handdator

Visa fullständig version : Min första vurpa



Jourtjänst
2013-07-01, 23:14
Jag har haft körkort sedan i augusti förra året och gjorde min första vurpa för några dagar sedan. Egentligen var det inte en vurpa utan en stillsam men oundviklig nedläggning på höger sida. Den kom helt överraskande när jag skulle ställa min hoj på sin plats på vår lilla uteplats framför huset, något som jag gjort massor av gånger.

För att kunna ställa den där måste jag först upp på en trottoar med en låg trottoarkant. Den kortaste vägen in är att ta upp den så att hojen smyger sig upp på trottoaren snett över trottoarkanten i nästan 180 graders vinkel och inte rakt upp på den i 90 graders vinkel. Den här gången kom jag väldigt nära kanten när jag skulle upp på trottoaren och väldigt nära den 180-gradiga vinkeln. Framhjulet kom över men när bakhjulet skulle upp på trottoaren blev jag överraskad över att hojen verkligen lutade bestämt åt höger. Innan jag han kompensera för detta hade lutningen passerat "point of no return" och tyngdkraften drog ner den.

Jag lyckades dock få den att landa på styränden så att inte backspegeln eller bromshandtagen förstördes. Inga lackade delar kom heller i kontakt med marken och mina kromade pipor klarade sig utan skador. Jag hamnade inte heller under den. Men jag fick verkligen känna att 275 kilo är tungt. Och jag ville verkligen INTE ha hjälp att få upp den. I själva verket hoppades jag att ingen sett min fadäs :D

rakarör
2013-07-01, 23:58
Pinsamt, men tur i oturen..

Kan dela med mig av en gammal fadäs: Hade en Yamaha IT490 och var på den lokala ica butiken för att handla ett paket filmjölk, gick ut och stoppade filpaketet innanför jackan, kickade igång hojen som tände direkt.. Problemet var att jag lämnade den med ettans växel i så den stegrade okontrollerat direkt, rammade en husvägg men jag hann dra in kopplingshandtaget innan den stegrade över totalt. En handske (som jag fortfarande har kvar & använder) blev sargad + att min stolthet fick sig en knäck och jag lärde mig en läxa.

Den första reaktionen var ju att titta sig omkring för att se om någon såg vad man gjorde..

pentti01
2013-07-02, 09:50
:D ,,visst är det så grabbar att i liknande situationer är första tanken; var det någon som såg mig? :o
Jag skulle en gång hälsa på en kompis på en rastgård där det även vistades många andra mäniskor. Gårdsplanen var grusbelagd, inga problem; har svängt runt på grus MÅNGA gånger tidigare,,,, men,,, av någon anledning vek sig framhjulet och jag hamnade i backen,,,, :o :o
DÅ var det ingen ide´att tänka; var det någon,,,,,, :D

Förresten Jourtjänst; hur lyckades du få opp hojen?
Senast min 240 kg tunga hoj vippade , tyckte jag att DET var tungt,,

Ankan1
2013-07-02, 10:10
Trött men lycklig så skulle Sevenfiftyn en dag upp på centralstödet.Gick ju inget vidare, hojen och jag föll som en nykapad fura och jag hamnade underst.Var väldigt glad över att ha räddat hojen från repor och bucklor men fick ett blåslaget ben.Man är ta mig f_n inte riktigt frisk ibland.

Ove
2013-07-02, 11:18
I själva verket hoppades jag att ingen sett min fadäs :D

:p Äschdå! Man vänjer sig och efter några kulläggningar klarar man att bjuda på showen. Som jag skrivit tidigare - MC;s naturliga viloläge är på sidan.. ;) :D :cool:

Jourtjänst
2013-07-02, 11:40
Förresten Jourtjänst; hur lyckades du få opp hojen?
Senast min 240 kg tunga hoj vippade , tyckte jag att DET var tungt,,

Jag måste ha fått oanade krafter och hade efteråt en liten sträckning i vänster lår :D. Men det har givit med sig nu, tog bara ett par dagar.

