handdator

Visa fullständig version : Honda NC700X DCT



rolfmm
2013-06-25, 23:09
I dag provkörde jag en Honda NC700X med DCT (Dual Clutch Transmission - dubbelkopplingsväxellåda). Verkligen smidig MC för mej som bara har några hundra mil i sadeln. Mjuka och nästan sömlös växling precis när den skulle vara och jag behövde bara ge gas och köra. Många vill nog invända att växlingen är en del av körningen men för mej som färsk MC-förare passade perfekt. Lägre effekt än Transalpen men mycket mera vridmoment på lägre varv passade bra för en som är van vid turbodiesel... :)

http://www.4x4shop.se/bild/NC700X.jpg

Kan sannolikt bli en sånn om några år...... :D:D

pentti01
2013-06-25, 23:24
Snygg hoj ( så klart; de e ju en HONDA !! :) )
Skulle vara intressant att provköra någon gång.

simonwellander
2013-06-27, 01:05
Är det inte den där som är lite speciell och har en hjälmförvaring där tanken brukar vara och har tanken i mitten typ (?) :)

rolfmm
2013-06-27, 08:37
Ja, du "trycker" hjälmen ner der där tanken brukar vara och har tanken under sadeln. Bara 14 liters tank men dom lovar en räckvidd på 40 mil ändå. Men några liter till hade inte vore fel...... :flute:

Olle Å
2013-06-27, 08:52
Ja, du "trycker" hjälmen ner der där tanken brukar vara och har tanken under sadeln. Bara 14 liters tank men dom lovar en räckvidd på 40 mil ändå. Men några liter till hade inte vore fel...... :flute:

Hmmm. Ställer mig lite frågande till att kunna köra hojen på 0,35 l/mil. Skall man inte få ha något roligt då?? Om det funkar i verkligheten, så är det ju fina siffror.:):):).

LinusE
2013-06-27, 21:43
Var o provsatt en sådan då jag var sugen på en
Men jäklar va besviken jag blev. Ville inte ens provköra :/
Kändes som en leksak, plastig, klen och en allmänt billig känsla..
I te alls som Honda brukar upplevas :(

LinusE
2013-06-27, 21:44
Hmmm. Ställer mig lite frågande till att kunna köra hojen på 0,35 l/mil. Skall man inte få ha något roligt då?? Om det funkar i verkligheten, så är det ju fina siffror.:):):).

Varvstopp är väll runt 6000, kan ha något me de o göra :)
Motorn är byggd på en "halv" jazz motor

Hondamannen
2013-06-28, 01:13
Jag provkörde integra varianten och upplevde lådan ryckig och stötig speciellt nerväxlingarna. Har du kört scooter ngn gång?

Olle Å
2013-06-28, 08:06
En fundering om hojen. Vad skall man ha den till? Är den avsedd för pendlare, så kanske den är ok.
Om det är en sk. instegshoj, så verkar den oxå ok. Att åka två på den längre sträckor ???????
Tror nog hojen är mycket trevlig, men varför en så jättestor ljuddämpare?:D:D

rolfmm
2013-06-28, 10:02
Jag kan nog tänka mig att NC700 inte är nåt för en erfaren hojåkare, till det är den nog för trög. Pendlarhoj, ja absolut. Instegshoj, inte för yngre personer men för 'mappisar' (som jag), absolut. Men har man vald en DCT som instegshoj är man fast vid det. Du lär dig ju inte växla....!
Jag gillade den, men jag har liten/ingen erfarenhet som mc-körare. Visst känns växlingarna, men det är ju ingen automatlåda som på en scooter. Detta är en manuell låda som växlar själv. Marknadsförs som on/off-road maskin men det är trams. Det här är en onroad-maskin med lite offroad-stuk.... :flute:
Ljuddämparen tycker jag är stor på dom flesta hojar. Kan det ha nåt med bullerkrav att göra?? :D

Ove
2013-06-28, 11:11
men varför en så jättestor ljuddämpare?:D:D

Katalysator?

LinusE
2013-06-30, 00:12
Tjejerna gillar när den e stor :D

simonwellander
2013-07-01, 01:55
Undra hur kvalitén är på den nya Honda CBR500R. Den ser intressant ut i mina ögon :cool:

rolfmm
2013-07-01, 07:56
Kvalitén är nog bra men den är i överkant för dyr.......!

simonwellander
2013-07-01, 19:11
Kvalitén är nog bra men den är i överkant för dyr.......!

Ja det är sant :(