handdator

Visa fullständig version : Växelspaken



erikn
2013-06-21, 10:29
Jag har problem med att lägga i friläge, det är dessutom tungt att växla till en högre växel. Vi kollade på det på jobbet, och en av killarna kom med den smarta idén att mitt växelstag är för kort.

Heter det växelstag? Är det universellt mellan hojarna vad gäller gängor m.m. eller ska man satsa på att göra ett själv? Var kan man köpa de här söder om Stockholm? Jag skulle vilja att den högra delen, den som sitter på axeln som går in i växellådan, att den pekar mer nedåt så att det blir mer vinkel i momentet mot axeln.

Sedan den bussningen (markerad med pil) eller hur det nu ser ut, jag har inte plockat loss än, gör det något att spaken glappar? Är det något som bör fixas?

http://www.abc.se/~eny/hojen/130621_vaxelspak.jpg

Twenty2
2013-06-21, 10:46
Ser inte vad det är för hoj sådet är svårt att guida dig till en märkeshandlare.
Söder om Stockholm har du AVA-MC i Vårby. Dom har mycket delar i sitt beställnings sortiment.
Testa att kolla på www.cmsnl.com där finns det mycket att beställa i reservdelsväg.
I Haninge ligger en mc-demontering som heter hojbiten eller något sådant.
Kan även tänkas att någon av alla de bilskrotarna i Gladö Kvarn kan tänkas ha mc delar.

Tror intre att växelstaget är för kort. Den gör ju egentligen inget annat än att det låter dig ändra vinkeln på växelföraren. Skulle gissa på att det är bussningen som du har markerat upp som är boven i dramat. När du för växelförararen uppåt så knäcker det litemellan axeln och godset. Detta gör att du inte får ett rakt "drag" i länkaget utan att du egentligen försäker vrida det lite. Detta borde ge en ganska ordentlig kraftförlust och antagligen därför du har problem att få i växeln.

Månne
2013-06-21, 10:46
Raasks sats kanske?

http://www.raask.com/fy15.jpg

Olle Å
2013-06-21, 10:52
Finns nog lite flera sätt att öka din kraft i växlingen. Som du säger att förlänga växelstaget , så får du ett lite högre moment. Ett annat är ju att förlänga den övre delen på växelspaken någon cm.
Att göra ett nytt stag kanske är svårt för det är ju både vänster och högergänga på den. Borde finnas att köpa i någon customaffär. Du kan ju börja med att förlänga staget så långt det går och flytta den arm som går in in lådan några splines.:):)

Jan-Olov
2013-06-21, 10:56
Om bussningen är sliten så blir växellägena oprecisa, det går att göra av en mässingstång inget jättesvårt.

Borken
2013-06-21, 10:56
Det är inte så att kopplingen ligger på lite?

erikn
2013-06-21, 11:53
Kan vara så, men borde den inte dra framåt då? Kan fel olja (vet inte vad som var i och har inte gjort byte än) göra så att man får det här problemet?

Olle Å
2013-06-21, 13:01
Kan vara så, men borde den inte dra framåt då? Kan fel olja (vet inte vad som var i och har inte gjort byte än) göra så att man får det här problemet?

Köpte en hoj en gång som var svår att växla. Den hade stått en längre tid och lamellerna klibbade ihop. Fick ta isär kopplingskorgen, tvätta rent lamellerna och bytte till ny olja och den funkade klockrent sedan.:):):)

erikn
2013-06-21, 20:26
Får göra det. Förra ägaren hade åkt 40 mil på sju år.

erikn
2013-06-22, 23:36
Ser inte vad det är för hoj sådet är svårt att guida dig till en märkeshandlare.
Titta till vänster, där står

Hoj: Yamaha XJ 400 -82


I Haninge ligger en mc-demontering som heter hojbiten eller något sådant.
Hojdelen. Träffade en av ägarna på midsommarafton, han har stuga i samma sommarstugeområde som vi har. Han sa att de mest har delar till nyare hojar. Han rekommenderade Spinnin-Wheel. Tyvärr har ju det flyttat, nu när jag kanske behöver delar så är de inte längre kvar ca 1 km hemifrån där jag bor.

I alla fall, jag behöver nog inte köpa något nytt stag. Det befintliga har jättemycket gängor, så när jag gängat ut det så har det förlängts ca 2 cm. Det blir provkörning i morgon hoppas jag, det beror på. Dottern ska operera bort blindtarmen, vi var in med henne nu på kvällen. Mamma stannade kvar, jag var bara där några timmar. Mamma ska jobba i morgon och då löser jag av.

http://www.abc.se/~eny/hojen/130622_vaxelspak.jpg


Köpte en hoj en gång som var svår att växla. Den hade stått en längre tid och lamellerna klibbade ihop. Fick ta isär kopplingskorgen, tvätta rent lamellerna och bytte till ny olja och den funkade klockrent sedan.:):):)

Vad tvättade du lamellerna med för något?

Månne
2013-06-22, 23:41
Diesel?

Olle Å
2013-06-23, 09:04
Har för mig att jag använde besin:):):)

erikn
2013-06-23, 20:53
Dottern blev inte av med sin blindtarm, den såg fin ut när de gjorde laproskopi. De vet inte vad det var hon drabbades av men vi är hemma från sjukhuset i alla fall. Så nu blev det en liten testrunda på kvällen, och att växla hojen är som natt och dag. Inga som helst problem att få i friläge längre, och att växla övriga växlar är också otroligt lätt jämfört med innan.

Så jag plockar nog inte isär kopplingen förrän den behöver bytas, jag har dock beställt oljefilter och drevpaket som jag ska byta sedan.

Jourtjänst
2013-06-23, 23:03
Jag har problem med att lägga i friläge


Jag tycker att det är svårt då och då och så har det varit på alla hojar jag kört, så det är nog normalt. Jag gissar att de beror på hur rörliga grejer i lådan står i relation till andra rörliga grejer vid de olika tillfällena friläget ska i. Ibland är det skitlätt, ibland snorsvårt.

erikn
2013-06-24, 07:17
Du missade


...och att växla hojen är som natt och dag. Inga som helst problem att få i friläge längre, och att växla övriga växlar är också otroligt lätt jämfört med innan.

Det du skriver om händer väl någon gång (kanske 1 av 25) nu när växelföraren står på rätt ställe. Förut innan ändring så kunde jag nästan aldrig få i friläge. Då var det väl tvärtom, 1 av 25 gånger jag fick i friläge.