handdator

Visa fullständig version : "Sommarens bästa mc-minne"



pewa
2007-11-05, 02:13
Omröstning - Dags att utse vinnaren!

Efter lite påminnelser på starsidan så trillade det in ett par bidrag till, riktigt skoj!
Nu är det alltså så att alla medlemmar på hemsidan för rösta på den historia de
tycker är bäst, flest röster vinner priserna, glasklart! :) Blev tvungen att korta
de längsta historierna något, har ni några frågor kring det eller andra funderingar
och skicka ett PM.

Som det är nu KAN man rösta på sig själv, men jag litar på era goda omdömen att
ni inte gör det 8)

Priser i potten:
1:a pris: MC-handskar från Halvarssons & en halskrage från Rukka.
2:a pris: Halskrage från Buff
3:e pris: Keps från Scott

Stoppdatum för omröstningen: Fredag 9/11 - 23:59 (Tack Katarina ;))

Klantig som jag är hade en historia kommit på villovägar, det finns nu alltså en Historia #12, glöm inte att kolla in den! Sorry(ska fundera ut någon passande kompensation :))

pewa
2007-11-05, 02:20
Historia #1

"Det måste vara första körningen som gjordes av oss här i söder där jag Nilsson, lene med gube, kewe med fru, Mr peter, hasse kristianstad och en som inte är medlem ÄN Banditen. Vi träffades på mc donalds i staffanstorp, då hade Mr Peter och Bantiten redan kört ca 15 mil och det var kallt vill jag lova, hasse var tvungen och köpa nya handskar. Vi startade en tur som gick till östra karaby kyrka, därifrån är det en av skånes bästa utsikter man ser halva skåne nästan, sedan passerade vi trollenäs och trolleholmslott för att sedan stanna på Bialitt och käka goda våfflor med grädde och sylt , mumms. Vi körde sedan upp på söderåsen för att sedan avsluta på kopparhatten där delade vi på oss hasse, Peter och banditen drog sig norröver igen deras tur måste blivit ca 35 mil. Lene med gubbe körde hem, jag och kewe med fru körde mot lund när vi kommer vid stehag så möter vi en bil som blinkar med ljuset, det var Werner, så det blev en liten träff här nere"

pewa
2007-11-05, 02:20
Historia #2

"Gdansk kl 1200. Det tog en timme innan jag var ute på huvudvägen riktning Lodz. Första 5 milen var OK sen blev det krokigt och långsamt. Den förhoppade snittfarten på 100 byttes till 60. Det kom ett litet regn 5 mil norr Lodz men innan jag hann stanna och ta på regngrejor så slutade det. Efter Lodz, ca 35 mil, blev vägen snabbare igen och det gick att rulla på bra. Det började regna vi kl 18. Inga campingar var skyltade så när jag såg ett vägmärke med en säng så tänkte jag att jag tar det. Huset var ett timmerhus som såg nybyggt ut i stil som en modern villa. Men det stod inte Hotell utan Zajazd. Jag hade sett dom förut. Nedervåningen var till två tredjedelar en 24/24-restaurang och på övervåningen fanns 8 rum. När jag frågade om säker parkering så visade dom mig ett plåtgarage som innehöll reservaggregatet för el. Taget! Och den polska ölen var mycket bra. Zywiek. 250:- för en natt. Helt OK!"

pewa
2007-11-05, 02:20
Historia #3

"Det bästa minnet är nog att jag fick min fru till att åka med på en liten tur.
Efter den turen så är det inga ensamma turer längre för hon ska följa med.
Hon har aldrig varit så intresserad av att åka MC och tyckte jag var knäpp som köpte en."

pewa
2007-11-05, 02:20
Historia #4

"Jag blev knutta i augusti 2007 och har haft en rolig sommar som övningsförare på mc. Min första roliga upplevelse var när jag växlade från 1:ans växel till 2:an, jösses vilken raketfart jag hade här! Ännu mer fartsyndare blev jag när jag kom upp i hiskeliga 40 km i timmen och hade petat i 3:e växeln, halva växellådan hade jag gått igenom! Så lycklig jag kände mig och hemma hade jag inget annat att prata om än att jag kört på 3:ans växel, det var stort. Jag hade dessutom i rapidfarten av 40 km/tim upptäckt vindbruset, det var något nytt. En helt ny värld uppenbarade sig för mig, som en småsak som vindbrus. Efter en hel timme hade jag huvudvärk, dels klämde hjälmen och dels var jag så in i vassens koncentrerad att jag fick huvudvärk.

Min nästa upplevelse var första gången jag körde i trafik med motorcykel. Aldrig har jag väl varit så uppmärksam som den gången! Till råga på allt var det nån som tutade på mig, det lät precis som om de körde precis bakom mitt bakhjul. Jag kikade bakåt men såg inte direkt nån så vid korsningen dök första bästa fordon upp, givetvis antog jag det var han som tutat på mig. En busschaufför! Ja en del kör väl som krattor så vissa roar sig väl med att tuta på övningshojar, tänkte jag. Jag blängde mitt ilsknaste jag bara kunde men tyvärr smälte inte ratten nån gång för honom. Så jag gav upp och for vidare. Vi hamnade på en grusväg vilket var läskigt – då – för jag hade för låg fart och hojen slingrade en aning, usch så kusligt. Vi skulle vänster i en korsning och jag skulle sätta på blinkers men hör ”Tut!”. Äh men va f... Vilket liv man ska ha som mc-förare, folk som tutar på en?! och så tittar jag bakåt men nu är vägen helt tom. Inte en bilist så långt ögat nådde bakom mig. Oj... Har *jag* tutat?? Och jag som blängt det ilsknaste jag bara kunnat i hopp om att smälta ratten för en stackars ovetande busschaufför. Shit alltså. Nu fick jag dåligt samvete, hoppas inte busschauffören sett hur jag blängt bakom mitt visir. Kanske skulle skicka blommor. Eller nåt."

pewa
2007-11-05, 02:21
Historia #5

"Hade länge gått och funderat på om jag skulle orka köra ”Bumsen” nån mer gång. Jag hade ju tappat från 60kg. till 46kg. Är 1.60 lång och ”Bumsen” väger 240 fulltankad. Hade misslyckats med att dra upp den på centralstödet själv.

Så på långfredan drog jag på skinnstället, som var något för stort, ner till garaget, baklänges med ”skrotet” (tack BMW för handtaget på vänster sida), och inga problem att rulla ut den. Startade upp, på med hjälm och solbrillor, upp på sadeln och iväg. Det kändes bra direkt på väg genom samhället. Fick den känslan ”idag stämmer allt”! Svängde in på macken för bensin påfyllning och luftkontroll.

Så iväg. Gjorde når provbromsningar, för att få in känslan, för tyngdpunkten. Kändes ok. Så jag beslöt ta en bra runda. En lyckokänsla började bubbla inom mej, det blir kanske en säsong till!

Tog vägar som jag brukar ha som ”inkörningsvägar” på våren. Ett par dubbelkurvor satt direkt, brukar va kluriga vid premiärturen. Letade upp fler kurvpartier, allt stämde. Njöt av att det gick så bra. Det hör till saken att premiärturen inte brukar va så där hundra, brukar bli ett par missar här och där.

När all flöt på som det gjorde, fick jag för mej att testa ett avsnitt, där det finns en kurva jag aldrig fixat direkt på våren. Så iväg på den sträckan, allt flöt på, hastigheten var ++moms och jag var ett med cykeln, Kurvan närmade sig, gjorde inget speciellt, mer än att jag vid ingången ”lånade” lite av vänster väghalva, en halvmeter kanske. Känslan när jag gav fullt ut kurvan, la femman, och kände att jag hade kontroll på ”skiten”, lär jag aldrig glömma!! Tårarna vällde upp i ren och skär glädje. Jag hade gjort nåt som jag aldrig lyckats med under 30 års vårtest.

Beslöt mej för att inte bli övermodig, så jag drog hem, satte in ”Bumsen” och satte mej själv på en pall, fällde lite fler glädjetårar, i vetskap att jag fixar en säsong till.

Sen dess har det blivit åtta träffar, kanske inte så många mil, men från att i oktober 2006 fått besked ”Du har cancer och den går ej att operera”, kan jag nog säja att alla turer har vatt bra, men den första tar första priset."

pewa
2007-11-05, 02:21
Historia #6

"En härlig tripp till Asarum där jag träffade lite likatänkande från Blekinge o Skåne. Körde från Hamneda med solen i ryggen efter 2 mil började himmlen öppna sig, väl framme bjöds det på helstekt gris så värmen återkomm tills det var dags att åka hem i detta härliga ösregn. Mina händer var blåsvarta i en veckas tid av färgen från mina nu kasserade handskar. Som ni kan förstå så är detta en mycket minnesvärd resa på alla sätt"

pewa
2007-11-05, 02:22
Historia #7

"Min bästa tur sommaren 2007 var efter att ha meckat, bytat delar, provkört och svurit i 3 veckor på min frus 1100 virago och den fortsatte att gå jämnt även efter några mil, det var den bästa turen"

pewa
2007-11-05, 02:22
Historia #8

"Mitt absolut bästa minne från i somras var fredag den trettonde.Efter att i många år önskat mig motorcykel körkort lyckades det mig att klara det. Det började med att jag skulle sluta röka,då frågade min man vad min högsta önskan var tja det kan ni väl gissa.Första gången gick det inte alls klarade inte ens krypskörningen,men då hade jag inte heller sovit i 2 dygn. Blev jätteledsen förstås ,ett par dagar efter ringde min körskollärare och sa att min nya tid var fredagen den 13 ,då åkte kaffen nästan ut.Men det gick jättebra, allt bara fungerade ,krypskörningen, satte inte ner en fot och körde jättesakta, högfartsbanan ,bra fart inga käglor välte. Sen körde vi ut i trafiken och körde från ängelholm till helsingborg och han sa bara det gick ju bra, och gav mig lappen. Det var den allra bästa turen. Efter det har det blivit många härliga långa mil. Jag njuter av varenda minut på min fina vackra virago."

