handdator

Visa fullständig version : Abs



Hondamannen
2013-07-05, 23:48
Hej,

Finns det ngn form av mekaniserad Abs som man eftermontera på äldre hojar?

Mvh

Hondamannen

jrutgers
2013-07-05, 23:58
Verkar inte vara troligt, efter lite efterforskningar på nätet.

Olle Å
2013-07-06, 14:38
Hej,

Finns det ngn form av mekaniserad Abs som man eftermontera på äldre hojar?

Mvh

Hondamannen

Med lite händighet, och bra verktyg, så borde man ju kunna köpa beg. abs från någon kvaddad hoj och montera det på den hoj man vill ha det till.:):):)
Svårt med prisbild, men hälften av vad det kostade som extra tillbehör om det fanns som tillval då den skrotade hojen var ny, kanske kan vara en idé.:):):)

TheCrow
2013-07-06, 15:30
Känns som mycket jobb, hur ska man koppla in pumpen på det befintliga systemet?

/Freddo

Mc-Bosse
2013-07-07, 20:16
Det finns en form av ABS på en del kinesiska EU-mopeder. Det är inte något komplett system alls och helt utan elektronik. Jag kan intyga att på torr asfalt så går det inte att låsa framhjulet hur hårt man än bromsar. En ventil reducerar/pulserar trycket i bromsvätskan vid ett visst tryck. http://www.asiamotor.eu/shop/product.asp?id=564 Det är helt enkelt en enhet som monteras mellan bromsoket och bromsslangen. På grus eller halt väglag fungerar det dåligt dock för då låser framhjulet ändå men med tanke på priset och en panikbromsning på asfalt så är ju priset inte så farligt. Det är en standardanslutning så montering på valfri mc skulle inte vara några problem. Jag har sett bara ABS-enheten att köpa utan bromsok men hittar inte den länken nu.

TheCrow
2013-07-07, 20:59
Låter som min Intruder...

Vart sätter man sensorn? Finns det ingen sensor så är väl det enda man uppnått en sämre broms?

/Freddo

Mc-Bosse
2013-07-07, 21:29
Låter som min Intruder...

Vart sätter man sensorn? Finns det ingen sensor så är väl det enda man uppnått en sämre broms?

/Freddo

Där finns ingen sensor överhuvudtaget om man inte räknar med att trycket når till en viss förinställd nivå som en sensor och då reduceras trycket. "ABS" inom citattecken som sagt.

Sent from my Samsung Galaxy Note.

Hondamannen
2013-07-07, 21:35
Min tanke var att om ngn kunde tillverka mekaniskt Abs till gamla hojar.

TheCrow
2013-07-07, 22:52
Så i verkligheten har man bara fått en kass broms... Och dessutom betalat för det... Dekaltrim deluxe...

Alltså, att få till en mekanisk ABS är nog betydligt svårarare än att försöka konvertera befintliga system tull olika hojar. Lite svårt att beskriva varför här, på mobil dessutom, på forumet.

Men du behöver en sensor som klarar av att läsa av hjulet när det står still och inte. Först när hjulet står still vill du lätta på bromstrycket, fast inte om MC:n står still för då blir det lite jobbigt om du stannar i en backe.

Sedan behöver du en bromshus, vet inte vad de heter egentligen, men de är delvis mekaniska och delvis elektriska. Hur du ska ersätta de elektriska delarna, som hör ihop med sensorn, mekaniskt lär kräva sin klurgubbe gör att lösa.

Kinesernas reduceringsventil låter inte som vidare genomtänkt lösning.

/Freddo

Jourtjänst
2013-07-07, 23:05
Det finns bara ett enda sensorlöst system att ha på en hoj utan ABS ==> Kör mer försiktigt och tänk ännu mera framåt

ThompaB
2013-07-07, 23:18
Finns det sensorlösa system för bilar?

