handdator

Visa fullständig version : Omkörning vid köbildning?



TheCrow
2013-06-26, 18:18
Jag försöker få nån klarhet i det här, är det tillåtet eller är otillåtet? Vi förutsätter att vi kör på ett ansvarsfullt sätt där avvägningar om vårdslöshet i trafik är onödigt att spekulera i.

Vi kom igår på motorvägen och det blev typ 3km kö som i praktiken stod still, sådär så att infarterna till Stockholm under rusningstid framstår som autobahn ungefär.

Min teori är att det är fullt tillåtet och borde räknas som vilken omkörning som helst och att de är regler för dessa man har att förhålla sig till.

Någon som VET hur det förhåller sig och ännu bättre har en hänvisning till relevant källa?

Mvh
Freddo

Olle Å
2013-06-26, 19:36
Jag försöker få nån klarhet i det här, är det tillåtet eller är otillåtet? Vi förutsätter att vi kör på ett ansvarsfullt sätt där avvägningar om vårdslöshet i trafik är onödigt att spekulera i.

Vi kom igår på motorvägen och det blev typ 3km kö som i praktiken stod still, sådär så att infarterna till Stockholm under rusningstid framstår som autobahn ungefär.

Min teori är att det är fullt tillåtet och borde räknas som vilken omkörning som helst och att de är regler för dessa man har att förhålla sig till.

Någon som VET hur det förhåller sig och ännu bättre har en hänvisning till relevant källa?

Mvh
Freddo

Finns nog många synpunkter, men om den fil du kör i har plats för både bil och mc, så är det fritt fram, även att byta fil om det inte är heldragna sträck. DVS om du kör på en vajerväg och det finns plats så kan du köra om.:eek::eek::eek:

TheCrow
2013-06-26, 21:26
Fast jag har ju hört det andra med och i körkortsboken såg jag att det stod att det var direkt förbjudet att köra om en bilkö om det inte finns plats att komma in i kön igen. Nu är väl den främst skriven med bilar i åtanken men det framgår inte och det framgår inte heller om det gäller stillastående köer eller rullande köer eller båda...

/Freddo

Figurehead
2013-06-26, 23:29
När jag tok mitt kort för tre år sen, uppmuntrade läraren den typen av körning i alla fall. Han menade att har man en MC, skall man också köra MC, inte bil. Alltså att man skall utnyttja smidigheten hos hojen, och köra om när plats finns i ex. bilköer...

Mc-Bosse
2013-06-26, 23:46
Jag försöker alltid komma om i bilköer. Även i sakta gående trafik så kör jag om bil efter bil efter bil tills jag är först. En del bilister retar sig nog på beteendet och att hojen kommer före men det är ju deras problem. I andra länder går visst bilarna ut till sidan och lämnar en fil i mitten just för att mc och scootrar ska kunna komma fram.

Om det är tillåtet eller inte vet jag inte men jag tycker ju att en mc med dess smidighet bara ska förbi alla köer... :)

Nina
2013-06-27, 08:26
Man får köra om i bilköer, så länge man befinner sig i samma körfält och till vänster om bilen. Oftast är det för trångt att det inte går (SUVar tar gott om plats t ex) men så säger trafikreglerna. Samma körfält och till vänster om det omkörande fordonet. :)

Reject
2013-06-27, 08:29
Jag försöker alltid komma om i bilköer. Även i sakta gående trafik så kör jag om bil efter bil efter bil tills jag är först. En del bilister retar sig nog på beteendet och att hojen kommer före men det är ju deras problem. I andra länder går visst bilarna ut till sidan och lämnar en fil i mitten just för att mc och scootrar ska kunna komma fram.

Om det är tillåtet eller inte vet jag inte men jag tycker ju att en mc med dess smidighet bara ska förbi alla köer... :)

Vilket egentligen är lite ironiskt. Kör vi mellan och framåt så tar vi ju inte upp en hel "bilplats" i kön heller...

Per Lindström
2013-06-27, 08:39
Sen är det ju lite hur man gör det, som vanligt.
En jädra skilnad mellan att försiktigt puttra förbi kön och att kryssa mellan bilarna som en galning.
En farvindskyld MC (och dess förare :p), kan överhettas av att stå stilla i längre perioder.

Olle Å
2013-06-27, 08:58
Finns nog många synpunkter, men om den fil du kör i har plats för både bil och mc, så är det fritt fram, även att byta fil om det inte är heldragna sträck. DVS om du kör på en vajerväg och det finns plats så kan du köra om.:eek::eek::eek:
Vill utveckla svaret lite. Om du håller dig i samma fil, så får du köra om till vänster. Då kan man inte få kryssa över filmarkeringarna och köra om, för då kör man ju om en del på fel sida.:):):):bawling:

Mc-Bosse
2013-06-27, 13:15
Vi pratar lite olika här. Stillastående köer är en sak. Säg att ett fordon håller 50-60 på en 80-väg. Det går sakta med långtradare som accelererar sakta och mötande trafik hela tiden så bilarna tycker att de hinner aldrig köra om. Jag på hojen kör då om en bil/långtradare i taget tills jag kört om alla, det är ju tillåtet att köra om.

Sent from my Samsung Galaxy Note.

Per Lindström
2013-06-27, 14:32
Vi pratar lite olika här. Stillastående köer är en sak. Säg att ett fordon håller 50-60 på en 80-väg. Det går sakta med långtradare som accelererar sakta och mötande trafik hela tiden så bilarna tycker att de hinner aldrig köra om. Jag på hojen kör då om en bil/långtradare i taget tills jag kört om alla, det är ju tillåtet att köra om.

Sent from my Samsung Galaxy Note.

Det tycker jag också är OK, så gör man ju ofta även med bil, om den man skall köra om håller ut ordentligt, kan man ofta köra om utan att hamna i mötande körfält.

Motormannen
2013-07-24, 23:24
Sen kunde man ju önska att bilisterna gjorde som de blev lärda i körskolan (om de blev lärda som jag blev lärd), att hålla så långt till höger som möjligt under dagsljus för att underlätta sikt framåt och omkörning för bakomvarande. Jag gör alltid så då jag har bilen, med tanke på mina vänner på två hjul! :)

Mavve65
2013-07-25, 08:51
Släpper också fram mc åkare ...alltid lika kul att kolla modeller och om det är någon från utlandet på mc semester:)
Sen blir man ju själv glad när jag åkte på Öland och husvagnarna går åt sidan, självklart tackar man då...

Olle Å
2013-07-25, 10:09
Det tycker jag också är OK, så gör man ju ofta även med bil, om den man skall köra om håller ut ordentligt, kan man ofta köra om utan att hamna i mötande körfält.

Jovisst om bara inte en del är jäkla egoister eller vad det är för fel. Norr om Vänersborg har vägen extrabreda körfält som gör att man kan köra om även med bil utan att behöva gå över mittlinjen, men hur många gånger ligger inte Svensson och blockerar?:mad::mad::mad:
Ett tag sedan jag körde där, kanske det blivit vajerräcken där nu.

Mavve65
2013-07-25, 12:53
Eller nya trenden med bilar som ligger i vänsterfältet på motorväg väldigt länge, fast det är gått om plats i i högerfältet.....

Ankan1
2013-07-25, 13:34
Står trafiken still med t ex två filer så brukar jag dra om på insidan i vägrenen.Har kört förbi bilister som krockat med varandra och orsakat långa köer där polis aldrig visat någon sur min för detta.Bilister som ligger i vänsterfil på rullande väg trots fri högerfil blir också omkörda på höger sida.De verkar ändå inte förstå bättre.

Senast såg jag en Tysk hojåkare på förmodad semester med full packning och i kortbyxor och linne som eldade på i över 170 km/h och drog om i skymda kurvor, över heldragna linjer, på fel sida av andra trafikanter i samhällen mm.Hängde på en period fascinerad över hans körstil och undrade lite över hur länge han skulle klara sig i framtiden med denna framfart.Tjejen som åkte med hade samma form av klädsel satt och trummade med händerna.Gissar att hon lyssnade på sin mp3 spelare och tyckte allt var så himla bra.Arma människor den dag det smäller. :D

Oden68
2013-07-28, 10:50
Passerade Jönköping i fredags efter en veckas hojsemester. Kilometerlånga köer efter nattens regnande vart det på E4:an. Körde ut på vägrenen och passerade allihop, vissa såg lite sura ut och en del försökte stänga vägen för mig men med tungan rätt i munnen så gick det bra att ta sig förbi ändå. :)