handdator

Visa fullständig version : Vinterkörning – hjälper sidovagn?



Reject
2013-07-01, 11:54
Jag funderar mer och mer på att köpa en motorcykel och försöka vinterutrusta denne så att man kan köra på vinterhalvåret. Ofta ligger det inte decimeter djup snö här i Skåne, utan det är mest halkan man får se upp med.

Skulle en sidovagn hjälpa stabiliteten eller finns det risker med sidovagn och halt väglag som jag kanske inte ser? Tynger sidovagnen ner tillräckligt på den sidan som den är fäst vid eller är risken ändå överhängande för att tippa över på andra sidan om man inte är försiktig med viktbalansen?

Det kanske rent av är bättre med en trike, men trikes är rätt så mycket dyrare än en gammal 80-tals hoj med sidovagn, har jag märkt…

Månne
2013-07-01, 18:11
Inga problem att hålla sig på 2 hjul vintertid, bara man har rätt dubb och utrustning i övrigt!

http://hd.se/motor/2012/02/16/manne-kor-mc-aret-om/

Ankan1
2013-07-01, 18:18
Har du svårt för att hålla dig på vägen med två hjul så lär ju volterna med tre hjul bli ännu mer spektakulära. :D

V Saarela
2013-07-01, 19:44
Bläddrade på min sida lite och hittade en not:

"Sommardäck och sidovagn, det går väl ändå inte att välta? Neeeh, har ju kört en hel del med Guzzin och sidovagnen, så välta är ju svårt att göra med den, bara man tar det försiktigt med gasen så man inte får sladd. Jo, det går ju att få sladd eftersom drivningen sitter på ena sidan. Nåja, en liten runda blev det med en Yamaha XVZ1200 Venture. Vinterdäck och sidovagn skulle nog vara klockrent!

Jag har kört en hel del vinter på två hjul med vinterdäck och puttrat runt lite sidovagn med sommardäck.

No probs vad gäller sidovagn, tvärtom. Sen att man kör vintertid förutseende oavsett två eller tre hjul är ju en självklarhet och förutsättning......

Olle Å
2013-07-01, 20:29
Jag funderar mer och mer på att köpa en motorcykel och försöka vinterutrusta denne så att man kan köra på vinterhalvåret. Ofta ligger det inte decimeter djup snö här i Skåne, utan det är mest halkan man får se upp med.

Skulle en sidovagn hjälpa stabiliteten eller finns det risker med sidovagn och halt väglag som jag kanske inte ser? Tynger sidovagnen ner tillräckligt på den sidan som den är fäst vid eller är risken ändå överhängande för att tippa över på andra sidan om man inte är försiktig med viktbalansen?

Det kanske rent av är bättre med en trike, men trikes är rätt så mycket dyrare än en gammal 80-tals hoj med sidovagn, har jag märkt…

Inga problem att vinterrusta hojen. Börja med en hög vindruta som håller värsta snön och regnet borta.
Ett par handtagsmuffar och värmehandtag. Även skydd över koppling och bromsgrepp. Musöron är värdelösa om man trillar med hojen, vilket man lätt gör. När det gäller däcken och du bor i Skåne med ömsom slask och ömsom fruset, så kan du inte ha långdubbat eller fulldubbat i däcken. Du skall alltså ha typ cross eller endurodäck, men dubbade med bildubb. Inte i alla klackar utan det måste finnas gummi i kontakt med vägen, för annars blir dubben lika hala som om du körde på is utan, då det är bar väg. En grej jag kom på förr-förra vintern då jag tänkte på moppedåldern . Jag köpte ett fårskinn och lade på dynan. Toppen när det är kallt. Hade det på dynan då jag körde i Norge förra hösten då det var 6-8 grader kallt
Jag pendlat till jobbet i många år utrustad så här.
Sedan finns drt ju en massa elvärmde saker oxå. Jag har även elvärmda sockor och handskar.
Lite skillnad mot de vintrar som Saarela har. Han kan nog ha långdubb hela vintern.:):):)
Tror nog att skall man ha en mc med sidovagn, så bör det nog vara en Ural som driver även på sidovagnen.

V Saarela
2013-07-02, 04:31
Nejdå, inte ens uppe i Norrbotten kan man ha fulldubbat om man kör endast landsväg.

Varadero med full packning, på semestertur i norra Finland.
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild04/041211b5.jpg

....och dubblängden såg ut såhär.
http://www.saarela.se/vinter/vinterb6varabak2.jpg


Ang sidovagn. Som jag skrev ovan så har jag ju kört sidovagn på vintern. Nej, det behövs inte drivning på sidovagnshjulet.

rolfmm
2013-07-02, 07:55
Häftigt!! :eek::eek:

Nina
2013-07-02, 08:44
Jag har bildubb på mina TKC80 för Husqvarnan, funkar klockrent med dem. Skidor har jag på den vintertid, men använder innerskidan endast vid sväng, annars sitter fötterna på fotpinnarna hela tiden. Jag skulle vilja mena att det är roligare att köra hoj på vintern, det är lite annorlunda.

Olle Å
2013-07-02, 13:49
Jag har bildubb på mina TKC80 för Husqvarnan, funkar klockrent med dem. Skidor har jag på den vintertid, men använder innerskidan endast vid sväng, annars sitter fötterna på fotpinnarna hela tiden. Jag skulle vilja mena att det är roligare att köra hoj på vintern, det är lite annorlunda.

En annan sak många inte tänker på, är ju att om man lär sig hantera hojen på snöunderlag, så tvingas man att lära sig att KÖRA hoj, vilket nog många behöver.
Vinterkörningen har man verkligen nytta av hela året. Man slutar att bry sig om det hoppar och slänger. Förutsättningen är ju att man är medveten om risken att halka omkull.:):):)

Reject
2013-07-02, 14:35
Tack för alla svar och synpunkter, det här låter ju lovande. Får se om jag har tid och pengar redan denna höst att köpa in en bra hoj och vinterpreparera den. Verkar som att dubbdäck får bli den första åtgärden. Har sett vissa gamla hojar inklusive sidovagn för löjligt låga priser.

Månne
2013-07-02, 19:18
Ta och läs rovaniemidelen av den här token!

Www.wherethehellismurph.com