Detta med tryckmätning på moppar kanske är tillräckligt för mopeder där hastigheterna är lägre än för en mc. Att begränsa trycket är ju tämligen kasst då vi egentligen behöver bromsa hårdare i proportion till hastigheten, dvs högre bromstryck. Om trycket skulle begränsas skulle vi alla krascha pga mångfallt längre bromssträckor. Vad säger en besiktning om detta? När väl friktionen går över till glidning känner ju ABS-systemet av detta genom oväntade pulsförändringar på bromsande hjulet och släpper bromsen i samma takt (tandhjulet i hjulet...)...

TheCrow
2013-07-08, 06:43
Finns nått som heter bromsvåg som teorin skulle kunna användas på detta sätt, tryckreducerabde alltså. Men det är ju inte det egentliga användningsområdet och har aldrig hört talas om någon som använt dem i det syftet.

/Freddo

Mc-Bosse
2013-07-08, 09:41
Kinesernas reduceringsventil låter inte som vidare genomtänkt lösning.

/Freddo

Jag håller inte med då folk i allmänhet kör på asfalt och drar så det låser i en paniksituation och då faller man. Reducering av trycket när det når en viss nivå och icke låsning med längre bromssträcka är ju då att föredra. Vid normal inbromsning är inte ventilen aktiv överhuvudtaget, eller jag skulle ju inte tro det. Passar till 125cc scooter så det skulle säkert fungera på vanliga hojar också. Ett test på en hoj och dra fullt från 150 hade varit intressant tycker jag. Det fungerar vid kraftig inbromsning från 60-70 på torr asfalt för det vet jag av egen erfarenhet från en EU-moped.

Hittade ABS-enheten lös: http://www.ebay.co.uk/itm/Baotian-ABS-Valve-50cc-125cc-BTM-Jinlun-Sym-Jonway-Fits-Most-Chinese-Scooters-/190862703547?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item2c704dbbbb#description_tab

Tycker idén som sådan är bra och det är innovativa kineser som får för sig att tillverka enheten. En enkel och billig enhet som visst då fungerar i de flesta lägena.

TheCrow
2013-07-08, 11:30
Att montera en bromsdetalj som man TROR sig veta hur den fungerar och som fungerar i DE FLESTA lägena är väl just sånt som jag skulle säga inte är så genomtänkt.

Det systemet kommer bara leda till en sak, längre bromssträcker på asfalt. Ställer man den riktigt lågt så kommer bromssyräckan bli längre på alla underlag och den kommer ändå inte hindra att man bromsar omkull sig eftersom det inte behövs så stort tryck för att låsa ett hjul på halt/glatt underlag.

Det är ju en sak att försämra bromsen på nått toppar 50km/h och nått som toppar 150km/h...

/Freddo

Mc-Bosse
2013-07-08, 11:53
Att montera en bromsdetalj som man TROR sig veta hur den fungerar och som fungerar i DE FLESTA lägena är väl just sånt som jag skulle säga inte är så genomtänkt.

Det systemet kommer bara leda till en sak, längre bromssträcker på asfalt. Ställer man den riktigt lågt så kommer bromssyräckan bli längre på alla underlag och den kommer ändå inte hindra att man bromsar omkull sig eftersom det inte behövs så stort tryck för att låsa ett hjul på halt/glatt underlag.

Det är ju en sak att försämra bromsen på nått toppar 50km/h och nått som toppar 150km/h...

/Freddo

Du pratar om att försämra bromsen vilket ju inte är fallet. Som jag fattar det så blir det en reducering/pulsering av bromstrycket vid ett visst tryck och inte innan. Inte låsa hjulet vid en panikbromsning är ju bara positivt.

Sent from my Samsung Galaxy Note.

TheCrow
2013-07-08, 12:14
Jo men fundera över hur god bromsteknik fungerar och när ett hjul främst låser. Det den här ventilen kommer göra är att minska trycket i början av en bromsning där risken för låsning är minst och där högt bromstryck gör som bäst verkan. Ju lägre fart vi får desto högre risk för låsning, det är där nånstans som det börjar bli intressant men det tar inte det här systemet hänsyn till.

