror på vad man för tillfället gör. På MC;n sitter man utan ryggstöd och håller i ett styre. Då bör man sitta i god balans så att man har lite svank och öppen vinkel i höft och knäled. Att ryggen balanserar gör att man kan parera rörelser i alla riktningar utan ansträngning och att man inte klämmer till i ljumskar och knäveck är viktigt.
Ändå är det så med den idealiska sittställningen att den är väldigt tidsbegränsad, det handlar bara om några få minuter så behöver man röra sig, om än aldrig så lite. (Gäller även i TV-soffan. Kolla!)

Som Räven och Olle skriver så den dåliga eller kurviga vägen kanske inte är så snabb men man kan köra längre tid utan att behöva vila därför att man är hela tiden i rörelse, ungefär som om man rider en häst.

Som svar till Intruder: Jovisst har äventyrs och touringhojar en bra sittställning som regel, men är den bra för din kroppsbyggnad och ditt sätt att vara på hojen? Det vet man inte förrän man provat.
Ang offroad: Jag kör och trivs med enstånka. Det som kallas för vibrationer ser jag som puls, om den upphör är hojen död. Sadeln skulle kunna vara mjukare men det är bara på raka och jämna asfalten som jag får ont i aschlet. :rolleyes:
Så är det Ove, man får välja, Komfortsadel för stora pengar eller aktivare vägar.

MEHall
2014-02-16, 20:33
Jag hoppas jrutgers har fått det svar han ville ha innan detta spårade ur. :rolleyes:;)




:cool:

Ove
2014-02-16, 22:10
Jag hoppas jrutgers har fått det svar han ville ha innan detta spårade ur. :rolleyes:;) :cool:

:rolleyes: Bra på urspårning är vi, nästan som Banverket. ;)

räven
2014-02-16, 22:27
:rolleyes: Bra på urspårning är vi, nästan som Banverket. ;)

Sidan sex är vi nästan alltid på nytt ämne. Har ni kollat hur långt tåget kommer?

Foosi
2014-02-16, 22:31
Sidan sex är vi nästan alltid på nytt ämne. Har ni kollat hur långt tåget kommer?

hahaha :D

jrutgers
2014-06-02, 22:01
Hallo boys and girls..
Dammar av tråden lite.. Det har hänt en del sedan sist.
Min Cb 750 sålde jag efter efter att jag skaffade min Yamaha XJ 650 av olika skäl, men främst pga att Yamahan var roligare att köra så...skit samma.. Har ju kört ett tag nu och tycker yaman är helt ok,dvs relativt pigg, rolig och inga större problem att åka längre turer, och har tyckt att tillsammans med egen mognad som förare och med era tips så kommer en Intruder 1400 inte på fråga..den är sedan länge glömd.tom drömmen om custom är glömd.
Men i mitt lyckliga tillstånd med min fina yamaha så besökte jag min kompis som också har hoj..en Mean Streak..och då insåg jag att mina drömmar inte alls var glömda, utan jag blev så jäkla tänd på en flodhästbyggd custom som är stor, otymplig och fet, och sedan den dagen har jag kollat en miljon miljarder ggr på blocket om vad marknaden erbjuder..

De jag tittat på är VL 1500 Intruder..fet å..jävligt FET... alternativt en Classic Tourer..som ser maffig och fullständigt otymplig ut, vilket är precis det jag söker....

Så vad skall man då kika på om man vill ha något som är fett och som ändå har lite klipp, och kanske rent av bra bromsar?

Vad är ditt tips?

Tack på förhand för ert stöd!


Så kan det gå…

Jåke
2014-06-02, 23:22
Mean Streak. Eller Triumphs motsvarighet. Alternativt Trajjas Heffaklump eller Suzuki M1800R. Ja, du ser ju typen av hoj... Hyfsat klipp och verkligt bra bromsar är det tunt om annars. En klubbmedlem i MCE har en MS till salu faktiskt...

