handdator

Visa fullständig version : fotkoppling och handväxel



Hondamannen
2013-06-21, 11:59
Hej,

Är det någon är på forumet som är insatt i hur fotkoppling och handväxel fungerar och vad man ska tänka på när man väljer ut en hoj som skall byggas om till fotkoppling och handväxel?

Jag ficka veta av en person följande information:


"Jag är inte så insatt i dessa modeller men det underlättar om hojen har en ”traditionell” ram med ramrör framför/under motorn om eventuella nya fästen för fotkopplings arrangemanget behöver svetsas dit."

Då jag har kortat av min lista till att gälla suzuki c800, dragstar 650/1100 classic så undrar jag om någon vet om någon av dessa modeller har det som anges i texten ovan?

Mvh

Hondamannen

Twenty2
2013-06-21, 12:42
PJobbarpolarn byggde om en Sportseter 48 (2012) med hand växel och fotkoppling. Jag kan fråga honom om det är något specifikt du undrar över i lösnings väg

Olle Å
2013-06-21, 12:57
Hej,

Är det någon är på forumet som är insatt i hur fotkoppling och handväxel fungerar och vad man ska tänka på när man väljer ut en hoj som skall byggas om till fotkoppling och handväxel?

Jag ficka veta av en person följande information:


"Jag är inte så insatt i dessa modeller men det underlättar om hojen har en ”traditionell” ram med ramrör framför/under motorn om eventuella nya fästen för fotkopplings arrangemanget behöver svetsas dit."

Då jag har kortat av min lista till att gälla suzuki c800, dragstar 650/1100 classic så undrar jag om någon vet om någon av dessa modeller har det som anges i texten ovan?

Mvh

Hondamannen
Kan ju inte vara något större problem att bygga om till fotkoppling och handväxel. Det är ju bara att använda vajersystem med reglage. Eller har du tänkt sig att manövrera växligen och kopplingen medels länkarmar?
Beroende på viken hoj du väljer så sitter ju växel och koppling lite hur som helst. På de flesta sitter ju växeln på vänster sida. En del har koppling på vänster och en del till höger. Var har du tänkt dig att växelspaken skall sitta. På tanken kanske, som på den gamla Rödmyran. Har för mig att spaken satt på höger sida av tanken. Går väl bra om inte tanken är av plast. Tänk på att dagens växellådor kräver att spaken går tillbaka till utgångsläget efter varje växling. Lycka till.:):):)

Knarr
2013-06-21, 21:00
Jag skulle nog vara mer orolig för hur det är att köra med fotkoppling än hur svårt det är att konvertera. :D Men det är coolt och jag skulle gärna vilja testa själv! :cool:

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Olle Å
2013-06-21, 21:41
Jag skulle nog vara mer orolig för hur det är att köra med fotkoppling än hur svårt det är att konvertera. :D Men det är coolt och jag skulle gärna vilja testa själv! :cool:

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Man skulle ju kunna fixa gaspedal bredvid bromsen oxå, så blir övergången till mc inte så svår:D:D:D

Hondamannen
2013-06-21, 23:33
Jag har Inte tänkt att ha växelspaken vid tanken. Den ska fristående enligt polismodell. På engelska heter policestick. Fotkoppling kommer att vara i harleystil med tå häl konstruktion. Jag tror att harleyfolket kallar det för vagga.

Det jag behöver hjälp med är att ta reda på om dessa tre hojar har den typ av ram som jag nämnde i min första email.



Kan ju inte vara något större problem att bygga om till fotkoppling och handväxel. Det är ju bara att använda vajersystem med reglage. Eller har du tänkt sig att manövrera växligen och kopplingen medels länkarmar?
Beroende på viken hoj du väljer så sitter ju växel och koppling lite hur som helst. På de flesta sitter ju växeln på vänster sida. En del har koppling på vänster och en del till höger. Var har du tänkt dig att växelspaken skall sitta. På tanken kanske, som på den gamla Rödmyran. Har för mig att spaken satt på höger sida av tanken. Går väl bra om inte tanken är av plast. Tänk på att dagens växellådor kräver att spaken går tillbaka till utgångsläget efter varje växling. Lycka till.:):):)

Jourtjänst
2013-06-22, 01:44
Då jag har kortat av min lista till att gälla suzuki c800, dragstar 650/1100 classic så undrar jag om någon vet om någon av dessa modeller har det som anges i texten ovan?

Mvh

Hondamannen

Jag har en Dragstar 1100 Custom och den har en sådan ram. Såvitt jag vet skiljer inte ramen något på Classic-modellen.

Ove
2013-06-22, 10:28
Tänk på att dagens växellådor kräver att spaken går tillbaka till utgångsläget efter varje växling. Lycka till.:):):)


Fotkoppling kommer att vara i harleystil med tå häl konstruktion. Jag tror att harleyfolket kallar det för vagga.


OBS! Problem. Du vill manövrera kopplingen på gammalt HD-vis med att kunna ställa den i dragläge. Det går nog att ordna, men jag tror att du kommer att bränna kopplingen på nolltid. :eek:

Per Lindström
2013-06-22, 14:42
Jag har en Dragster 650 Classic och den har vaggram, alltså det du efterfrågar.
Den bör kunna gå bra att bygga om den, även om jag inte riktigt vet varför.

Hondamannen
2013-06-22, 16:39
Ove, varför tror du det? Utveckla detta gärna!




OBS! Problem. Du vill manövrera kopplingen på gammalt HD-vis med att kunna ställa den i dragläge. Det går nog att ordna, men jag tror att du kommer att bränna kopplingen på nolltid. :eek:

Ove
2013-06-22, 16:52
Ove, varför tror du det? Utveckla detta gärna!

:hmmmm2: Finns folk som kan detta bättre än jag men det handlar om material och dimentioner och framför allt varvtal. Den typen av koppling kom på HD när motorerna lät "potato potato potato potato ...." på tomgång. Kopplingen var väl gjort i gediget järn i motsats till nutidens aluminium óch tunna stålskivor och tunna lameller. Vet som sagt inte exakt, men ställer mig tvekande att använda antik teknik med moderna grejer.

Hondamannen
2013-06-22, 18:07
Tack Ove, det här vart ngt som jag inte har tänkt på. Tror du att en japansk glidare går att bygga om så att man kan växla ner i flera snäpp?



:hmmmm2: Finns folk som kan detta bättre än jag men det handlar om material och dimentioner och framför allt varvtal. Den typen av koppling kom på HD när motorerna lät "potato potato potato potato ...." på tomgång. Kopplingen var väl gjort i gediget järn i motsats till nutidens aluminium óch tunna stålskivor och tunna lameller. Vet som sagt inte exakt, men ställer mig tvekande att använda antik teknik med moderna grejer.

Ove
2013-06-22, 18:35
Tack Ove, det här vart ngt som jag inte har tänkt på. Tror du att en japansk glidare går att bygga om så att man kan växla ner i flera snäpp?

:hmmmm2: Om du menar att växla 1;an ->3;an -> 5;an utan att få in 2;an och 4;an så glöm det. Lådan är av den sekventiella typen som plockar en växel i taget både upp och ner. Klart att du kan trycka till spaken två gånger i taget för att slippa dra på en speciell växel men den går ändå i en stund.

Alltså du får en spak som stannar i mittläge = viloläge. sen kan du putta den framåt eller bakåt för att växla upp eller ner. Allt annat förutsätter att du river och bygger om lådan efter nya principer.

Hondamannen
2013-06-22, 19:40
Ove, det där med att bränna kopplingen, om du kan gräva lite mer i det, så är jag tacksam om du gör det. Skulle man kunna lösa det på ngt sätt?



:hmmmm2: Om du menar att växla 1;an ->3;an -> 5;an utan att få in 2;an och 4;an så glöm det. Lådan är av den sekventiella typen som plockar en växel i taget både upp och ner. Klart att du kan trycka till spaken två gånger i taget för att slippa dra på en speciell växel men den går ändå i en stund.

Alltså du får en spak som stannar i mittläge = viloläge. sen kan du putta den framåt eller bakåt för att växla upp eller ner. Allt annat förutsätter att du river och bygger om lådan efter nya principer.

Hondamannen
2013-06-22, 20:03
Krävs det att växellådan och motorn är separata? BMW, Moto guzzi har väl separata växellådor ellerhur?




:hmmmm2: Om du menar att växla 1;an ->3;an -> 5;an utan att få in 2;an och 4;an så glöm det. Lådan är av den sekventiella typen som plockar en växel i taget både upp och ner. Klart att du kan trycka till spaken två gånger i taget för att slippa dra på en speciell växel men den går ändå i en stund.

Alltså du får en spak som stannar i mittläge = viloläge. sen kan du putta den framåt eller bakåt för att växla upp eller ner. Allt annat förutsätter att du river och bygger om lådan efter nya principer.

Olle Å
2013-06-22, 20:29
Krävs det att växellådan och motorn är separata? BMW, Moto guzzi har väl separata växellådor ellerhur?

De har även de, den sekventiella funktionen. Om du skall ha en hoj med den funktionen att den växel du lägger i och att spaken stannar i ett bestämt läge för respektive växel, tror jag att du får leta fram någon gammal harleylåda och ta en nyare motor eftersom de har motorn och lådan separerade.:D:D
Annars så är det ju inga problem att få till en växelförare att sätta på tanken. Antingen med länksystem elle wire.:)
Funderar på om inte funktionen tå-häl gällde växelspaken:confused::confused:

Förresten vad är du ute efter???? En nostalgigrej eller för att underlätta för förare av någon orsak eller en plojgrej.

Ove
2013-06-22, 20:58
Krävs det att växellådan och motorn är separata? BMW, Moto guzzi har väl separata växellådor eller hur?

Som Olle säger - spelar ingen roll. Det enda är väl att skaffa en gammal amerikalåda men frågan är om dom klarar modern effekt och varvtal.



Funderar på om inte funktionen tå-häl gällde växelspaken:confused::confused:


Stämmer på en massa glidare med scootergolv(=fotplattor), men bl.a. Harley hade kopplingen med tå-häl och den kunde ställas med "fast" slirning för att starta mjukt och sen nöp man till för fast läge när man fått upp farten. Bökigt men det gick ju faktiskt att köra med dom.

Cy2
2013-06-23, 12:59
En fråga funkar en ombyggnad av denna typ på ett fordon som är helgodkänt, vad är vitsen med fotkoppling och handväxel?

Om man kommer ut ur en kurva med felväxel i, hur säkert är det att släpa styret för ned eller uppväxling?

Men ett spännande projekt om det genomförs lägg gärna upp bilder och en beskrivning under byggtiden.

Hondamannen
2013-06-23, 13:12
Jag vill ha fotkoppling och hand växel men vill inte köpa mig en harley eller man ska väl säga sanningen att jag har heller inte råd att köpa en harley.

Jag vill ha japansk driftsäkerhet kombierad med fotkoppling och handväxel. Jag vill komma så nära "äkta varan" utan att betala så mkt för det hela.

// Hondamannen



De har även de, den sekventiella funktionen. Om du skall ha en hoj med den funktionen att den växel du lägger i och att spaken stannar i ett bestämt läge för respektive växel, tror jag att du får leta fram någon gammal harleylåda och ta en nyare motor eftersom de har motorn och lådan separerade.:D:D
Annars så är det ju inga problem att få till en växelförare att sätta på tanken. Antingen med länksystem elle wire.:)
Funderar på om inte funktionen tå-häl gällde växelspaken:confused::confused:

Förresten vad är du ute efter???? En nostalgigrej eller för att underlätta för förare av någon orsak eller en plojgrej.

Hondamannen
2013-06-23, 13:15
Nu är ja inte med riktigt i din beskrivningen ha tå och häl konstruktionen.

På harley så kan man lägga i en växel och så låsa kopplingen och man kan ta bort foten från kopplingen. När man ska åka i väg är det inte riktigt som bilkoppling. Man får släpa upp kopplingen och det kan dra iväg abrupt om man inte passar sig.

// Hondamannen




Som Olle säger - spelar ingen roll. Det enda är väl att skaffa en gammal amerikalåda men frågan är om dom klarar modern effekt och varvtal.



Stämmer på en massa glidare med scootergolv(=fotplattor), men bl.a. Harley hade kopplingen med tå-häl och den kunde ställas med "fast" slirning för att starta mjukt och sen nöp man till för fast läge när man fått upp farten. Bökigt men det gick ju faktiskt att köra med dom.

Hondamannen
2013-06-23, 13:18
Jag har pratat med bilprovningen och det har inga bekymmer med detta om man behöver inte regga om hojen.

Är man rädd för såna situationer så ska man låta bli att köra med fotkoppling och handväxel.:p:D

Vill man helt undvika såna situationer så ska man kanske satsa på en automathoj.

Det kommer att bli en sådan konvertering. Först ska jag hitta rätt hoj.

// Hondamannen



En fråga funkar en ombyggnad av denna typ på ett fordon som är helgodkänt, vad är vitsen med fotkoppling och handväxel?

Om man kommer ut ur en kurva med felväxel i, hur säkert är det att släpa styret för ned eller uppväxling?

Men ett spännande projekt om det genomförs lägg gärna upp bilder och en beskrivning under byggtiden.

Cy2
2013-06-23, 13:31
Lycka till,
Lägg gärna upp bild och text under bygget.

Ove
2013-06-23, 14:09
På harley så kan man lägga i en växel och så låsa kopplingen och man kan ta bort foten från kopplingen. När man ska åka i väg är det inte riktigt som bilkoppling. Stämmer jag är helt enig med dig.


Man får släpa upp kopplingen och det kan dra iväg abrupt om man inte passar sig.


Här var vi inte helt på samma linje. Koppla ur - lägg i växel - dragläge på koppling och stå stilla med hjälp av broms, och i det läget kan man sätta ner foten och rulla iväg genom att släppa bromsen. När man fått upp fart släpper man kopplingen helt. I fortsättningen för att växla så är det fulla utslag på vaggan som gäller.

Hondamannen
2013-06-23, 14:25
Det jag har hört eller lite annorlunda det som du beskriver men bägge sätten fungerar säkert bra.

Hondamannen
2013-06-23, 14:53
Ove, nu är jag med på varför du säger att det finns risk att man på en modern glidare bränner ut kopplingen. Om man drar iväg som du säger så finns det risk att man bränner kopplingen.

Men gör man som jag beskrev det finns det ju ingen risk eller? Rätta mig om ja har fel.

Som jag har hört det, när man släpper fotkopplingen så händer inget tills sista milimetern och då kan det braka iväg abrupt. Han som berättade för mig, körde den varianten.

Ove
2013-06-23, 15:39
Men gör man som jag beskrev det finns det ju ingen risk eller? Rätta mig om ja har fel.


Jo det finns en risk. Du sitter med växel i och foten på kopplingen. Vind eller något gör att du tippar åt vänster och då sätter du ner foten och hojen gör ett bocksprång framåt. Med lite tur stannar motorn innan du ramlar, annars kan det bli en färd in i det okända. :eek:

Hondamannen
2013-06-23, 15:52
Jag menar att om man kör pa detta sätt sa finns det ingen risk att man bränner kopplingen eller?

Ove
2013-06-23, 15:56
Jag menar att om man kör pa detta sätt sa finns det ingen risk att man bränner kopplingen eller?

:) Jaha! du menar så. Nej, risken är nog mindre att kopplingen bränns, (men jag ser forfarande vurpan framför mig...)

Hondamannen
2013-06-23, 15:59
ja det kan hända att man hamnar på backen men det sker ju även när folk kör normal växel och kopplings anordning :-) Den biten oroar jag mig inte så mkt för. Då har jag ju åtminstone ngt att skylla på :-)

Hondamannen
2013-06-23, 15:59
Slutsatsen är väl att det går att byggaom till fotkoppling och handväxel men det där med att växla ner flera steg i ett snäpp är uteslutet.

Ove
2013-06-23, 20:14
Slutsatsen är väl att det går att byggaom till fotkoppling och handväxel men det där med att växla ner flera steg i ett snäpp är uteslutet.

:D Japp! Lätt dessutom när du inte behöver bekymra dig om häl-tå funktion för kopplingen. Har du någon form av länksystem för växeln så kan du konvertera den pedalen till kopplingspedal och sen bara fixa till en växelspak.

Knarr
2013-07-03, 09:42
Om man vill slippa fotkoppling kan man ju göra nåt sånt här i stället, med växelspaken på höger sida. :)
http://forums.delphiforums.com/n/mb/message.asp?webtag=KawasakiDrifter&ctx=&cacheTag=21-38&msg=10909.1

Knarr
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Mats Liifv
2013-07-03, 15:19
Blir intressant att följa detta projekts genomförande!

Ove
2013-07-03, 15:20
Om man vill slippa fotkoppling kan man ju göra nåt sånt här i stället, med växelspaken på höger sida. :)


Det var väl det som var "normalt" förr - handkoppling vänster och växeln till höger på tanken.

Hondamannen
2013-07-03, 15:25
Valet av cykel har fallit pa en dragstar 650 eller 1100 classic.

Hondamannen
2013-07-03, 15:49
http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_Dragstar_XVS_650_Classic_47968366.htm?ca=14&w=3

Den här skulle kunna passa mig bra.

Knarr
2013-07-03, 15:59
Den var jäkligt snygg. :)

Jourtjänst
2013-07-03, 17:08
http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_Dragstar_XVS_650_Classic_47968366.htm?ca=14&w=3

Den här skulle kunna passa mig bra.

Jag har 1100-versionen. Kanonhoj! Custom-versionen dock då jag inte är gammal nog för en Classic :D

Hondamannen
2013-07-03, 17:16
Jag är inte speciellt gammal men jag har alltid varit lite gammaldags av mig :-)...Är du över 30 strecket? :-)

Jourtjänst
2013-07-03, 17:20
Jag är inte speciellt gammal men jag har alltid varit lite gammaldags av mig :-)...Är du över 30 strecket? :-)

55 vårar :D jag skojade bara lite, Classic-versionen är supersnygg och jag skulle gärna ha en om jag inte hade min pärla

Hondamannen
2013-07-04, 01:12
Jag är 34 vintrar och gillar glidare med fotplattor :-)

Jourtjänst
2013-07-04, 10:26
Jag är 34 vintrar och gillar glidare med fotplattor :-)

Har du fotpinnar kan du sträcka ut fötterna ordentligt och låta vaden vila på fotpinnen. Har du plattor så är ju växel- och bromsspaken ivägen på ett annat sätt.

racer
2013-07-04, 10:59
Vurprisken är inte särskild stor, själv körde jag om kring på en H-D 750 sidventilare från 1942 i drygt 5 år och många många mil , man vänjer sig fort :) men att göra det på en modern hoj ställer jag mig lite undran till då dom har helt annan prestanda att ta hänsyn till.

Hondamannen
2013-07-04, 11:03
Hur många mil avverkade du på din sidventilare?

Hondamannen
2013-08-17, 17:22
Jag har funderat vidare pa det här med fotkoppling och handväxel och vill gärna ha lite rad och tips ifran er. Jag har möjligheten att köpa en virago 535 eller savage 650 och bygga om den till fotkoppling och handväxel. Eventuellt ocksa en dragstar 650 classic. Jag är inte känd för att ha speciellt bra talamod. Jag vill ha fotkoppling och handväxel snarast.

Jag kan skaffa det redan nästa ar men jag vill ha gärna en renodlad glidare för att sedan kunna bygga om till fotkoppling och handväxel. Jag har dessutom haft 4 landsvägshojar sa jag vill gärna testa pa ngt annat.


Sa mitt talamod och ekonomi säger att jag redan nästa ar ska köpa en virago 535 eller savage 650 och bygga om den till fotkoppling och handväxel. Da kan jag ocksa behülla min cbf 500.

Mitt intresse säger att jag ska vänta tills jag har rad och köpa en större glidare som dragstar 1100 classic, vtx 1300.Alternativt sälja cbf 500 och lägga till pengar och köpa redan nästa ar.


Jag är jävligt kluven. Vad tycker ni?

Ove
2013-08-17, 20:04
Jag är jävligt kluven. Vad tycker ni?

