handdator

Visa fullständig version : Manöverprov, film



Grusbusen
2013-06-16, 23:00
Den här filmen kan kanske vara till nytta för oss som svettas på manöverbanorna.

http://youtu.be/PNedgyIatRo

(Nästa måndag sätter jag teoriprovet)

jrutgers
2013-06-17, 15:44
Lycka till!!

Mc-Bosse
2013-06-17, 17:04
Kör du på det viset lär du inte ha några problem alls, lycka till!

Jourtjänst
2013-06-17, 17:10
lycka till!

Jourtjänst
2013-06-17, 17:11
Kör du på det viset lär du inte ha några problem alls, lycka till!

Nej, verkligen inte. Inga problem alls!

LinusE
2013-06-17, 18:59
Blir nervös bara av o se.
Såååååå glad jag e klar med koret :D

Grusbusen
2013-06-24, 16:22
63 av 65 på teorin idag. Då var det bara körningen kvar.

Mc-Bosse
2013-06-24, 16:29
63 av 65 på teorin idag. Då var det bara körningen kvar.

Du klarar det säkert galant!

Sent from my Samsung Galaxy Note.

jrutgers
2013-06-24, 16:34
63 av 65 på teorin idag. Då var det bara körningen kvar.

Bra!! Hoppas jag har samma flow på fredag.
Var tycker du fokuseringen låg på i provet?
Och fick du en tid snart? För körningen?

Grusbusen
2013-06-24, 22:18
Från protokollet, antal frågor:

1. Fordonskännedom, manövrering: 7
2. Miljö: 5
3. Trafiksäkerhet: 16
4. Trafikregler: 32
5. Personliga förutsättningar: 5
Summa: 65 frågor

TheCrow
2013-06-24, 22:36
63 av 65 på teorin idag. Då var det bara körningen kvar.

Samma här :)

En del frågor tycker jag dock var rätt korkade. T ex vilken typ av drivsystem som är vanligast på mc. Har verkligen svårt att se relevansen av den kunskapen.

Liksom varför man inte ska tvätta sin hoj på garageuppfarten om den sluttar nedåt mot en gatbrunn. Svaret är att att olja och skit åker med ut i vattendragen... som om det vore så mycket bättre att det ligger i gräsmattan hemma...

Nä en del frågor får de gärna kassera, men det kanske var provfrågor å andra sidan.

/Freddo

jrutgers
2013-06-25, 21:17
Underbart Grusgubben!! Känner genast ett lugn för fredag.
Nä, nu blir jag orolig igen. Inte bra att vara för lugn. :-)

Förresten, sa du hur många rätt du fick?
& var det någon ( några ) fråga/or som var helt oväntad/ oväntade.

Attsicken, jag tycker jag pluggar på allt som rör sig men är ändå lite fundersam om det är ngt annat som kommer.

jrutgers
2013-06-26, 07:42
Samma här :)

En del frågor tycker jag dock var rätt korkade. T ex vilken typ av drivsystem som är vanligast på mc. Har verkligen svårt att se relevansen av den kunskapen.

Liksom varför man inte ska tvätta sin hoj på garageuppfarten om den sluttar nedåt mot en gatbrunn. Svaret är att att olja och skit åker med ut i vattendragen... som om det vore så mycket bättre att det ligger i gräsmattan hemma...

Nä en del frågor får de gärna kassera, men det kanske var provfrågor å andra sidan.

/Freddo

Nä,det är ju kanon! det ger mig en chans :-D

Jourtjänst
2013-06-26, 21:21
Nä,det är ju kanon! det ger mig en chans :-D

:D:D:D

Grusbusen
2013-06-28, 21:40
Uppkörning inbokad 15/7.

Fram tills dess är det tre körlektioner, varav ett dubbelpass som avslutning.

Frågan är om jag vågar summera hur mycket det har kostat än så länge?

erikn
2013-06-28, 21:54
Jag hade över 1000 mil på EU-moppe innan. När jag väl bestämde mig så blev det totalt 4 st dubbellektioner, 2 på konbana och 2 i trafik.

Teorin hade döttrarna pluggat innan för moppe (det var där gnistan kom som började med moppe) och sedan äldsta som tog B-kort förra året. När jag själv började övningsköra så fick jag 20 testprov av körskolan, gjorde väl ca hälften innan det var dags för det riktiga provet. Det var några slarvfel, men jag var inte orolig alls och det gick hur bra som helst. Retar mig att jag var tvåa ut ur lokalen.

Eftersom jag inte hade någon MC blev det noll övningskörning privat. Dagen innan uppkörning var jag iväg med en granne och jag fick köra konor på hans hoj, en helt annan typ än den jag skulle köra upp med.

Jag var nervös och hade nog tur, för manöverprovet där man börjar med undanmanöver där touchade jag första konan efter undanmanövern så att den välte men körde klart. Jag fick köra om och då touchade jag sista konan innan inbromsning. Trodde att det var kört men fick köra ytterligare en gång. Tredje gången gillt så gick det bra. Sedan när vi åkte på vägen var det inga problem, men det ösregnade så man var väldigt blöt.

Så för min del var det 4 dubbellektioner + obligatoriska risk1 och risk2.

Hoj köpte jag sedan för 5500, då fick jag med ställ. Stövlar hittade jag helt nya på blocket för 500 kr. Hjälm hade jag sedan moppen. Däremot har jag varit tvungen att lära mig meka med den, för det är ingen ände på allt som går sönder.

Gasvajer 650
Kopplingsvajer ej köpt än, kör med en reservvajer.
Packboxar till framgaffel 130 kr.
Plast till packbox (trasigt lock) ca 100 kr.
Drivpaket 1300 kr (ej bytt än)
Måste köpa nytt bakdäck, det är i princip slut
Ljuddämpare sönderrostad, vet inte hur jag ska fixa det än.

TheCrow
2013-06-28, 23:16
Bortsett från ovan beskrivna så tycker jag nog inte att det var så många oväntade frågor. Det var några som jag funderade lite över om det var ordklyveri. Typ ifall man åker fast för rattonykterhet om man kör drogpåverkad. Tänkte att det kanske var en annan benämning för det eller så.

Men det är en del allmänna trafikfrågor, lite om hur man ska köra mc, placeringar och sånt. Lite statistik och lite räkneövningar m a p bromssträckor och liknande.

/Freddo

Pin
2013-07-14, 20:41
Grymt klipp! Tack o bock!