Skickat från min LT25i via Tapatalk

TheCrow
2014-06-02, 23:51
M1800 har ju både klipp och bromsar så det räcker. Lite trög i rondellerna dock skulle jag gissa. De ligger bra till när jag ska byta upp mig.

Själv har jag nästan helt slutat funder på alla Classic-modeller, det ska vara rena modeller för mig just nu iaf.

Vill man ha nått mindre då är M800 rätt trevlig, fast bra bromsar har den inte.

Allt beror på budget. Victorys hojar var rätt trevliga att köra också.

/Freddo

RobbeS
2014-06-03, 06:55
Bromsarna räcker och blir över för de custom som finns nu. Vill man ha sporthojsbromsar ska man köpa en sporthoj.
Classic Tourer 1700 är fin. Sen finns VTX 1800, Vulcan 1600 och en sån som jag har XV 1900 Stratoliner.
Enda rådet jag ger är att du håller dig över 1500 cc...

swedan
2014-06-03, 08:09
XV1600 Wildstar.
Hyfsade bromsar med dubbla skivor i fram.
Annars lika otymplig som de andra....
:)

TheCrow
2014-06-03, 15:55
Håller inte med om bromsarna. M800 har betydligt mer motor än bromsar vilket blir tydligt på en knix-kurs t ex. De större maskinerna jag har provkör har dock haft lite mer anpassad broms. Vet inte om det är lika illa på den senaste varianten av M800 dock.

/Freddo

Foosi
2014-06-03, 15:59
XV1600 Wildstar.
Hyfsade bromsar med dubbla skivor i fram.
Annars lika otymplig som de andra....
:)

+1 :D
är nog hyfsat klös i denna tyngdklass. grymt bottenvrid.
men är inte fel heller att "trimma" lite.

lars
2014-06-03, 17:26
xv1600 är en skön hoj med bra drag och inte att förglömma du MÅSTE köra den inte bara åka på den och fotplattorna viks upp i kurvorna.

jrutgers
2014-06-04, 08:10
Allt beror på budget.

/Freddo

Japp, jag skall nog nämna att jag tänkt mig något begagnat och inte alls i klass med priserna på HD eller Victory.
Budget upp till 60kkr. Borde kunna ge mig något helt onödigt klumpigt och maffigt?



Enda rådet jag ger är att du håller dig över 1500 cc...

Det har jag också hört på annat håll, så det är en regel jag försöker följa när jag tittar.
Finns säkert hojar med mindre CC som har bra klipp och vrid, men jag har inte för avsikt att byta efter något/några år igen, så det är lika bra att lägga sig på en nöjdnivå direkt. ( om jag nu någonsin kan bli nöjd när det gäller vilken hoj jag vill ha. Känner jag mig själv så hinner den nog inte gå många mil förrän jag hittar något annat som jag vill ha..är ju som ett barn, men inte ensam antar jag?)

Jag sticker nog en sväng till den lokala MC handlaren på lördag för att klämma å känna och skapa intryck.

Tack alla för inputen!

Jåke
2014-06-04, 11:46
Skillnaden mellan 1300 & 1500 eller mellan 1500 och 1700 är mer att de ska vara större. Det ska vara mycket kubik, punkt slut!
Klipp eller drag har ganska lite med det att göra nuförtiden då sånt till stor del sköts av motorstyrningen och hur tillverkaren vill ha karaktären. Många bilar går t ex mot mindre mer bränslesnåla motorer som är minst lika pigga som sina gamla trötta stora föregångare. En 1700 kan vara tröttare än en 1400 och min 1000 har garanterat bättre drag och klipp än någon av dem tack vare konfiguration av växellåda, annan motorstyrning och lägre vikt (och kom inte med argumentet att glidaren går bättre vid 1500 varv, det är inte relevant eftersom man måste kolla på procent av tillgängligt varvtal och effektivt moment i asfalten om inte jämförelsen ska halta som en trebent gris).

