handdator

Visa fullständig version : Vägrar starta, surr/vib



Cond4
2013-06-16, 23:42
Hallå alla!

För 2 dagar sen startade hojen helt utan problem och körde den varm ett tag innan jag tog en 5 min runda.

Idag när jag faktiskt hade riktigt bråttom så sätter jag i nycklarna och vrider om, sätter hojen i friläge och slår på den där röda grejen.

Därefter försöker jag slå på hojen men då får jag ett surrande/ringande ljud någonstans där batteriet sitter. Sätter jag handen över batteriluckan så känner jag hur det vibrerar.

Jag har öppnat upp för att se om det slog några gnistor eller någonting sånt men det gör det inte.

Kan jag snälla få hjälp innan jag blir galen?

Tacksam för svar!!!

Twenty2
2013-06-17, 05:50
Kan inget om din, hoj men rent spontant skulle jag gissa på att du har dåligt batteri.
Antagligen är det du känner som vibbrationer och surret du hör startreläet som drar/försöker dra men att det går fram för lite ström för att startmotorn ska orka driva runt.
Börja med att ladda batteriet, eller testa med ett batteri som är fräscht om du har den möjligheten och se vad som händer.

Zeeuus
2013-06-17, 12:54
Hallå alla!

För 2 dagar sen startade hojen helt utan problem och körde den varm ett tag innan jag tog en 5 min runda.

Idag när jag faktiskt hade riktigt bråttom så sätter jag i nycklarna och vrider om, sätter hojen i friläge och slår på den där röda grejen.

Därefter försöker jag slå på hojen men då får jag ett surrande/ringande ljud någonstans där batteriet sitter. Sätter jag handen över batteriluckan så känner jag hur det vibrerar.

Jag har öppnat upp för att se om det slog några gnistor eller någonting sånt men det gör det inte.

Kan jag snälla få hjälp innan jag blir galen?

Tacksam för svar!!!

Kan ju vara bensinpumpen som surrar.
Om det finns, slå på reserven och låt pumpen jobba klart innan du försöker med nästa start.

erikn
2013-06-17, 13:08
Det surrar nog mer än bensinpumpen om han kollar om det kommer gnistor...

Tror lika som Twenty2, att det antingen är batteriet som är dåligt laddat så det inte orkar dra ut solenoiden på startmotorn eller så har själva startmotorn gått sönder så att den inte slår ut i kuggkransen ordentligt.

jrutgers
2013-06-17, 15:36
Jag instämmer med majoriteten. Batteriet är slut/tomt.
Kan vara dålig kontakt på Jordanien också men det är nog mindre troligt.

Cond4
2013-06-17, 21:27
Tack så mycket för alla svar! Blir att ladda batteriet imorgon!
Något speciellt jag ska tänka på? Aldrig laddat ett batteri!

jrutgers
2013-06-17, 21:32
Anpassad laddare och sen inga konstigheter.
Sätt dit svart kabel på batteriets minuspol och ja, röd på plus.

Cond4
2013-06-17, 22:25
Låta stå över natten?
Hur länge?:)

Zeeuus
2013-06-17, 22:39
Se till att ställa det på gnistfrioch helst ventilerad plats. Under laddningen bildas knallgas, så låt bli att fippla med eld I närheten.

Hur lång tid det tar beror på hur mycket dim laddare kan mata och hur stort ditt batteri är.
Mellan 8-12 timmar är väl rimligt.:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

erikn
2013-06-17, 23:53
Köper du en laddare som är intelligent så spelar tiden inte så stor roll, för då går den över till underhållsladdning när den laddat tillräckligt. Om man har en ointelligent så måste man själv avbryta laddningen, och det beror precis som ovan skrivits på hur mycket ström den ger ifrån sig.

Cond4
2013-06-20, 20:40
Jag lät batteriet ladda och satte in det och nu hör man att den vill starta...
Förklaring: När jag försöker sätta på den så låter det precis som när en bil går runt men inte vill starta...

Jan-Olov
2013-06-21, 10:52
Du har väll kollat dödarknappen?

Twenty2
2013-06-21, 11:03
Drar motorn runt men tändning uteblir ?
Jag tolkar det som att det är det som händer.
Tändning är inte riktigt min grej men kolla om du får gnista på stiften när du försöker starta.
Kan ju vara så att du inte får in bränsle också. Men det där överlåter jag till de som har bättre koll på tändsystem och motorer så att jag inte leder in dig på villovägar.

Cond4
2013-06-21, 12:04
Du har väll kollat dödarknappen?

Kollat?

Cond4
2013-06-21, 12:07
Drar motorn runt men tändning uteblir ?
Jag tolkar det som att det är det som händer.
Tändning är inte riktigt min grej men kolla om du får gnista på stiften när du försöker starta.
Kan ju vara så att du inte får in bränsle också. Men det där överlåter jag till de som har bättre koll på tändsystem och motorer så att jag inte leder in dig på villovägar.

Precis så!
Blir väl att skicka in till verkstad snart!

akems
2013-06-21, 13:50
Ge den lite startgas,startar den då så är problemet bensinen annars tändningen.'

Cond4
2013-06-21, 16:25
Ge den lite startgas,startar den då så är problemet bensinen annars tändningen.'

Testade och då surrar den lite snabbare sen lägger den ner igen:(

akems
2013-06-21, 22:24
Den har en bensinpump så kolla om du plockar av bensinledningen vid förgasaren om det kommer någon bensin kolla på denna länken så kan du se lite hur det ör gjort : http://www.cmsnl.com/yamaha-xvs650mmc-2000_model10856/partslist/D-05.html#results

Cond4
2013-06-21, 22:36
Den har en bensinpump så kolla om du plockar av bensinledningen vid förgasaren om det kommer någon bensin kolla på denna länken så kan du se lite hur det ör gjort : http://www.cmsnl.com/yamaha-xvs650mmc-2000_model10856/partslist/D-05.html#results

Det är jättekonstigt för att hojen gick igång 2 dagar innan jag upptäckte att den ej ville mer.
Btw, vad är nr 60/62 för knapp? Jag såg att man kan dra ut den. Vad gör denna?
Tacksam för svar!

akems
2013-06-21, 22:44
Det är wiren till choken

Cond4
2013-06-21, 23:17
Det är wiren till choken

Jag är en riktig amatör. Jag kan ingenting om motorer. Vad gör choken förutom att strypa någonting?

Cond4
2013-06-22, 00:22
Vred även om från res till on utan några som helst framsteg... Kan det vara tändstift, startmotor eller generator?

akems
2013-06-22, 09:56
Eftersom en försökte starta när den fick startgas så bör felet va i bensintillförslen,kolla om förgasaren får bensin ta loss bensinslangen vid förgasaren ,slå till tändningen och kolla om det pumpar fram någon bensin.Choken gör så att motorn får lite mer bensin vid kallstart.

Cond4
2013-06-22, 10:21
Eftersom en försökte starta när den fick startgas så bör felet va i bensintillförslen,kolla om förgasaren får bensin ta loss bensinslangen vid förgasaren ,slå till tändningen och kolla om det pumpar fram någon bensin.Choken gör så att motorn får lite mer bensin vid kallstart.

Detta låter svårt, är detta något som vem som helst kan göra?

akems
2013-06-22, 10:30
Är ju inte raketforskning precis,se om du hittar bensinpumpen och följ den upp till förgasaren finns det någonstans på den slangen så du kan dela så gör det och slå till tändningen så ser du om bensinen pumpar,tror det har sagts tidigare kolla dödareknappen på styret så det inte är den och givetvis säkringarna också.

Cond4
2013-06-22, 11:36
Är ju inte raketforskning precis,se om du hittar bensinpumpen och följ den upp till förgasaren finns det någonstans på den slangen så du kan dela så gör det och slå till tändningen så ser du om bensinen pumpar,tror det har sagts tidigare kolla dödareknappen på styret så det inte är den och givetvis säkringarna också.

Kan väl passa på att säga att när jag stoppat i nycklarna och vridit om och slår på den där röda dödarknappen så hör jag en ett ljud. Det låter som att något bubblar till i 1½ sekund.

Passa på byta ut säkringar för säkerhets skull?

Vad är det för något jag ska kolla ang. dödarknappen?

akems
2013-06-22, 15:37
Tror det står on-off eller något annan märkering på dödareknappen kolla så det är läge on eller något som visar att det är till.Det du hör är nog bensinpumpen skulle jag tro.Är där någon markering med pri på bensinkranen så sätt den där.

Olle Å
2013-06-22, 20:47
Vete tusan om det inte är lättare för dig att skaffa en riktig verkstadshandbok och följa de steg som beskriver felsökningen. Läs noga vad som står där. Gör du det, så kommer den garanterat att starta. Problemet på nätet så här, är ju att du inte kan beskriva det egentliga felet utan det blir ju en rad gissningar. "Startar inte" kan nog ge upphov till 100 olika gissningar.

Cond4
2013-06-22, 22:50
Imorgon åker den in! Verkstad på G!

Olle Å
2013-06-23, 09:08
Imorgon åker den in! Verkstad på G!

Hör av dig och meddela vad det var för fel. Vi vill gärna få mer erfarenheter och kan kanske hjälpa andra.:):confused::):confused:

Cond4
2013-06-23, 10:36
Hör av dig och meddela vad det var för fel. Vi vill gärna få mer erfarenheter och kan kanske hjälpa andra.:):confused::):confused:

Ja självklart!
Nu får man bara hoppas att det inte var mina egna noobiga händer som lyckades göra något^^

Cond4
2013-06-30, 22:17
Sådär! Det var startmotorn! :)

Gurrag
2013-07-01, 07:51
Fint! då kan du köra igen!