handdator

Visa fullständig version : Synka förgasare



erikn
2013-06-19, 22:23
Jag har varit in flera djuraffärer för att få tag på en klämma till luftslang. Men ingen har hemma. Har hittat de på nätet, men sånt småskit vill jag inte beställa, något som kostar ett par tior.

Köpte genomskinlig oljebeständig slang på Biltema häromdagen, och idag fick jag snilleblixten. Workmate! :adore:

Klippte av en bit slang, sedan hällde jag i lite tvåtaktsolja. Sedan var det bara att ansluta och starta motorn, drog oljan iväg åt något håll så var det bara att skruva på ställskruven. Och det drog iväg, det kan jag lova. De där förgasarna har nog inte synkats på många många år.

Synka 1 och 2, synka 3 och 4, synka 2 och 3. Klart! Blev tvungen att skruva ner tomgången rejält, den höll nog närmare 4000 varv efter att jag var klar med synkningen. Och varför sitter den där den gör, justerskruven? Man ska ha ET-fingrar för att kunna komma åt den. Fick bli en lång skruvmejsel och peta på den så att den vred sig.

Ja, Workmate då? Jo, jag använde den som slangklämma för att strypa flödet i slangarna. Och att jag plockade loss tanken (en skruv) var för att det är 10 gånger lättare att komma åt ställskruvarna.

http://www.abc.se/~eny/hojen/130619_synkning4.jpg

http://www.abc.se/~eny/hojen/130619_synkning1.jpg

http://www.abc.se/~eny/hojen/130619_synkning2.jpg

http://www.abc.se/~eny/hojen/130619_synkning3.jpg

Gurrag
2013-06-19, 23:36
Snygg beskrivning!

Jourtjänst
2013-06-19, 23:59
Jag är så impad av allt ni kan på den här sajten ! :D :D

erikn
2013-06-20, 01:42
Det här är min första hoj, jag har haft den i två månader. Fick den billigt, men det har varit en läroperiod att fixa allt som kommit under tiden.

Ovanstående tips har jag läst mig till via mycket googlande. När jag köpte hojen vågade jag knappt titta på förgasarna för att jag var rädd för att paja något och inte hade en aning om hur man gjorde. Nu två månader senare kände jag att det inte var något konstigt alls att fixa det.

Jag fyller 50 nästa år, tog körkort i okt. förra året och har alltså aldrig haft hoj tidigare. På de här 2 månaderna har jag nästan bara nyttokört (jobbet eller ärenden) och jag passerade nyss 300 mil.

Fixat hittills:
Första dagen: Gasvajern gick av 1,5 mil hemifrån. Fick sitta och gasa med pekfingret på förgasaren hem. Lite vingligt att komma iväg, sedan gick det bra. Men gud vad trött jag var i pekfingret. Yamaha-center hade ingen ny vajer hemma, ett par veckors leveranstid. Jag har köpt den, men inte monterat den än då den jag snodde ihop av reservvajer-kit från Biltema samt dotterns trasiga vajer till hennes moped fungerar utmärkt fortfarande.

Frambromsen fram var lite svampig. Bestämde mig för att lufta den, och det kom en hel del luft. Kollade nivån på bromsvätska och den var precis under low, tur att man kollade innan man fortsatte. När jag skulle skruva ur skruven till locket var skruven runddragen så den gick inte att skruva ut. Funderade länge på hur jag skulle göra men köpte till slut skruvutdragarsats från Jula och fick med den ut skruven så jag kunde fylla på bromsvätska.

Igår tog jag mig tid och bytte ut bromsvätskan. Den gamla var så mörk så man nästan inte såg nivån i nivåglaset. Då såg jag en ställskruv på bromshandtaget som jag inte sett förut, ska googlas lite så man vet vad den gör.

Kopplingsvajern gick av på väg till jobbet. Tur att man inte har en ny hoj, nu växlade jag utan kopplling, man får vara distinkt. Just nu sitter en lite för klen vajer från Biltemas reservvajer-kit, men jag ska köpa en riktig sedan.