pewa
2007-11-05, 02:23
Historia #9

"Det var en solig kväll i juli. Jag hade fått åka med bak på en motorcykel på fina, kurviga landsvägar ut mot havet. Det var en härlig känsla att hålla i sig och känna vinden fläkta. På vägen hem kände jag dock att jag gärna ville prova köra lite själv, trots att jag inte har ett giltigt körkort för det... men jag menar: Hur svårt kan det vara att bara gasa och växla lite?! ;) Så jag fick börja köra lite, med den verklige chauffören bakom mig. 1:ans växel gick fint, men lite långsamt.. så jag växlade upp till 2.an och sen vips så var treans växel i. Det var jättehärligt och det gick fint! Ända fram till då jag skulle svänga vänster. Att vrida styret gjorde att jag även vred på gasen, så vi hoppade nästan framåt. I det här läget var min passagerare med på noterna, så han böjde sig fram och tog tag i styret och ledde oss på rätt väg. Tur det! Annars hade vi nog hamnat i diket. Även om det inte gick så fort så är det ju nåt man helst undviker :)

Så det var nog lite svårare än jag trodde att köra MC. Så nu börjar det bli dags för att ta det där kortet, så jag kan köra på riktigt! :)"

pewa
2007-11-05, 02:24
Historia #10

"Konsten att köra långt utan att komma nånstans eller Varning för höns på vägen
Ett gäng på 15 mc lämnade Kristianstad en solig söndag i augusti. Vi slingrade oss ner till Degeberga, ett par mil söderut. I diket på vägen ut från Degeberga stod en liten skylt som löd: Varning orienterare i området, mycket riktigt efter bara 150 meter så sprang dom som yra höns med näsan i kartan och kompassen i handen, förmodligen såg de inte att de befann sig på vägen. Som tur var blev ingen påkörd.

Efter ytterligare 4-5 mil med en och annan ”höna” som korsade vägen så kom vi fram till en vägkorsning där en vägvisare som sa Degeberga 13. Tänk att köra så långt och bara kommit 13 km bort."

pewa
2007-11-05, 02:24
Historia #11

"Min dotter fick för sig att hon ville köpa en sommarstuga, en billig en gärna helt omodern. Vi åkte , hon där bak och jag fram. Resdan var lugn och vädret strålande. Målet var att titta på en annonserad stuga för en mycket billig penning som var till salu med både vatten, avlopp, och bastu Allt i eget läge.

Lät ju kanon så vi var fulla av förväntningar och efter ett par timmars asfaltssnirklande i rask takt kommer vi så då till ett mindre samhälle. Där i utkanten finns det så långt ögat kan nå trädodling i långa långa rader. En traktor hördes mullra långt borta. Den gick oupphörligt fram och tillbaka rad för rad luckrande jorden mellan träden hela dagen lång visade det sig senare.

Det gick en knappt farbar lerväg in mellan träden. Den for vi in på. Här möttes vi av en medelålders person med ganska säreget yttre. En man av jord så att säga. Han omtalade raskt att han gick på diet för att få ned kroppshyddan en aning. I nästa nu kom vi fram till en stuga av minst lika säregen natur som ägaren. Den låg alldeles invid trädplantagen men inramades av ett staket som mer låg ned än stod upp.

Avloppet var det vi inspekterade allra först och var väl det enda som fungerade som det skulle. Vad sägs om översvämmning i köket pga sönderfrusna rör som inte var lagade sen förra vintern. Duschen helt ur funktion. Golven lappade med masonit och tidningspapper. Den mesta elen var amatördragen, helt livsfarligt kors och tvärs och hade dömts ut av elektriker. Bastun ej färdigbyggd till hälften. Ja så här höll det på.

Det fanns knappast inte en pryl som fungerade. Den säregne mannen sa hela tiden : det är INGA problem, jag kommer ned och fixar till det om allt som var trasigt. Min dotter är rätt snygg så ju mer saker han skulle fixa ju mer förtjust blev han.

Det blev ingen affär av det näst intill osäljbara objektet. Min dotter menade att det var ett ganska säreget sätt att ragga tjejer på men att det stämde helt in på mannens personlighet. Se upp för den mannen flickor. Det stämmer nog ganska väl den gamla devisen: När nöden är som störst är hjälpen som närmast"

pewa
2007-11-05, 13:50
Historia #12

"Lillgossen (Hugo 3,5 år), har tjatat sig blå om att få åka hoj. Frugan blev klar med sitt körkort för ett tag sedan och till henne inhandlades en st Suzuki GSX 400SE. Gossen skrek sig raka vägen in i Vinslövs kastratkör och jag gav vika. Således blev det ett antal varv runt kvarteret på frugans hoj med Hugo sittande framför mig. Denna glädje som utspelade sig från honom kommer jag aldrig att glömma. Pappa, kör fortare, fortare vilket jag också gjorde till grabbens stora förtjusning. Blir inte grabben en biker, då blir ingen det."