Självklart är det stor skillnad på en 800 och en 1500, men då är det ju dubbelt så stor motor man jämför. Jag anser med denna långrandiga utläggning bara att man nog inte ska stirra sig blind på en 1500-kubiksgräns i prestandahänseende... Däremot blir hojarna ju gärna fetare och grövre med större kubik, det är ett argument för att kolla efter större motor så gott som något.

jrutgers
2014-06-04, 13:41
Skillnaden mellan 1300 & 1500 eller mellan 1500 och 1700 är mer att de ska vara större. Det ska vara mycket kubik, punkt slut!
Klipp eller drag har ganska lite med det att göra nuförtiden då sånt till stor del sköts av motorstyrningen och hur tillverkaren vill ha karaktären. Många bilar går t ex mot mindre mer bränslesnåla motorer som är minst lika pigga som sina gamla trötta stora föregångare. En 1700 kan vara tröttare än en 1400 och min 1000 har garanterat bättre drag och klipp än någon av dem tack vare konfiguration av växellåda, annan motorstyrning och lägre vikt (och kom inte med argumentet att glidaren går bättre vid 1500 varv, det är inte relevant eftersom man måste kolla på procent av tillgängligt varvtal och effektivt moment i asfalten om inte jämförelsen ska halta som en trebent gris).

Självklart är det stor skillnad på en 800 och en 1500, men då är det ju dubbelt så stor motor man jämför. Jag anser med denna långrandiga utläggning bara att man nog inte ska stirra sig blind på en 1500-kubiksgräns i prestandahänseende... Däremot blir hojarna ju gärna fetare och grövre med större kubik, det är ett argument för att kolla efter större motor så gott som något.


Mycket bra input! Tack!
Som sagt, det skall vara mycket kubik, ju mer dessbättre. Speciellt med mitt argument att hela hojen blir större. Det är ju i första hand det som jag är ute efter.
En omotiverbar stor fläskhoj som med sin storlek inte fyller något annat syfte än att vara just ultrafläskig, som bruppar gött och är bekväm att åka på.
Sen inser ju jag också att det inte riktigt blir samma egenskaper som en R1 eller liknande, men min vision är att det är bättre med en hoj som är fetare än min röv, än tvärt om.
1,88 & 100 kilo = stor hoj!? Yes? :-D

Ok, Hoss Boss är att gå för långt, men snäppet under, och många bra exempel har nämnts i tråden som jag skall skaffa mig lite uppfattning om.


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Jåke
2014-06-04, 14:48
Sund inställning. Jag är några kilo lättare än dig, så jag klarar mig med mindre hoj. ;)

Skickat från min LT25i via Tapatalk

pinnen
2014-06-04, 17:33
finns en udda custom som är stor, xvz1300 (royalstar) och är för ovanligheten bestyckad med v4 och låter ganska snarlikt en smallblock v8:a, har själv ägt en och saknar den... priset är ganska rimligt för denna gamla lyxcruiser från Yamaha, kanske inte vad du söker? men den har ett hyfsat bra klipp då motorn kommer från v-max men har mindre effekt.

TheCrow
2014-06-04, 19:38
Å andra sidan kör jag ifrån alla bilar utom V8:or, eller mer, vid rödljusen med min 800:a trots mina 100+ kg :) Faktum är att min MC har samma vikt/hk med mig på som min SAAB Aero... Men det skiljer typ 200 hk :). Och å andra sidan kör de ifrån mig efter 100 km/h... men då är det ändå inte så skönt på min hoj.

/Freddo

jrutgers
2014-06-04, 19:41
finns en udda custom som är stor, xvz1300 (royalstar) och är för ovanligheten bestyckad med v4 och låter ganska snarlikt en smallblock v8:a, har själv ägt en och saknar den... priset är ganska rimligt för denna gamla lyxcruiser från Yamaha, kanske inte vad du söker? men den har ett hyfsat bra klipp då motorn kommer från v-max men har mindre effekt.