Jourtjänst
2013-07-02, 11:40
:p Äschdå! Man vänjer sig och efter några kulläggningar klarar man att bjuda på showen. Som jag skrivit tidigare - MC;s naturliga viloläge är på sidan.. ;) :D :cool:

:beer:

Olle Å
2013-07-02, 13:41
Inte för att det var min första vurpa, men den roligaste, så här i efterhand. Hade väl inte haft den hojen så länge då jag skulle passera en flock mjölkkor på väg hem för att mjölkas. De gick i prydliga rader på var sin sida av grusvägen. Jag smög mellan raderna och det gick fint ända tills det var en kojäkel kvar och hon skulle naturligtvis byta sida och klämde till mig, så att jag for av vägen in i en syrenhäck och blev liggande. Stoltheten fick sig nog en törn då jag såg bonden och hans tant stå och gapskratta.:):):)

Nina
2013-07-02, 14:14
Inte för att det var min första vurpa, men den roligaste, så här i efterhand. Hade väl inte haft den hojen så länge då jag skulle passera en flock mjölkkor på väg hem för att mjölkas. De gick i prydliga rader på var sin sida av grusvägen. Jag smög mellan raderna och det gick fint ända tills det var en kojäkel kvar och hon skulle naturligtvis byta sida och klämde till mig, så att jag for av vägen in i en syrenhäck och blev liggande. Stoltheten fick sig nog en törn då jag såg bonden och hans tant stå och gapskratta.:):):)

:rofl:

Mymlan
2013-07-02, 14:35
Själv gjorde jag min första vurpa samt mitt första långfinger igår, efter ett års hojkörande. Jag svängde in på en grusväg och fick släpp under bakhjulet. Hojen klarade sig dock fint eftersom den har vältjärn, plus att den landade på mig. Hade inte så hög hastighet så jag klarade mig också fint trots att jag blev lite skrämd, fast min stolthet fick nog ta den största smällen då jag insåg att jag faktiskt inte var så bra som jag trodde att jag var :D Lyckades själv komma lös. Dock behövde jag lite hjälp att lyfta hojen som lagt sig snyggt i en sluttning. Så jag ställde mig vid vägen och väntade. Fem bilister passerade (alla fånigt gloende) innan jag fick nog. När den sjätte bilisten var i beråd att bara köra förbi han också, då drog jag långfingret :thefinger: Bilisten vände då illa kvickt om och skyndade sig att hjälpa till med hojen. Den lilla rädslan fick jag dock snabt bortmotad, då jag insåg att det var över 18km hem och det bara var att köra hem. :)

Mymlan
2013-07-02, 14:50
Själv gjorde jag min första vurpa samt mitt första långfinger igår, efter ett års hojkörande. Jag svängde in på en grusväg och fick släpp under bakhjulet. Hojen klarade sig dock fint eftersom den har välthjärn, plus att den landade på mig. Hade inte så hög hastighet så jag klarade mig också fint trots att jag blev lite skrämd, fast min stolthet fick nog ta den största smällen då jag insåg att jag faktiskt inte var så bra som jag trodde att jag var :D Lyckades själv komma lös. Dock behövde jag lite hjälp att lyfta hojen som lagt sig snyggt i en sluttning. Så jag ställde mig vid vägen och väntade. Fem bilister passerade (alla fånigt gloende) innan jag fick nog. När den sjätte bilisten var i beråd att bara köra förbi han också, då drog jag långfingret :thefinger: Bilisten vände då illa kvickt om och skyndade sig att hjälpa till med hojen. Den lilla rädslan fick jag dock snabt bortmotad, då jag insåg att det var över 18km hem och det bara var att köra hem. :)

Nina
2013-07-02, 15:01
Min första vurpa skedde uppe i Älvdalen en vinter. Somliga får lära sig att hantera skidorna på hojen den hårda vägen… ;)

pentti01
2013-07-02, 18:48
,, Fem bilister passerade (alla fånigt gloende) ,,
Skrämande, dåligt,,, Ingen av dom kan ha varit hojåkare !

Ankan1
2013-07-02, 19:10
Skrämande, dåligt,,, Ingen av dom kan ha varit hojåkare !

