handdator

Visa fullständig version : Rengöring förgasare



erikn
2013-06-15, 00:51
AAAAARRRRGGGGGHHHHHH!!!!!!!!!!!

Hatar den konstruktören hos Yamaha lika mycket som han som konstruerade tankarmaturen på 940. Yamaha-killen kom på när hela cykeln var klar att "hoppsan, ska det vara ett luftfilter också?" OK, då börjar vi med det och bygger resten av cykeln runt det.

Lyckades med mycket våld få loss de korta slangarna som går mellan luftburk och förgasare. Hoppas verkligen att jag får dit dem igen sedan när det ska ihop igen.

Lågfartsmunstyckena är ordentligt igensatta på två av förgasarna, på nummer tre är det halvt igensatt och på fjärde är det OK. Är förvånad att den överhuvudtaget går på tomgång, fast den går inte på alla cylindrar.

I morgon blir det en tur till ICA för att inhandla Kalkosan, det har jag läst är bra för att rengöra munstycken.

Munstycke från förgasare 1 och förgasare 4

http://www.abc.se/~eny/hojen/130614_munstycke.jpg

Membranen för kolvarna (eller vad de nu heter) ser lite sladdriga ut. Men de sitter ju fast i kolven. Kan man byta bara membranen eller byter man allt?

http://www.abc.se/~eny/hojen/130614_membran.jpg

Apropå en helt annan sak, är det någon som vet var man kan handla tändstift till min hoj över disk på södra sidan av Stockholm? Har varit till en Honda-butik (ja, jag vet att jag har en Yamaha) i Södertälje, OK i Tumba, och på Biltema men ingen hade. De som sitter där nu heter NGK D8EA.

V Saarela
2013-06-15, 05:36
Nuförtiden använder man ultraljudstvätt. Själv kör jag med old school fortfarande, tryckluft och rensar med nåt som är mjukare än munstyckena. Har hojen stått så hjälper det nog inte att bada dom i medel.
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild13/130612/130612b14.jpg

Slangar som sitter fast: brukar försöka pilla in en liten bit med mejsel och sen försöka spreja in lite startgas mellan. Burken måste då givetvis ha en pip. Gör likadant när jag återmonterar. Startgas torkar direkt så slangen sitter fast ordentligt.(bensin funkar bra också).
(sån här pip på burken)
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild13/130423/130423b1.jpg

Membranen brukar se sladdriga ut. Studera noga att det inte finns nåt litet hål i dom. Är dom hela så är det bara att pula tillbaka dom.

erikn
2013-06-15, 08:49
Slangarna satt inte fast. Det är bara så fruktansvärt trångt... Man kan inte flytta luftburken mer än ca 1 cm bakåt, och för att det skulle vara lättare så skulle den behöva kunna flyttas minst 5 cm. Man får bryta gummina över kanten på förgasarna för att få bort dem.

Man måste kanske inte ha bort gummina, ska prova en teori när jag ska ha dit grejorna igen, att skjuta hela förgasarpaketet in i gummina bakom först innan man tråcklar in dem i insugsgummina.

Jag har läst historier från andra på nätet som svurit åt konstruktionen på min hoj.

Tryckluft har jag inte, har varit på gång att skaffa länge men det har inte blivit av.

Olle Å
2013-06-15, 12:13
Ett tips för er som pular med insugningsslangar är att se till att de är absolut rena på utsidan och värm dem i hett vatten, för då brukar de mjukna.
Vet att det kan vara ett h--e att få tillbaka slangar rätt. Köpte en beg. Dominator för tio år sedan, som hade slangen mellan luftfilter och förgasare felmonterat, så att både smågrus och damm kunde komma in, vilket förorsakade motorhaveri.:mad::mad:

erikn
2013-06-16, 00:04
Undrar hur dom gjorde i fabriken? Jag har inte lyckats lista ut hur man skulle kunna få bort luftburken, men de kan ju inte ha svetsat ramen runt den. Kan i alla fall säga att jag skulle ha gjort harakiri om jag haft det jobbet där. Jag höll på i närmare två timmar bara att få dit de där :evil: slangarna. De är ca 5 cm långa, och utrymmet man har att få dit dem är 3,5 cm. Typ. De innersta var av någon anledning svårast att få dit, undrar varför... :flute:

Sedan var klockan 23, passar inte riktigt att varmköra och se om det blev bättre på tomgång nu när alla lågfartsmunstyckena har hål.