Gytt sound!
https://www.youtube.com/watch?v=URVtupIbbdw

RobbeS
2014-06-04, 20:00
Gytt sound!
https://www.youtube.com/watch?v=URVtupIbbdw

Ärligt talat lät den mer som en opel kadett med trasig ljuddämpare. En Custom ska ha en STOR v-Twin och låt som en dopad fiskebåt med tändkulemotor!:D

jrutgers
2014-06-04, 20:34
Ärligt talat lät den mer som en opel kadett med trasig ljuddämpare. En Custom ska ha en STOR v-Twin och låt som en dopad fiskebåt med tändkulemotor!:D


En exakt beskrivning av min uppfattning om hur jag vill att det skall låta


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Snickaren
2014-06-04, 21:17
Mycket bra input! Tack!
Som sagt, det skall vara mycket kubik, ju mer dessbättre. Speciellt med mitt argument att hela hojen blir större. Det är ju i första hand det som jag är ute efter.
En omotiverbar stor fläskhoj som med sin storlek inte fyller något annat syfte än att vara just ultrafläskig, som bruppar gött och är bekväm att åka på.
Sen inser ju jag också att det inte riktigt blir samma egenskaper som en R1 eller liknande, men min vision är att det är bättre med en hoj som är fetare än min röv, än tvärt om.
1,88 & 100 kilo = stor hoj!? Yes? :-D

Ok, Hoss Boss är att gå för långt, men snäppet under, och många bra exempel har nämnts i tråden som jag skall skaffa mig lite uppfattning om.


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Vilken tur du har jrutgers, att min "halvfläskiga" M1800 är till salu nu...:D

http://i1169.photobucket.com/albums/r518/snickaren/Luftburkar%20M1800/2a995a33-0d1f-4fdc-a8da-1ff00bf94e29_zps31d9aa02.jpg (http://s1169.photobucket.com/user/snickaren/media/Luftburkar%20M1800/2a995a33-0d1f-4fdc-a8da-1ff00bf94e29_zps31d9aa02.jpg.html)

jrutgers
2014-06-04, 21:19
Ligger över min budget?


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Snickaren
2014-06-04, 22:13
Ligger över min budget?


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Vet inte vad du har för budget men du kan hitta annonsen på blocket

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_M1800R_Intruder_54298667.htm?ma=1

Kör så det ryker ;-)

TheCrow
2014-06-05, 06:12
Snygg hoj, synd att det inte är ABS på dom där...

/Freddo

swedan
2014-06-05, 07:45
Vet inte vad du har för budget men du kan hitta annonsen på blocket

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_M1800R_Intruder_54298667.htm?ma=1

Kör så det ryker ;-)

Grym hoj!
Har tänkt köpa en sådan någon gång.
Dessvärre inte nu.....
:(

Snickaren
2014-06-06, 14:57
Snygg hoj, synd att det inte är ABS på dom där...

/Freddo

Tackar Freddo :D

Mmm det hade verkligen inte gjort någon skada men man kan inte få allt ;)

Snickaren
2014-06-06, 15:00
Grym hoj!
Har tänkt köpa en sådan någon gång.
Dessvärre inte nu.....
:(

Tack för omdömet swedan, är mycket nöjd med slutresultatet efter mycket pyssel :D

Hojen blev förövrigt såld igår till en ny lycklig ägare.

TheCrow
2014-06-06, 16:28
Var det du som byggde en rätt schysst bobber av en Suzuki för några år sen?

Själv dreglar jag lite över Bossen men den har inte heller ABS. Men så vill jag ha en pendlarhoj som inte är custom. Som t ex z800 som jag provkörde idag. Men så är det dedär att slavsätta sig ännu mer hos banken...

/Freddo

Snickaren
2014-06-06, 23:38
Var det du som byggde en rätt schysst bobber av en Suzuki för några år sen?

Själv dreglar jag lite över Bossen men den har inte heller ABS. Men så vill jag ha en pendlarhoj som inte är custom. Som t ex z800 som jag provkörde idag. Men så är det dedär att slavsätta sig ännu mer hos banken...

