handdator

Visa fullständig version : Enkeltsving vs. dubbelsving



rolfmm
2013-07-02, 21:27
Vad är egentligen fördelen med enkelsving (om det är nån fördel)? Enklare att få av hjulet? (det tar man ju av rätt ofta.......?) :confused:

Bighoj
2013-07-02, 21:42
Jag har ju en Gl 1800cc och den har ju enkelsving och i mitt fall är det en jäkla skillnad till motsats till t ex 1500cc som har dubbelsving.Att plocka hjulet på min är lika enkelt som att ta av att hjul på en bil,men på 1500:an är det en himla massa skruvande.Jag kör ju drygt en säsong på ett bakhjul så det är väl ändå ganska ofta och värt att det är simpelt att ta av hjulet tycker jag.

Olle Å
2013-07-02, 21:50
Jag har ju en Gl 1800cc och den har ju enkelsving och i mitt fall är det en jäkla skillnad till motsats till t ex 1500cc som har dubbelsving.Att plocka hjulet på min är lika enkelt som att ta av att hjul på en bil,men på 1500:an är det en himla massa skruvande.Jag kör ju drygt en säsong på ett bakhjul så det är väl ändå ganska ofta och värt att det är simpelt att ta av hjulet tycker jag.

Håller med. Det är ju ett jäkla skruvande och pulande med bakhjulet med dubbelsving. Tänk att bli sittande med punktering ensam ute i skogen. Är man då ovan, så blir det ett helsike.:mad::mad:

Ankan1
2013-07-02, 21:56
Har aldrig haft av något bakdäck och eftersom jag är ganska oförmögen att laga en punktering på ett slanglöst däck vid vägkanten så är det bara punkteringssprayet under sadeln som hjälper.Däremot ser det ju ganska coolt ut med enkelsving.LOL.

Jourtjänst
2013-07-02, 23:02
Jag har ju en Gl 1800cc och den har ju enkelsving och i mitt fall är det en jäkla skillnad till motsats till t ex 1500cc som har dubbelsving.Att plocka hjulet på min är lika enkelt som att ta av att hjul på en bil,men på 1500:an är det en himla massa skruvande.Jag kör ju drygt en säsong på ett bakhjul så det är väl ändå ganska ofta och värt att det är simpelt att ta av hjulet tycker jag.

Lättare att sno bakhjulet dock om någon skulle vilja. Och de flesta av oss har ju bromsskivelåset på framhjulet.

stefan.
2013-07-03, 07:40
Lättare att sno bakhjulet dock om någon skulle vilja. Och de flesta av oss har ju bromsskivelåset på framhjulet.

Hur många stulna bakhjul har du hört talas om? Själv kan jag inte påminna mig om något...

Men framförallt; Enkelsving är snyggt! :)

Olle Å
2013-07-03, 08:25
Har aldrig haft av något bakdäck och eftersom jag är ganska oförmögen att laga en punktering på ett slanglöst däck vid vägkanten så är det bara punkteringssprayet under sadeln som hjälper.Däremot ser det ju ganska coolt ut med enkelsving.LOL.

Tyvärr funkar punkaspray dåligt i däck med slang. En kortare sträcka kan det dock funka.:)

Jourtjänst
2013-07-03, 12:23
Hur många stulna bakhjul har du hört talas om? Själv kan jag inte påminna mig om något...

Men framförallt; Enkelsving är snyggt! :)

Noll stycken! :D

Cy2
2013-07-03, 14:38
Vad är egentligen fördelen med enkelsving (om det är nån fördel)? Enklare att få av hjulet? (det tar man ju av rätt ofta.......?) :confused:

Finns en del fördelar.
Ljuddämpare kan dras närmre utan att gå högt upp, fördel bättre nedläggningsvinkel utan att det tar i backen. Passagerarens fotpinnar kan placeras lägre bättre komfort om man kör med passagerare.

Snabbare däckbyte nyttan finns vid tävling.

Utseende snyggare med enkelsving är i och för sig en smaksak.

En nackdel är att det oftast blir tyngre med enkelsving..