Istället får vi nog anta att ventilen stängt igen om vi inte vill ha bromssträcka som en oljetanker, och då kommer hjulet låsa och vi bromsar omkull oss iaf. Så vi uppnår ingenting jämfört med att montera dit en dålig broms.

/Freddo

Olle Å
2013-07-08, 12:45
Tror inte på sådant system, utan det skall nog vara ett riktigt system.
Kommer du 150 på en hoj som väger ca 250kg och har torr asfalt, så kan du nypa till hårt för hojen pressas ju framåt neråt och ökar tyngden väldigt mycket på framhjulet, samtidigt som hojen lättas i bak. Den neråtriktade kraften minskar ju när farten avtar och det är ju då som en riktig ABS fungerar bäst. Jag vet inte hur ABS funkar då bakhjulet lättar om man inte släpper i tid. vet någon???:confused::confused::confused:

TheCrow
2013-07-08, 13:04
ABS jobbar på men jag har lättat en decimeter i bak, jag såg en kille lätta en halvmeter i bak och en kvinna på risk2:an berättade att hon slog runt trots ABS.

Det är dock resultat av dålig bromsteknik och inte dålig ABS. Gör man som ska så är det inget problem sägs det.

/Freddo

Mc-Bosse
2013-07-08, 14:05
Jag har försökt hitta en detaljerad beskrivning av ABS-enheten i fråga men misslyckats. På en moped fungerar det i varje fall på torr asfalt. Anledningen till att jag nämnde den var för att för mig veterligen finns det inget annat än tryckreducering för att lätta på en låsning av ett hjul vid panikbromsning.

Sent from my Samsung Galaxy Note.

TheCrow
2013-07-08, 14:59
Jag har försökt hitta en detaljerad beskrivning av ABS-enheten i fråga men misslyckats. På en moped fungerar det i varje fall på torr asfalt. Anledningen till att jag nämnde den var för att för mig veterligen finns det inget annat än tryckreducering för att lätta på en låsning av ett hjul vid panikbromsning.

Sent from my Samsung Galaxy Note.

Jo, det finns ABS istället. Skillnaden är att en ABS jobbar lite olika beroende på situation. Det finns t ex ABS som inte jobbar alls i låga hastigheter, då på bil naturligtvis. Sedan kan de jobba så att de öppnar och stänger men med bibehållet tryck när de nyper, eller steglöst tryckreducerande.

Men de jobbar alltid utifrån parametrarna bilens rörelse kontra hjulets rörelse. Det är t ex aldrig en ABS som kickar in när bilen står still, eller när en MC står still. Den där kinesventilen kommer som jag förstår det kicka in bara man trycker in bromsen tillräckligt hårt. Vilket i ett extremfall leder till att stannar du i en brant backe som kommer du få mindre bromskraft ju hårdare du trycker om den är steglös.

Med undantag för att det möjligen finns en tröskel innan ventilen öppnar så kommer den fungera exakt som en dålig broms. Dom flesta är ändå rätt överens om att bra bromsar är att föredra framför en dålig även om man riskerar att bromsa omkull sig. Alternativet är ju att man många ggr inte får stopp alls i tid.

Fortfarande måste vi komma ihåg att låsningen av ett hjul sällan kommer i början av bromsningen utan halvvägs nånstans kanske i de fall vi panikbromsar. Dålig bromsteknik kommer troligen leda till att vi tippar över på näsan oavsett ifall vi inte satt ner bromsförmågan så pass att mc:n inte niger tillräckligt.

/Freddo

Mc-Bosse
2013-07-08, 15:53
Att dömma ut denna "ABS"- enhet som ingenting värd är att ta i. Gemene man som kan dra för hårt i frambromsen skulle nog vara tacksam för att hjulet inte låser utan släpper på trycket. Jag har skrivit och framhållit att det inte är ABS i egentlig bemärkelse men nog är det bättre än ingenting alls i en paniksituation.

Någon skrev att han hade något på sin Intruder. Skulle vara kul att veta vad.

Sent from my Samsung Galaxy Note.

TheCrow
2013-07-08, 16:53
Det var väl jag som skrev om mun intruder och det är original allt ihop, bromsen är bara inte bättre än så.

Min invändning är att den där ventilen inte kommer göra någon som helst nytta där den behövs om man inte har reducerat trycket så pass mycket att man vesäntligt förlänger bromssträckan. På torr asfalt är låsning inte ett problem innan man kommit ganska långt ner i hastighet och på alla hala underlag skulle du behöva ställa ner trycket så pass mycket att det är högst tveksamt att det skulle klara ett bromsprov vid en flygande besiktning.

Om man tycker att längre bromsträcka är att föredra framför eventuellt låsning på torr asfalt så visst... Men jag skulle föreslå en kurs hos SMC först, jag antar att de lär ut bromsteknik. Sedan kan man själv göra en bedömning av risken att låsa sina bromsar och i vilket skede av en inbromsning det i så fall sker. Därefter tar man sig en rejäl funderare över funktionen på den där reduceringsventilen och vad det får för konsekvens för bromssträckan.

/Freddo

Mc-Bosse
2013-07-08, 18:47
Det var väl jag som skrev om mun intruder och det är original allt ihop, bromsen är bara inte bättre än så.


Du har alltså någon form av reduceringsventil i bromssystemet?

Sent from my Samsung Galaxy Note.

TheCrow
2013-07-08, 22:16
Du har alltså någon form av reduceringsventil i bromssystemet?

Sent from my Samsung Galaxy Note.

Nä, men med enkel skiva fram blir det inte bättre. Tror dessutom att det är enkelkolv på bromsoket, fast jag kan ha fel och att det är två-kolvs. Bak är det trumma och de ger väl ungefär den bromsverkan som du kommer få ifall du sätter dit en reduceringsventil.

/Freddo

Olle Å
2013-07-09, 09:58
Tror inte på reduceringsventiler om de är "manuella". Antingen riktig ABS eller att man lär sig att bromsa effektivt. Många saknar den förmågan att kunna stanna effektivt på olika underlag. Orsaken beror ju på flera saker. Bristande träning eller dåliga bromsar på hojen.
Skyll inte på underlag eller däck.
Det skall nog vara riktig ABS för att funka bra på en hoj vid normalkörning.
Vid avancerad gruskörning funkar den inte bra.
Har ABS på bilen som funkar bra. Används ju lite då och då på vintern och provocerar ibland på sommaren för att hålla systemet intakt.:):):)

Mc-Bosse
2013-07-10, 18:01
Tror inte på reduceringsventiler om de är "manuella". Antingen riktig ABS eller att man lär sig att bromsa effektivt. Många saknar den förmågan att kunna stanna effektivt på olika underlag. Orsaken beror ju på flera saker. Bristande träning eller dåliga bromsar på hojen.
Skyll inte på underlag eller däck.
Det skall nog vara riktig ABS för att funka bra på en hoj vid normalkörning.
Vid avancerad gruskörning funkar den inte bra.
Har ABS på bilen som funkar bra. Används ju lite då och då på vintern och provocerar ibland på sommaren för att hålla systemet intakt.:):):)

Det är i paniksituationer jag hela tiden argumenterar om. Inte kontrollerade vardagsbromsningar där man visst kan lära sig att bromsa optimalt utan ABS. Men när paniken är där så tänker gemene man inte rationellt utan bromsar så hårt det bara går och då är det ju oftast kört om man låser framhjulet/bakhjulet. En reducering/pulsering av bromsvätsketrycket måste ju bara vara att föredra framför låsning. Det är liksom panik och man tänker inte rationellt i en sådan situation. Ett ordentligt ABS-system ska man ha men som ett alternativ till riktig ABS är en reducering av trycket bara bra i en paniksituation.