/Freddo


Hmm, var den bara "rätt schysst" så var det inte min;) nej skämt åsido så kan det mycket väl vara min som du tänker på. Det var en M800 isf.
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=4920

TheCrow
2014-06-06, 23:57
:) jo det var den jag tänkte på. Kollade in det mesta ett tag eftersom jag hade vissa planer på att modda min.

/Freddo

custom bike custodians
2014-08-25, 18:55
Har med behållning läst inläggen här och jag måste ändå säga att Yamaha Dragstar 1100 är en utmärkt hoj om man kan acceptera halvbra vrid eller halvdåligt (beroende på hur man ser det) Den jag hade bara brummade o rullade på. Bytte olja o filter regelbundet, Annars bara större service när det påkallades. De som inte gillar den för att de är för storväxta, flytta fram pinnarna! Jag är 1,85 och den var bra till mig. Dessutom finns det massor av fina lugnt körda dragstar till salu runt 40,000 på blocket.

Benis
2014-08-27, 23:57
Här kommer man in väldigt sent i diskussionen - men jag kör en Honda VT750S som jag valde därför att jag ville ha en custom, driftsäker (läs: bra kvalité) och inte för bökig när man trixar i rusningstrafiken i Sthlm (den väger 220 kilo, till exempel så väger en 883 Iron över 250 kilo). Just det, sen går den att lägga ner i kurvor utan att fotpinnarna skrapar i vilket är gött när man fräser längs landsvägar. Det enda jag saknar är ABS.

jrutgers
2014-08-28, 19:26
Bättre sent än aldrig.
Drömmen om custom har bromsats något från min sida och det blir antagligen inget förrän till våren, men det är sannerligen inte lätt.
Lustigt nog stod jag precis å tittade på en Honda VT750 som stod utanför ishallen när jag släppte av grabben, och storleksmässigt såg den helt ok ut, men jag är lite orolig att jag kanske tycker den är lite liten effektmässigt?
Har fått för mig att det skall vara 1500 eller uppåt, men så har jag nu börjat snegla lite på dragstar 1100 så jag får helt enkelt lägga en helg på Johans Mc lr nåt å klämma å känna ordentligt.

Tack för din input.


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

RobbeS
2014-08-28, 21:42
Bättre sent än aldrig.
Drömmen om custom har bromsats något från min sida och det blir antagligen inget förrän till våren, men det är sannerligen inte lätt.
Lustigt nog stod jag precis å tittade på en Honda VT750 som stod utanför ishallen när jag släppte av grabben, och storleksmässigt såg den helt ok ut, men jag är lite orolig att jag kanske tycker den är lite liten effektmässigt?
Har fått för mig att det skall vara 1500 eller uppåt, men så har jag nu börjat snegla lite på dragstar 1100 så jag får helt enkelt lägga en helg på Johans Mc lr nåt å klämma å känna ordentligt.

Tack för din input.


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Med risk för mothugg.;)
Det ska vara åtminstone 1400 och uppåt. Det är skilda customvärldar att köra en 1400 plus eller en 1100 och neråt. Men visst, VT750 är snygg och bodde jag i en storstad och körde mest arbetspendling och stadstrafik så skulle den ligga högt på önskelistan...

Benis
2014-08-28, 22:24
Jag har hunnit brumma 300 mil med min VT750S. Stockholm <-> Bohuslän och den pinnar på bra upp till 140, sedan går det slött. Givetvis en jäkla skillnad på en 750cc och 1500cc - men man får fråga sig vad man är ute efter. Att brumma motorväg är ju inte roligt oavsett vad man åker på/i (enligt mig). Det finns ju ett enormt sug i Sverige efter sjukligt stora motorcyklar, men att tampas med 300 kilo inne i stan i tight trafik måste vara horribelt. Fast, inne i stan är ju inte en custom optimalt oavsett vikt - men ni fattar min poäng. Mitt tips: Tänk på hur många procent du kommer att köra; 1. Inne i stan, 2. Kurviga landsvägar, 3. Motorväg. Sedan ta ett beslut utifrån det.

jrutgers
2014-08-28, 22:45
Japp. Jag tar till mig…


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

Jan-Olov
2014-08-29, 06:17
Jag har hunnit brumma 300 mil med min VT750S. Stockholm <-> Bohuslän och den pinnar på bra upp till 140, sedan går det slött.

