handdator

Visa fullständig version : Vinterförvaring



pewa
2007-11-06, 20:16
En obligatorisk tråd på varje mc-forum antar jag :)

Min hoj står i varmgarage, eller det håller iaf ett par plusgrader. Jag brukar göra följande:

1. Tvätta upp hojen ordentligt så det inte finns en massa skit som kan gro in.
2. Byta olja(gör oftast det på hösten)
3. Smörja på de wirar man kommer åt, brukar ven smörja låsen lite.
4. Fyller lite extra luft i däcken för att unvika deformering
5. Tar ut batteriet och underhållsladdar nån gång per vinter
Sen om jag vill vara extra seriös så skruvar jag ut tändstiften och pytsar in lite olja i cylindrarna.

Hur preparer ni hojen inför vintervilan?

Boogieman
2007-11-06, 20:48
Preparerar inget alls. Byte av vätskor när tiden är inne. Bor ju så till att hojen rullar för jämnan :)

Gert
2007-11-06, 22:10
Preparerar inget alls. Byte av vätskor när tiden är inne. Bor ju så till att hojen rullar för jämnan :)
Dito , men det brukar ju bli en extra nogrann rengöring/putsning iaf.

Nilsson
2007-11-06, 22:21
synd det syns ej på din hoj klippan dene ju alltid skitig ju

Hasse i Kristianstad
2007-11-06, 22:37
Jag tvingas att sluta högtryckstvätta iaf BMW´n, det står uttryckligen i instruktionsboken att det är strängeligen förbjudet. >:(
Så har du möjlighet Klippan så kom hit jag har en högtryckstvätt med varmvatten ledig

Mr.Peter
2007-11-06, 22:45
Jag tvingas att sluta högtryckstvätta iaf BMW´n, det står uttryckligen i instruktionsboken att det är strängeligen förbjudet. >:(
Så har du möjlighet Klippan så kom hit jag har en högtryckstvätt med varmvatten ledig

Högtryckstvättar man med förstånd e de ingen fara Hasse.Jag har för det mesta högtryck!

pewa
2007-11-06, 23:23
Hur är det med att ha soppa i tanken över vinterhalvåret? Känns som överkurs att tömma tanken.. hört att vissa häller i lite k-sprit för att undvika kondens/rost tanken.

Hasse i Kristianstad
2007-11-06, 23:32
Onödigt med sprit, dagens bensin innehåller redan sprit.

Guzzi-Leif
2007-11-06, 23:56
Hur är det med att ha soppa i tanken över vinterhalvåret? Känns som överkurs att tömma tanken.. hört att vissa häller i lite k-sprit för att undvika kondens/rost tanken.


För att undvika kondens samt minska brand- o explosionsrisken till närapå noll, fyller du tanken helt full (med bensin då) innan vintervilan.

En skvätt K-sprit vid någon tankning per år ät inte fel om du vill vara säker på att inte få kvarvarande kondensvatten i tanken.

turbo
2007-11-07, 23:30
jag brukar göra ungefär som du har listat. sen använde jag supermotarde lite även på vintern så den blev aldrig helt stillastående, tänker på däcktryck och så.

hur är det med att förvara hojen utomhus under tak? i kyla alltså..

Maestro
2007-11-22, 00:21
Vinterförvaring nu? Säsongen är ju inte slut än ;D

Vi kör nog sista rundan till helgen, inte en snöflinga har kommit!

Johan
2007-11-22, 11:39
hur är det med att förvara hojen utomhus under tak? i kyla alltså..


Jag hade min gamla Kawasaki Z1000 -83 ute under tak en vinter. Tog in batteriet och höll det laddat. Hade inga problem med att starta moppen, men däremot så fick jag problem med kopplingen. Det slutade med att jag rev ner allt som var löst i kopplingshuset och rengjorde i diesel. Efter det så fungerade den igen.
Nu har jag både Kawaskin och min Triumph i garaget och är sugen på att ställa ut dom för vinterförvaring. Dom tar ju sådan plats och så ska man ju vara rädd om dom om man startar svetsen eller rondellen inne i garaget.
Är det någon som vill hjälpa mig att minska mina bekymmer så köp Kawasakin av mig.

/ Johan

Intruder
2007-11-24, 02:49
Är det igen som kör med lite 2-takts olja i tanken?
Mina hojar under 25års tid har funkat bra med det.
har inte haft några problem med varken fögasare eller tätningar
startar hur bra som hälst+slipper rosten i tanken
de är det ända jag gör på hösten innan jag ställer

turbo
2007-11-24, 17:49
k-sprit har jag hört talas om men det kanske ge samma effekt med lite 2-taktsolja i tanken? packningar och annat känsligt borde väl frysa om man förvarar hojen utomhus fler månader i sträck?

Nilsson
2007-11-24, 19:13
jag kör med mina hojar året rundt , tror de mår bäst av det .sen har jag varmt och gott i garaget med ju ca 17 gr

Mr.Peter
2007-11-24, 21:06
Ja den bästa vinterförvaringen e nog o använda dom hela året.

Maestro
2007-11-25, 13:49
Är det bra eller dåligt att sätta igång hojen under vintern då och då. Inte nödvändigtvis att köra med den utan bara så att motorn får jobba lite och oljan dra runt.
Jag har hört att man ska undvika det pga kondens som bildas lite överallt.

Nilsson
2007-11-25, 16:49
det gör inget negativt att starta den ibland men låt den gå varm , bara att starta den lite är som du skrev fel då du får kondens både i motorn och i avgasröret och sen rostar det nä kör den riktigt varm då och då sen byter man oljan när man ska köra mera

pewa
2007-11-26, 11:42
Har hört samma sak som Nilsson skrev.. det gör inget att starta upp den nån gång per vinter bara man låter den gå varm.

Själv tar jag loss och underhållsladdar jag batteriet så hojen "går" inte på flera månader, den blir desto mer aggressiv till våren 8)

Nina
2007-11-26, 16:14
Själv tar jag loss och underhållsladdar jag batteriet så hojen "går" inte på flera månader, den blir desto mer aggressiv till våren 8)


Aggressiv?? Menar du att den blir arg på dig för att du ställt in den…? ;)

Nilsson
2007-11-26, 18:48
så passa dej för att åka upp dit katarina , hojarna e helt galna där uppe

Intruder
2007-11-29, 02:15
Vad jag menar med 2-takts oljan är att du smörjer ventilstyrningar,cylindrar o kolvringar
2-takts oljan lämnar en liten olje hinna. Så det är inte bara tank,förgasare o packningar som får olja

pewa
2007-11-29, 02:19
Själv tar jag loss och underhållsladdar jag batteriet så hojen "går" inte på flera månader, den blir desto mer aggressiv till våren 8)


Aggressiv?? Menar du att den blir arg på dig för att du ställt in den…? ;)


Precis! Eller så är jag bara ovan i början på varje säsong när man tänker.. fan, gick den såhär bra! 8)