handdator

Visa fullständig version : Lite kuriosa



Knarr
2013-07-01, 07:58
I mitt desperata sökande på webben, efter möjliga orsaker till pulserande bromsar, snubblade jag över följande (för mig okända) fakta. Har kollat på min egen knarr o det stämmer faktiskt. :)

"But the question remains - Why is this wear more evident on the left front in most cases? Actually, excessive side tire wear is only evident on the left front in countries where one rides on the right side of the road. Riding right means that the left side of your tire will have more (and likely faster) miles on it than the right side. Left hand turns have a larger radius than right hand turns in right side driving countries, hence you ride farther (and likely faster) turning left than turning right with subsequent increased side band wear on the tire's left side. The left side of your tire has more miles on it (in some extreme cases, twice as many) than the right side of your tire. And the side of your tire only gets mileage when you are leaned in a turn, otherwise, this area of your tire does not contact the pavement at all as shown in the photo. European left side drivers find that the right side of their front tires will wear out first. Quite the opposite effect for precisely the same reasons reversed."

Hela artikeln finns här: http://www.rattlebars.com/tirewear/index.html

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Olle Å
2013-07-01, 08:05
Är väl inte 100% på engeska, men vad jag förstår gäller däckslitaget i första hand hojar som går på asfalten. Vägbanan lutar ju nästan alltid utåt för vattenavrinningens skull. :):)

erikn
2013-07-01, 16:24
Nä, det som de skriver om är att där man har högertrafik så är vänsterkurvor mycket längre än högerkurvor. Så om du kör i 10 vänster- och högerkurvor så har du kört mycket längre på vänster sida av däcket. Därför slits däcket mycket mer på vänster sida.

Och tvärtom förstås där det är vänstertrafik.

Olle Å
2013-07-01, 20:37
Nä, det som de skriver om är att där man har högertrafik så är vänsterkurvor mycket längre än högerkurvor. Så om du kör i 10 vänster- och högerkurvor så har du kört mycket längre på vänster sida av däcket. Därför slits däcket mycket mer på vänster sida.

Och tvärtom förstås där det är vänstertrafik.

Hmmm, detta resonemang måste nog bygga på att alla vägar går i en cirkel. Annars så borde ju antalet svängda grader jämna ut sig i långa loppet.:confused::confused::confused:

rolfmm
2013-07-01, 21:38
Jordklotet är ju rund............ :flute:

erikn
2013-07-01, 22:40
Högerkurvor är ju kortare (innerkurva) och vänsterkurvor är längre (ytterkurva) så totalt sett så åker man längre i alla vänsterkurvor jämfört med alla högerkurvor.

Mats Liifv
2013-07-02, 09:33
Har en enda gång genom alla dessa år jag kört hoj märkt ett ökat slitage på ena sidan av däcket. Det var ett framdäck som var totalt blankt på vänster sida medan den högra var mer normalt sliten. Såg ut som att jag bara åkt vänstervarv i flera hundra mil. Om det berodde på detta fenomen eller ej låter jag vara osagt. Alla andra däck har varit jämnt slitna på båda sidor.

pentti01
2013-07-02, 09:36
Har en enda gång genom alla dessa år jag kört hoj märkt ett ökat slitage på ena sidan av däcket. Det var ett framdäck som var totalt blankt på vänster sida medan den högra var mer normalt sliten. Såg ut som att jag bara åkt vänstervarv i flera hundra mil. Om det berodde på detta fenomen eller ej låter jag vara osagt. Alla andra däck har varit jämnt slitna på båda sidor.

Låter verkligen mystiskt :confused:
Jag har aldrig sett nått liknande under mina år som hojåkare,,
Kan det vara fabrikations-fel?

Mats Liifv
2013-07-02, 09:47
Låter verkligen mystiskt :confused:
Jag har aldrig sett nått liknande under mina år som hojåkare,,
Kan det vara fabrikations-fel?Kommer inte ihåg vilket märke det var på däcket, men vet att andra råkat ut för samma fenomen. Kanske är det så att vissa däck inte passar bra på alla hojar. I mitt fall var det en framtung BMW K1200RS som gällde. Nästa framdäck visade inte alls samma tendens utan var jämnt slitet över hela slitbanan.

Olle Å
2013-07-02, 09:54
Högerkurvor är ju kortare (innerkurva) och vänsterkurvor är längre (ytterkurva) så totalt sett så åker man längre i alla vänsterkurvor jämfört med alla högerkurvor.

Om antalet svängda grader inte utjämnas i det långa loppet, så kör du ju i en cirkel och då kanske du kan du få en marginell slitnig mer på den ena sidan.
Finns ju en chans att om du bara kör på asfaltväg som ju nästan alltid lutar mot dikesrenen, så kanske däcket slits mer på motsatta sidan.
En annan teori är ju att man kör hårdare med mera nerlägg i xvis vänsterkurvor. Teoretiskt virrvarr
:confused::rolleyes::p

Knarr
2013-07-02, 09:58
På min är det fullt märkbart. (1000 mil)

Olle Å
2013-07-02, 13:43
På min är det fullt märkbart. (1000 mil)

Du kanske bara har nerlägg åt ena hållet???:D:D:D:eek::eek::eek: