handdator

Visa fullständig version : Drivpaketsbyte



Mc-Bosse
2013-07-06, 18:23
Hej!

Bytte drivpaket för första gången idag. En kompis Honda fick nya grejor. Inte alls komplicerat egentligen. Nitverktyget får man låna av butiken utan kostnad (depositionsavgift på 1000 dock).

Butiken heter Addemoto och finns i Lund.

Sent from my Samsung Galaxy Note.

erikn
2013-07-06, 20:15
Jag har ett nytt liggande som jag ska slänga dit så fort jag får tid, tänkte köpa nytt bakdäck och få på samtidigt. Jag har dock en äldre och svagare modell så jag har kedjelås.

Mc-Bosse
2013-07-06, 20:23
Ett clipslås fungerar det med, det är jag övertygad om. Min hoj hade det när jag köpte den.

Jåke
2013-07-06, 20:51
Clips funkar som Bosse påpekar, bara man sätter det åt rätt håll och håller sig under 180-nånting. Vilket väl oftast inte är nåt problem. Kan man nita är det dock att föredra, fiffigt att de lånade ut verktyg!

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta

erikn
2013-07-06, 22:29
Rätt håll?

Jåke
2013-07-06, 22:34
Rätt håll?

Ja. Du vill inte ha öppningen på clipset framåt i kedjans rörelseriktning, utan den rundade stängda änden.

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta

erikn
2013-07-06, 22:44
Aha, ja det är ju klart när man tänker efter.

Ankan1
2013-07-06, 22:57
Detsamma på kamkedjor där lås finnes.Alltid låset i rotationsriktningen.

pentti01
2013-07-06, 23:54
På min CBX 750 är det lite mer plock; Kopplingscylindern sitter skruvad på kåpan över drevet samt att jag har eftermonterade motorskyddsbågar som måste demonteras för att kåpan ska kunna lossas. För att kunna lossa motorskyddet måste man skruva bort "magspoilern först,,,
inte svårt, bara lite omständigt,,, undrar varför Honda inte helt enkelt gjorde en kortare/mindre kåpa
över drevet; det vore faktiskt möjligt och har tänkt tanken att fixa det själv ;)

Mc-Bosse
2013-07-07, 00:19
undrar varför Honda inte helt enkelt gjorde en kortare/mindre kåpa
över drevet; det vore faktiskt möjligt och har tänkt tanken att fixa det själv ;)

I detta fallet var det bara två skruvar, den övre och den undre som håller plastkåpan över framdrevet. De två till vänster skruvade jag ur i onödan.

V Saarela
2013-07-07, 04:45
Ibland funkar det med färdignitad kedja också.... :) http://www.saarela.se/film/youtube/120911.html

erikn
2013-07-07, 09:44
dO_n6V1kbh4

Du vet att du kan bädda in direkt i ett inlägg här?

(youtube]dO_n6V1kbh4[/youtube]

Byt ut första parentesen till en hake så blir det inbäddat direkt.

Reese
2013-07-07, 10:35
Alviks MC brukar nita kedjan åt en om man köpt den där. Man åker hem byter drev kapar den (om inte Du fick den i exakt rätt längd). Sen åker man bara förbi, och får den nitad. Det går ju på fem röda sekunder. Smidigt och bra (som vanligt) hos Alviks MC.

Mc-Bosse
2013-07-07, 11:13
Ibland funkar det med färdignitad kedja också.... :) http://www.saarela.se/film/youtube/120911.html

Smart men går det på alla mc? Nu kollade jag aldrig om det gick på denna Honda CB500 för enligt Lillemans MC
i Lund skulle man behöva plocka av svingen för att sätta dit en hel kedja. Vad jag också kan undra är vad en verkstad gör för det enkla jobbet. 5 min jobb och de kan ju låtsas som om det är krångligare och tar timmar och ta betalt därefter.

Ankan1
2013-07-07, 12:17
Det bästa är fortfarande att rulla på den nya kedjan och nita den på plats.Har du problem med främre kåpor mm om inte dreven ska bytas samtidigt så fäst den nya kedjan i den gamla och rulla fram den för nitning.

Olle Å
2013-07-07, 16:04
Smart men går det på alla mc? Nu kollade jag aldrig om det gick på denna Honda CB500 för enligt Lillemans MC
i Lund skulle man behöva plocka av svingen för att sätta dit en hel kedja. Vad jag också kan undra är vad en verkstad gör för det enkla jobbet. 5 min jobb och de kan ju låtsas som om det är krångligare och tar timmar och ta betalt därefter.
Att nita en kedja är otroligt lätt att göra själv. Man bör ha ett litet verktyg att pressa ihop låset med först. Lelles har ett. Skaffa ett anhåll som är tungt och slå några gånger med hammaren, klart.
Hmmm. Erkänner att jag glömde nita kedjan en gång. Kom inte på det förrän jag skulle byta nästa gång dvs efter ca 1000 mil.:):):)

pentti01
2013-07-07, 21:20
Alviks MC brukar nita kedjan åt en om man köpt den där. Man åker hem byter drev kapar den (om inte Du fick den i exakt rätt längd). Sen åker man bara förbi, och får den nitad. Det går ju på fem röda sekunder. Smidigt och bra (som vanligt) hos Alviks MC.

Du menar att du monterar en nitad kedja? Skulle aldrig gå på min hoj,,
(i.a.f. inte utan mycket onödig möda,,)

Olle Å
2013-07-08, 09:38
Du menar att du monterar en nitad kedja? Skulle aldrig gå på min hoj,,
(i.a.f. inte utan mycket onödig möda,,)

Varför inte nitat. Jag har faktiskt haft några malörer med clipslås. En nitad kedja kan ju inte gå upp i låset. Om man inte glömmer att nita förstås.:D:D

pentti01
2013-07-08, 10:01
Varför inte nitat. Jag har faktiskt haft några malörer med clipslås. En nitad kedja kan ju inte gå upp i låset. Om man inte glömmer att nita förstås.:D:D

Jag menade; montera en färdignitad kedja. På min hoj skulle jag behöva montera bort svingen, det blir alldeles för omständigt,,
Man kan ju montera kedjan och sedan nita ihop den, om man hellre vill ha nitat.

V Saarela
2013-07-09, 06:08
Smart men går det på alla mc? Nu kollade jag aldrig om det gick på denna Honda CB500 för enligt Lillemans MC
i Lund skulle man behöva plocka av svingen för att sätta dit en hel kedja. Vad jag också kan undra är vad en verkstad gör för det enkla jobbet. 5 min jobb och de kan ju låtsas som om det är krångligare och tar timmar och ta betalt därefter.


Neeeh, väldigt sällan det funkar eftersom just ramdelen är dragen över, dvs precis som Lillemans sa, man måste ta bort svingen.(det ser man direkt på bilden också)


Slänger in en rulle till(tack erikn, visste inte att man kunde göra det här :) )

Kanske rekommenderar att göra en sånhär fullagning, men vissa gamla hojar har kopplingsslammer, speciellt då CB500:an. Kopplingskorgen kostar allt mellan 5-8000:- och fjädrarna finns inte att köpa.
Repade den för 10:-

1q5Y7EARPlI

Närmare beskrivning finns här: http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild13/130105/130105b1.html

jrutgers
2013-07-09, 08:21
Nu blir det ju otäck, men skulle set där funka på 750 me?
Där ser det väl annorlunda ut?