Packboxarna fram läckte. Mycket googlande och sedan frågor här som rätade ut alla frågetecken och så har man bytt dem också. Funderar på att göra en guide, finns för lite info för oss nybörjare att hitta.

Plockade loss förgasarna och gjorde rent dem, lågfartsmunstyckena var helt igensatta på två förgasare. Gick väldigt mycket bättre efter det.

Ska göra service när jag kört 500 mil, luftfilter, oljefilter och olja.

Troligtvis kommer jag behöva byta drivpaketet också snart då kedjan var rostig och nu har den töjt sig, jag måste justera kedjans spänning en gång till snart.

Kopplingen har för mycket grepp, så jag kan nästan aldrig lägga i friläge med motorn igång. Vet inte om det kommer att räcka med oljebytet eller om jag måste byta kopplingen också. Har sett en video på tuben om det och det verkar busenkelt. Eller om det är någonting helt annat, men den frågan kommer i en annan tråd så småningom.

Olle Å
2013-06-20, 07:37
Faktiskt jättekul att folk verkligen vågar göra något själva. Visst kan det bli lite dyrköpta erfarenheter någon gång, men man lär sig ju en hel del.:):):)

Mc-Bosse
2013-06-20, 23:04
Det här är min första hoj, jag har haft den i två månader. Fick den billigt, men det har varit en läroperiod att fixa allt som kommit under tiden.

Jag fyller 50 nästa år, tog körkort i okt. förra året och har alltså aldrig haft hoj tidigare.


Ler igenkännande då jag varit i samma situation. 45 år (4 år sedan) och aldrig tittat åt hojar innan och sen stod jag där med nytaget körkort och en bättre begagnad motorcykel.

Gasvajer, kopplingsvajer och varvräknarvajer + diverse skador efter en vurpa. Icke född med tummen mitt i näven så var det bara till att googla, läsa på och bekanta sig med ebay för att få tag på en del delar!

erikn
2013-06-21, 00:21
Då är du född 64 du också med andra ord?

Det är ju min tråd så jag får väl spåra ur lite, men idag på jobbet kollade vi på hojen ett par från verkstan och jag. Jag bytte ju bromsvätska på den häromdagen, men det blev inte så mycket bättre, bara lite. Då fick jag syn på en skruv på bromshandtaget, och den skruvade jag in ett par varv. En av killarna på jobbet åkte runt en liten sväng på parkeringen och han tyckte då att bromsen var bra. Tänkte inte på det då, men jag hade ju skruvat in skruven precis då. Märkte sen när jag åkte hemåt att bromsen var mycket bättre. Har tidigare haft långt kvar till låsning av hjulet när jag dragit i bromshandtaget allt jag kan.

En annan sak vi konstaterade var att jag troligtvis har fel växelstag vid växelpedalen. Jag har jättesvårt att få i friläge när motorn är igång. Men det staget är för kort så man har ingen kraft för växlingen. Ska ta en bild någon dag, så att ni ser. Har googlat en del på den, men inte hittat något. Troligtvis får man bocka till något själv och gänga till så att man får rätt längd på det staget.

Sedan sjunger den rejält på sexan mellan 50 och 70 (kanske ännu lägre hastighet också) så något är fel där. Men den går bra nu efter förgasarjusteringen. Fick justera ner tomgången ännu mer när jag hade åkt med den idag.

Mc-Bosse
2013-06-21, 01:21
Då är du född 64 du också med andra ord?

Jo nog börjat vi bli gamla... :-)

pentti01
2013-06-21, 04:48
Jo nog börjat vi bli gamla... :-)

Ha ! rena ungdomar ! (skrivet av en 60a) :p

Jan-Olov
2013-06-21, 10:43
Ha ! rena ungdomar ! (skrivet av en 60a) :p

60a rena ungdomen skriver en 50a.:)

erikn
2013-07-11, 00:15
Igår fick jag reda på att jag har mer jobb att göra vad gäller det här. På min motor så står det YICS, jag har inte brytt mig så mycket men igår som sagt fick jag reda på ung. vad det är. Det står för Yamaha Induction Control System och är ett system för att utjämna trycket mellan insugskanalerna. Ska man göra en synkning ordentligt så ska man plugga det systemet just då.

Man ska få det ganska bra (och jag upplever att min hoj går bättre) så det är helt klart en förbättring utan att plugga. Ska forska vidare i hur det är/ska göras.

jrutgers
2013-08-30, 18:52
Haha! Gubbar!

(69:a)

jrutgers
2013-08-30, 18:57
Men, med denna lösningen. Vad vill jag se oljan göra?
Nu skall vi se om jag fattat rätt.

IOM att det blir sug ( vacuum) i slangen, så ställer du fuggarna så att du får samma sug i samtliga ( oljenivån i slangarna blir lika hög i detta fallet?
Är det rätt uppfattat?

LowTech
2013-08-30, 19:07
Men, med denna lösningen. Vad vill jag se oljan göra?
Nu skall vi se om jag fattat rätt.

IOM att det blir sug ( vacuum) i slangen, så ställer du fuggarna så att du får samma sug i samtliga ( oljenivån i slangarna blir lika hög i detta fallet?
Är det rätt uppfattat?
Ungefär så, ja..
Du får samma gaspådrag till alla cyllar..
Använder an Carbtune till jobbet.

(skriver en gubb-j-el 40:a..)

jrutgers
2013-08-30, 21:49
Ungefär så, ja..
Du får samma gaspådrag till alla cyllar..
Använder an Carbtune till jobbet.

(skriver en gubb-j-el 40:a..)


Men skulle du säga att set är värt att investera i en Carbtune eftersom fuggarna regelbundet behöver synkas? Eller är det så sällan att jag lika gärna kan lämna in hojen för det?

Fast då går jag ju miste på att ha yttligare en fräck pryl i garaget.

LowTech
2013-08-30, 22:53
Men skulle du säga att det är värt att investera i en Carbtune eftersom fuggarna regelbundet behöver synkas? Eller är det så sällan att jag lika gärna kan lämna in hojen för det?

Fast då går jag ju miste på att ha ytterligare en fräck pryl i garaget.
Sant...
Finns ju metoder med slangar med vatten /olja och div hembyggen med manometrar.
Jag bestämde mig för att lägga pengar på ett verktyg som jag visste fungerade från början..
Riktiga verktyg => riktiga och bra jobb.
Köpte i somras en spec tång att dra ur bromskolvar med och även ett kit för luftning av bromsar, med tryck eller sug..

Ja - jag gillar prylar...:D

Kakel_anders
2013-08-31, 00:21
Sant...
Finns ju metoder med slangar med vatten /olja och div hembyggen med manometrar.
Jag bestämde mig för att lägga pengar på ett verktyg som jag visste fungerade från början..
Riktiga verktyg => riktiga och bra jobb.
Köpte i somras en spec tång att dra ur bromskolvar med och även ett kit för luftning av bromsar, med tryck eller sug..

Ja - jag gillar prylar...:D

Är nog beredd att hålla med dig här, själv är jag precis i början av min hojkarriär men fick häromveckan lov att investera i en lagerurrdagare för att få ut framhjulslagret (Distansen mellan lagrena gör det stört omöjligt att få ut dem på nå annat sätt...), och precis som med mycket annat så kommer man sannolikt råka ut för det igen en vacker dag, och då spar man snart på att ha riktiga grejer :)

En CarbTune kommer att investeras i då jag står inför en storservice av förgasarna i vinter, tackar för tipset! :)

erikn
2013-08-31, 15:02
Tekniken med oljan är att ansluta slangarna till minst två insug, du kan ansluta till alla samtidigt, men i mitt fall så skulle det inbegripa en massa T-kopplingar. Men tar man två i taget så är det (i teorin) försumbara skillnader som blir kvar. Förutom YICS då på min motor.

Det som gäller är att oljan inte är farlig att få in i motorn, det kanske ryker lite om det skulle komma in lite. Därför tvåtaktsolja, i mitt fall har jag hur som helst hemma då det används till motorsågen och grästrimmern.

Sedan är det skillnaden mellan insugen man vill få bort, välsynkat är det lika mycket vakum i alla insug. Och har man en slang med olja inkopplad på två insug så ska den stå stilla, inte nödvändigt exakt på samma nivå även om det är bäst. Rör sig nivån åt något håll så är det mer vakum i den som det rör sig mot, den suger ju starkare än den andra.

Tänk dig dragkamp med ett rep, det du vill åstadkomma är ju två exakt lika starka lag som håller repet stilla.

Hur man sedan kopplar in det på dina förgasare vet inte jag, men det borde vara lätt för vad man än använder för teknik (olja eller vakumklockor) så ska båda sorterna kopplas in i utsugen med slang...

Olja=bara slang
Vakumklocka=slang till klocka

Ankan1
2013-08-31, 15:12
Håller med trådskaparen.En tomgångsskruv ska sitta lättåtkomligt och inte vara gömd långt under tanken.På Blackbirden ligger den jämnt i kant med aluminiumramen på vänster sida men på Sevenfiftyn satt den mycket riktigt mellan förgasarna och krävde en ledad specialnyckel för att ändra på.I det sistnämnda fallet är det bara en dum och ogenomtänkt lösning som i produktionsledet sökert inte kostat ett dugg att ändra på om man bara tänkt efter lite längre.Finns fortfarande fler ogenomtänkta lösningar i mc världen som fått kalla handen direkt om det var en bil det var frågan om.Frågan är varför mc tillverkare inte är lika lyhörda för detta som biltillverkarna verkar vara. :confused:

erikn
2013-08-31, 17:02
Finns fortfarande fler ogenomtänkta lösningar i mc världen som fått kalla handen direkt om det var en bil det var frågan om.
Där tror jag att du har fel tyvärr.:thumpdown:

I bilvärlden håller man på att försvåra (min åsikt/spaning) för att tvinga folk till verkstad. Kolla t.ex. på lampbyten. Fast det har iofs blivit bättre sedan dess.

nXCZ2v-nIF4

Kakel_anders
2013-08-31, 18:32
Där tror jag att du har fel tyvärr.:thumpdown:

I bilvärlden håller man på att försvåra (min åsikt/spaning) för att tvinga folk till verkstad. Kolla t.ex. på lampbyten. Fast det har iofs blivit bättre sedan dess.

nXCZ2v-nIF4


Herrejävlar...

jrutgers
2013-09-01, 12:42
Ja, tur man kör VOLVO med tältpinnar på strålkastarna. Lampbyte tar Max 3 minuter.

Men, om vi skall återgå till ämnet, så undrar jag om det finns någon i GBG området som kanske vill assistera mig i denna delikata operation?

jrutgers
2013-09-13, 14:54
Grymt Erik!
Nu har jag synkat mina förgasare på detta sättet!
"Sicken skillnad sa han som bytte fru!"

Går mycket jämnare och det mesta av rassel å skrammel försvann! Tom kopplingskorgen blev tystare.

Känns som om den svarar bättre på gas också?
Eller så bara inbillar jag mig men definitivt mjukare gång.
När mätaren visade på synk så hördes det klart å tydligt på gången också.

Tack Erik!

erikn
2013-09-13, 15:01
Varsågod!

Var hittade du nipplarna?

jrutgers
2013-09-13, 15:26
Varsågod!

Var hittade du nipplarna?

Nix!
Jag borrade ur M5 bult och rätade med oring och slang. Kanske inte 100 vetenskapligt, men tor.kosten blev 150kr för hela mätaren. Så det får duga.

jrutgers
2013-09-13, 15:28
Tätade med oring!skall det vara

Vem F-n e de som bestämmer här egentligen?? :-)
Tydligen inte jag iaf :-|

erikn
2013-09-13, 16:57
Det där får du gärna ta en bild på och lägga in, verkar avancerat att borra i mitten på en 5 mm skruv. Om jag tolkar dig rätt.

OT:
Skruv eller bult, ja, jag hänvisar hit... :D
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=43049

jrutgers
2013-09-13, 17:55
Busenkelt
Centrera med ett dorn, sen é de bara att borra å kapa skallen...på bulten/skruven..


http://www.hojen.nu/forum/attachment.php?attachmentid=3422&stc=1&d=1379087613

erikn
2013-09-13, 20:22
Smart! Det är de enkla lösningarna som är de geniala.

jrutgers
2013-09-13, 20:55
Smart! Det är de enkla lösningarna som är de geniala.

:-D
Det blir roligare så…

erikn
2013-09-13, 22:18
Kom på ett alternativ, ett rör 5 mm och sedan gänga upp det med en gängkloppa. Gäller bara att hitta röret att köpa.

jrutgers
2013-09-14, 00:02
Kom på ett alternativ, ett rör 5 mm och sedan gänga upp det med en gängkloppa. Gäller bara att hitta röret att köpa.

Haha! Har du gått å grunnat på det här?
Ja, det är nig en bättre lösning, men det gäller ju isf att hitta röret någonstans.
Men jag skall kolla på den lokala svetsfirman om inte dom har.
Nackdelen där är ju att det är svårt att kontrollera öppningen. Jag har sett på tex carb. Synchronizer att stosarna som ingår i det paketet är riktigt små, för att fungera som begränsning antar jag, men det går ju att begränsa suget på ditt sätt eller med ett skruvstäd förstås.

Idén/ lösningen Tål helt klart att förädlas

erikn
2013-09-14, 08:56
Haha! Har du gått å grunnat på det här?
Japp :D

Har nog en konstig form av ADHD, stilla fysiskt kan jag vara, men tankarna far runt som skållade illrar. Har typ 118 grejor på gång, men när jag funderar på vilken jag ska sätta igång med så hamnar jag framför tvn i stället.

Vad gäller klämma så var jag in till ett antal zoo-affärer för att köpa den här, men ingen hade. Ville inte beställa, så därför blev det workmaten.

http://grand-prix.se/oscthumb.php?src=lMzVwtXM2I6llZafwNWy0cDa0sSWy97O&w=160&h=196.72131147541&f=jpg&q=95&zc=1&hash=f1f41fcefffbc0289beda9a7376c5fdd

http://grand-prix.se/8037-trixie-slang-klamma-p-4388.html?cPath=283_420_421&osCsid=0fee0630104c979ce84c267237ca5b78

Kakel_anders
2013-09-14, 09:06
Applåderar uppfinnandet som pågår här,själv har jag beställt mig en http://www.carbtune.com/ men det är mest för att jag är lat och pryltokig ;)

Håkan
2013-09-15, 16:04
Varsågod!

Var hittade du nipplarna?

Slangnipplar med M5 gänga finns hos en välsorterad järnhandel, leverantör till industrin eller firmor som jobbar med pneumatik (tryckluft).
T.ex.
http://www.etab.nu/

jrutgers
2013-09-15, 20:25
Slangnipplar med M5 gänga finns hos en välsorterad järnhandel, leverantör till industrin eller firmor som jobbar med pneumatik (tryckluft).
T.ex.
http://www.etab.nu/


Bra tips! Men köpa känns lite overkill, när man kan göra själv..:D

erikn
2013-09-16, 21:12
När jag ändå hade av tanken för att byta kopplingsvajer så tog jag en bild med två av de fyra nipplarna synliga. Den ena har hatten (som två till har), den andra har slangen som går till den vakumstyrda bensinkranen.

http://www.abc.se/~eny/hojen/130916_vakumnipplar.jpg

jrutgers
2014-03-24, 20:51
Erik, nu är jag klar med yamahan.. Riktigt rolig maskin måste jag säga..piggare och framför allt mer lätthanterlig än Hondan. Tänkte jag skulle synka innan jag besiktigar, men jag har ju också YICS och undrar om man kanske kan tillverka verktyget som behövs? Eller så gör jag som dig och testar utan..kan ju inte bli sämre iaf?
Den e lite tjurig när den e kall, och jag har varit tvungen att ge den eter för att starta, men kanske kan lite förgasarrengöring alla STP och synkning av förgasare samt nya stift göra susen.


Sent from my iPad using Tapatalk

erikn
2014-03-24, 22:12
Efter att jag monterade handtagsvärmen så kan jag inte skjuta choken fullt längre. Så min är tjurig kall också, men då pratar vi nollgradigt. Men jag har kommit på att jag tar chokereglaget så långt jag kan, sedan hjälper jag till lite på förgasaren så den kommer ett par mm till. Då har jag inga problem att starta.

jrutgers
2014-03-24, 23:02
Jag kan choka fullt men grinig som tusan. Trots att jag gjort rent gasarna. Tror stiften e trötta. Hur mycket kör du PRI läget?

erikn
2014-03-25, 01:17
Aldrig... Jag kanske har fattat fel, men jag tror (observera tror) att det bara behövs om den stått ett tag. Det för att fylla flottörhusen med bränsle som dunstat bort, kranen öppnar ju inte förrän den får vakum annars, och är det låg nivå där så får man nöta länge på startmotorn innan den fyllt flottörhusen.

Men det är min teori, ej bekräftad av sakkunniga. Har ingen manual till min hoj.

jrutgers
2014-03-25, 15:11
När man talar om trollen. Hittade denna lilla beskrivning om hur man kan gå tillväga för att göra sitt egna YICS scheptezial verktyg.
Jag skall skicka i nya stift idag och lite 98 oktan för att se om det kanske kan hjälpa min synnerlilgt svårtstartade hoj, och om det inte funkar så blir etapp II, ett verktyg för förgasarsynkronisering..


http://www.hojen.nu/forum/attachment.php?attachmentid=3595&stc=1&d=1395752817


Parts to build a YICS tool
1 - 16' long section of #6x32 treaded rod
7 - 5/16 washers with a 1/8" hole
1 - 3/4" fender washer with 1/8" hole
1-1/2" section of rubber gas line hose - approx. 3/8" O.D. and 1/8" I.D. cut to 1/2" long (3)
1 - #6x32 wing nut
1 - #6x32 lock nut
12" of 1/4" I.D. copper tubing


The later models of Yamaha (1982 & newer) use a YICS ( Yamaha Induction Control System) which is basically a vacuum balancing system in the intake manifold. A gallery is located just below the intake passages connecting all four intakes together via small air passages (approx. 1/8" ) the gallery itself is approx. 3/8" in diameter and 16" long on the 1100's. ( one of these days I'll convert to metric )To balance the carbs and set the idle mixtures properly the YICS must be rendered deactive so a true vacuum can be established. A special tool is required to seal the YICS passages while this adjusting is going on. The tool incorporates three rubber hose sections to act as seals, they are located in such a way as to isolate the passages from each other. To use just remove the gallery plug, it's located on the left side of the engine just below the carburetor inlets, should be 12mm. Slide the tool all the way in until the fender washer come in contact with the tube. Now while holding the bent part of the treaded rod tighten the wing nut till firm. Hook up your gauges or carb sticks. Start the engine and allow to warm up. It is normal for the engine to idle slower than normal so you may have to increase the idle speed to 1000 - 1200 rpm. Now proceed to adjust the idle mixture on each carb for maximum rpm. should be approx. 1- 1/2 turns out. Sync. the carbs for even intake vacuum balance. Shut down and remove the gauges & YICS tool tighten the gallery plug to 100 inch pounds ( firm but not gorilla ) reset the idle speed and your finished!! How it works, tightening the wing nut squashed the rubber hose sections and causes them to grow in diameter sealing against the gallery walls. the section closest to the wing nut is positioned directly under the #1 cylinder passage sealing this on from #2,3&4 the second seal is set between #2&3 isolating these two and the end seal is between #3&4 so intake vacuum is now independent and not shared by the other cylinders. BTW the YICS system helps the cold start back fire that the non-Yics machines are prone to. You can achieve similar results on the older machines by connecting the carbs together. just get some rubber gas line and two tee connectors remove the rubber plugs from the balance tubes and hook the four carbs together using the tees on #2&3 and the rubber hose. You'll notice a slightly faster and smoother idle.