Visst kan dom ha varit det.Fick ett mindre fel på Sevenfiftyn ifjor och puttandes på denna hoj uppför en lååång och öde backe utanför Hästveda i Skåne far det plötsligt förbi en mc vars förare skjutsar på någon utan att ens bromsa in och fråga vad som är fel.

Väl framme vid en parkeringsficka för en närmare studie över felet visade det sig vara bränsleslangen som försvunnit och när jag med en annan kortare slangstump under sadeln fick igång den igen och började köra möter jag helt plötsligt detta stolpskott som jag då gav fingret så nära jag bara kunde när vi möttes.Det kändes djävligt bra ska du tro.

Bighoj
2013-07-02, 20:12
Blev trängd av en buss nere i Österrike,stod nästan helt still men jag hade bussen på ena sidan och en trottoarkant på andra sidan.När bussen trängde mig kom jag närmare och närmare kanten och till slut låg hojen ner.Inga skador på varken oss eller hojen och innan jag visste ordet av det så fanns där ett helt gäng folk som reste upp vår hoj.Nu reser jag iofs upp vår vinge själv utan större problem,men finns där folk i närheten ska man inte vara rädd för att be om hjälp.Nu väger vår hoj 400 kg så därför har jag tränat på att lägga den och resa den själv upp,och detta gör jag varje gång jag byter bakdäck.Är för övrigt ett tips till alla-Träna på att få upp er hoj ifall ni lägger den och där inte finns hjälp i närheten.Det är faktiskt inte så jättesvårt om man har rätt teknik.Har faktiskt sett tjejer som får upp en liggande Goldwing utan att ta i så dom kräks.

Jourtjänst
2013-07-02, 20:41
Det är faktiskt inte så jättesvårt om man har rätt teknik.Har faktiskt sett tjejer som får upp en liggande Goldwing utan att ta i så dom kräks.

Berätta hur!

Borken
2013-07-02, 20:49
Hittils är enda vurpan när man med Xt250:n i gott klipp jagar ett par polare med KTM525:or skär en kurva lite för snävt å får ett par rapp av intillstående björkar, nog för att man skall tappa fokus för nån sekund.
Hursom så när jag kvicknat till så ser jag att jag är på väg rakt ut i skogen, instinktivt vrider jag ner hojjen i gruset. Inga skador förutom att man fick släppa lite på gaffeln för att styret skulle stå rakt igen.
Hade jag inte lagt hojjen så hade jag med all säkerhet kysst en tall lite väl hårt :p

Mymlan
2013-07-02, 20:52
Skrämande, dåligt,,, Ingen av dom kan ha varit hojåkare !

Verkligen! Satt där i en halv timma mitt i natten, ingen stannade ens för att fråga hur det gått med själva föraren (alltså jag i det här fallet).

Bighoj
2013-07-02, 21:09
Berätta hur!

Själv har jag två helt olika sätt att resa min 400 kg:s klump på.Det ena sättet är att jag sätter rumpan mot sadeln,ena handen på styret och andra handen bakom sadeln vid t ex passagerarhandtagen om sådana finns.Därefter backar jag mot hojen och får alltså upp mc:n med hjälp av benkraften.Detta sätt brukar man använda om man kollar på nätet.Det andra sättet brukar jag själv använda mig av då jag har lagt hojen på sidan för att ta av bakdäcket i mitt garage pga att där är lite trångt och en aning halt på golvet.Här lutar jag mig helt enkelt med magen över sadeln med ena handen på styret och andra handen bakom sadeln(Som i första ex) sedan låter jag min vikt med hjälp av lite benkraft göra jobbet.
Googla på "Hur får man upp en Goldwing" eller hur reser man en mc upp så finns där filmer hur man gör.Där finns en film på en liten Japan(Tror jag) som reser upp en Goldwing på samma sätt som jag beskrev i senaste ex.Han reser upp vingen på ett helt löjligt enkelt sätt,nästan som om det vore en trampcykel.

