handdator

Visa fullständig version : Hojen "slingar sig"



magnusda
2013-07-01, 23:33
Hej alla
Har en gammal Suzuki GSX 550 från -83. Andra säsongen. Har gått fint till nyligen.
Bytte bakdäck i mitten av förra säsongen och när jag började köra nu i år, ormade och slingrade sig hojen fram. Pratade med vår lokala däckkrängare som var övertygad om att det var mitt mycket dåliga framdäck som var orsaken. Bytte framdäck. Samma sak.

Känns som om jag körde en gummisnodd. På rak fin och jämn asfalt märks det inte. Men på lite sämre vägar och framförallt i kurvorna kränger den som en gummisnodd.

Däcken är kollade. Är balanserade samt att jag fått veta att smala däck som det är på min, inte balanseras på samma sätt som bredare däck. Obalans på dessa däck ger vibrationer. Det gör inte att hojen ormar sig.

Mekaniker har snabbkollat hojen. Inget glapp fram och dämpare ok. Inget glapp bak i hjullager eller länkarm.

Har inte kollat att den spårar 100%, men bak är inte rört nu och fram är inte justerbart.

Jag tycker om att köra snarare än åka, och utmanar nog mig själv lite i kurvorna på småvägarna. Så en teori jag fått från "förstå-sig-påarna" är att jag kanske vuxit ur hojen och tidigare inte riktigt märkt att den är lite instabil och svajig.
Köper dock inte det fullt ut. För visst ska väl en GSX 550, visserligen från 80-talet men med "endast" 4000 mil gå att lägga ner i kurvorna utan att den kränger som ett gummiband.

Vad tror ni? Normalt för en så gammal hoj eller vad kan det vara?

Magnus

Diversion
2013-07-02, 00:13
Det låter inte normalt nej, jag övningskörde med en GSX750E -82 när jag tog körkort. Vid lite hårdare körning märkte man att ramen flexade märkbart mer än på en modern hoj men det var inte i närheten av det som du beskriver, rakt fram gick den som på räls även på grusväg, faktiskt bättre än de flesta moderna hojar.

Kan det vara däcken? Moderna däck fanns ju inte när den var ny. Inom karting var det faktiskt så att när man kom med nya däck blev det problem för de hade för bra grepp och chassiet vred sig mer än vanligt. Du märkte inget ifjol när du nyss bytt?

jrutgers
2013-07-02, 07:42
Har du kollat så att du har tillräckligt med olja i framgaffeln, alt. att bakre stötdämpare inte är slut?

räven
2013-07-02, 08:19
Tror du växt ur hojen. Skaffa nyare med inriktning på bättre chassi

magnusda
2013-07-02, 08:55
Tack för bra och kloka svar.


Det låter inte normalt nej, jag övningskörde med en GSX750E -82 när jag tog körkort. Vid lite hårdare körning märkte man att ramen flexade märkbart mer än på en modern hoj men det var inte i närheten av det som du beskriver, rakt fram gick den som på räls även på grusväg, faktiskt bättre än de flesta moderna hojar.

Kan det vara däcken? Moderna däck fanns ju inte när den var ny. Inom karting var det faktiskt så att när man kom med nya däck blev det problem för de hade för bra grepp och chassiet vred sig mer än vanligt. Du märkte inget ifjol när du nyss bytt?

Inte alls omöjligt. Låter som en trolig teori. Tycker din beskrivning verkar stämma rätt bra överens med hur jag upplever min gamla hoj.


Har du kollat så att du har tillräckligt med olja i framgaffeln, alt. att bakre stötdämpare inte är slut?

Fram är OK. Slut bak är möjligt. Tror inte den är bytt och jag upplever att den är mjuk bak.


Tror du växt ur hojen. Skaffa nyare med inriktning på bättre chassi
Tre teorier alla lika troliga. Förmodar att du vet vem som bytt däcken eftersom de är bytta i Linneryd. Han trodde samma sak.

pentti01
2013-07-02, 09:42
Har du låtit någon annan provköra hojen?
Kan vara bra att få ett utlåtande från "andra part" ?

Jåke
2013-07-02, 11:28
Vad tror ni? Normalt för en så gammal hoj eller vad kan det vara?

Magnus
Det är fullt normalt för en gammal hoj där ingen brytt sig om fjädringen de senaste två decennierna... De dåliga däcken maskerade troligen, nu med bra däck kan du köra bättre och då pallar inte den numera helt dämpningslösa fjädringen. :)

Renovera gaffeln och leta reda på fräschare bakdämpare så ska du se att den blir ganska skoj att köra.

magnusda
2013-07-02, 11:51
Det är fullt normalt för en gammal hoj där ingen brytt sig om fjädringen de senaste två decennierna... De dåliga däcken maskerade troligen, nu med bra däck kan du köra bättre och då pallar inte den numera helt dämpningslösa fjädringen. :)

Renovera gaffeln och leta reda på fräschare bakdämpare så ska du se att den blir ganska skoj att köra.

Många kloka svar, så även detta. Fram är dock i ordninogjort. Bak är det inte.

Olle Å
2013-07-02, 20:02
Har du kollat det enklaste? Lufttrycket ?
Den hojen skall du kunna köra ganska friskt med även på grus. Annar fall , så kan det vara att den ena bakstötdämparen är dålig och då slingrar den sig.

magnusda
2013-07-02, 20:19
Har du kollat det enklaste? Lufttrycket ?
Den hojen skall du kunna köra ganska friskt med även på grus. Annar fall , så kan det vara att den ena bakstötdämparen är dålig och då slingrar den sig.

Absolut! det första jag kollade. Tryckte ändå i mer så jag kör med riktigt högt däcktryck nu!
Edit: Finns bara en bakstötdämpare och efter att ha läst alla inlägg, tips och råd så tror jag att den åtminstone är en del i det hela. Den verkar vara på tok för mjuk.

Månne
2013-07-02, 21:16
Mmm...dämparen bak hade jag också gissat på men en GSX 1100 E 1982 jag hade för hiskeligt många år sedan betedde sig likadant men det var inte dämparna det var fel på på den utan svingarmsbussningarna.

Olle Å
2013-07-02, 21:56
Om man skall kunna kolla svingarmsbussningarna så skall nog hojen vara upplyft bak, bakhjulet borta och dessutom stötdämparna lossade. Att bara känna efter funkar nog inte så bra när hojen står på hjulen. Fråga en riktig mc-mek.:):):)

magnusda
2013-07-02, 22:11
Om man skall kunna kolla svingarmsbussningarna så skall nog hojen vara upplyft bak, bakhjulet borta och dessutom stötdämparna lossade. Att bara känna efter funkar nog inte så bra när hojen står på hjulen. Fråga en riktig mc-mek.:):):)

Och vem har sagt annat?

magnusda
2013-07-02, 22:35
Efter att ha läst alla kloka synpunkter, tips och idéer och med vetskapen om vad som tidigare är gjort på hojen skulle jag tro att orsaken sannolikt är:
Svingarmsbussning och/eller bakre dämpare. Hojen har ju några år på nacken! :-) Så troligen är det både och!
Samt att jag förmodligen kör den på ett annat sätt nu än förra säsongen.

Känns inte som jag vill lägga några större summor pengar på en så gammal hoj, så jag kör med den säsongen ut och byter till något annat till nästa vår. Följer nog Rävens tips.


Tror du växt ur hojen. Skaffa nyare med inriktning på bättre chassi

Jourtjänst
2013-07-02, 23:05
Efter att ha läst alla kloka synpunkter, tips och idéer och med vetskapen om vad som tidigare är gjort på hojen skulle jag tro att orsaken sannolikt är:
Svingarmsbussning och/eller bakre dämpare. Hojen har ju några år på nacken! :-) Så troligen är det både och!
Samt att jag förmodligen kör den på ett annat sätt nu än förra säsongen.

Känns inte som jag vill lägga några större summor pengar på en så gammal hoj, så jag kör med den säsongen ut och byter till något annat till nästa vår. Följer nog Rävens tips.

Det är ju den roligaste åtgärden också :)

magnusda
2013-07-02, 23:21
Det är ju den roligaste åtgärden också :)

Helt klart! Synd att jag inte har budget för det redan nu bara! :D

Per Lindström
2013-07-03, 08:45
Efter att ha läst alla kloka synpunkter, tips och idéer och med vetskapen om vad som tidigare är gjort på hojen skulle jag tro att orsaken sannolikt är:
Svingarmsbussning och/eller bakre dämpare. Hojen har ju några år på nacken! :-) Så troligen är det både och!
Samt att jag förmodligen kör den på ett annat sätt nu än förra säsongen.

Känns inte som jag vill lägga några större summor pengar på en så gammal hoj, så jag kör med den säsongen ut och byter till något annat till nästa vår. Följer nog Rävens tips.

Att byta olja i framgaffeln kostar ju inte mycket, bussningen bör också vara ganska billig.
Kanske skall ge hojen en chans.

magnusda
2013-07-03, 11:28
Att byta olja i framgaffeln kostar ju inte mycket, bussningen bör också vara ganska billig.
Kanske skall ge hojen en chans.

Framgaffeln gjordes i ordning inför förra säsongen. Nya bussningar och olja.
Så det är troligen en kombination av bussningar och dämpare bak samt annan körstil med nya däck. Lägger inga pengar på dämpare och sving. Den får gå i graven till hösten. Nånstans måste man sätta gränsen för en 83.a

räven
2013-07-03, 11:30
Det brukar bli så att ju mer man lär sig köra ju mer krav på hojen. Gamla hojar med uppslitna chassidelar brukar knappast löna sig att få ordning på när kraven ökar på en följsam Mc. Man ska inte glömma den utveckling som skett de senaste 30 åren, inte minst på chassits utveckling. Att göra en potent motor tycks vara lätt, men att få till harmoni i hela hojen tog lite tid.

magnusda
2013-07-03, 12:27
Det brukar bli så att ju mer man lär sig köra ju mer krav på hojen. Gamla hojar med uppslitna chassidelar brukar knappast löna sig att få ordning på när kraven ökar på en följsam Mc. Man ska inte glömma den utveckling som skett de senaste 30 åren, inte minst på chassits utveckling. Att göra en potent motor tycks vara lätt, men att få till harmoni i hela hojen tog lite tid.

Du kan inte ha mer rätt. Så som sagt, följer ditt råd och löser problemet genom att byta hoj till nästa säsong. Hade budget funnits hade jag bytt nu, men tyvärr måste man ibland prioritera fel! :)