140? Var har du behov av mer?

Benis
2014-08-29, 09:18
140? Var har du behov av mer?

Nej, inte jag - men många andra uppenbarligen :-)

custom bike custodians
2014-08-30, 20:46
Bästa rådet är nog ändå att åka runt till handlare och boka provkörningar. Låt det ta sin tid att välja hoj.
En custom handlar ju mer om känsla o körställning än om effekt. Men visst, efter ett tag på en "liten" hoj vill nog de flesta ha nåt större.

RobbeS
2014-08-30, 23:07
Nej, inte jag - men många andra uppenbarligen :-)

Den enda som nämnt topphastighet här är väl du. En stor v-twin har man för vridets, ljudets och körkomforten skull och inte för att köra fortare. Då kan man lika gärna köpa en sporthoj.
Att tro att stadstrafik och kurviga vägar skulle vara svårare med en stor custom är bara en myt då vikten inte spelar så stor roll när mc:n är på rull. Tyngdpunkten på en custom är dessutom väldigt låg.

Benis
2014-08-31, 11:59
Den enda som nämnt topphastighet här är väl du. En stor v-twin har man för vridets, ljudets och körkomforten skull och inte för att köra fortare. Då kan man lika gärna köpa en sporthoj.
Att tro att stadstrafik och kurviga vägar skulle vara svårare med en stor custom är bara en myt då vikten inte spelar så stor roll när mc:n är på rull. Tyngdpunkten på en custom är dessutom väldigt låg.

Tyngden - oavsett hur högt eller lågt den är - spelar roll i stadstrafik. Att jämföra en custom med en naken hoj på 150-180 kilo eller en scooter på 150 kilo när man kör i stan är inte rättvist. Ska du böka runt i stan så spelar det roll för du är inte allt på rull. Med det sagt så kör jag min VT750S varje dag i stan och gillar det, men visst hade det varit enklare med en mindre och lättare cykel.

Jag syftade btw inte på toppfart - men vissa vill kunna pinna på i 150-160 knyck vid önskemål och då menar jag att en 750cc v-twin eller mindre är för smått.

Jåke
2014-08-31, 13:50
Dumheter. Klart vikten spelar roll, speciellt när man vill svänga. Rakt fram är väl enda tillfället då det möjligen inte ger någon omedelbar skillnad. Det är inte svårare att uppleva än att ta med en passagerare...

Skickat från min LT25i via Tapatalk

jrutgers
2014-08-31, 15:34
Lagom som sig bör ligger därför nu en Dragstar 1100 Classic i skottlinjen för kommande inköp.
Inte för liten, inte för stor..LAGOM.. 280 kg och gammal gubbe, så det måste ju vara en riktigt bra lösning.
OM du har en Dragstar 1100 så får du gärna plita ner några rader om hur du upplever den och vad som kan vara bra att tänka på?
Är den trött, är den hyfsat pigg, är den otymplig?
Kör mestadels landsväg och ganska lite statskörning om någon alls, och eftersom jag inte är helt ung längre är jag nöjd om jag kan glida fram i 100..

Jan-Olov
2014-08-31, 17:00
Lagom som sig bör ligger därför nu en Dragstar 1100 Classic i skottlinjen för kommande inköp.
Inte för liten, inte för stor..LAGOM.. 280 kg och gammal gubbe, så det måste ju vara en riktigt bra lösning.
OM du har en Dragstar 1100 så får du gärna plita ner några rader om hur du upplever den och vad som kan vara bra att tänka på?
Är den trött, är den hyfsat pigg, är den otymplig?
Kör mestadels landsväg och ganska lite statskörning om någon alls, och eftersom jag inte är helt ung längre är jag nöjd om jag kan glida fram i 100..

Det är en ganska trevlig hoj men trög i svängarna man får brottas med den. Klarar ryggen sittställningen på en Virago1100 så är den betydligt kvickare att köra med inte alls så sävlig.
Motorn är ju nästan samma på båda och den är billigare i inköp.
Det som kan krångla på en Dragstan är den kända startmotorn, jag hade inget problem men jag vet andra.

jrutgers
2014-08-31, 17:45
Tackar!
Jaså, virago är bättre på vägen?
Tyvärr har jag lite svårt att komma överens med designen på Virago, men kanske en provtur kan ändra min uppfattning. Det skall ju kännas bra också, kanske är viktigare än se ut många gånger.

Sen é ju frågan, skall jag slå till nu, eller vänta tills våren?


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

TheCrow
2014-08-31, 21:35
Grannen har en 1100 men den går som ett lass skit. Nått fel och de hittar inte vad det är. Den går dåligt och ibland inte alls när den blir varm. Vet inte årsmodell men det är förgasare på den iaf.

Mvh
Freddo
(Som flängt runt på glidaren under helgen)

custom bike custodians
2014-09-01, 15:54
Jag har kört dragstar i flera år och det har alltid varit en fröjd! Underbar "lagom" hoj. Det har aldrig varit några problem och den begagnat marknad som finns är definitivt köparens marknad.
De tillfällen jag önskat annan hoj är när polarna drar på då är det oftast svårt att hålla tempot med tanke på vridet samt den ibland lätt obehagliga känslan från kardan driften, mestadels i rondeller då det kan bli en hiss känsla.

jrutgers
2014-09-01, 16:15
Jag har kört dragstar i flera år och det har alltid varit en fröjd! Underbar "lagom" hoj. Det har aldrig varit några problem och den begagnat marknad som finns är definitivt köparens marknad.
De tillfällen jag önskat annan hoj är när polarna drar på då är det oftast svårt att hålla tempot med tanke på vridet samt den ibland lätt obehagliga känslan från kardan driften, mestadels i rondeller då det kan bli en hiss känsla.

Tjäna!
Jag har kört kardan senaste året och märker inte direkt att det är någon jätteskillnad, eller så är det bara jag som är helt okänslig i ladugårdsdörren?
Ja, begagnatpriserna är ju nästan ett skämt idag för säljaren och jag tror att denna cykel kan bli ett fint komplement till min caferacer som jag kan okynnesköra med åsså en dragstar mer som pendlarhoj?.

custom bike custodians
2014-09-01, 19:23
Ja Dragstar funkar fint som pendlarhoj, det är inte den smidigaste i bilköerna men den är relativt bensinsnål och lättkörd. Att glida mellan bilarna funkar hyffsat bra.

jrutgers
2014-09-05, 21:38
Spelar det egentligen någon roll om det står 5000 på mätaren om all dokumentation och okulärbesiktning tyder på att hojen är i mycket fint skick och har vårdats ömt?


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…

KAJ
2014-09-07, 08:36
Spelar det egentligen någon roll om det står 5000 på mätaren om all dokumentation och okulärbesiktning tyder på att hojen är i mycket fint skick och har vårdats ömt?

Det tycker inte jag. Min Intruder hade gått 8600 mil. Mannen jag köpte den av är pensionerad bilmekaniker. Jag känner mej trygg i köpet.

custom bike custodians
2014-09-07, 19:06
Ser alla papper bra ut och den typ av hoj du kollar på fått eventuella defekter åtgärdade så är ju inte 5000 mil någon lång sträcka egentligen. (Tycker jag)
En del märken årsmodeller kan ju ha en del problem som bör vara åtgärdade.

Olle Å
2014-09-08, 12:58
Man kan nog generellt säga att mindre motorer har fått slita hårdare. En större motor är ju lite lugnare och då speciellt i en custom. Har den bara fått service så borde väl inte 10.000 mil vara någon fara.

jrutgers
2014-09-08, 14:58
Tycker också att det borde vara så, speciellt som effektuttaget är ganska lågt på säg en 1600.

Jättebra input. Tackar!!


Köra Hoj… när du vill ha de, lite skoj…