:) Jag tycker: Köp den billigaste glidaren du kan hitta och använd den som experimentobjekt för att testa dom ombyggnadsidéer du bara kan komma på och ha kul under tiden utan några bekymmer för att förstöra något. Det som fungerar bra kan du sedan använda på en dyrare hoj i framtiden. ;)

Hondamannen
2013-08-17, 22:19
Ove, det ligger ngt i det som du säger, jag har själv tänk i dem banorna. Kruxet är i egentligen att jag har last mig i att det ska vara en glidare och inte en landsvägscykel. Annars gar det i köpa en 125:a och bygga om den till fotkoppling och handväxel och det behöver ju inte blir speciellt dyrt. Hojar som jag vill egentligen bygaga om kostar runt 50 000 kr och det har jag inte möjlighet att lägga ut till nästa ar.

Olle Å
2013-08-18, 09:31
Det är ju kul med folk som har idéer. Det är nog ganska lätt att genomföra detta projekt om man använder någon form av vajerreglage i kombination med länkage. Men du får nog räkna med att ha samma funktion på växelspaken som på fotväxeln, dvs. att växelspaken går tillbaka till samma läge efter var växling.
Det blir ju även ett designproblem att utforma ett snyggt växelreglage och att fästa det vid sidan av tanken.:):):)

Intruder
2013-08-18, 11:16
Funkar fint o bygga om till fotkoppling o handväxel . Lättast är om det är vajer till kopplingen . Var en Honda uppe i Askersund som var ombyggd till ratebike som bara hade en pinne som var krökt till rättläge så tycker inte det ska vara några problem så länge du inte ska åka o slira på kopplingen

Olle Å
2013-08-18, 11:28
Funkar fint o bygga om till fotkoppling o handväxel . Lättast är om det är vajer till kopplingen . Var en Honda uppe i Askersund som var ombyggd till ratebike som bara hade en pinne som var krökt till rättläge så tycker inte det ska vara några problem så länge du inte ska åka o slira på kopplingen

Borde väl inte vara något problem med att slira på kopplingen antingen den manövreras med fot eller hand.:):)

Knarr
2013-08-18, 16:15
Medveten om att du vill ha fotkoppling och handväxel, men det här en intressant variant tycker jag själv. :)

txxztQS20wo

Bobster
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Hondamannen
2013-08-18, 17:15
Det är inte design eller konstruktion som jag har funderingar. Snarare hur länge jag ska vänta med att köpa en hoj och konverera. Köper jag ngt nästa ar blir det ngt jag inte ar nöjd och väntar jag lite mer sa kan jag köpa ngt som jag är nöjd med.

RobbeS
2013-08-19, 10:14
Det är inte design eller konstruktion som jag har funderingar. Snarare hur länge jag ska vänta med att köpa en hoj och konverera. Köper jag ngt nästa ar blir det ngt jag inte ar nöjd och väntar jag lite mer sa kan jag köpa ngt som jag är nöjd med.

:hmmmm2:
Förklara igen tack. Varför kan du inte köpa något du är nöjd med redan nästa år?

epa23
2013-08-19, 10:45
Men varför konvertera? det finns väl flera anledningar varför man slutade med handväxel och fotkoppling på 40, 50 talet?

Hondamannen
2013-08-19, 10:51
Du har rätt i det mesta du skriver. Jag blir sällan nöjd, det säger även mina vänner. Av ekonomiska skäl sa kan jag nästa ar bara göra en halvmessyr, dvs bara köpa en virago 535 och kovertera. Jag vill egentligen ha en renondlad glidare som dragstar 1100 classic men da maste jag vänta ett tag till. Mitt talamod är inte det bästa egenskap jag har sa att säga :-)

Sa man kan säga att mitt intresse och ekonomi ligger i konflikt med varandra. Ena sidan maste ge sig och just nu vill ingen av dem ge sig.

jrutgers
2013-08-21, 16:31
Medveten om att du vill ha fotkoppling och handväxel, men det här en intressant variant tycker jag själv. :)

txxztQS20wo

Bobster
http://i1108.photobucket.com/albums/h411/Rund_Funken/moped2_zpscef4a608.gif

Sorry för OT, men han har verkligen lyft hojen!
Så borde den ju sett ut från början!
Blir så oerhört inspirerad av dessa superbegåvade människor som verkligen ser hur en hoj kan förädlas till det yttersta!:thumpdown: