handdator

Visa fullständig version : Spik i ett nytt däck!!



Hornet
2013-07-12, 22:44
Hade oturen att efter ca 150/180 mils körning på ett nytt bakdäck köra på en spik som orsakade en punktering, pratade med min lokala mekaniker som rekommenderade ett nytt bakdäck. Hmm,,är det skrot,,jag funderar så här kan man laga det från insidan,,rugga upp lite försiktigt och på med en lapp? är det dumt eller funkar det att göra så. jag har beställt 1 nytt. men kanske tänker behålla det "gamla" och laga & spara. Kan tänka så här,, varför spara laga och chansa släng skiten!! det handlar ju bara om ca 2000 kr. Det jag/vi åker på är en honda cbf 1000.// ha de fint på vägarna. :)

Jourtjänst
2013-07-12, 23:23
Hade oturen att efter ca 150/180 mils körning på ett nytt bakdäck köra på en spik som orsakade en punktering, pratade med min lokala mekaniker som rekommenderade ett nytt bakdäck. Hmm,,är det skrot,,jag funderar så här kan man laga det från insidan,,rugga upp lite försiktigt och på med en lapp? är det dumt eller funkar det att göra så. jag har beställt 1 nytt. men kanske tänker behålla det "gamla" och laga & spara. Kan tänka så här,, varför spara laga och chansa släng skiten!! det handlar ju bara om ca 2000 kr. Det jag/vi åker på är en honda cbf 1000.// ha de fint på vägarna. :)

På bilen har jag råkat ut för det. Då kan de alltid lagas genom att borra upp hålet inifrån och sedan laga med en plugg. Borde gå på hojdäck också tycker jag.

Bighoj
2013-07-12, 23:39
Går utmärkt att laga med plugg,så ditt däck är inte kasst.Rätt lagat med plugg lär pluggen hålla längre än däcket.Jag misstänker att det är däckakrängaren som vill att du köper nytt däck ?

Reese
2013-07-13, 00:18
Testa biltemas lagningssats eller motsvarande. Det gjorde jag på min förra hojj. Däcket höll i 800 mil till. Då kan däcket sitta på.

Brotcha upp hålet. Imed dubbelvikt tät massa. Skär av massan på utsidan. Pumpa däcket. Starta mc lägg i sexan (säkrad på centralstöd eller motsvarande). Kör däcket i 180 i en minut så centrifugalkraften kladdar ut massan inuti däcket. Snygga till med en kniv på utsidan. Ut och kör. Tar 10 minuter högst. Och funkar mycket bra om inte däcket är söndertrasat.

Men visst att sätta en plugg inifrån är ännu bättre. Men då skall däcket av.

Killen som hjälpte mej på North Bike lagar däck så ganska ofta. Och ingen har kommit tillbaka och sagt att det läcker etc. Men kör du bana eller i mycket höga farter. Så kanske man byter däck. Men på V-Strom som körs lagligt så lagar man och lägger pengarna på hög. Och köper sen året därpå en fin BMW.

Gert
2013-07-13, 00:26
Har också fått lagat däck till bågen med plugg och det höll hela tiden.

Olle Å
2013-07-13, 18:27
Har också fått lagat däck till bågen med plugg och det höll hela tiden.

Jag har fått bildäck lagade flera gånger med plugg utifrån. Det håller, så varför inte mc-däck?
Förslaget att sätta en lapp på insidan och om man dessutom har pluggat och skurit rent så borde det vara 100%++:):):)

Hornet
2013-07-13, 20:14
Tack för förslagen ! Men man lever bara en gång ! ett nytt däck kostar ca 2000 kr,, så varför chansa. Ha de fint på vägarna.

rogga
2013-07-13, 21:13
Tack för förslagen ! Men man lever bara en gång ! ett nytt däck kostar ca 2000 kr,, så varför chansa. Ha de fint på vägarna.

Eh varför ställde du frågan från första början ??

Bighoj
2013-07-13, 21:38
Tack för förslagen ! Men man lever bara en gång ! ett nytt däck kostar ca 2000 kr,, så varför chansa. Ha de fint på vägarna.

Undrar också vad meningen med frågan var då du ändå tänkt köpa nytt däck,du tar bara energi från oss andra med frågor du vill ha svar på men ändå tänkt strunta i svaren ?

Hornet
2013-07-13, 23:07
[QUOTE=Bighoj;80933]Undrar också vad meningen med frågan var då du ändå tänkt köpa nytt däck,du tar bara energi från oss andra med frågor du vill ha svar på men ändå tänkt strunta i svaren ?

