handdator

Visa fullständig version : Den långa resan



tommy.bonte
2013-06-17, 15:46
31 Maj 2012 - 15.00

Jag går in genom dörrarna på Mårtenssons trafikskola i Malmö och anmäler mig själv vid receptionen. En glad tjej visar mig vägen till garaget där jag får prova ut rätt storlekar på jacka, byxor, hjälm och stövlar. En kvart senare hälsar jag på en glad kille vid namn Torbjörn. Samma glada Torbjörn som jag hälsar på ungefär ett år senare, fast nu med ett A-kort i fickan.

För mig dagade drömmen om MC kort upp för ungefär tre år sedan. Redan när jag var 18 sa min far till mig att; "om du tänkt skaffa MC när du blir äldre gör det nu". Och, ja visst, att jag inte gjorde det då handlade nog mycket om det dåvarande tänket. Jag var 18 och hade annat för mig helt enkelt.

5 år senare, är jag nyexaminerad Prepress Operatör, och jobben finns i Skåne. För en så hemmakär värmlänning som mig blir det ett stort steg. Att hitta stadigt boende i storstäderna i Skåne är ett skämt, det vet vi nog alla. Men jag hittar det och tillslut flyttar också min flickvän ner till mig från Motala. Lyckan är gjord!

Men kanske inte helt? En dag på jobbet får jag från helt oväntat håll sug för att kika på KTM cyklar efter att en kund berättat om sin son som kör på bana.

Frenin har startat. På min födelsedag kommer min mor och far ner till Malmö för att göra mig sällskap, och jag har sagt till min farsa att jag väldigt gärna skulle vilja gå in på MC-huset igen för att kolla på motorcyklar. Där finns en Staffan som strax innan jag lägger band på mig själv nästan lyckats sälja på mig en Honda CB 750. Men han tipsar också om trafikskolan Mårtensson nere vid Södervärn som ska visa sig bli startskottet för min MC utbildning.

Från första dagen på en BMW F800R den 31 maj 2012 till körkortstillståndet i hand den 23 oktober 2012, har det varit en ren och skär dröm. Friheten, känslan, ljudet, fartvinden. Känslan av att höra cylindrarna tugga strax nedanför knäna, samtidigt som man vrider på med 100 km/h in på E6:an är helt JÄVLA otrolig!

Det finns en handfull kommentarer och massa egensinniga situationer som jag kan komma med från utbildningen. Det finns varken utrymme eller ork för dig att läsa det, men här vill jag ändå komma med några bra punkter för dig som skulle vilja påbörja utbildning inför A-kort!

1. Ta en MC-lektion (eller kör privat om du har möjlighet, och skydd) och känn på hur det känns! Gå inte och köp kläder och förbered en massa innan du ens vet hur det känns att sitta på en motorcykel. En lektion kostar 900:-. MC-ställ och grejor slutar definitivt inte vid den summan.

2. Skaffa MC-polare! Något jag aldrig gjorde innan jag påbörjade min utbildning var att registrera mig på såna här forum m.m. Forum som hojen.nu är toppenbra om man vill leta kompisar att övningsköra med eller få bra feedback ifrån. Privatlektioner kan också spara dig en hel del pengar! Har du en far/mor, eller närstående som har haft MC-kort i mer än 5 år? Då så! Då frågar du honom/henne om det finns möjlighet att övningsköra lite!

3. Sätt upp en budget! Om man som jag, inte alls vet vart man ska börja, så är en bra början att börja ringa runt! Få en prislapp på allt! Alltifrån en ninja-luva unden hjälmen för 100:- på biltema till själva motorcykeln! Och även om det är svårt för en MC-lärare så ska han i alla fall ha en aning mellan tummen och pekfingret om hur många lektioner det kan behövas för dig!

4. Var ödmjuk, men inte korkad! Under min utbildning hade jag fyra olika MC-lärare, om det var dumt eller bra kan jag faktiskt inte avgöra. Alla hade olika synpunkter om min körning, vilket resulterade i att jag fick väldigt mycket bra input. Däremot fick jag väldigt dåligt grepp om hur jag låg till i min utbildning och saker som passade en lärare var helt åt helvete hos en annan! Mitt tips; ha max två lärare från körskolan. Det du gör, och det du visar ute i trafiken kan de alltid avgöra om det är bra eller dåligt! En lärare SKA och FÅR kritisera din förmåga att köra, så länge det medför feedback och underlag för att du ska kunna bli bättre! En lärare FÅR INTE prata skit om dig, eller nedvärdera dig, det är ett tecken på svaghet och dålig retorik! Jag tycker också att en lärare ska få höra om han är bra eller dålig ibland. Det är ju så dom utvecklas till det bättre!

5. Ge inte upp! Ibland sviktar självförtroendet och självkänslan är nära sin botten, men ge inte upp! Min tredje uppkörning var inte planlagd i min budget, men vi levde i stort sett på ris och brunsås de sista dagarna innan löning jag och min flickvän. Här vill jag också flika in ett STORT tack till min under bara flickvän som har stått ut med mig och som stöttat mig under utbildningen!

6. Alla gör fel ibland! Jag missade att min blinkers inte skiftade till höger när jag skulle ut på tredje avfarten ur en rondell på min tredje uppkörning. Eftersom kommunikationen är en-vägs under uppkörningen passade jag på att skrika svordomar så hjälmen immade igen. Men skam den som ger sig! En halvtimma senare var jag redo att dra på mig dumstruten och invänta Jonas på banan så vi fick in till skolan igen. Jag stängde av motorn och sa: "Jag är hemskt ledsen att jag missade blinkningen i tredje avfarten av rondellen därnere, det borde jag haft bättre uppsikt över". "Grattis", sa kontrollanten. "Du kan va lugn. Du bevisade för mig flera gånger uppkörningen att det var en engångsförteelse." Hjärtat stannade nästan på mig. Kontrollanten gav mig pappret där det tydligt var ikryssat "godkänd", och jag visste inte om jag skulle skratta eller skrika av ren glädje.

7. Var realistisk! Om man i min ålder tror att glädjen är gjord utifrån en Triumph Street Triple -12 års modell, bör man tänka om. Det finns flickvän, familj, boende, ja mycket mer som ekonomin måste gå hand i hand med. Det blev ingen (BEG!) Triumph Street Triple för 70 lök, det blev en Kawasaki Zephyr 550 -96 års modell för 14 000. För dig som specifikt har legat på i många år och sparat till en sådan ny motorcykel, javisst då är det kanske ämnat för dig! För mig med en normal månadslön nere i Malmö med noll koll på varken motor eller det som hör till när man är MC ägare är Kawan en jävlit bra förstacykel! Nu är jag ju tvungen att stå i allt det där man förr eller senare måste lära sig inför besiktning! Exempelvis: Nu på torsdag ska jag iväg till verkstan för att justera bromsljuskontakten, innan visste jag knappt vad det var?

Så här mycket har det kostat mig att börja köra MC:

Utbildning total: 35 730

Synundersökning: Gratis (i och med att man börjar köra på Mårtenssons Trafikskola)
Riskettan: 650
Risktvåan: 3 200
Paketpris 10 lek. + teoriböcker: 9 900
Paketpris 5 lek.: 4 300
8 MC-lektioner: 7 200
Uppkörning + uppvärmning: 2 750
Uppkörning no.2 + uppvärmning: 2 750
Uppkörning no.3 + uppvärmning:2 950 (ny avgift)
Körkort: 230
Banavgifter: 1 800

Utrustning total: 4 787

Hjälm: 1 090
Handskar: 649
Skinnställ + stövlar + ryggplatta (beg.): 2 000
Luva: 100
Underställ: 249
Lås: 699

Motorcykel total: 14 000

Kawasaki Zephyr 550 -96 (1800 mil): 14 000

Service total: 3 600

Olja: 380
Oljefilter: 68
Tändstift: 147
Ventilshims: 256
Packning (head cover): 376
Packning (tensioner cam): 24
Packning (puls coil): 48
Arbetstid: 1 600 = oljebyte, filter, motor, reng. luftfilter, burk, tändstiftsbyte, kontroll bromsar, bultförband, däcktryck, ljussignaler, wiresmörjning, demont kamaxlar och justering, synkning förgasare

Ska lämnas in ytterligare en gång på EBOS i Malmö för justering av bromsljuslykta och kontroll av gaswirar (Kan ha varit så att wirarna behövde köras in lite).

Reservdelsköp total: 740

Gaswire drag: 320
Gaswire retur: 320

Försäkringar löpande total: 388 (månaden)

Länsförsäkringar: 388 (månatligt)

Fordonsskatt total: 140 (fr.o.m. 7 juni)

I sista delen av det här "träliga" inlägget kommer jag berätta lite kort om hur jag fick ner min MC till Malmö.

Klockat 71 mil på mätaren med start i:
Charlottenberg -> Arvika
Arvika -> Karlstad
Mariestad -> Kristinehamn
Kristinehamn -> Skövde
Skövde -> Falköping
Falköping -> Ulricehamn
Ulricehamn -> Tranemo
Tranemo -> Gislaved

Här tog jag en välbehövlig paus på Aggarps Gård i Kulltorp. (9km från Anderstorp). Aggarps gård vill jag rekommendera ALLA! Lugn trevlig gård där jag blev väl omhändertagen och utan krusiduller. Frukost serverad med sikt utöver äng eller ut mot gläntan för 600:-/natten. Leta på Booking.com!

Skitvädret över natten gjorde mig orolig. Efter sånt strålande dagen dessförinnan verkade det som att spöregnet skulle ta överhanden nästa dag. Jag tänkte planerade inför motorväg, främst för att slippa vattenplaning och skit från skogen.

Gislaved -> Värnamo
Värnamo -> Ljungby
Ljungby -> Örkelljunga
Örkelljunga -> Glumslöv
Glumslöv -> Malmö

Trots skitvädret härdade jag ut. Dock blev spöregnet mellan åstorp och Glumslöv för mycket. Jag stannade vid OKQ8 i Glumslöv för att pusta ut. Armar, fötter och det allra heligaste var dyngsurt. Efter en varm kopp kaffe och en skitdyr munk for jag iväg igen. Inte torr men beslutsam.

Väl hemma i Malmö har jag börjat planera för åkning med två passagerare. Min flickvän har fått upp suget för att komma ut och åka! Första steget är då att LÅNA ett ställ som passar henne och därefter att komma ut och börja kon-köra lite så hon får en uppfattning om hur det känns och vad hon bör tänka på.

Nu vill jag önska alla nyblivna motorcyklister, men även ni erfarna och coola fantaster en fantastisk sommar! Jag lyckades samla på mig hela 26 hälsningar från Charlottenberg till Malmö, såväl från ensamåkare som från gäng. Kör försiktigt och njut av allt motorcykellivet har att erbjuda!

Med Varma Hälsningar

Tommy

tommy.bonte
2013-06-17, 15:46
Detta fick inte plats i texten, så jag skriver det som ett snabbsvar:

För alla erfarna hojåkare som nu har ditt och datt och säga om detta, så säg det. Ni har födmodligen priser och tips som skulle få mig att tappa hakan. Men ta inte för givet att jag hela tiden valt den enklaste vägen. Exempelvis går det inte att övningsköra privat om man inte har en egen MC. Sen har jag även genom blocket försökt hitta eldsjälar, och hojen.nu hittade jag faktiskt av en ren slump. Kanske finns det eldsjälar här, och välvilliga åkare som kan tänka sig att lära upp en och annan till att köra MC. Berätta det i så fall! Jag tror det är många därute som vill och behöver er hjälp!

Reject
2013-06-17, 17:14
Schysst story :)

Messa om du vill ut och köra en vända någon gång...lite olika hojtyper, men va fan...

erikn
2013-06-17, 19:34
Min "övningskörning" bestod i dryga 1000 mil på moped. Skaffade egen moppe när dottern fick en för 4 år sedan, förra året blev det av med A-kort. Tog totalt 4 dubbellektioner och hade ingen att övningsköra med. Dagen innan uppkörning var enda privata, då hade en granne tid med mig och jag körde krypkörning en timme på hans hoj. 4:e oktober fick jag åka själv tillbaka till körskolan, läraren väntade på de andra som körde efter mig. Regnet öste ner, men jag var väldigt lycklig.

För 2 månader sedan köpte jag en Yamaha XJ 400 från -82. Jag fick ge 5500 kr, då fick jag med Jofama-byxor och jacka/handskar från MC Pool. Fick sedan tag på ett par stövlar för 500 kr via Blocket. Har varit en hel del mekande med den, man lär sig hur det fungerar på den. Har snart kört 300 mil på hojen, mest fram och tillbaka till jobbet.

tommy.bonte
2013-06-17, 19:45
Absolut Reject, vi tar en tur nån da! :) Jag hör av mig. Det med att köra moped innan är nog inte heller dumt Erik. Finns mycket man kan slippa tragga med som nybörjare där :)