handdator

Visa fullständig version : Mc-märke och ekonomi



Hondamannen
2013-06-28, 21:18
Hej,

Hur är motorcyklar rankade när det gäller driftsekonomi?

Jag tror att BMW är dyrast men vilka märken kommer sen? Är det ngn som har koll?

Mvh

Hondamannen

Olle Å
2013-06-28, 22:10
Hej,

Hur är motorcyklar rankade när det gäller driftsekonomi?

Jag tror att BMW är dyrast men vilka märken kommer sen? Är det ngn som har koll?

Mvh

Hondamannen

Måste vara svårt att ranka olika hojar ekonomiskt. Man vet ju inte förrän i efterhand vad hojen har kostat.
Tror dock att BMW har ett pris som är helt ok beträffande driftsekonomi. Då tror jag att de dyrare HD-modellerna får en mycket hög milkostnad, eller skall man säga årskostnad. En stark sporthoj, vad kostar den per mil. Vad har Claus Boss Hoss kostat per mil?
Man måste nog se till hojens livstid för att kunna räkna ut årskostnaden/mil.:):):)

Hondamannen
2013-06-28, 22:27
Jag läste nyss pewas inlägg om. BMW:s resultat hos Bilprovningen. Visst, BMW hade bäst resultat men till vilket pris?

Olle Å
2013-06-29, 08:51
Jag läste nyss pewas inlägg om. BMW:s resultat hos Bilprovningen. Visst, BMW hade bäst resultat men till vilket pris?

Har ju själv ingen BMW, men har en annan sorts fundering. Tror att BMW tillhör den kategorin hojar som rullar mest mil per år. Om man då slår ut hojens kostnad på tio år, så borde man få fram ett milpris då man oxå ser skillnaden mellan inköp och försäljningspris på den. Det är ju då den, vad jag tycker den verkliga kostnaden.
Eller varför inte dra en gräns vid 10000 mil och se vad de kostat i drift, service och underhåll. Skatt och försäkring skall då inte räknas med eftersom det är en massa andra faktorer som påverkar dem.
Finns det någon BMWägare som fört bok på sina kostnader?
Gärna någon med ett annat märke för en jämförelse.
Kan bli intressant.:):):)

Molgan
2013-06-29, 23:16
Varför skulle BMW vara dyrast? Varför skulle märket ha betydelse? Ska man jämföra milkostnad mellan en vässad enduro från tex KTM och en förfinad milätare från valfritt japanskt märke och på så sätt få något slags mått på klokt köp? Man brukar säga att det fins inga dumma frågor bara dumma svar men det är bara trams. =)

V Saarela
2013-06-30, 07:44
Det är så många aspekter som spelar roll. Om servicarna är inom eller utanför garantiservicar. Hur mycket man kör, dvs hitta ett optimalt märke där tex servicar passar in i egens årliga körning osv osv. En del har ventilkoll var 4000 mil, en del har to m oljebyten var 600 mil.

Jo, BMW är lite dyr i service tycker jag, åtminstone i Sverige. En hel del åker härifrån till Finland och får sin garantiservice utförd, nästan halva priset på vissa servicar. Vid ventilkoll på bumsarna brukar dom väl också byta bl a ventilkåpspackningar a typ 400 spänn per styck. Lämnar man in hos en mindre icke auktoriserad verkstad så byter dom inte packningearna med motiveringen....varför det?

Finns ju också märken som är strikt årsservice, tex HD. Kör man 20 mil på ett år, så måste den in minst en gång per år. Japanska märken är inte lika strikta,(trots att det står i boken om en gång per år) dom tittar lite mer på milen, men givetvis måste man ha lite koll på när vätskor typ broms/kyl ska bytas.

......och, kör man tex 2000 mil per år, 2 dl mindre i soppa är cirka 6000:- i besparing

Så, att göra en rättvis jämförelse skulle bli svårt att göra......

räven
2013-06-30, 08:36
Det mesta beror nog på den som sitter på. Behöver man byta däck var 200 mil blir det dyrt osv. Tycker inte mina BMW GSar har varit dyra i underhåll. Några ventilkåpepackning behöver man väl inte byta om dom inte läcker? Obs. verkstäder tjänar pengar på att byta om det behövs eller inte. Tändstift har haft jävulsk inflation, vätskebyte var 2000 mil kostar oxå pengar. Vi vill ha våra hojar säkra å problemfria, å får betala för det.

akems
2013-06-30, 10:27
Måste vara svårt att ranka olika hojar ekonomiskt. Man vet ju inte förrän i efterhand vad hojen har kostat.
Tror dock att BMW har ett pris som är helt ok beträffande driftsekonomi. Då tror jag att de dyrare HD-modellerna får en mycket hög milkostnad, eller skall man säga årskostnad. En stark sporthoj, vad kostar den per mil. Vad har Claus Boss Hoss kostat per mil?
Man måste nog se till hojens livstid för att kunna räkna ut årskostnaden/mil.:):):)

Det är nog svårt att se kostnad per mil på både boss hoss och HD eftersom jag tror det tar mycket lång tid innan värdeminskningen är "klar" .Många HD från 50 och 60 talet rullar ännu och har det varit samma ägare så tjänar de pengar förmodligen vid en försäljning.Däremot kan man ju se vad hojen kostat vid ett byte och där tror jag en del har mycket höga milkostnader per år,men det har nog inte med någon speciell typ av motorcykel att göra.

Knarr
2013-06-30, 11:25
Generellt o lite förenklat kanske man kunde säga att "ju större desto dyrare". Är nog svårt o vara mer specifik eftersom så många olika faktorer spelar in. :)

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Mc-Bosse
2013-06-30, 12:12
Driftsekonomi inkluderar alla kostnader inkl inköp och försäkring. Bara försäkringen kan göra en hoj avsevärt dyrare per år beroende på var man bor. Jag kan ju bara se till mitt lyckokast att bo i ett lågprisområde vad gäller försäkring och mitt ägande av hoj och att säga att en en hoj med över 30 år på nacken skulle vara dyr i driftsekonomi är nog att ta i... ;)

Knarr
2013-06-30, 12:59
korrigering: "ju större o nyare desto dyrare" :D

epa23
2013-07-02, 19:27
Tidningen Motorrad gör 5000 mils tester av hojar, nu hinner de inte med alla för det tar mycket tid...
De kollar ju på kostnaden per kilometer (soppa, service, slitdelar, däck och drivpaket) värdeminskning, eventuella haverier osv..

Det är ju så klart inte hela sanningen, men kanske en bra bit påväg?

Jag bifogar den senaste sammanställningen.

EDIT
Oj vad bilden blev liten, här borde den gå att läsa..
https://dl.dropboxusercontent.com/u/15338824/IMG_0162.PNG

Motormannen
2013-07-15, 14:22
Intressant!
Vilken BMW i testet kan min R1100RT jämföras bäst med? Dyrare eller billigare än dem i testet tror ni?
6 kr/mil exkl bensin är ju en helt okej siffra som för R1200GS i testet! :)