handdator

Visa fullständig version : Olika hojtyper-smärta



Hondamannen
2013-06-20, 19:59
Hej på er!

Jag får ont i knäna, underlåten och skinkorna när jag långt med min cbf 500 som är en landsvägshoj, ni står långt custom och offroad, vart får ni ont?

Mvh

Hondamannen

Månne
2013-06-20, 20:02
Öronsnibbens bakpå hälsporrens undersida...

Twenty2
2013-06-20, 20:40
Får inte direkt ont alls faktiskt.
Visst man kan vara lite stel i kroppen efter en långkörning men det tror jag att jag skulle bli oavsett hoj.

rolfmm
2013-06-20, 20:52
Eventyrhoj har nog bäst körställning :)

Mc-Bosse
2013-06-20, 21:16
Hej på er!

Jag får ont i knäna, underlåten och skinkorna när jag långt med min cbf 500 som är en landsvägshoj, ni står långt custom och offroad, vart får ni ont?

Mvh

Hondamannen

Det kan vara att du ska köra mer så kroppen vänjer sig. Jag fick när jag började köra min hoj (Kawasaki LTD -81) ont i låren, händerna domnade (speciellt höger hand) och höfterna låste sig på ett egendomligt sätt så jag ibland fick gå av hojen för att det skulle släppa. Kroppen visste väl inte vad hojåkning var för något då jag började med detta först vid 45 års ålder. Men nu 4 år senare har jag inga större problem förutom lite träsmak i baken efter en längre körning.

Hondamannen
2013-06-20, 21:42
Skriv gärna vad ni kör för typ av hoj.
I mitt fall beror det på att cykeln har för aggressiv benställning för mig iaf.

Jourtjänst
2013-06-20, 22:11
Jag hade ont i knän på min BMW f800st pga lite jobbig benvinkel. När jag bytte till custom hade jag ont i ryggkotan de första dagarna och hade ont redan efter 5-6 mil. Men det försvann. Jag var lite trött i ryggen sedan men har nu hittat rätt sittställning och kör nu 20 mil utan att känna något.

På söndag åker jag till Sthlm och då får jag mitt första test på långtur, blir ca 60 mil rakt av. Med tanke på hur OK det har känts sedan jag kom undrfund om hur jag ska sitta så tror jag att det kommer att funka fint.

Jåke
2013-06-20, 23:20
Långt å långt...

Kör jag LÄNGE med mina mått mätt, får jag träsmak i baken och låsning i höger knä. Det senare förmodligen för att det är opererat två ggr och inte klarar flera timmar i samma position utan att stelna till.

I början på säsongen lite träningsvärk i nacken, men det är övergående. Efter en hel dag på bana har jag träningsvärk i översida låren oftast, men det är nog mest för att jag inte rör mig alls resten av året.

Vet inte om det är speciellt hjälpsamt svar, men det är iaf svar på frågorna. Hojen jag kör är väl närmast en streetfighter. Sporthoj fast med vanligt styre och väldigt lite kåpor... Jag skulle dock kalla det bushoj, och jag misstänker att körställningen är lite lik din CBF, fast argare. ;)

Ankan1
2013-06-20, 23:31
När jag kör för långa sträckor så får jag mest ont i plånboken vid macken även om hojen går så snålt den kan.
Är det fler än jag som drabbas av detta ... !?.

Hondamannen
2013-06-20, 23:35
Skulle vilja höra lite mer åsikter från customfolket.

Ove
2013-06-21, 08:28
:) Vill bara meddela att när det känns stelt, ont, motigt och jävligt i rygg, höfter och ben brukar jag ta en tur som smärtlindring. Då är det min gamla DR 650 som gäller för där sitter jag allra bäst. 10 - 20 mil på krokiga vägar gör oftast underverk :cool:

Nina
2013-06-21, 08:35
Min första hoj var en custom, jag fick en domnande rumpa efter 2 mil och domnande händer. Det mesta jag körde med den var ca 16 mil och det skulle jag aldrig göra om. Den såldes för det var dels inte min körstil och dels dessa domningar.

Olle Å
2013-06-21, 08:37
Som vanligt glömmer ju de flesta att hojen är byggd för att passa ungefär så och så många. Vi förare är ju inte alls likadana i kroppsbyggnad och vikt. En del dras ju med komplikationer efter olyckor eller sjukdom. Vi måst inse att det är bara att anpassa hojen efter de förutsättingar vi har och inte skylla på hojen om den inte passar.
Fick själv ont i ryggen, men de besvären försvann då jag monterade styrhöjare.
Kan rada upp några exempel som kan göras utan alltför stora kostnader.
Om man sätter på en styrhöjare, så får man styret närmare kroppen eller byter det mot ett annat.
Det går oftast att ta ur flera cm av sittdynans skumgummi och ersätta en del av det med en tunn gelpad. Att anpassa broms och växelspakar är inte heller svårt. Om exvis en koppling är för trög kan man förlänga armen några cm. Man kan sänka ner hojen några cm på gaffelbenen för att få den lite lägre. Kan släppa lite på fjäderförspänningen bak oxå.:):):)
När sadlar säljes inom ridsporten är det ju viktigt att den passar både häst och ryttare. De provas och i viss mån anpassas. Varför inte detta görs inom mc-världen är ju egentligen obegripligt. Här borde ju handlarna ta sitt ansvar och ta chansen att verkligen sälja in sin produkt. Kanske beror det även på köparen att han inte vill krångla. Den som krånglar lite kommer nog att ha igen det i ökad komfort.

Twenty2
2013-06-21, 10:38
Olle.
Helt korrekt och sakligt.
Vill man ha en viss typ av hoj så är det bara att ta reda på vad det är som behöver modifieras för att det ska bli bekvämt för just dig med dina förutsättningar.
Behöver inte kosta en förmögenhet heller.

Bighoj
2013-06-21, 10:53
Som vanligt glömmer ju de flesta att hojen är byggd för att passa ungefär så och så många. vi förare är ju inte alls likadana i kroppsbyggnad och vikt. En del dras ju med komplikationer efter olyckor eller sjukdom. Vi måst inse att det är bara att anpassa hojen efter de förutsänningar vi har och inte skylla på hojen om den inte passar.
Fick själv ont i ryggen, men de besvären försvann då jag monterade styrhöjare.
Kan rada upp några exempel som kan göras utan alltför stora kostnader.
Om man sätter på en styrhöjare, så får man styret närmare kroppen eller byter det mot ett annat.
Det går oftast att ta ur flera cm av sittdynans skumgummi och ersätta en del av det med en tunn gelpad. Att anpassa broms och växelspakar är inte heller svårt. Om exvis en koppling är för trög kan man förlänga armen några cm. Man kan sänka ner hojen några cm på gaffelbenen för att få den lite lägre. Kan släppa lite på fjäderförspänningen bak oxå.:):):)

Och som vanligt brukar du ha bra svar.Fick själv värk i armarna men detta försvann helt och hållet med hjälp av styrhöjare.Kör jag långt,vi snackar om uppåt 30 mil i sträck känns det lite jobbigt i högerknät pga benvinkeln,men detta hade jag tänkt avhjälpa med highwaypegs så att man kan ändra benvinkel.Det gäller som sagt att anpassa hojen vilket ibland är nödvändigt eftersom vi som kör är så olika.Känner en person som aldrig blir nöjd med sin hoj och han byter hoj som en annan byter kallingar.Fördelen är att han har testat mååånga hojar men nackdelen är att han ALDRIG kommer att bli nöjd hur ofta han än byter.

Cubalibre
2013-06-21, 11:04
Jag får ont i rygg, ända, höfter, armar, handleder, fötter, ljumskarna och nacke.

Reject
2013-06-21, 11:13
Masochist? :D

Hondamannen
2013-06-21, 11:22
Tack för ditt svar! Jag instämmer med de övriga! Har du fler tips på modifikationer som förbättra körställingen?



Som vanligt glömmer ju de flesta att hojen är byggd för att passa ungefär så och så många. Vi förare är ju inte alls likadana i kroppsbyggnad och vikt. En del dras ju med komplikationer efter olyckor eller sjukdom. Vi måst inse att det är bara att anpassa hojen efter de förutsättingar vi har och inte skylla på hojen om den inte passar.
Fick själv ont i ryggen, men de besvären försvann då jag monterade styrhöjare.
Kan rada upp några exempel som kan göras utan alltför stora kostnader.
Om man sätter på en styrhöjare, så får man styret närmare kroppen eller byter det mot ett annat.
Det går oftast att ta ur flera cm av sittdynans skumgummi och ersätta en del av det med en tunn gelpad. Att anpassa broms och växelspakar är inte heller svårt. Om exvis en koppling är för trög kan man förlänga armen några cm. Man kan sänka ner hojen några cm på gaffelbenen för att få den lite lägre. Kan släppa lite på fjäderförspänningen bak oxå.:):):)
När sadlar säljes inom ridsporten är det ju viktigt att den passar både häst och ryttare. De provas och i viss mån anpassas. Varför inte detta görs inom mc-världen är ju egentligen obegripligt. Här borde ju handlarna ta sitt ansvar och ta chansen att verkligen sälja in sin produkt. Kanske beror det även på köparen att han inte vill krångla. Den som krånglar lite kommer nog att ha igen det i ökad komfort.

Mc-Bosse
2013-06-21, 11:38
De finns väl en glidande standardmall för körställning på hojar? Jämför supersporthoj med styret långt ner i höjd med knäna och fotpinnarna långt bak och en renodlad custom med styret i brösthöjd och fotpinnarna långt fram.

Provsitter jag en custom och sen en hoj i den andra änden av den glidande skalan känns det som att gå från en skön soffa till att ligga på magen och köra. Jag själv har en hoj med körställning i mitten på skalan. Jag satte fotpegs på motorbågarna för att flytta fram fötterna vid långfärder men det känns bara fel att bara flytta fram benen men ha styret i samma läge som innan.

Bighoj
2013-06-21, 12:18
Jag får ont i rygg, ända, höfter, armar, handleder, fötter, ljumskarna och nacke.

Hmm....,så mycket modifiering går nog inte att göra på en hoj.Är du verkligen hundra på att hojåkning är din grej ? Låter som att en tempurmadrass är bäst för dig,men hur i h...te monterar man en sådan på en mc ?

Olle Å
2013-06-21, 12:37
Jag får ont i rygg, ända, höfter, armar, handleder, fötter, ljumskarna och nacke.

Om du är sanningsenlig och det är så illa, så kommer en undring, Varför i helsike kör du den hojen alls. Du passar verkligen inte på den som den är. Antingen byt hoj eller modifiera den om det går.
Med alla dina besvär borde du nog prova en Honda Varadero. Styrka och snabbhet så det räcker finns där och en otroligt avslappnad körställning. Eller varför inte en BMW 1200 GS.:D:D:D

Cubalibre
2013-06-21, 12:51
Om du är sanningsenlig och det är så illa, så kommer en undring, Varför i helsike kör du den hojen alls. Du passar verkligen inte på den som den är. Antingen byt hoj eller modifiera den om det går.
Med alla dina besvär borde du nog prova en Honda Varadero. Styrka och snabbhet så det räcker finns där och en otroligt avslappnad körställning. Eller varför inte en BMW 1200 GS.:D:D:D

Ja tyvärr är det sant. Spelar nog ingen roll vad jag kör så sett. Har haft problem med min rygg hela livet, och höfterna är det fel på sen några år tillbaka, och ändan går inte göra mycket åt.

Jag skulle inte kunna tänka mig att äga någon annan hoj.....eller jo, det skulle vara en Kawa 750 isf, alla andra hojar är så fula, förutom sporthojar då.....men det är alldeles för dyrt och farligt för min smak.

Jag har ju ute annons på hojen, men ingen som har hört av sig.....mer än någon som prutade 20.000:- via mail :-/

Hämtade hem hojen för 4 månader sedan. Har sen dess betalat 7-8000:- i försäkring och kört 5 mil med den vid ett tillfälle. Katastrof!

Olle Å
2013-06-21, 13:09
Ja tyvärr är det sant. Spelar nog ingen roll vad jag kör så sett. Har haft problem med min rygg hela livet, och höfterna är det fel på sen några år tillbaka, och ändan går inte göra mycket åt.

Jag skulle inte kunna tänka mig att äga någon annan hoj.....eller jo, det skulle vara en Kawa 750 isf, alla andra hojar är så fula, förutom sporthojar då.....men det är alldeles för dyrt och farligt för min smak.

Jag har ju ute annons på hojen, men ingen som har hört av sig.....mer än någon som prutade 20.000:- via mail :-/

Hämtade hem hojen för 4 månader sedan. Har sen dess betalat 7-8000:- i försäkring och kört 5 mil med den vid ett tillfälle. Katastrof!

Nu är du i samma läge som många andra. Den och den hojen är ful!!!!! Tycker alla andra det????
Varför finns det då så många exemplar av fula hojar??? Fulhet sitter nog bara i betraktarens ögon.
Tänk praktiskt i stället. Vill du verkligen köra HOJ, SÅ FÖRSÖK ATT ANPASSA EN HOJ EFTER DINA FÖRUTSÄTTNINGAR, och strunta i vad ev. andra tycker. Strunta i att försöka imponera med en värstinghoj bara. :):):)

Cubalibre
2013-06-21, 13:20
Nu är du i samma läge som många andra. Den och den hojen är ful!!!!! Tycker alla andra det????
Varför finns det då så många exemplar av fula hojar??? Fulhet sitter nog bara i betraktarens ögon.
Tänk praktiskt i stället. Vill du verkligen köra HOJ, SÅ FÖRSÖK ATT ANPASSA EN HOJ EFTER DINA FÖRUTSÄTTNINGAR, och strunta i vad ev. andra tycker. Strunta i att försöka imponera med en värstinghoj bara. :):):)

Spelar väl ingen roll vad andra tycker! JAG vill ha en hoj som jag tycker är snygg. På samma sätt som jag vill ha en bil som är snygg, eller en TV,mobil, kläder, kaffebryggare....ja precis allt. Varför i allsin dar skulle jag vilja köpa något som jag tycker är fult? :-/

Jan-Olov
2013-06-21, 13:20
I mitt tycke tycker så jag att customhojarna är snyggast men när inte kroppen är med så får man köpa det som funkar så det är till att prova tills man hittar något som fungerar. Min Varadero provade jag ut och den har jag anpassat, den är sänkt 4 cm styret är höjt och tillbakaflyttat så nu är jag nöjd, den är inte särskilt snygg men vad tusan gör det för det är funktionen som räknas, är det bara utseendet man är ut efter så köp en bild och rama in.

Jan-Olov
2013-06-21, 13:24
Spelar väl ingen roll vad andra tycker! JAG vill ha en hoj som jag tycker är snygg. På samma sätt som jag vill ha en bil som är snygg, eller en TV,mobil, kläder, kaffebryggare....ja precis allt. Varför i allsin dar skulle jag vilja köpa något som jag tycker är fult? :-/

Fult eller inte, du köper väll inte ett par skor som bara är snygga utan framför allt är goa på fötterna. Samma med hoj det är känslan och upplevelsen man är ute efter.

Ankan1
2013-06-21, 13:32
Vassego Cubalibre i din värld av problem ... och trevlig midsommar. :D

http://www.youtube.com/watch?v=WlBiLNN1NhQ

Mc-Bosse
2013-06-21, 13:45
Jag har ju ute annons på hojen, men ingen som har hört av sig.....mer än någon som prutade 20.000:- via mail :-/

20 000 kr i förlust med de pengarna du begär för hojen kan det kanske vara värt? Den orsakar ju dig mest besvär och bryderier.

Sent from my Samsung Galaxy Note.

Bighoj
2013-06-21, 14:06
Nu tycker nog många att jag är ute och reser,men hur i all världen kan man köpa en hoj enbart för utseendet när kroppen får lida så in i h...? Gör man så är det i mina ögon inte hojåkandet man tycker är skoj och längtar efter utan det är att impa på andra.Om jag tycker att en mc är ful men jag fungerar bra på den,ja,då väljer jag den hojen eftersom jag inte vill vara utan hojåkande.Hellre en "ful" hoj jag klarar att köra än en "snygg"hoj som jag enbart får ont av.

Diversion
2013-06-21, 15:15
Ja tyvärr är det sant. Spelar nog ingen roll vad jag kör så sett. Har haft problem med min rygg hela livet, och höfterna är det fel på sen några år tillbaka, och ändan går inte göra mycket åt.

Jag skulle inte kunna tänka mig att äga någon annan hoj.....eller jo, det skulle vara en Kawa 750 isf, alla andra hojar är så fula, förutom sporthojar då.....men det är alldeles för dyrt och farligt för min smak.

Jag har ju ute annons på hojen, men ingen som har hört av sig.....mer än någon som prutade 20.000:- via mail :-/

Hämtade hem hojen för 4 månader sedan. Har sen dess betalat 7-8000:- i försäkring och kört 5 mil med den vid ett tillfälle. Katastrof!

På vilket sätt är en sporthoj farligare än en glidare eller tourer? Det är väl ändå föraren som bestämmer hastigheten och smäller det ja då spelar det ju ingen roll om det är en Fireblade eller en Fat Boy under förutsättning att omständigheterna i övrigt ät desamma.

Mc-Bosse
2013-06-21, 18:01
På vilket sätt är en sporthoj farligare än en glidare eller tourer? Det är väl ändå föraren som bestämmer hastigheten och smäller det ja då spelar det ju ingen roll om det är en Fireblade eller en Fat Boy under förutsättning att omständigheterna i övrigt ät desamma.

Nu är det ju en stor sannolikhet för att omständigheterna inte är desamma för du kör gärna fortare med en sporthoj och med ökad fart ökar riskerna. Hela grejen med en sporthoj är ju att den är gjord för att kunna köras extra fort. Kraften finns i överflöd och nog används den emellanåt. Till sporthojarens fördel är ju då ordentliga mc-kläder från topp till tå som väl oftare sitter på dem än på fatboyåkaren... :)

Cubalibre
2013-06-21, 18:50
20 000 kr i förlust med de pengarna du begär för hojen kan det kanske vara värt? Den orsakar ju dig mest besvär och bryderier.

Sent from my Samsung Galaxy Note.

Hmmm, jag har ute den för 95.000 och gav 135.000:- för den för ett år sedan. Du menar att jag skulle vara nöjd att få 75.000:- för den? 60.000:- i förlust! Nej tack!

Cubalibre
2013-06-21, 18:59
På vilket sätt är en sporthoj farligare än en glidare eller tourer? Det är väl ändå föraren som bestämmer hastigheten och smäller det ja då spelar det ju ingen roll om det är en Fireblade eller en Fat Boy under förutsättning att omständigheterna i övrigt ät desamma.

Det är väl ändå högre sannolikhet att man gasar på lite extra med en sporthoj, och ökar då risken till att köra omkull eller krocka med något/någon.

RymdBörje
2013-06-21, 20:32
Det är väl ändå högre sannolikhet att man gasar på lite extra med en sporthoj, och ökar då risken till att köra omkull eller krocka med något/någon.

De gånger jag råkat illa ut/ställt till det så har det varit låga farter på grusväg eller inom tättbebyggt område...
Jag åker på nåt som gör dryga 270 eller ngt mer om man är vågad nog...
Senaste gången gick det i knappa 25 kmh ...när det gick illa.
Det har knappast med hojen att göra eller?

Not sent from an IThing?

Olle Å
2013-06-21, 21:49
I mitt tycke tycker så jag att customhojarna är snyggast men när inte kroppen är med så får man köpa det som funkar så det är till att prova tills man hittar något som fungerar. Min Varadero provade jag ut och den har jag anpassat, den är sänkt 4 cm styret är höjt och tillbakaflyttat så nu är jag nöjd, den är inte särskilt snygg men vad tusan gör det för det är funktionen som räknas, är det bara utseendet man är ut efter så köp en bild och rama in.

Jag kör på samma linje. jag har en inte så speciellt snygg hoj, men den fyller sin funktion till mina 100% och det är ju det viktigaste. Gillar man verkligen att KÖRA hoj, så bryr man sig inte vad andra tycker. jag kör i allafall inte på andras premisser vad gäller utseendet eller för att vara någon Wannabe:):):)
Den funkar för mig med lite anpassning för att få en bättre sittställning.

Cubalibre
2013-06-21, 22:22
Undra varför det kostar 40.000:- att försäkra en sporthoj, och endast ett par tusen att försäkra en custom.

Och jag skiter fortfarande i vad andra tycker. Det enda som är viktigt är vad jag tycker. Och för mig är det en självklarhet att att jag köper något som jag tycker är snyggt. Och det finns garanterat massor som tycker att min hoj är ful.

Hondamannen
2013-06-21, 23:26
Tacksam om ni håller till ämnet :-)

RymdBörje
2013-06-22, 08:06
Undra varför det kostar 40.000:- att försäkra en sporthoj, och endast ett par tusen att försäkra en custom.

Och jag skiter fortfarande i vad andra tycker. Det enda som är viktigt är vad jag tycker. Och för mig är det en självklarhet att att jag köper något som jag tycker är snyggt. Och det finns garanterat massor som tycker att min hoj är ful.

Något för mycket med "midsommardricka"?

Not sent from an IThing?

Nina
2013-06-22, 08:08
Jag har de hojar jag sitter bra på, möjligen blir ena knät lite stelt på Streeten om jag kör långa sträckor utan pauser.

Cubalibre
2013-06-22, 09:31
Något för mycket med "midsommardricka"?

Not sent from an IThing?

Jag dricker inte alkohol.

Ove
2013-06-22, 10:45
Hmmm, jag har ute den för 95.000 och gav 135.000:- för den för ett år sedan. Du menar att jag skulle vara nöjd att få 75.000:- för den? 60.000:- i förlust! Nej tack!

:hmmmm2: KAN låta mycket. Men om man gör en kalkyl på den smärta och lidande den orsakar + alla merkostnader och bekymmer som varit och som kommer efter hand och ställer det i relation till den glädje du haft av hojen - vad kan det vara värt att slippa? Kanske 60.000 i själva verket är billigt? ;)

Diversion
2013-06-22, 12:43
Undra varför det kostar 40.000:- att försäkra en sporthoj, och endast ett par tusen att försäkra en custom.

Och jag skiter fortfarande i vad andra tycker. Det enda som är viktigt är vad jag tycker. Och för mig är det en självklarhet att att jag köper något som jag tycker är snyggt. Och det finns garanterat massor som tycker att min hoj är ful.

Min kostar inte några 40 papp, den kostar 3100 SEK hel/hel.

Cubalibre
2013-06-22, 13:03
:hmmmm2: KAN låta mycket. Men om man gör en kalkyl på den smärta och lidande den orsakar + alla merkostnader och bekymmer som varit och som kommer efter hand och ställer det i relation till den glädje du haft av hojen - vad kan det vara värt att slippa? Kanske 60.000 i själva verket är billigt? ;)

Då hade jag sålt den till Mc-Firman här i stan som erbjuder 83.000:- för den.


Min kostar inte några 40 papp, den kostar 3100 SEK hel/hel.

Det måste vara en 20år gammal hoj du har. Och du bor förmodligen inte i någon storstad. Själv betalar jag strax över 12000:- för en touring, hade jag haft en ren sporthoj hade det blivit över 30.000:-, och hade jag vart under 30år så hade det blivit minst 40000:-

Poängen är dock att det är högre försäkringspremie på sporthojar,för det är där dom flesta olyckorna inträffar, och till viss del ökad stöldrisk.

Diversion
2013-06-22, 13:31
Då hade jag sålt den till Mc-Firman här i stan som erbjuder 83.000:- för den.



Det måste vara en 20år gammal hoj du har. Och du bor förmodligen inte i någon storstad. Själv betalar jag strax över 12000:- för en touring, hade jag haft en ren sporthoj hade det blivit över 30.000:-, och hade jag vart under 30år så hade det blivit minst 40000:-

Poängen är dock att det är högre försäkringspremie på sporthojar,för det är där dom flesta olyckorna inträffar, och till viss del ökad stöldrisk.

Det är en 01 så man kan visst köra supersport utan att ruinera sig om man inte absolut måste ha en ny hoj.

Olle Å
2013-06-22, 14:42
Tycker det verkar som om det har börjat värka i plånboken nu i stället för kroppen. Som jag påpekat kan det vara mycket viktigt att ha rätt körställning. Körde i kraftigt regn idag och satt då mera framåtböjd än vad jag annars gör. Fick då känning av ryggen.:mad::mad:

Ankan1
2013-06-22, 15:42
Det är en 01 så man kan visst köra supersport utan att ruinera sig om man inte absolut måste ha en ny hoj.

Samma här.En Honda Super Blackbird i nyskick med 165 hästar och en toppfart på runt 300 km/h för ca 3500:- om året i en storstad.

Ove
2013-06-22, 16:39
[QUOTE=Cubalibre;79801]Då hade jag sålt den till Mc-Firman här i stan som erbjuder 83.000:- för den.

Innebär minus 54.000 :- för att bli av med en pryl som inte varit till glädje utan bara genererat kostnader, bekymmer, smärta och lidande. Jag har ju följt med i vad du har skrivit här i forumet och utifrån det ser jag det som en riktigt bra affär. ;)

Hondamannen
2013-06-22, 16:44
Det här inlägget skulle ha handla om mig och inte cublire :-)

Cubalibre
2013-06-22, 17:04
Ja nu är det riktigt synd om Hondamannen, så nu får vi sluta.

Ankan1
2013-06-22, 19:14
Och var har du ont Hondamannen. :)

Hondamannen
2013-06-22, 19:42
Det tror jag att jag beskrev i mitt första inlägg men det är skinkorna, knäna och underlåren.

Olle Å
2013-06-22, 20:33
Det tror jag att jag beskrev i mitt första inlägg men det är skinkorna, knäna och underlåren.

Som jag svarat att du måste anpassa hojen efter kroppen. Finns mycket att göra för att underlätta.:)

Ove
2013-06-22, 21:03
Det tror jag att jag beskrev i mitt första inlägg men det är skinkorna, knäna och underlåren.

:hmmmm2: Ursäkta min kunskapsbrist i anatomi - men var sitter underlåren?

Cubalibre
2013-06-22, 21:25
:hmmmm2: Ursäkta min kunskapsbrist i anatomi - men var sitter underlåren?

Smartass!

Du fattar säkert som resten av oss att han menar baksidan av låren.

Ove
2013-06-23, 07:55
Smartass!

Du fattar säkert som resten av oss att han menar baksidan av låren.

:) Tack för informationen! Gäller alltså i ryggläge. :rolleyes:

Hondamannen
2013-06-23, 08:39
Ove, jag glömde bort vad baklåren heter på svenska därav min konstiga formulering :–)

Olle Å
2013-06-23, 08:58
Det tror jag att jag beskrev i mitt första inlägg men det är skinkorna, knäna och underlåren.

Nu kanske jag har fel. Troligen skulle din bakdelar och knän må mycket bättre om du tränade lite cykling.:):):):)
Det kanske inte alls är fel på hojen.:D:D:D
Träning är inte alls fel, oberoende av vad man gör.:eek::eek::eek:

Vet ju att träning är jobbigt, varför många undviker det och försöker hitta andra vägar i stället. Så uppstår den berömda soffpotatisen.

Ove
2013-06-23, 09:11
Ove, jag glömde bort vad baklåren heter på svenska därav min konstiga formulering :–)

:) Ingen orsak! Kunde ju lätt varit att du menat den trötthetsvärk som kan komma av att fritt blås vill pressa ut knäna och man sitter och håller emot. Då kan man bli rejält trött just på insidan nertill på låret. Cykelsmal hoj, ovan och många mil + bråttom så kan det bli så.

Det kan också komma värk som beror på att man har knäet i samma böjda läge under lång tid, kanske beroende på någon gammal skada som annars inte besvärar alls. Smärtan kan då komma dels i knävecket och en bit uppåt, men också på framsidan strax över knäet.

Oden68
2013-06-23, 10:14
Jag brukar få ont i nacken när jag kör längre turer, tror det beror på fartvinden då jag gått lite kurser och försöker köra avslappnat.
Idéer om detta??
Kör en Blackbird och brukar ligga runt 120 när jag kör, har experimenterat med olika rutor samt höjt styret och det har blivit bättre men känner fortfarande av det.

Cy2
2013-06-23, 12:54
Efter att läst merparten av inläggen här kan jag ge ett tips och det träning.
Ett annat är att inte spänna sig undvik att bli kall, kylan gör att man spänner sig mer. Avslappnad körning.

Lägg upp ett träningsprogram med kombinerad styrka och motion så kommer er körning att bli bättre och det gör mindre ont. Att man kan bli stel efterverkan längre tur är ganska normalt. Men stelheten ska försvinna snabbt.

Skaffa en mc med rätt körställning för era kroppar, prova olika modeller.
Jag har gjort det och insett att sporttourer med betoning sport är det som passar mig bäst.

Hondamannen
2013-06-23, 13:19
Jag tränar en hel del. Det senaste året har jag dock inte sprungit. Normalt sett brukar jag springa 2.5 km varann dag.

// Hondamannen

Cy2
2013-06-23, 13:29
Jag tränar en hel del. Det senaste året har jag dock inte sprungit. Normalt sett brukar jag springa 2.5 km varann dag.

// Hondamannen

Testa med att börja springa igen kan hjälpa dig, det har hjälpt mig. Men vi är alla olika.
Är fotpinnarna justerbara om de är det testa ett annat läge.

Oden68
2013-06-24, 19:28
Jag har tränat i hela mitt liv, fotboll & styrketräning m.m. Numera blir det mest lite löpning någon gång i veckan och 1 timmes promenad 5-6 ggr-veckan (2 hundar).
Hade samma problem med nacken på förra hojen också (kawa er6).
Klena nackmuskler kanske??

Olle Å
2013-06-24, 21:08
Jag har tränat i hela mitt liv, fotboll & styrketräning m.m. Numera blir det mest lite löpning någon gång i veckan och 1 timmes promenad 5-6 ggr-veckan (2 hundar).
Hade samma problem med nacken på förra hojen också (kawa er6).
Klena nackmuskler kanske??

Att du får ont i nacken kan bero på att vindtrycket ligger mot hjälmen . Du får då en statisk belastning av nacken vilket kan ge en krampliknande smärta.
Om det är fallet, så kan det avhjälpas med en rätt utformad vindruta.:):):)

Hornet
2013-06-25, 23:04
Efter en stund så börjar näsan klia som faen oavsett om hastigheten är över hundra eller under,,så upp med visiret och ta tag i kranen. kör en Honda cbf 1000. detta är väl inga problem men dom ända som jag känner.

Ove
2013-06-26, 07:45
Efter en stund så börjar näsan klia som faen oavsett om hastigheten är över hundra eller under,,.

:eek: Nämmenfyfaen va obehagligt!! :eek: :) :D

:hmmmm2: Kan det vara så att näshåren kommer i resonans med motorvarvet i vissa varvtal på alla växlarna? I så fall kan dom kanske stämmas om med hjälp av en näshårstrimmer .... ;) :D

Håkan
2013-06-26, 08:00
Kör BMW R1200GS 2012.
Lugn och avslappnad körställning, sitter upprätt med behaglig knävinkel på en mycket skön sadel, tror jag kan köra hur långt som helst på den hojen. Visst blir jag stel i kroppen efter att sitta still en stund, men då är det bara att stå upp och fortsätta i samma fart.
Efter c:a 20 mil är det dags att tanka, då är det lagom att kliva av, kanske äta och framför allt dricka nåt.
:):):)

Håkan
2013-06-26, 09:11
Jag tog och skummade igenom den här tråden nu på morgonen...
Och ursäkta mig, men finns det inga knuttar längre? :confused:
Är detta ett urval av motorcyklisterna i dag? Jag blir mörkrädd, finner knappt ord!
På sin höjd kan man säga: Blöjknuttar! :eek:
OBSERVERA, DETTA ÄR I STÖRSTA VÄLMENING OCH ABSOLUT INTE FÖR ATT JAG VILL VERKA DRYG.

Olle Å
2013-06-26, 09:26
Visst kan man bli lite stel i kroppen, speciellt om det regnar och bara är ett par grader varmt. Då får man ta en minipaus någon gång i timmen. Brukar kanske ta en snabbfika då jag tankar, ca 25-30 mil.
Som framgår av flera skribenters funderingar, så gäller det verkligen att ha en hoj som passar föraren för annars blir det svårt i " blöjan". Som sagt ANPASSA HOJEN EFTER FÖRAREN, inte tvärtom, det finns massor att göra, så kan du få ut otroligt mycket mer av hojresorna.:):):):)

räven
2013-06-26, 09:47
Om jag sitter å mal på stor väg får jag massor med krämpor. Kan jag köra aktivt på mindre vägar där kurvorna avlöser varandra , inga krämpor.

Reject
2013-06-26, 11:29
Har inte kört några längre sträckor med min Drifter än, men gjorde 8 mil i sträck den gångna helgen. Ironiskt nog fick jag bara ont i högra vristen. Misstänker att Kuryakyn-handtagen är för tjocka för mina spinkiga händer...

Olle Å
2013-06-26, 19:45
Har inte kört några längre sträckor med min Drifter än, men gjorde 8 mil i sträck den gångna helgen. Ironiskt nog fick jag bara ont i högra vristen. Misstänker att Kuryakyn-handtagen är för tjocka för mina spinkiga händer...

Kan oxå vara att du håller för hårt i handtagen och därför får en liten krampkänning. tänk på att slappna av emellanåt.:):)

Jourtjänst
2013-06-26, 21:13
Jag har nu kört 75 mil åt ena hållet i söndags och ungefär 80 mil igår när jag skulle hem igen. Allt regn och fallande temperatur i kombination med att jag inte har värmehandtag gjorde att jag blev lite stel i fingrarna på slutet av hemresan (på uppresan var det massor av regn men bra temperatur, på nedresan också massor av regn men också betydligt lägre temperatur).

I övrigt har jag inte känt någon smärta alls, inte ont någonstans. Jag är verkligen förvånad då många säger att man inte kan köra långt med glidare - men hojen passar i alla fall mig och mina 1.92 centimeter perfekt.

Olle Å
2013-06-26, 21:16
Jag har nu kört 75 mil åt ena hållet i söndags och ungefär 80 mil igår när jag skulle hem igen. Allt regn och fallande temperatur i kombination med att jag inte har värmehandtag gjorde att jag blev lite stel i fingrarna på slutet av hemresan (på uppresan var det massor av regn men bra temperatur, på nedresan också massor av regn men också betydligt lägre temperatur).

I övrigt har jag inte känt någon smärta alls, inte ont någonstans. Jag är verkligen förvånad då många säger att man inte kan köra långt med glidare - men hojen passar i alla fall mig och mina 1.92 centimeter perfekt.

Det är ju just det jag vill påpeka. Hojen skall PASSA FÖRAREN:):):)