TheCrow
2013-07-10, 20:53
Nej det kommer inte att vara bra för att en reduceringsventil kommer att reducera vid fel tidpunkt. Vilket är orsaken till att man har en givare på ABS.

Jag har bromsat så hårt det bara går på framhjulet på XJ6 och det dröjer rätt länge innan ABS:en kickar in. Så det reduceringsventilen kommer att göra är att minska trycket när det gör som mest nytta och låsa hjulet något senare på sin höjd. Om man inte ställer ner trycket så pass mycket att man har mycket dålig bromsverkan hela vägen. Det i sin tur kan ju bli lite svårt att förklara när man kört över någons unge som klev ut i vägen.

Den där ventilen är faktiskt en riktigt dålig idé skulle jag säga.

/Freddo

Mc-Bosse
2013-07-10, 21:50
Den där ventilen är faktiskt en riktigt dålig idé skulle jag säga.

/Freddo
Olika tyckande om en reduceringsventils vara eller inte vara där jag ju haft en viss erfarenhet vid bromsning från hastigheter upp till 70-80. Men så är det, vi tycker olika...

Sent from my Samsung Galaxy Note.

TheCrow
2013-07-10, 22:22
Mjo, men det där skulle vara världens enklaste att visa ifall vi hade en. Den kommer göra fel saker vid fel tillfällen. Såvida den inte har en dold funktion som håller rätt på rörelseenergier, men det känns inte så troligt.

Har du nån gång lyckats låsa ett hjul från första början när du bromsar hårt? Jag tror aldrig jag sett det på vare sig bil eller mc som varit utrustade med standardbromsar. Vet inte ens om jag sett det på racingbilar trots de betydligt kraftigare bromsarna som sitter på dessa.

Det enda jag med säkerhet vet att det händer på är billiga cyklar. Men där är rörelseenergin så låg att det inte är så konstigt.

/Freddo

Olle Å
2013-07-11, 08:31
Mjo, men det där skulle vara världens enklaste att visa ifall vi hade en. Den kommer göra fel saker vid fel tillfällen. Såvida den inte har en dold funktion som håller rätt på rörelseenergier, men det känns inte så troligt.

Har du nån gång lyckats låsa ett hjul från första början när du bromsar hårt? Jag tror aldrig jag sett det på vare sig bil eller mc som varit utrustade med standardbromsar. Vet inte ens om jag sett det på racingbilar trots de betydligt kraftigare bromsarna som sitter på dessa.

Det enda jag med säkerhet vet att det händer på är billiga cyklar. Men där är rörelseenergin så låg att det inte är så konstigt.

/Freddo
Jättelätt att få bakhjulslåsning både på asfalt och speciellt på grus. Framhjulslåsning är det ju inga problem att få på grus heller. De som kör på alla underlag tror jag har bättre medvetenhet om dessa problem och kan anpassa sin bromskraft bättre.
Som jag skrivit tidigare så är ABS ett mycket bra system för all vanlig åkning.:):):)

engström67
2013-07-11, 10:07
Olika tyckande om en reduceringsventils vara eller inte vara där jag ju haft en viss erfarenhet vid bromsning från hastigheter upp till 70-80. Men så är det, vi tycker olika...

Sent from my Samsung Galaxy Note.

Först 60-70 nu 70-80:confused: hur fort går kinesen?.Testa på torr asfalt med litet lager grus på,kan ju finnas i en paniksituation.Har kört på alla underlag med abs på hoj i 8år och vet hur bra det är.Min styvdotter köpte mot min avrådan en kinesmoped,popcorn hette den:rolleyes: en massa bling,bling och även "abs" stod det på den,men det fanns det ju inte,bara en dekal på oket:confused: var väl nån ventil kanske som kineserna kallar abs.Bromsarna var då värdelösa på den som allt annat.

