handdator

Visa fullständig version : BMW och ekonomi?



Knarr
2013-06-26, 23:40
Är det dyrt att äga o köra en 70/80-tals BMW (R-modellen)? Har noterat att dom kan vara ganska överkomliga i inköpspris. Tycker dom har sin egen speciella charm också, och inbjuder till "customisering" i alla möjliga former. Har alltid haft uppfattningen att BMW=dyrt, i fråga om reservdelar, i alla fall när det gäller bilar. Å andra sidan verkar ju hojarna vara extremt pålitliga arbetshästar, så det kanske håller nere driftkostnaden? Vad säger ni som har erfarenhet av lite äldre BMW:ar?

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

pentti01
2013-06-27, 00:21
Även jag har börjat BMW "på¨gamla da´r " :)
Något i denna stil skulle jag vilja ha någon gång, gärna original ! Detta är en R100s -79
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/Alpine/BMWR100S.jpg (http://s1125.photobucket.com/user/pentti01/media/Alpine/BMWR100S.jpg.html)

Per Lindström
2013-06-27, 08:59
Hade en R75/5 72 en gång, otroligt lättskruvad, mycket elektroniken är bilelektronik (bosch), mycket hållbara så länge de sköts.
Reservdelspriser vet jag inte, men min Yamaha verkar inte ha billiga delar, :( tvivlar på att BMW skulle vara ännu värre.

räven
2013-06-27, 09:32
Gamla BMWar har problemet med torkade gummitätningar å simringar. Annars är dom nog på kanten till outslitliga.

Borken
2013-06-28, 08:51
Billiga i inköp? Tycker de flesta gamla R modellerna verkar överprisade, även k modellerna har ofta ett löjligt pris jämfört med teknologin man får.

Dock vore det riktigt ball med en R modell....


edit: ångrar mig vad gällde k modellerna dom har droppat som stenar i blocket träsket...

Knarr
2013-06-29, 05:25
Ja jag kanske har misstolkat prisbilden. Fast vad gäller "teknologin" är min uppfattning att det kan vara värt ett lite högre inköpspris just för o slippa allsköns moderniteter. :D Är inte så förtjust i dagens komplicerade hojar.
Per: du har säkert rätt vad gäller res.delspriser. Min Lifan är ju i allt väsentligt en Yamaha o jag har noterat hur dyrt det är. Som tur är finns ju ebay... :cool:

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

pentti01
2013-06-30, 23:11
Ja jag kanske har misstolkat prisbilden. Fast vad gäller "teknologin" är min uppfattning att det kan vara värt ett lite högre inköpspris just för o slippa allsköns moderniteter. :D Är inte så förtjust i dagens komplicerade hojar.
Per: du har säkert rätt vad gäller res.delspriser. Min Lifan är ju i allt väsentligt en Yamaha o jag har noterat hur dyrt det är. Som tur är finns ju ebay... :cool:

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Intressant; vad är det som är Yamaha i din Lifan? Kände inte till detta faktiskt .

Knarr
2013-07-01, 07:48
Det är ju en Yamaha, som är ihopplockad i Kina o fått ett nytt namn, så dom är i stort sett identiska. Den stora skillnaden är att det är gjutna fälgar o skivbroms bak på min, Yamaha har trådekerfälgar o trumma bak.
Sen saknar min den lilla "panelen" med kontrollampor, jag har dom i hastighetsmätaren i stället.

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Jourtjänst
2013-07-01, 13:40
Det är ju en Yamaha, som är ihopplockad i Kina o fått ett nytt namn, så dom är i stort sett identiska. Den stora skillnaden är att det är gjutna fälgar o skivbroms bak på min, Yamaha har trådekerfälgar o trumma bak.
Sen saknar min den lilla "panelen" med kontrollampor, jag har dom i hastighetsmätaren i stället.

