handdator

Visa fullständig version : Min resa till alperna



Mats Liifv
2013-06-30, 16:24
Har skrivit lite på bloggen om min nyligen genomförda alpresa.

Kanske kan någon hitta något matnyttigt för sin egen resa?

Bighoj
2013-06-30, 20:18
Har skrivit lite på bloggen om min nyligen genomförda alpresa.

Kanske kan någon hitta något matnyttigt för sin egen resa?

Trevlig läsning Mats.Har ju själv varit på flera av de ställen du skrivit om,bl a Prora,Prag,Burg
hohenwerfen och sett falkuppvisning,m.m.Kan bara instämma att det är fina upplevelser man får vara med om när man är ute och reser.Jag har varit på en annan klam som ligger i St Johan en liten bit från Werfen.Denna kallades för Lichtenstein klam och var snarlik den där ni var.Än en gång mycket trevlig läsning.

Mats Liifv
2013-06-30, 20:37
Har också varit i Liechtensteinklamm. Ganska liknande denna. Svårt att säga vilken som var bäst. Båda är väl värda att se!

LinusE
2013-06-30, 20:37
Har skrivit lite på bloggen om min nyligen genomförda alpresa.

Kanske kan någon hitta något matnyttigt för sin egen resa?


Klart inspererande :)

ralsbo
2013-07-03, 18:50
Härlig berättelse Mats. Tack för den.
Kul att man känner igen flera av platserna som visades på bilderna.
Stelviopasset var ju en upplevelse att åka uppför. Kom ju från samma håll som er och det är svårt att få fram på bilderna hur brant det verkligen är i kurvorna. Speciellt högerkurvorna är ju spännande att komma runt, speciellt om man får möte. :eek:
Ser fram emot nästa rapport från Mallorca.

/Sanny

Mats Liifv
2013-07-04, 08:58
Kul att ni gillade berättelsen!

Inspirerades själv till viss del av Ralsbos berättelse från förra årets resa. Alltid kul om man kan inspirera någon annan till att ta sig en längre tur än bara till närmsta fik, som är vad som gäller för väldigt många. Stelviopasset var rent farligt att köra från Stelviosidan. Såg en kille som fick möte, var tvungen att stanna och välte med sin hoj. Hade ingen chans att resa upp den själv. Som tur var så stannade bilen han fick möte med och med gemensamma krafter fick man hojen på rätt köl igen. Såg flera som fick stanna och backa med sina bilar när bussen kom. Ett rent kaos när det var högtrafik. Inte kul alls. Grossglockner är betydligt trevligare att köra i.

blinken
2013-12-01, 19:22
Strålande Mats!
Kan du dela med dig av sträckan i form av Google Maps, Google Earth eller annat?
Jag är sugen på att åka ner till alperna i sommar eller nästa sommar, men har svårt att veta hur man ska åka eller var man ska börja :)

Mats Liifv
2013-12-02, 14:08
Har dessvärre ingen kartdokumentation över sträckningarna vi kört.

Om du vill läsa mer om alperna kan du läsa på min blogg under 14:e juni 2010 och 27 juni 2011. Där skriver jag om två andra alpresor. Måhända kan du hitta mer inspiration till att skapa din egen rutt?

Svårt att säga hurt du ska åka eller var du ska börja. Om du ska köra hela vägen eller om du ska ta tåget en bit av vägen. Finns lite att fundera över...

stefan.
2013-12-02, 15:06
Strålande Mats!
Kan du dela med dig av sträckan i form av Google Maps, Google Earth eller annat?
Jag är sugen på att åka ner till alperna i sommar eller nästa sommar, men har svårt att veta hur man ska åka eller var man ska börja :)

Fram med en karta och markera lite pass och vägar du vill köra, tips på sånt finns ju massor att hitta på nätet.
Sen är det bara att dra ner till det området, väl nere upptäcker du att det finns hur mycket som helst att snurra runt på. :)

räven
2013-12-02, 17:48
Vi va ett gäng på 4 GSar ,6 personer som valde tåget från Hamburg till Lörach. Bokat hos www.motorrad-hotel.com 5 nätter i Fiss å 5nätter i Campitello di Fassa. Dessa skidhotel ägs av folk som gillar köra Mc å vet vad vi hojturister behöver. Det bästa va dom 10 kartblad med utvalda dagsrutter (ca30 mil) som dom själva gillade köra. Rejäl frukost,3 rätters middag å en bra säng å underbara alpvägar. Rekomenderas.

MEHall
2013-12-02, 17:49
Säger bara att som motorcykelåkare ska man nån gång åka till Isle of man. :D;)

http://i13.photobucket.com/albums/a280/MEHall/Avatar%20and%20Misc/th_2013-08-23111007_zpsc2bf9ada.jpg (http://s13.photobucket.com/user/MEHall/media/Avatar%20and%20Misc/2013-08-23111007_zpsc2bf9ada.jpg.html)

A Peel P50:

http://i13.photobucket.com/albums/a280/MEHall/Avatar%20and%20Misc/th_2013-08-25085917_zpsee81f7ba.jpg (http://s13.photobucket.com/user/MEHall/media/Avatar%20and%20Misc/2013-08-25085917_zpsee81f7ba.jpg.html)



:cool: