handdator

Visa fullständig version : hur tvätta hojen?



johan314
2013-06-22, 17:52
efter att ha läst massor med tvätt-tips på nätet vill jag fråga er hur ni gör när ni tvättar en medelsmutsig hoj? många avråder helt från att använda högtryck medan andra tycker att det är ok med rätt avstånd...hursomhelst tänker jag ta hojen till OKQ8 imorgon och göra stegen nedan:

1) ta bort sadel
2) avfettning
3) skölj med högtryck på ordentlig avstånd så att det mesta rinner av
4) bilschampo med varmt vatten och tandborste
5) samma som 3
6) vänta tills den torkat
7) på med kedjespray (köpt från biltema)
8) ev. vaxa den med biltema-vax (http://biltema.se/sv/Bilvard/Exterior-rengoring/Vaxpolish-36618/)

är det rätt? bör jag tänka på något? MC = suzuki dl650.

johan314
2013-06-22, 18:51
Ska ta bort detta inlägg när jag kommer åt en dator :D

anledning?

Cubalibre
2013-06-22, 19:02
Vänta med att smörja kedjan tills du kommer hem och skall parkera hojen. Bättre att smörja när kedjan är varm och då du inte skal köra direkt efter.

Olle Å
2013-06-22, 20:35
efter att ha läst massor med tvätt-tips på nätet vill jag fråga er hur ni gör när ni tvättar en medelsmutsig hoj? många avråder helt från att använda högtryck medan andra tycker att det är ok med rätt avstånd...hursomhelst tänker jag ta hojen till OKQ8 imorgon och göra stegen nedan:

1) ta bort sadel
2) avfettning
3) skölj med högtryck på ordentlig avstånd så att det mesta rinner av
4) bilschampo med varmt vatten och tandborste
5) samma som 3
6) vänta tills den torkat
7) på med kedjespray (köpt från biltema)
8) ev. vaxa den med biltema-vax (http://biltema.se/sv/Bilvard/Exterior-rengoring/Vaxpolish-36618/)

är det rätt? bör jag tänka på något? MC = suzuki dl650.

Du kan göra som jag gör. KÖR FORT DÅ DET REGNAR HÅRT:):):)

pumpe3
2013-06-22, 20:52
I min värld så tycker jag du ska torka med sämskinn och om du tänkt vaxa kör en poleing innan, annars funkar vaxschampo om man bara vill försegla "skiten"

johan314
2013-06-22, 21:10
tack för era svar. det finns uppsjö av info kring detta och jag har verkligen läst "hela" internet (inkl. detta forum) men vill inte göra något "fel" då det är min första MC och första gången som jag ska tvätta den :S

jag vill även passa på och fråga om jag kan ''vaxa" plast också, dvs. instrumentbräda, sido-plast etc.? jag vill att hojen ska glänsa efteråt :D

Jourtjänst
2013-06-22, 23:08
Motul vet jag har bra produkter, bland annat Wash & Wax (MC-tvätt utan vatten). Sedan är det förstås klart att grovsmutsen måste bort innan. Dessa produkter säljs bl a på Yamaha Center, såg jag när jag var där senast.

Baja192
2013-06-22, 23:24
Använder aldrig avfettning, bleker och ger matt yta och torkar ut slangar/gummi.
Jag spolar av med vatten, tvättar med bilschampo, sköljer av och torkar med sämskskinn.

Därefter spraya motor, sving fälgar etc med WD-40, låt stå några minuter och torka sedan överflöd med trasa. Bildar skyddande lager så nästa tvätt blir enklare, svarta motorer håller sig i nyskick, smörjer och håller gummi snyggt. Oslagbart, jag lovar.

Bild efter 243 mil i Norge, regn, grusvägar, snö etc och nästa tvättad enligt ovan.
Ok jag vet, har ingen kedja som skitar ner sving och fälg....

Gurrag
2013-06-23, 01:01
Jag förstår de som vill hålla sina grejer skinande rena. Jag har Grusbushoj och nöjer mig med att köra i vattenpölar och spöregn då jag vill tvätta.

Å andra sidan är jag pedant med det som ska va i hojen. Just bytt alla hjullager till exempel. Bak var på g men fram såg ut som nya.

johan314
2013-06-23, 02:04
Använder aldrig avfettning, bleker och ger matt yta och torkar ut slangar/gummi.
Jag spolar av med vatten, tvättar med bilschampo, sköljer av och torkar med sämskskinn.

Därefter spraya motor, sving fälgar etc med WD-40, låt stå några minuter och torka sedan överflöd med trasa. Bildar skyddande lager så nästa tvätt blir enklare, svarta motorer håller sig i nyskick, smörjer och håller gummi snyggt. Oslagbart, jag lovar.

Bild efter 243 mil i Norge, regn, grusvägar, snö etc och nästa tvättad enligt ovan.
Ok jag vet, har ingen kedja som skitar ner sving och fälg....

wow...imponerad faktiskt! :adore:

kan man använda WD-40 för smörjning av kedjan också, eller måste jag använda den jag köpt från biltema (kedjeolja)?

Cubalibre
2013-06-23, 05:05
wow...imponerad faktiskt! :adore:

kan man använda WD-40 för smörjning av kedjan också, eller måste jag använda den jag köpt från biltema (kedjeolja)?

WD40 kommer bara rinna av kedjan......använd olja som är till för att smörja kedjor.