handdator

Visa fullständig version : Avgassystem



erikn
2013-06-26, 00:34
Jahopp, då var det dags för nästa sak. Fick hojen billigt som sagt, och kunskap är ju makt sägs det.

Vet någon om ljuddämparna från XS 400 passar på XJ 400? Om de gör det så blir det fler hojar som ev. kan agera donator från någon skrot. De sitter med en skruv och en slangklämma (?) enligt bild. Anledningen till att jag tror att dämparna från en XS passar är för att på min går rören från två cylindrar ihop till ett rör innan dämparen. På en XS (som är tvåcylindrig) så antar jag att rören går bak till ung. samma ställe som mitt.

http://www.abc.se/~eny/hojen/130625_ljuddampare1.jpg

Det stora hålet finns vid pilen, det finns några till småhål.

http://www.abc.se/~eny/hojen/130625_ljuddampare2.jpg

Kommer att plocka loss dämparen i morgon kväll så hoppas jag att vi kan svetsa dit en plåt bara över hålet så länge, den låter inte trevligt just nu. Rören man skymtar där inne ligger helt lösa och skramlar.

http://www.abc.se/~eny/hojen/130625_ljuddampare3.jpg

Alternativet är väl att försöka sno ihop något själv, men det är inte så enkelt när det är konformat och en vinkel mitt på.

jrutgers
2013-06-26, 07:28
Nu kan inte jag dessa två hojar alls egentligen, men jag antar att om det finns en svets tillgänglig, så borde det inte vara något problem att fixa till och med lite rör justera så att dom passar.
Om jag förstår dig rätt, är donatorn ett sk 4-1 system, vilket kan vara knivigare att lösa om du behöver 4-2?

erikn
2013-06-26, 08:55
Nä, donatorn (XS 400) är ett 2-2, alltså 2 cylindrar och 2 avgasrör. Min är 4-cylindrig och där går 2 pipor ihop till en innan ljuddämpare, alltså 4-2.

erikn
2013-06-28, 11:46
Har upptäckt dessutom när jag har hållit på mer att det är som en "burk" under motorn där rören från cylindrarna går in, sedan i andra änden är det två pipor ut där ljuddämparna är anslutna.

Begagnade ljuddämpare har jag inte fått tag på, ska jag bygga själv blir det ett större projekt så det får bli i vinter i så fall. Även att köpa färdiga ljuddämpare blir ett projekt att få dit för då måste jag fixa rör som ska bockas m.m.

Ska försöka få hjälp från verkstaden på jobbet att svetsa på en plåt, men till dess så blir det så här. Nöden är uppfinningens moder sägs det, jag är förvånad att jag fick det så tätt så att det blev lika lite ljud som innan det rostade hål.

http://www.abc.se/~eny/hojen/130628_avgas.jpg

Inte snyggt men funktionellt. Ljudnivån innan var olidligt hög.

Cy2
2013-06-28, 16:20
En chansning är att kanske kan en ljuddämpare till Honda Vf 750 från åttiotalet passa. De ser ut att ganska lik utformning. Dessa bör gå att hitta begagnade till ett vettigt pris.

Mc-Bosse
2013-07-06, 18:28
http://www.abc.se/~eny/hojen/130628_avgas.jpg

Inte snyggt men funktionellt. Ljudnivån innan var olidligt hög.
Tycker lagningen är synnerligen snygg!

Sent from my Samsung Galaxy Note.

erikn
2013-07-06, 20:13
Jovars, men jag var lite orolig att den skulle lossna. Någon licenssvetsare blir man ju inte, och jag fick inte loss ljuddämparen så jag låg under och svetsade. Svågerns MIG var inparkerad med tre st 200 liters fat, så den kom jag inte åt. Fick låna en svets för pinne, så det är vad det är svetsat med. Dessutom var batterierna slut till autoglaset så jag fick börja svetsa i blindo (som förr i tiden) så det blev ju så där (milt sagt). Men jag hittar fler och fler rosthål, men ljudnivån är acceptabel. Ska ta reda på vad original kostar, annars har det varit tunnsått med alternativ. Har hittat nya i England som ska vara till XJ 550, jag tror att de passar min också men måste vara säker. Så det får vara så här så länge.

Ska kolla tipset ang. Hondan.

Har haft lite annat att syssla med, dotterns Polo har jag bytt kamrem på, första tvärställda motor jag byter på. Var mindre trångt än jag trodde, men ett fasligt hissande upp och ner med motorn för att komma åt.

Håller på att bygga en frigge till ena dottern på landet.

Har haft loss centralstödet och riktat det idag då det tog i ljuddämparen, det måste ha blivit krokigt i någon tidigare innehavares vurpa.

http://www.abc.se/~eny/hojen/130706_ljuddampare.jpg

Innan massa värme och stor polygrip:

http://www.abc.se/~eny/hojen/130706_stod_fore.jpg

Efter:

http://www.abc.se/~eny/hojen/130706_stod_efter.jpg

Edit:
---------
Sedan gjorde jag ett olje- och filterbyte. Gamla oljan var inte grann, den är nog inte bytt på 10 år. Oljepluggen och skruven till oljefiltret satt så man fick ta i för kung och fosterland.
---------

Men värst är bromsen. Hade loss oket idag för att motionera kolven för att se om det blev bättre. Blev tvungen att montera bort allt för att lyckas få in den igen, ett :evil: jobb. Måste nog få tag på ett nytt ok, eller rättare sagt ett bättre begagnat. För det här var det jävligaste jag varit med om, inkl de bilar jag hållit på med. Fattar inte hur man ska få isär det heller för att ev. renovera det. Tyvärr inga bilder på det missödet.

Mc-Bosse
2013-07-07, 01:03
Kolvar i ok kan sitta benhårt. Jag blev själv konfunderad på min ena bil. Jag tänkte att kolven kan bara inte fastna på detta viset men den satt som om den var fastsvetsad. Men efter fastsättning i skruvstädet och många hårda slag med hammaren på en grov skruvmejsel i hålet där anslutningen för oljan sitter så släppte kolven och föll ut. I mitt fall (Toyota) satt oljeanslutningen mitt på baksidan av oket så en skruvmejsel passade rakt in mot kolvens baksida.

Nya packningar och uppsmörjning och oket fungerar klanderfritt.

erikn
2013-07-07, 03:05
Får väl pressa ut det med bromsvätska. Det går. Problemet är om jag inte får ihop det igen, då har jag ingen broms. Och jag vet inte hur lång tid det tar att hitta en ersättare. Måste ha en först så att jag vågar meka.

Olle Å
2013-07-07, 10:17
Får väl pressa ut det med bromsvätska. Det går. Problemet är om jag inte får ihop det igen, då har jag ingen broms. Och jag vet inte hur lång tid det tar att hitta en ersättare. Måste ha en först så att jag vågar meka.

jag brukar göra så här om kolvarna kärvar. Lossa hela oket , men inte bromsslangen.
Ta bort klossarna. Lägg tillbaka den ena och pumpa ut kolven mot den. Glöm inte att kolla att du har tillräckligt med bromsvätska. När kolven är ute mot klossen, så ta bort den.m du kan nu med hjälp av en smal remsa fint slippapper och bromsväska eller 5-56 slipa bort beläggningen från kolven. Att pressa tillbaka kolven kan vara lire lurigt ibland beroende på utförandet. Finns verktyg hos Biltema. Jag brukar använde någon typ av snickartving, som funkar klockrent.
Om kolvpackningen är trasig vilket märks om kolven är blöt, så måste den bytas.
Rekommenderar i så fall verkstad eller verkstadshandbok.:):):)

erikn
2013-07-07, 12:28
Kolvpackningen är inte paj, för den är inte blöt. Men satan (om det ordet får användas här) vad kolven satt. Jag har en polygrip modell större (köptes för att dra klämringskopplingar när jag byggde pool för två år sedan) och den har normalt inga problem att trycka in en kolv. Men jag har bara gjort det på bil förut, inbillade mig att det skulle vara samma sak på hojen. Men jag tog i allt jag kunde och den rörde sig inte. Fick lossa bromsslangen och jag tog även bort luftningsnippeln så att jag kom åt bättre, jag hade alltså hela oket löst på sidan om. Sedan höll jag på i 15 minuter med olika vinklar och rött ansikte av ansträngning för att få in den helt. Jag har inget minne av beläggning på kolven, men man har ju misstagit sig förr.

