handdator

Visa fullständig version : Det här med skivbromslås...



ThompaB
2013-06-26, 08:04
Kanske en nybörjarfråga, men nu har jag undrat de två veckor jag varit hojägare. Ska skivlåset sitta i fram- eller bakhjulets skiva? Eller spelar det ingen roll?

pentti01
2013-06-26, 10:00
Borde väl inte spela någon roll tycker jag. Sätt det där det är lättast att komma åt!

ThompaB
2013-06-26, 10:06
Jo, det är väl kanske så.

Vet att förra ägaren körde med styrlåset fram och skivbromslåset bak, men det är bökigare att komma åt. Jag har kört med både styrlås och skivbromslåset fram för påminnelsevajern passar bättre där , men då är ju bakhjulet olåst...

Aja, jag undrade som sagt ifall det hade någon betydelse och då främst kanske försäkringsmässigt. :)

Reject
2013-06-26, 11:27
Kolla gärna också med ditt försäkringsbolag om de har några speciella regler för att din försäkring ska gälla...

Ankan1
2013-06-26, 11:28
Skivbromslås brukar oftast sitta fram.

Twenty2
2013-06-26, 13:06
Vet inte vad ditt försäkringsbolag säger.
Mitt säger att hojen ska låsas med 2st av varandara oberoende lås, som ska vara godkännd.
Kätting ska dras runt/igenom två stycken av motorcykelns bärnade konstruktioner.

Styrlåset klassas enl mitt bolag som ett godkännt lås.
Jag har skivbromslåset fram för att det är lättast att komma åt.

ThompaB
2013-06-26, 14:54
Har kollat med mitt försäkringsbolag (If) och det spelar ingen roll om skivbromslåset sätts i fram- eller bakhjulsskivan. Totalt räcker det att jag ha styrlåset och skivbromslås. Något extralås som kätting eller liknande kan väl vara bra, men är inget krav ur försäkringssynpunkt.

Molgan
2013-06-26, 17:45
Då mitt skivlås inte passar i nån av skivorna sätter jag det i bakdrevet. Man kan bli lite svart om fingrarna ibland, men stöldsäkrare. Det är lätt att skruva loss en skiva, binda fast den i gaffeln och dra iväg. Betydligt knepigare att ta sig iväg utan drev. =)

Olle Å
2013-06-26, 19:40
Då mitt skivlås inte passar i nån av skivorna sätter jag det i bakdrevet. Man kan bli lite svart om fingrarna ibland, men stöldsäkrare. Det är lätt att skruva loss en skiva, binda fast den i gaffeln och dra iväg. Betydligt knepigare att ta sig iväg utan drev. =)

Håller med dig. Då blir det ett jäkla besvär dessutom för att bryta UPP ETT LÅS SOM SITTER I BAKDREVET. Finns de som har knäckt en bromsskiva fram med en stor tång eller liknande.:mad::mad:

ThompaB
2013-06-26, 19:48
Tack för svar, ska undersöka det där med drevet men jag tror det kan bli trångt och kladdigt... :)