TheCrow
2013-07-11, 12:02
Jättelätt att få bakhjulslåsning både på asfalt och speciellt på grus. Framhjulslåsning är det ju inga problem att få på grus heller. De som kör på alla underlag tror jag har bättre medvetenhet om dessa problem och kan anpassa sin bromskraft bättre.
Som jag skrivit tidigare så är ABS ett mycket bra system för all vanlig åkning.:):):)

Som du skriver är det lättare att låsa på grus. Om du nu ställer in din ventil för att det inte ska låsa på grus, vad tror du händer med bromssträckan på exempelvis asfalt?

/Freddo

Mc-Bosse
2013-07-12, 15:14
Först 60-70 nu 70-80:confused: hur fort går kinesen?.Testa på torr asfalt med litet lager grus på,kan ju finnas i en paniksituation.Har kört på alla underlag med abs på hoj i 8år och vet hur bra det är.Min styvdotter köpte mot min avrådan en kinesmoped,popcorn hette den:rolleyes: en massa bling,bling och även "abs" stod det på den,men det fanns det ju inte,bara en dekal på oket:confused: var väl nån ventil kanske som kineserna kallar abs.Bromsarna var då värdelösa på den som allt annat.

Går det brant nerför så är 80 ingen omöjlighet med en kinesisk moped. Bromsarna är inte alls värdelösa på en kinesisk moped. Jag hade skiva både fram och bak. Pendlade med en kinesisk moped av märket Baotian i två års tid. Nog är kvalitén sämre och saker kan gå sönder men då är reservdelarna snorbilliga så det är ju en avvägningsfråga när man köper en ny moped.

De sätter alltså dit en enhet som de skriver ABS på som inte har någon positiv funktion alls och säljer mopeden över hela världen med ett sämre bromssystem än om enheten inte suttit där? Ni får väl snart ge er och inse att enheten har en funktion som för den stora massan i en paniksituation på asfalt är en fördel. 99,9% av alla tvåhjulingar rullar på asfalt och mest när det är fint väder.

TheCrow
2013-07-12, 17:38
Alltså nu ändrar du historien igen. Du förespråkar att vi ska ta en pryl som sitter fabriksmonterad på en moppe som så vitt vi vet saknar intelligent funktion är dekaltrimmad med ABS och montera på random MC och så tycker du att VI ska ge oss.

Att kineserna monterar dit en reduceringsventil från fabrik kan ha massor av orsaker, t ex att bromssystemet är överdimensionerat för att passa starkare scootrar. Så ser det antagligen ut på en del västerländska MC också. Du säger i praktiken att vi ska montera på en moppe-broms på en mc...

Jag inser att det går prestige i det här nu och lägger ner och hoppas du inte skadar dig själv eller nån annan om du monterar dit den där reduceringsventilen.

/Freddo

Mc-Bosse
2013-07-13, 01:50
Jag förespråkar egentligen ingenting men när jag läser en tråd där TS undrar om det finns ett mekaniserat ABS-system så kom jag att tänka på den varianten som finns fabriksmonterade på en del nya mopeder och 125cc scootrar och finns att köpa att sätta dit i efterhand. Att jag själv efter flera års pendlande med moped vet att att det fungerar verkar av någon anledning inte få fäste hos vissa. Ni tror väl att jag ljuger.

Enheten är inte mekaniserad som så utan bygger på att reducera trycket i bromsvätskan för att minska risken för låsning av framhjulet. Jag är övertygad om att systemet hade fungerat på en ordinär mc också, kanske med en viss modifiering vad gäller när trycket ska minskas.

Du hävdar med sunda argument som jag läser och förstår och får motargument av mig. När jag till slut hävdar att enheten som sådan inte kan vara så dålig som du hävdar eftersom den är monterad på mopeder som även de måste klara av vissa grundläggande krav inkl bromsverkan för att överhuvudtaget få säljas så lämnar du diskussionen.