Det är en gummidamask på glidpinnen som pajat, förmodligen pga varmgång av allt då det ligger emot. Så den måste jag köpa hur som helst.

Olle Å
2013-07-07, 16:08
Kolvpackningen är inte paj, för den är inte blöt. Men satan (om det ordet får användas här) vad kolven satt. Jag har en polygrip modell större (köptes för att dra klämringskopplingar när jag byggde pool för två år sedan) och den har normalt inga problem att trycka in en kolv. Men jag har bara gjort det på bil förut, inbillade mig att det skulle vara samma sak på hojen. Men jag tog i allt jag kunde och den rörde sig inte. Fick lossa bromsslangen och jag tog även bort luftningsnippeln så att jag kom åt bättre, jag hade alltså hela oket löst på sidan om. Sedan höll jag på i 15 minuter med olika vinklar och rött ansikte av ansträngning för att få in den helt. Jag har inget minne av beläggning på kolven, men man har ju misstagit sig förr.

Det är en gummidamask på glidpinnen som pajat, förmodligen pga varmgång av allt då det ligger emot. Så den måste jag köpa hur som helst.

Man skall inte använda tänger odyl. för då kan det gå lite snett och blir väldigt svårt. En tving eller ett verktyg för tillbakapressning av kolven gör att man inte behöver svära denna gång. Då behöver varken nipplar eller slangar lossas och man slipper problemet med luftningen.:):):)

erikn
2013-07-10, 19:10
Har varit till Yamaha-center i Haninge idag och fick hjälp av en mycket hjälpsam kille där. Vi kollade många sprängskisser på XJ 400 och XJ 550 och jag fick en hel del klarhet. På sprängskisserna så såg jag att det var ljuddämpare från 1981 jag har på min hoj, skissen på 1983 såg helt annorlunda ut. Dessutom var det exakt samma artikelnummer på både 400 och 550. Tyvärr (eller kanske inte) så har ljuddämparna utgått, de gick inte ens att beställa från Japan. Men det spelar ingen roll, för de kostade nästan 4000 kr tillsammans så det ville jag inte ha hur som helst.

OT, det samma gällde även bromsoket. Jag har varit runt på både Sporthoj.se och xjbikes.com, och en renovering är nog det som behövs. Tror inte att det är så svårt, bara tidsödande att få isär och se till att man får allt rent. Och som sagt bromsoket har samma delar (samma artikelnummer) så de är samma på båda modellerna. Enda skillnaden är att 550 har två st.

Men en klurig sak. Hos Yamaha-center (som säljer originaldelar) så fanns inte damaskerna att köpa, de som sitter på glidpinnen (det är flytande ok) där det ena har gått sönder på min hoj pga varmgång. Inte heller med i renoveringskitet. Renoveringskitet kostade hos dem 320 kr. Hos 24MX.se så kostar deras renoveringskit 400 kr, och när jag pratade med kundtjänst på vägen ut till landet (tidsfördriv) så trodde hon jag pratade med att det ingick damaskerna.

Jag kommer att beställa därifrån, men jag kommer att kolla att det verkligen är med damasker. Annars kan man ju lika gärna köpa original.

Mc-Bosse
2013-07-10, 19:36
Men en klurig sak. Hos Yamaha-center (som säljer originaldelar) så fanns inte damaskerna att köpa, de som sitter på glidpinnen (det är flytande ok) där det ena har gått sönder på min hoj pga varmgång.

Nu är ju just dessa damasker mest som dammskydd och till viss del för att hålla ev smörjmedel kvar. Smörjmedel som ofta inte ska användas för plasten som glidpinnarna glider i är som det heter självsmörjande. Lite svart silvertejp som ju är följsam hade varit mitt val om damaskerna inte går att få tag på. Dock ska den ju sättas ditt som ett rör och inte tryckas fast. Lite vanlig plast med tejp i båda ändar skulle säkert också fungera.

Sent from my Samsung Galaxy Note.

rogga
2013-07-10, 22:01
missvisande trådnamn här :-) "Avgassystem"

erikn
2013-07-10, 23:59
Det blev lite OT (och det skrev jag i min kommentar också) men jag skrev även om avgassystemet i min post. Faktiskt...

Men jag lovar, den dagen jag har beställt grejor och renoverar oket så kommer jag att skriva en tråd om det.