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Stor skillnad dock att den är monterad i Kina. Om japanerna ser något som inte stämmer trycker de på stoppknappen, stoppar bandet och åtgärdar. Om kineserna ser något som inte stämmer trycker de ihop det i alla fall. De trycker inte på stopp pga rädslan att inte vara konform. Kinesiskt montage betydligt sämre kvalitet mao då kvalitetsarbetet inte är lag på samma sätt som i Japan, även om komponenterna är samma.

Hondamannen
2013-07-01, 14:01
Du har rätt Jourtjänst...men även japanska hojars kvalite har försämrats sedan de började överlåta tillverkningen till andra länder än de själva. Jag tror att hojar tillverkade i Japan höll högre kvalite än de som tillverkas i europa eller har jag fel?

Jourtjänst
2013-07-01, 14:52
Du har rätt Jourtjänst...men även japanska hojars kvalite har försämrats sedan de började överlåta tillverkningen till andra länder än de själva. Jag tror att hojar tillverkade i Japan höll högre kvalite än de som tillverkas i europa eller har jag fel?

Så kan det nog vara, jag tror inte det finns länder med produkter med högre kvalitet än Japan. Sedan är iofs också den japanska kulturen under förändring och blir mer "västerländsk" och mer rock n roll, vilket säkert också kan betyda att kvalitetsnivån sjunker.

Molgan
2013-07-01, 20:52
Min halvkvalificerade åsikt är att kvaliten på de Japanska hojarna inte alls har försämrats, utan att andra har skärpt till sig. Relativitetsteori.

Jourtjänst
2013-07-01, 23:02
Vill också betona att mitt samband mellan japaner och effekterna av västerländsk kultur och rock n roll är helt ovetenskapliga och endast en snabbt antagande som förklaring OM kvaliteten sjunker. Men det kan säkert vara så att andra har blivit bättre istället :D

Hondamannen
2013-07-01, 23:21
Jag menar främst att byggkvaliten har blivit sämre hos japanska hojar i och med att de tillverkas ofta utanför Japan. Jag tror att Japan levererar motorerna färdigmonterade till olika länder.

V Saarela
2013-07-02, 04:42
Vet inte varifrån du Hondamannen får ifrån att japancyklarna blivit sämre. Tycker tvärtom, dom har blivit mycket bättre.....och med det i tankarna också hur mycket prylar(teknik) man hängt på.

Honda är väl den som har mest tillverkning utanför Japan. Det mesta handlar ju om montering. Var hojen monteras spelar ju ingen roll egentligen, utan det är japanen bakom som bevakar att det blir rätt. Japanen som stolt fått den stora äran och skammen för ett misslyckande är väl harakiri :)

Hondas Lead 110 är monterad i Kina sen 2008. Vision 50cc som jag var i Italien med är också monterad i Kina. 5 ärs garanti torde ju lova nåt med garanti och kvalite och jag skulle personligen inte ens åka från Boden till Luleå på en kinamoped utan att vara beredd på att den går sönder.

Hondamannen
2013-07-09, 18:27
Min honda cbf 500 är tillverkad i Italien och handlaren ljög mig rakt i ansiktet när han sa att den var tillverkad i Japan.

De länder där honda sätter ihop sina cyklar, brukar också vilja att vara del i utevecklingen. I cbf 500:s fall så var de delaktiga i designen av elektroniken och där av har många i England,och jag vet inte var just där, problem med laddningsrelät.
Om Italienarna kunde bygga vettiga cyklar så skulle kvaliten på deras egna cyklar vara bra mycket bättre. så vitt jag vet så levereras motorerna i ett stycke och det är nog därför de inte krånglar

I mina univeristetsstudier läste jag ett fall där japarna hjälpte till i en bil fabrik som skulle läggas ner. De överförde deras arbetsmetodik och företag började komma på fötterna igen men så fort de lämnade rodert över till amerikarna som tyvärr valde att bara implementera delar av deras arbetssätt så brakade det hela ihop igen. MIn uppfattning är att japansk kvalite kan bara uppnås i japan.

Jag har för mig att honda tog hem produktionen av goldwing just för att de sattes ihop för dåligt i USA.

