handdator

Visa fullständig version : Ett långfinger....



magnusda
2013-06-25, 22:10
Idag sjönk jag till en barnsligt primitiv nivå!
Skulle köra om. Två bilar framför mig. Närmast en Volvo SUV av något slag körandes av en "kostym".
Jag blinkade, påbörjade omkörningen och är jämsides med SUV.en när han med en mobiltelefon i örat, utan blinkers och utan backspegel helt enkelt bestämmer sig för att köra om han också.
Jag hinner tvärnita och känner både ilska och rädsla. Växlar ner och kör om idioten. Han har fortfarande inte sett mig. Ser att han är djupt försjunken i ett mobilsamtal.

Sen kommer det barnsliga primitiva.... Lägger mig 2 meter framför, vänder mig om och som en tjurig tonåring ger jag honom fingret rätt upp i vindrutan! Fan va skönt... :-)

Tror han först då fattar att han missade ett rätt spännande händelseförlopp där han själv var huvudperson. Fick ingen reaktion med helljus eller annat utan han släppte ett långt avstånd till mig. Bara för att jävlas lite extra saktade jag ner och låg under hastighetsbegränsning. Han släpper ändå och lämnar större lucka! :-)

Idag har jag många mil bakom mig. Viss erfarenhet skaffar man sig, vare sig man vill
eller ej, med åren. Men hade det varit för 20 år sedan då hade det smällt ordentligt.

Reject
2013-06-25, 22:27
Ibland är det bara helt enkelt berättigat. Detta verkar vara ett sådant fall ;)

pentti01
2013-06-25, 22:53
Skulle inte bli förvånad om fler skulle reagera som du gjorde,,, inklusive mig själv :D

Hornet
2013-06-25, 22:59
Händer mig dagligen,,bara för att man kör 2 hjul så måste man visa att man kan köra på man blir provocerad av idioter och vips blir man en själv.

magnusda
2013-06-25, 23:04
Händer mig dagligen,,bara för att man kör 2 hjul så måste man visa att man kan köra på man blir provocerad av idioter och vips blir man en själv.

Så sant! Ser mig själv som en rationell person. Ändå reagerar man på det mest irrationella sätt som går. :D Det jävligaste är att det känns rätt skönt! :)

Hornet
2013-06-25, 23:25
Både och kan jag känna,,jag menar vad tror dom kommer i en gammal 740 eller nyare Bmw och kör om i hundra på en 70 väg, Ok tänker jag kör du,, men jag ökar lägger mig i backspegeln och släpper vänsterhanden lägger den i knät och undrar kan du inte bättre.!! vem är idiot nu undrar jag. Man måste visa att man är bättre och inte ställa upp på sådana dumheter,,eller.

pentti01
2013-06-25, 23:25
Så sant! Ser mig själv som en rationell person. Ändå reagerar man på det mest irrationella sätt som går. :D Det jävligaste är att det känns rätt skönt! :)

Förstår det; ibland måste man få utlopp för ilskan. Bara det inte blir som det blev i Gävle nyligen,,

erikn
2013-06-25, 23:29
Jag har ju nytt körkort från förra året, och hade bara haft hojen i några dagar när det höll på att smälla ordentligt. Åker i södra länken och det är stillastående mot Gullmarsplan. Jag åker i filen mot Nynäsvägen där det är fritt och går i ca 50-60 km/h, och bara några meter framför mig så väljer en att svänga ut i min fil. Då var det nära att jag fick byta kalsonger kan jag säga. Åkte efter idioten först men besinnade mig sedan efter ett par hundra meter. Hann precis få ner hastigheten så att jag inte brakade in i bilen.

jrutgers
2013-06-26, 07:39
Pojkar! Inte låta känslorna svalla över i trafiken, det kan inte komma något gott av det, snarare bara tvärtom.
Jag har förvisso också blivit redigt förbannad på idioter, som kanske inte borde få framföra fordon, men nu med all visdom jag fått med åren så inser jag att inte hjälper.
Att "ge igen" i färd med mc och agera i affekt=ökat risktagande och som att bädda för olycka.

Ja, för 20 år sedan hade jag tänkt som er också, helvete vilken redig jävel, men visst är det svårt att säga att jag har fel :-)

Som sagt, jag förstår er, och har gjort likadant själv i trafiken och riskerat både barn och frus hälsa för att "ge igen" i trafiken, men till vilken nytta?!

Var rädda om er!!

Janne 44 & kostym, älskar att köra MC ;-D

erikn
2013-06-26, 08:52
Erik, snart 49 :)

Olle Å
2013-06-26, 09:32
En bekant blev prejad av asfalten ut på grussträngen av en nyare BMW.:thefinger::thefinger::thefinger: Han redde dock upp situationen kanske tack vare att han hade grova däck. Körde ifatt bilen OCH KÖRDE UPP VID SIDAN, SATTE UT FOTEN OCH SPARKADE LOSS BILENS BACKSPEGEL. Bromsade snabbt in och tog en annan väg.
Barnsligt eller inte???:eek::eek:

ThompaB
2013-06-26, 09:49
En bekant blev prejad av asfalten ut på grussträngen av en nyare BMW.:thefinger::thefinger::thefinger: Han redde dock upp situationen kanske tack vare att han hade grova däck. Körde ifatt bilen OCH KÖRDE UPP VID SIDAN, SATTE UT FOTEN OCH SPARKADE LOSS BILENS BACKSPEGEL. Bromsade snabbt in och tog en annan väg.
Barnsligt eller inte???:eek::eek:

Mycket barnsligt och tämligen farligt, men kan väl ana en viss belåtenhet efteråt.

magnusda
2013-06-26, 10:08
Fullständigt medveten om det irationella och synnerligen barnsliga i mitt och andras betenende när man låter känslorna ta över som leder till långfiger eller avsparkade backspeglar, men ibland tar reptilhjärnan helt enkelt över! Förmodligen beroende på lika delar ilska och rädsla.
Men... jag kan tycka att den idiot som väljer att göra en omkörning helt utan koll bakåt, helt utan blinkers och med mobil i örat är värd ett finger. Den personen har i det läget inte i trafiken att göra.
Därmed inte sagt att jag själv skulle vara felfri eller aldrig gör dumma saker. Det har naturligvis hänt!

rakarör
2013-06-26, 11:17
Det är fullständigt normalt att bli förbannad, vid en "nära döden upplevelse" i trafiken så får man ju en helsikes adrenalinrusch och då blir man aggressiv, den som inte reagerar är det ju något fel på.
Det enda man kan göra är att försöka tänka några steg före dårarna och vara beredd på vadsomhelst.

jrutgers
2013-06-26, 11:17
Erik, snart 49 :)

HAHAHA!

pumpe3
2013-06-26, 11:19
En bekant blev prejad av asfalten ut på grussträngen av en nyare BMW.:thefinger::thefinger::thefinger: Han redde dock upp situationen kanske tack vare att han hade grova däck. Körde ifatt bilen OCH KÖRDE UPP VID SIDAN, SATTE UT FOTEN OCH SPARKADE LOSS BILENS BACKSPEGEL. Bromsade snabbt in och tog en annan väg.
Barnsligt eller inte???:eek::eek:

Bara man är beredd på att en bil är benägen att vilja klyva ens hoj eller köra av min spegel när jag själv gjort fel, så är det ett helt Ok beteende.

jrutgers
2013-06-26, 11:21
Det är fullständigt normalt att bli förbannad, vid en "nära döden upplevelse" i trafiken så får man ju en helsikes adrenalinrusch och då blir man aggressiv, den som inte reagerar är det ju något fel på.
Det enda man kan göra är att försöka tänka några steg före dårarna och vara beredd på vadsomhelst.

Klart att jag också reagerar K en sån situation, men det är inte kött att tänka steget före när man är asförbannad i trafiken. Det kan iaf inte jag vilket innebär att jag då utsätter andra och mig själv för risk?!

:-)

Per Lindström
2013-06-26, 11:38
Säger bara wow! Volvo och SUV på samma gång, inte konstigt att han är livsfarlig i trafiken.

Ett långfinger är ju ingen farlig reaktion, snarare är det "kontruktiv feedback", dessutom jäkligt skönt och avstressande. :D
Killen verkade ju också faktiskt tagit intryck, och bättrar sig kanske lite i fortsättningen.

Jourtjänst
2013-06-26, 21:16
Jag kan inte låta bli att ge fingret ibland vid vissa fåtaliga tillfällen, men varje gång jag ger det skäms jag efteråt och tycker att det inte var särskilt vuxet av mig :D

Per Lindström
2013-06-26, 22:53
Ja nog skäms jag också lite när jag gjort så och det är inget man skall rekommendera.
Ett lite snällare sätt att säga ifrån, kan vara att hytta med fingret lite skämtsamt.

Mc-Bosse
2013-06-27, 00:01
En idiot i en husbil bara svänger höger ut på en 100-väg med blicken mot mig på hojen och jag håller 100. Stopplikt har han men kör som om han har ett väjningspliktmärke och ingen trafik från vänster. Märkligt att han medans han svänger höger ut på vägen nästan har ögonkontakt med mig men ändå bara kör...

Jag körde upp jämsides med ekipaget i typ 40- 50 km/tim som nu låg långt till höger, fällde upp visiret och skakade på huvudet. Han insåg att han gjort en riktig blunder såg jag på honom. Men sen var det inte mer med det. Jag kunde visserligen ha gett honom fingret och sparkat på husbilen men det hade ju varit att gå för långt tycker jag.