Gert
2013-07-02, 21:40
Här är en bra film om ämnet:

http://vimeo.com/8048765

rolfmm
2013-07-02, 21:48
Min förste (och fortfarande ända) vurpa hände i en av mina första körtimmar. Jag bromsade för hårt i en rondell på våt asfalt och innan jag förstod vad som hände låg vi på asfalten både jag och läraren. Ganska pinsamt i en liten stad där alla känner alla. Glad jag hade hjälm och kördress...... :)

Jourtjänst
2013-07-02, 22:48
Här är en bra film om ämnet:

http://vimeo.com/8048765

Mycket bra! Detta får jag testa nästa gång. Jag hoppas iofs att det inte ska bli någon sådan men antagligen blir det ändå det en vacker dag :eek:

Jourtjänst
2013-07-02, 23:00
När den sjätte bilisten var i beråd att bara köra förbi han också, då drog jag långfingret :thefinger: Bilisten vände då illa kvickt om och skyndade sig att hjälpa till med hojen.

Är det inte typiskt att folk inte vill hjälpa till :mad: Men den sjätte verkade ju lite vettig iaf även om denne behövde uppmärksammas på det hela


Den lilla rädslan fick jag dock snabt bortmotad, då jag insåg att det var över 18km hem och det bara var att köra hem. :)

Visst blev jag också lite skakig och självförtroende fick sig en liten törn :(. Men det gick snabbt över :D

Hamre
2013-07-02, 23:37
Här i Bohuslän längs E6an och på lite mindre vägar härjar det vägpirater så jag skulle aldrig i helvete stanna och hjälpa nån som jag inte känner!
Och jag förväntar mej inte nån hjälp av andra heller, jag har assistansförsäkring för det!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Jourtjänst
2013-07-02, 23:47
Här i Bohuslän längs E6an och på lite mindre vägar härjar det vägpirater så jag skulle aldrig i helvete stanna och hjälpa nån som jag inte känner!
Och jag förväntar mej inte nån hjälp av andra heller, jag har assistansförsäkring för det!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Så rädd behöver man nog inte vara. Inte kul att vara så skakis från morgon till kväll...

Hamre
2013-07-03, 09:41
Så rädd behöver man nog inte vara. Inte kul att vara så skakis från morgon till kväll...

Och vem har sagt att jag är rädd? Jag tar det säkra före det osäkra bara!
Skakis är det minsta jag är!
Varför utsätta sej för risken att bli rånad?
Var och en gör ju som dom vill, detta är hur jag gör, inget annat.
Polisen här i Bohuslän rekommenderar folk att inte stanna om det är nån som står och viftar efter hjälp. Är det ingen som stannar så försvinner detta betende så småningom!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Ankan1
2013-07-03, 12:38
Kan man inte ens stanna till och fråga hur läget är då någon eventuellt fått haveri är det rent ut sagt för sorgligt.Stannade en sen kväll för en hoj som kört slut på soppa (äldre Triumph ombyggd till cafe racer) fanns soppa i tanken men av någon anledning fick den inte tag i detta.Drog till närmsta mack några mil bort och köpte en dunk för några tior som fylldes med bensin.Väl tillbaka startade detta hemmabygge igen och ägaren sken som en sol i mörkret.Den kvällen var vi båda glada på olika sätt. :D

För övrigt anser jag att en hojförare som inte stannar för en annan mc längs vägkanten inte är en mc förare utan ett STORT DRÄGG.

Hamre
2013-07-03, 13:03
Kan man inte ens stanna till och fråga hur läget är då någon eventuellt fått haveri är det rent ut sagt för sorgligt.Stannade en sen kväll för en hoj som kört slut på soppa (äldre Triumph ombyggd till cafe racer) fanns soppa i tanken men av någon anledning fick den inte tag i detta.Drog till närmsta mack några mil bort och köpte en dunk för några tior som fylldes med bensin.Väl tillbaka startade detta hemmabygge igen och ägaren sken som en sol i mörkret.Den natten var man glad på ett annorlunda vis. :D

Precis det scenariot, (fast detta var en bil) inträffade här för ett par veckor sen. En person stannade och hämtade bensin åt en "bil med bensinstopp" När han kom tillbaks med bensinen blev han rånad!
Säg vad ni vill, men jag stannar aldrig om nån springer ut och viftar på vägen!

Som sagt, det finns Assistansförsäkring!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Reject
2013-07-03, 13:08
Man bör väl åtminstone kunna värdera situationen?

En skrutig van = risk
En husbil med familj och hund = troligen ingen direkt risk
En H-D Softtail = avgör själv...

Nina
2013-07-03, 13:15
Jag förstår Hamre, jag skulle heller inte stanna om jag bodde i de trakter där vägpirater härjar. Men en mc kan man väl stanna för? Vägpiraterna verkar inte använda sig av en mc (än).

Hamre
2013-07-03, 13:20
Jag förstår Hamre, jag skulle heller inte stanna om jag bodde i de trakter där vägpirater härjar. Men en mc kan man väl stanna för? Vägpiraterna verkar inte använda sig av en mc (än).

Nej inte än, vad jag har hört! E nog bara en tidsfråga.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Hamre
2013-07-03, 13:22
Man bör väl åtminstone kunna värdera situationen?

En skrutig van = risk
En husbil med familj och hund = troligen ingen direkt risk
En H-D Softtail = avgör själv...

Hitills har det varit vanliga familjebilar som piraterna använt!
Så titta på bilen som dom kör är nog inget säkert tips.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Reject
2013-07-03, 13:42
Hitills har det varit vanliga familjebilar som piraterna använt!
Så titta på bilen som dom kör är nog inget säkert tips.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Jag sa inte att det var säkert, jag sa bara att man får göra en utvärdering av risken beroende på situationen...

Jan-Olov
2013-07-03, 14:16
Måste vara skit att alltid vara rädd och inte lita på folk. Jag försöker att utgå från att det är ok
och hellre bli besviken.

Mymlan
2013-07-03, 15:56
Tur att jag bor i en byhåla i Finland, här har vi inte ens hört talas om vägpirater ännu. :)

Ankan1
2013-07-03, 16:04
Tur att jag bor i en byhåla i Finland, här har vi inte ens hört talas om vägpirater ännu. :)

Ahaa, (Byhåla) då är det här du bor ... http://www.youtube.com/watch?v=cwSQWHumK34
med fortsättning ... http://www.youtube.com/watch?v=vTK775g33Eg LOL. :D

Jourtjänst
2013-07-03, 17:07
Måste vara skit att alltid vara rädd och inte lita på folk. Jag försöker att utgå från att det är ok
och hellre bli besviken.

Det skålar vi för! :beer:

engström67
2013-07-06, 15:46
Tur att jag bor i en byhåla i Finland, här har vi inte ens hört talas om vägpirater ännu. :)

Bra land Finland.Dom är ju förnuftiga och släpper inte in vad som helst,till skillnad mot detta land.Sedan finns det väl straff där.:cool:

kitsapgrl
2013-07-06, 18:49
Och vem har sagt att jag är rädd? Jag tar det säkra före det osäkra bara!
Skakis är det minsta jag är!
Varför utsätta sej för risken att bli rånad?
Var och en gör ju som dom vill, detta är hur jag gör, inget annat.
Polisen här i Bohuslän rekommenderar folk att inte stanna om det är nån som står och viftar efter hjälp. Är det ingen som stannar så försvinner detta betende så småningom!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Jag bor ju i USA och vi har samma rekommendationer från polisen, full förståelse för Hamres tankesätt. Ring polisen och tala om att det står en bil efter vägen istället för att stanna själv. :)
Fast vi skulle stanna om det var en hoj.

Olle Å
2013-07-07, 10:26
Jag bor ju i USA och vi har samma rekommendationer från polisen, full förståelse för Hamres tankesätt. Ring polisen och tala om att det står en bil efter vägen istället för att stanna själv. :)
Fast vi skulle stanna om det var en hoj.

Ja, vänta bara tills vägpiraterna börjar köra hoj:eek::eek::eek:

Diversion
2013-07-07, 12:44
Är det en ny BMW eller Audi med en slipsnisse bakom ratten kan han gott stå där.