Många gamla hondor från 70-80 tal har fortfarande orginallack, tror du att lacken på våra hojar håller så länge?


Vet inte varifrån du Hondamannen får ifrån att japancyklarna blivit sämre. Tycker tvärtom, dom har blivit mycket bättre.....och med det i tankarna också hur mycket prylar(teknik) man hängt på.

Honda är väl den som har mest tillverkning utanför Japan. Det mesta handlar ju om montering. Var hojen monteras spelar ju ingen roll egentligen, utan det är japanen bakom som bevakar att det blir rätt. Japanen som stolt fått den stora äran och skammen för ett misslyckande är väl harakiri :)

Hondas Lead 110 är monterad i Kina sen 2008. Vision 50cc som jag var i Italien med är också monterad i Kina. 5 ärs garanti torde ju lova nåt med garanti och kvalite och jag skulle personligen inte ens åka från Boden till Luleå på en kinamoped utan att vara beredd på att den går sönder.

Cy2
2013-07-09, 22:56
Om Italienarna kunde bygga vettiga cyklar så skulle kvaliten på deras egna cyklar vara bra mycket bättre. så vitt jag vet så levereras motorerna i ett stycke och det är nog därför de inte krånglar



På vilket gör Italienare inte några vettiga cyklar?

Cy2
2013-07-09, 22:59
Många gamla hondor från 70-80 tal har fortfarande orginallack, tror du att lacken på våra hojar håller så länge?

Svaret är nej, skillnad i färgens sammansättning den är mindre miljövänlig idag.

Hondamannen
2013-07-09, 23:23
Toppar italienska cyklar några listor över driftsäkra cyklar, resultat från Bilprovningen mm?



På vilket gör Italienare inte några vettiga cyklar?

Cy2
2013-07-09, 23:47
Har inget svar på det, har inte sett några listor som ger svar på,det.

V Saarela
2013-07-10, 05:47
Min honda cbf 500 är tillverkad i Italien och handlaren ljög mig rakt i ansiktet när han sa att den var tillverkad i Japan.

De länder där honda sätter ihop sina cyklar, brukar också vilja att vara del i utevecklingen. I cbf 500:s fall så var de delaktiga i designen av elektroniken och där av har många i England,och jag vet inte var just där, problem med laddningsrelät.
Om Italienarna kunde bygga vettiga cyklar så skulle kvaliten på deras egna cyklar vara bra mycket bättre. så vitt jag vet så levereras motorerna i ett stycke och det är nog därför de inte krånglar

I mina univeristetsstudier läste jag ett fall där japarna hjälpte till i en bil fabrik som skulle läggas ner. De överförde deras arbetsmetodik och företag började komma på fötterna igen men så fort de lämnade rodert över till amerikarna som tyvärr valde att bara implementera delar av deras arbetssätt så brakade det hela ihop igen. MIn uppfattning är att japansk kvalite kan bara uppnås i japan.

Jag har för mig att honda tog hem produktionen av goldwing just för att de sattes ihop för dåligt i USA.

Många gamla hondor från 70-80 tal har fortfarande orginallack, tror du att lacken på våra hojar håller så länge?


Har väl lite svårt och tro att säljaren ljög dig rakt i ansiktet om att den var tillverkad i Japan. Du slängde ut frågan och som kunnig säljare är det ju pinsamt att inte kunna svara direkt på en baskunskap om produkten. Han chansade väl helt enkelt fel.

Funderar man på att köpa en hoj så är det många som hänger på märkesforum. Lite farligt på sitt sätt, det gäller att läsa mellan raderna. Dom flesta som är där vet att hojen är bra. Man diskuterar inte sånt utan, man diskuterar problem. Som läsare kan ju problemen då uppfattas som stora.
Att CBF skulle ha stora problem med laddningsreläet är väl att ta i överkant. Den Honda som jag tycker haft dom största problemen tillbaka i tiden med reläna är VFR som är tillverkad i Japan.

Vet inte men, mina Hondor sen 1998 har varit tillverkade i Spanien, Italien, Indien, Kina. Jag kör ju lite mer än normalsvensson och "ta i trä"(knackar på mitt huvud), inte ett endaste fel eller bekymmer har jag haft. Hur har din Honda funkat efter cirka 5000 mil?
Mellan Hondorna har jag också haft en ny Triumph Tiger 955. Under mina 2500 mil med den(en säsong) så blev listan på strul och bekymmer väääääldigt lång.
Den Honda "i modern tid" som jag tycker haft störst bekymmer som ny är CBR 1000RR årsm 2008, tillverkad i Japan. Defekter i kolvringar och kopplingar när den var ny.

Jo, det ryktas ju om att Goldwingen flyttades till Japan pga dålig passform osv. Personligen tror jag inte det är sant. Japsarna skulle ju bygga en ny Goldwing till 2011 i Japan. Av det blev inget, utan den kom först 2012, som för överigt blev bara en ren rejäl facelift.
Jag har för övrigt en bekant som löpte 2007 en ny USA-byggd GW1800. Nu idag har han snart kört cirka 9-10.000 mil med den och det enda som gått sönder på den är framhjulslagret(vid 5000 mil)


Med det menar jag inte att japsarna är dåliga......

Som Cy2 nämner(fast han menar väl mer miljövänlig) så har väl lacken blivit hållbarhetsmässigt sämre pga av miljökraven. Det började man märka redan i början av 2000-talet......

Cy2
2013-07-10, 06:51
Helt rätt gällande färg menade självklart miljövänligare. Vilket är bra lever hellre med en lack som håller kortare men som är mindre skadlig för miljön.

Hondamannen
2013-07-10, 23:29
Cy2, jag håller inte med dig! Det är faktisk ibland bättre att använda ngt som är lite farligare än ngt som är miljövänligare och som får använda fler ggr för att uppnå samma resultat.

Cy2
2013-07-11, 11:05
Olika uppfattningar om detta, föredrar miljötänkande. Har inte gjort en egen miljö konsekvensanalys av olika färger gammal mot ny.
En miljödiskussion här känns fel för mig, försöker leva med ett miljötänkande.
Men att köra hoj för nöjes skull är inte miljövänligt, men gör det ändå.
Vet om att det finns motsägelser i ovanstående mening, men mc körning för mig är ren njutning inget annat.

V Saarela
2013-07-11, 11:44
Tror nog att dom flesta delarna lackas om/lackad del byts pga skada, inte pga att lacken blivit gammal och sliten.

Köper man en ny hoj och tänker behålla den länge så kanske man då kunde matta ner lacken och kosta på några varv klarlack som skydd?

Hondamannen
2013-07-11, 18:16
Min honda har snart gått 6000 mil och förutom det ljudet som jag trodde kom från kamkedjan vilket nu visar sig komma från lampa så har ja ginte haft några bekymmer als och lägger man ihop det mina två frågående hondor så har jag 7600 problem fria mil med honda.:banana:

Det var tråkigt att höra angåend din triumph men vill du utvecka den långa listan? Jag är bara lite nyfiken av mig och menar inget illa.




Har väl lite svårt och tro att säljaren ljög dig rakt i ansiktet om att den var tillverkad i Japan. Du slängde ut frågan och som kunnig säljare är det ju pinsamt att inte kunna svara direkt på en baskunskap om produkten. Han chansade väl helt enkelt fel.

Funderar man på att köpa en hoj så är det många som hänger på märkesforum. Lite farligt på sitt sätt, det gäller att läsa mellan raderna. Dom flesta som är där vet att hojen är bra. Man diskuterar inte sånt utan, man diskuterar problem. Som läsare kan ju problemen då uppfattas som stora.
Att CBF skulle ha stora problem med laddningsreläet är väl att ta i överkant. Den Honda som jag tycker haft dom största problemen tillbaka i tiden med reläna är VFR som är tillverkad i Japan.

Vet inte men, mina Hondor sen 1998 har varit tillverkade i Spanien, Italien, Indien, Kina. Jag kör ju lite mer än normalsvensson och "ta i trä"(knackar på mitt huvud), inte ett endaste fel eller bekymmer har jag haft. Hur har din Honda funkat efter cirka 5000 mil?
Mellan Hondorna har jag också haft en ny Triumph Tiger 955. Under mina 2500 mil med den(en säsong) så blev listan på strul och bekymmer väääääldigt lång.
Den Honda "i modern tid" som jag tycker haft störst bekymmer som ny är CBR 1000RR årsm 2008, tillverkad i Japan. Defekter i kolvringar och kopplingar när den var ny.

Jo, det ryktas ju om att Goldwingen flyttades till Japan pga dålig passform osv. Personligen tror jag inte det är sant. Japsarna skulle ju bygga en ny Goldwing till 2011 i Japan. Av det blev inget, utan den kom först 2012, som för överigt blev bara en ren rejäl facelift.
Jag har för övrigt en bekant som löpte 2007 en ny USA-byggd GW1800. Nu idag har han snart kört cirka 9-10.000 mil med den och det enda som gått sönder på den är framhjulslagret(vid 5000 mil)


Med det menar jag inte att japsarna är dåliga......

Som Cy2 nämner(fast han menar väl mer miljövänlig) så har väl lacken blivit hållbarhetsmässigt sämre pga av miljökraven. Det började man märka redan i början av 2000-talet......

Cy2
2013-07-11, 19:07
Min honda har snart gått 6000 mil och förutom det ljudet som jag trodde kom från kamkedjan vilket nu visar sig komma från lampa så har ja ginte haft några bekymmer als och lägger man ihop det mina två frågående hondor så har jag 7600 problem fria mil med honda.:banana:

Det var tråkigt att höra angåend din triumph men vill du utvecka den långa listan? Jag är bara lite nyfiken av mig och menar inget illa.

Har haft fyra olika Honda modeller en Yamaha och nu en Ducati. Driftmässigt ingen större skillnad.
Körmässigt stor skillnad, väghållning här vinner Ducati med hästlängder.

Allt från en 1973 års CB 500 och framåt.

räven
2013-07-11, 21:47
BMWar brukar gå långt utan problem. Stötdömpare är väl en svag punkt hos dom flesta hojar om man ställer lite krav?

Hondamannen
2013-07-11, 22:30
Kan det inte vara så att BMW rullar långt på grund av den höga andra handsvärdet? Det är ingen som skrotar. 100 000 kr:s bara för att den kostar 20000 kr att reparera?

räven
2013-07-12, 08:33
Min 1150 GS rullade 15000 mil i min ägo. Bytte palaverlager å stötdämpare vid 10000 mil. Möter den ibland, vet ej mätarställning i dag.

rolfmm
2013-07-12, 15:16
Hur är delepriserna på BMW rent generellt?

ThompaB
2013-07-15, 22:28
Dele... Vad?!

Jåke
2013-07-15, 22:49
Dele... Vad?!

Priserna på delar.

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta

ThompaB
2013-07-15, 23:38
Priserna på delar.

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta

Ingen aning, men tror inte det är någon större skillnad mot någon annan. Servicekostnad, för oss som lämnar till verkstad, är lika för mig som för polarens Suzuki 650. Reservdelar för BMW-hojar går även att få tag i via BMWs bilverkstad om så skulle behövas.

Motormannen
2013-07-16, 07:44
Eller så är det som för mig, har en enda verkstad som kan serva BMW, de har ingen konkurens och är ruggigt dyra...

ThompaB
2013-07-16, 09:24
Eller så är det som för mig, har en enda verkstad som kan serva BMW, de har ingen konkurens och är ruggigt dyra...

Ja, så kan det ju gott vara tyvärr men det hade väl säkert varit så oavsett udda märke i din närhet. Skulle gissa på att kanske Moto Guzzi eller en Duce verkstad skulle kunna ta duktigt betalt där också.

räven
2013-07-16, 10:57
Fördelen är väl om det finns reservdelar snabbt. Gå å vänta på delar halva sommaren är ju inte så kul.