Yrkesförare som jag är sedan 30 år tillbaka så har jag sett det mesta och denna husbilsförare fick nog helt enkelt ett totalt hjärnsläpp när han gjorde som han gjorde. Att han insåg att han gjort en blunder räckte för att jag skulle vara nöjd.

pentti01
2013-06-27, 00:25
Ja nog skäms jag också lite när jag gjort så och det är inget man skall rekommendera.
Ett lite snällare sätt att säga ifrån, kan vara att hytta med fingret lite skämtsamt.

Precis vad jag gjorde en gång, kände mig nöjd med det ! :)

Jourtjänst
2013-06-27, 18:40
Jag brukar lägga mig framför ärthjärnan och använda tummen ner.

Månne
2013-06-30, 23:06
Något jag råkar ut för nästan dagligen är när jag ligger i vänsterfilen i en dubbelfilig rondell och ska rakt fram i rondellen, man kan alltid ge sig faen på att bilisten som ligger i högerfilen och också ska rakt fram skär rakt fram i rondellen och går in i min fil för att på andra sidan rondellen sedan gå tillbaka i högerfilen igen. Då blir det tuta och fingret!

Snart 44 och 28e året på hoj.

Jourtjänst
2013-06-30, 23:50
Snart 44 och 28e året på hoj.

Nyss 55 och snart 7 månader och 1.600 mil på hoj

magnusda
2013-07-01, 11:24
Något jag råkar ut för nästan dagligen är när jag ligger i vänsterfilen i en dubbelfilig rondell och ska rakt fram i rondellen, man kan alltid ge sig faen på att bilisten som ligger i högerfilen och också ska rakt fram skär rakt fram i rondellen och går in i min fil för att på andra sidan rondellen sedan gå tillbaka i högerfilen igen. Då blir det tuta och fingret!

Snart 44 och 28e året på hoj.

Ja, det där med att gena i rondeller är ett jävla otyg! Ofta försöker jag hålla mig i högerfilen om jag ska rakt fram även med bil, bara för att slippa bekymret med bilar som kör vänstertrafik.

LowTech
2013-07-01, 11:41
Ja, det där med att gena i rondeller är ett jävla otyg! Ofta försöker jag hålla mig i högerfilen om jag ska rakt fram även med bil, bara för att slippa bekymret med bilar som kör vänstertrafik.
I min närhet har vi såna där CIRKULATIONSPLATSER som saknar RONDELL (det runda i mitten).:D
Är bara symboliskt markerad med lite gatsten.
Vilket naturligtvis en del pucken inte ser utan använder ytan som en vanlig fyrvägskorsning.
"Intressanta situationer" kan uppstå ibland..:eek:

Jourtjänst
2013-07-01, 13:33
I min närhet har vi såna där CIRKULATIONSPLATSER som saknar RONDELL (det runda i mitten).:D
Är bara symboliskt markerad med lite gatsten.
Vilket naturligtvis en del pucken inte ser utan använder ytan som en vanlig fyrvägskorsning.
"Intressanta situationer" kan uppstå ibland..:eek:

Jag använder ofta dessa som fyrvägskorsning om det inte finns nåt annat fordon där. Varför inte?

erikn
2013-07-01, 13:51
Samma här.

magnusda
2013-07-01, 13:57
Jag använder ofta dessa som fyrvägskorsning om det inte finns nåt annat fordon där. Varför inte?

Fast de där intressanta situationerna som LowTech nämner, uppstår kanske inte förrän man är fler i rondellen/cirkulationsplatsen. Då kan jag hålla med om att det är rätt puckat att köra som i en fyrvägskorsning. :-)
Ensam, ja då kör jag också rätt över. Då känns det ganska puckat att snurra! :-)

Mymlan
2013-07-01, 17:42
Själv gjorde jag min första vurpa samt mitt första långfinger igår, efter ett års hojkörande. Jag svängde in på en grusväg och fick släpp under bakhjulet. Hojen klarade sig dock fint eftersom den har välthjärn, plus att den landade på mig. Hade inte så hög hastighet så jag klarade mig också fint trots att jag blev lite skrämd, fast min stolthet fick nog ta den största smällen då jag insåg att jag faktiskt inte var så bra som jag trodde att jag var :D
Lyckades själv komma lös. Dock behövde jag lite hjälp att lyfta hojen som lagt sig snyggt i en sluttning. Så jag ställde mig vid vägen och väntade. Fem bilister passerade (alla fånigt gloende) innan jag fick nog. När den sjätte bilisten var i beråd att bara köra förbi han också, då drog jag långfingret :thefinger::evil: Bilisten vände då illa kvickt om och skyndade sig att hjälpa till med hojen. :rofl:
Den lilla rädslan fick jag dock snabt bortmotad, då jag insåg att det var över 18km hem och det bara var att köra hem :)