I morgon ska jag plasta locket till packboxen, den läcker som ett såll, inget kul att ha grejor där när det regnar.

erikn
2013-06-16, 19:27
Den gick MYCKET bättre på tomgång. Nu är det bara kvar att synka förgasarna. Har haft lite ågren för det, men efter mycket googlande samt att man såg hur förgasarna såg ut nu när de var lösa har gjort att jag inte tror att det är så krångligt.

Ska köpa lite slang på Biltema, några klämmor i en akvariebutik och sedan är det bara att köra. Fast jag har inte bestämt mig om jag ska ta två i taget (räcker med bara slang) eller om jag ska ta alla fyra samtidigt. Om alla fyra samtidigt så måste jag ha lite nipplar för att koppla ihop slangarna.

Även ett annat fenomen har försvunnit, antar att det beror på de igensatta munstyckena. Förut hade jag ryckig gång vid acceleration runt 7000 varv, de rycken är i princip borta, har en liten, liten tendens till ryck kvar där.

Mc-Bosse
2013-06-17, 17:27
Vad gäller insugningsgummina så antar jag att de är hur mjuka och följsamma som helst när de är nya. Att då trycka in förgasarna från sidan och sen sätta dit gummina måste vara en baggis. Jag hade ett helvete just med dessa gamla och hårda gummina men till slut gick det! Kunde ju ha köpt nya antar jag. Eller finns de inte att få tag på nya till en 32 år gammal Kawasaki.

Så konstruktionen är inte alls dålig så länge gummina är mjuka och följsamma.

erikn
2013-06-17, 19:23
Finns inte en chans i hel__e att det har varit en baggis. Möjligtvis om man var stark som en orangutang och hade händer lika stora som hos en treåring.

Fast jag vågar inte prova, men jag undrar hur gummina på andra sidan ser ut, de mellan förgasare och cylinder? Om de bara ska ligga mot så kan man montera dem på förgasarna först och sedan skjuta in bakåt mot luftfiltret. Då kanske det är lättare. Men jag har läst på nätet att just de skruvarna lätt går av.

GOJ
2015-06-21, 19:37
AAAAARRRRGGGGGHHHHHH!!!!!!!!!!!

Hatar den konstruktören hos Yamaha lika mycket som han som konstruerade tankarmaturen på 940. Yamaha-killen kom på när hela cykeln var klar att "hoppsan, ska det vara ett luftfilter också?" OK, då börjar vi med det och bygger resten av cykeln runt det.

Lyckades med mycket våld få loss de korta slangarna som går mellan luftburk och förgasare. Hoppas verkligen att jag får dit dem igen sedan när det ska ihop igen.

Lågfartsmunstyckena är ordentligt igensatta på två av förgasarna, på nummer tre är det halvt igensatt och på fjärde är det OK. Är förvånad att den överhuvudtaget går på tomgång, fast den går inte på alla cylindrar.

I morgon blir det en tur till ICA för att inhandla Kalkosan, det har jag läst är bra för att rengöra munstycken.

Munstycke från förgasare 1 och förgasare 4

http://www.abc.se/~eny/hojen/130614_munstycke.jpg

Membranen för kolvarna (eller vad de nu heter) ser lite sladdriga ut. Men de sitter ju fast i kolven. Kan man byta bara membranen eller byter man allt?

http://www.abc.se/~eny/hojen/130614_membran.jpg

Apropå en helt annan sak, är det någon som vet var man kan handla tändstift till min hoj över disk på södra sidan av Stockholm? Har varit till en Honda-butik (ja, jag vet att jag har en Yamaha) i Södertälje, OK i Tumba, och på Biltema men ingen hade. De som sitter där nu heter NGK D8EA.

Jag handlade mina stift på mekonomen😉

racer
2015-06-21, 21:29
Får hoppas erikn fick tag i stift, det är två år sedan han fråga ;)

erikn
2015-06-22, 00:05
Jo, har t.o.m. bytt hoj...

Per Lindström
2015-06-22, 10:33
Jo, har t.o.m. bytt hoj...

Varför då, var den inte lättskruvad? :D

erikn
2015-06-22, 10:48
För lite pong... Och varvtalet var inget kul det heller.

Förgasarna sitter ung. lika illa på den "nya" (årsmodell 1985) så just där är det ingen skillnad.

Per Lindström
2015-06-22, 14:37
För lite pong... Och varvtalet var inget kul det heller.

Förgasarna sitter ung. lika illa på den "nya" (årsmodell 1985) så just där är det ingen skillnad.

Aj då! :(
Nu vet du i alla fall hur du skall bära dig åt.
Finns en del korkade lösningar även på min, även om jag inte stött på något överjävligt än.