Trodde jag skulle få ett professionellt svar men icke. förlåt att lag tog slut på din energi, var inte meningen. Trodde att jag skulle få raka svar på min fråga, men icke, Så därför gör jag som min mekaniker som har flerårig vana från mc körning och däcksfrågor. Han rådde mig att byta däck och vad är det för fel med det. ska jag känna mig lurad ?

Jourtjänst
2013-07-14, 00:53
[QUOTE=Bighoj;80933]
Trodde jag skulle få ett professionellt svar men icke. förlåt att lag tog slut på din energi, var inte meningen. Trodde att jag skulle få raka svar på min fråga, men icke, Så därför gör jag som min mekaniker som har flerårig vana från mc körning och däcksfrågor. Han rådde mig att byta däck och vad är det för fel med det. ska jag känna mig lurad ?

Det här var en ny stil och attityd på forumet som jag inte har märkt alls förut. Jag föreslår att du ser till att ha glimten i ögat och respekterar andra eller hittar ett annat forum att delta i.

Du har fått många bra och trovärdiga svar från många som varit med länge.

Olle Å
2013-07-14, 13:48
[QUOTE=Hornet;80941]

Det här var en ny stil och attityd på forumet som jag inte har märkt alls förut. Jag föreslår att du ser till att ha glimten i ögat och respekterar andra eller hittar ett annat forum att delta i.

Du har fått många bra och trovärdiga svar från många som varit med länge.

Vad då attityd. Visst är det enklare för en mekaniker att byta däcket om han inte har kunskap eller vill laga det. Dessutom tjänar han ju en massa pengar på din osäkerhet.:mad::mad:

Jourtjänst
2013-07-14, 13:49
[QUOTE=Jourtjänst;80944]

Vad då attityd. Visst är det enklare för en mekaniker att byta däcket om han inte har kunskap eller vill laga det. Dessutom tjänar han ju en massa pengar på din osäkerhet.:mad::mad:

Su missar poängen. Jag pratar om Hornerts attityd. Inget annat.

Jourtjänst
2013-07-14, 13:59
Ojdå, här vart det ju helt fel - Mitt inlägg ovan handlar om Hornet och det han skriver om att han trodde att han skulle få ett professionellt svar.

Jag menar att han har fått många bra svar från många som varit med länge och att jag inte känner igen Hornets attityd här på forumet. Jag är ledsen om det vart oklart - och det verkar ju som om Quote-funktionen på Tapatalk inte funkade riktigt klockrent. Men nu hoppas jag att jag har rett ut eventuella missförstånd! Jag klandrar Hornet för hans rätt arroganta stil gentemot Bighoj, inget annat!

Olle Å
2013-07-14, 15:47
[QUOTE=Bighoj;80933]Undrar också vad meningen med frågan var då du ändå tänkt köpa nytt däck,du tar bara energi från oss andra med frågor du vill ha svar på men ändå tänkt strunta i svaren ?

Trodde jag skulle få ett professionellt svar men icke. förlåt att lag tog slut på din energi, var inte meningen. Trodde att jag skulle få raka svar på min fråga, men icke, Så därför gör jag som min mekaniker som har flerårig vana från mc körning och däcksfrågor. Han rådde mig att byta däck och vad är det för fel med det. ska jag känna mig lurad ?

Ok, det är inget fel att lyda ett gott råd. Min tanke var ju att eftersom jag ett flertal gånger fått däck lagade till en billig penning, så varför inte prova då?. Verkar i mitt tycke som överkurs att lägga på ett nytt bara för en lagnings skull. Kanske skillnad på en hoj som tävlar. :):):)

Bighoj
2013-07-14, 16:16
[QUOTE=Bighoj;80933]Undrar också vad meningen med frågan var då du ändå tänkt köpa nytt däck,du tar bara energi från oss andra med frågor du vill ha svar på men ändå tänkt strunta i svaren ?

Trodde jag skulle få ett professionellt svar men icke. förlåt att lag tog slut på din energi, var inte meningen. Trodde att jag skulle få raka svar på min fråga, men icke, Så därför gör jag som min mekaniker som har flerårig vana från mc körning och däcksfrågor. Han rådde mig att byta däck och vad är det för fel med det. ska jag känna mig lurad ?