Som en parentes så kan en EU-moped från Kina även säljas och köras i Kalifornien som ju har världens strängaste avgaskrav. Tror ni verkligen att ett dåligt bromssystem hade fått säljas där?

Nu lämnar jag detta forumet, hej.

Ankan1
2013-07-13, 02:12
Hmmm, det låter ju väldigt intressant med endast en övertrycksventil som kan hindra bromsen från att låsa sig på en mc.Frågan är ju bara hur snabbt den kan öppna och stänga i en kritisk situation eller om den överhuvudtaget stänger sig direkt efter en låsning.Har du möjligtvis testat vid en låsning och var kan man isåfall få tag i detta system.

Men va f_n, ska du dra från forumet nu igen Bosse. :confused:

TheCrow
2013-07-13, 11:31
Nja jag uppfattar det inte som diskussion längre så det är mest därför jag lägger ner. Inte heller verkar jag få fram varför en reduceringsventil inte kommer ge den funktion som efterfrågas.

Men två paranteser. För det första, ingen sensor på hjulet ingen ABS. Det finns bara dålig bromsverkan eller risk för låsning. Precis som vilken broms som helst.

Parants två, jag vet inte vilka krav carlifonien har på bromsar eller dess koppling till avgaskrav. Men jag vet de svenska kraven för bromsar och de flesta skulle nog bli lite tveksamma om de visste. Kravet är på torr asfalt är att kunna stanna på 19,5m från 50km/h. Det säger kanske inte så mycket, men en normal bil med normalt fungerande broms stannar på under 10m och en rallybil på ca 5-7m om bromsen är okej. Så de flesta skulle antagligen uppfatta bromsen som trasig ifall det tog 19m att få stopp. Trots att det uppfyller kraven. Prova själva.

Att reducera bromstrycket kommer att skapa mer fara än det löser och personligen väljer jag lätt risken att bromsa omkull mig än riskerna med att inte få ner hastigheten innan krock.

/Freddo

Ankan1
2013-07-13, 14:35
Men det är garanterat väldigt otrevligt med låsta frambromsar ... :nurse:

Y3KJPdfJgu4

EVK
2013-07-13, 19:31
Är det någon som egentligen har koll på hur nämnda ventil faktiskt fungerar? Sökte runt lite och hittade inget definitivt, men det verkar inte som den minskar det maximala bromstrycket. Som jag förstår det så ger den snarare en viss tröghet i systemet.

Jourtjänst
2013-07-14, 00:55
Men det är garanterat väldigt otrevligt med låsta frambromsar ... :nurse:

Y3KJPdfJgu4

Usch ja!

TheCrow
2013-07-14, 10:06
Kan ju vara värt att notera att det där hjulet inte heller låser...

/Freddo

engström67
2013-07-19, 20:25
Utan reduceringsventil så kanske bromsröret spricker:).skämt och sido,förstår lite hur mc-Bosse menar,minskad risk för låsning men tyvärr säkert mycket sämre bromsar över lag.

erikn
2013-07-20, 00:10
Den som vill testa en hoj med reducerad bromsverkan kan få testa min :banghead:

Jag har fixat med mitt bromsok idag, kommer i en annan tråd och jag har definitivt lång bromssträcka...

Ankan1
2013-08-02, 22:40
LOL ... Mc Bosse verkade tydligen ha rätt i sin tro om enkla ABS lösningar. :D

http://www.bike.se/nyheter/billig-absenhet-ska-radda-fler-liv

rogga
2013-08-03, 23:37
Mc Bosse For the President :-)

Diversion
2013-08-04, 00:50
Det fungerar helt enkelt inte utan någon form av closed loop feedback. Nu anges det inte hur det fungerar så det är ju möjligt att det inte är ett helmekaniskt system som MC-Bosse talar om.

TheCrow
2013-08-04, 16:41
Den där hade ju iaf en givar-koppling...

/Freddo