Ingen fara med min energi,jag överlevde precis:D.Tycker att du fått många svar som säger att det är ok att plugga däcket,och är inte detta proffsiga svar av de som har erfarenhet så vet jag inte vad ett bra svar är.Lurad är du ju inte så länge du själv blir nöjd,men onödigt att byta ett nytt däck som går utmärkt att laga:Svar Ja,om du frågar mig.
Kan tänka mig att firman fixar däcket eftersom det var i stort sätt helt nytt.

engström67
2013-07-15, 19:42
Ska väl yttra mig lite i frågan jag med då.Är ju surt att få en spik eller dylikt i ett nytt däck:( Råkade själv ut för det förra sommarn på ett nytt Anakee 2,efter 50 mil:(.Enträskruv som gått snett igenom däcket.Nu är det ju så att ett vasst föremål kan skada viktiga trådar som finns i stommen och som en lagning inte fixar.Jag chansar inte så det vart ett nytt och naturligtvis så skar jag ju sönder det gamla så ingen kunde andvända det.En onödig utgift men sån är jag.

simonwellander
2013-07-15, 19:48
Trodde jag skulle få ett professionellt svar men icke.

Åh :banghead:

Trodde du sökte på en lösning på problemet, men icke.

pumpe3
2013-07-15, 22:12
Tippar på att det går att laga däcket, men själv resonerar jag som så att mitt liv är värt mer än ca 2000:- . Sen får andra göra som dom själv behagar.

Olle Å
2013-07-16, 09:06
Tycker att flera av er är fel ute. Det hela gäller ju inte om man törs chansa eller inte. Finns det något som säger att ett reparerat däck inte håller? Det gäller ju spikhål.
En annan sak är det ju om något föremål skurit in i däcket som exvis en glasbit eller en sten, då kasseras ju däcket för att då har ju trådarna gått sönder.:mad::mad::mad:
Vad jag menar är att ett hål från en spik i ett däck, är ju bara att laga och köra vidare.:):):)
Det är ju betydligt enklare med slanglösa däck, där räcker det oftast att plugga utifrån.
Ett slangdäck måste man ju dessutom laga slangen. Ofta repareras inte däcket med plugg då.

tore
2013-07-16, 09:27
Tycker att flera av er är fel ute. Det hela gäller ju inte om man törs chansa eller inte. Finns det något som säger att ett reparerat däck inte håller? Det gäller ju spikhål.
En annan sak är det ju om något föremål skurit in i däcket som exvis en glasbit eller en sten, då kasseras ju däcket för att då har ju trådarna gått sönder.:mad::mad::mad:
Vad jag menar är att ett hål från en spik i ett däck, är ju bara att laga och köra vidare.:):):)
Det är ju betydligt enklare med slanglösa däck, där räcker det oftast att plugga utifrån.
Ett slangdäck måste man ju dessutom laga slangen. Ofta repareras inte däcket med plugg då.

Klockrent Olle

Tore

Bighoj
2013-07-16, 17:22
Tycker att flera av er är fel ute. Det hela gäller ju inte om man törs chansa eller inte. Finns det något som säger att ett reparerat däck inte håller? Det gäller ju spikhål.
En annan sak är det ju om något föremål skurit in i däcket som exvis en glasbit eller en sten, då kasseras ju däcket för att då har ju trådarna gått sönder.:mad::mad::mad:
Vad jag menar är att ett hål från en spik i ett däck, är ju bara att laga och köra vidare.:):):)
Det är ju betydligt enklare med slanglösa däck, där räcker det oftast att plugga utifrån.
Ett slangdäck måste man ju dessutom laga slangen. Ofta repareras inte däcket med plugg då.

Helt rätt tycker jag också.Däcket är ju inte söndertrasat pga en spik,utan det är bara till att plugga och dra vidare.

Reese
2013-07-16, 23:42
Och det går bra att köra på punka. Gjorde det i tre kilometer på en ö i ålandsskärgård idag. Fanns kompressor vid affären. Sen tog jag mig till färjan. Vid nästa hamn 2 h senare så var det samma visa igen 3 km på tomt däck för att få luft. Sen 27 km till Jussis MC och en ny slang.

Jourtjänst
2013-07-16, 23:50
Tycker att flera av er är fel ute. Det hela gäller ju inte om man törs chansa eller inte. Finns det något som säger att ett reparerat däck inte håller? Det gäller ju spikhål.
En annan sak är det ju om något föremål skurit in i däcket som exvis en glasbit eller en sten, då kasseras ju däcket för att då har ju trådarna gått sönder.:mad::mad::mad:
Vad jag menar är att ett hål från en spik i ett däck, är ju bara att laga och köra vidare.:):):)
Det är ju betydligt enklare med slanglösa däck, där räcker det oftast att plugga utifrån.
Ett slangdäck måste man ju dessutom laga slangen. Ofta repareras inte däcket med plugg då.

Jag menar väl det! :cool: