handdator

Visa fullständig version : Moderna hojar



Hondamannen
2013-06-14, 22:13
Hej,

När jag köpte min cbf 500 så ville jag helst ha ngt med förgasare ifall ngt skulle krångla när jag är utomlands så ska det gå att lämna in den vart som helst och få den reparerad och vara oberoende av en specifik verkstad.

Min fråga är hur vanligt det egentligen är att moderna saker som inspruta, Abs, färddatorer med mera krånglar?

En annan sak som jag är lite nyfiken på att få veta är hur vanligt det är att kylsystem på hojar krånglar?

Mvh

Hondamannen

Jourtjänst
2013-06-14, 23:30
Hej,

När jag köpte min cbf 500 så ville jag helst ha ngt med förgasare ifall ngt skulle krångla när jag är utomlands så ska det gå att lämna in den vart som helst och få den reparerad och vara oberoende av en specifik verkstad.

Min fråga är hur vanligt det egentligen är att moderna saker som inspruta, Abs, färddatorer med mera krånglar?

En annan sak som jag är lite nyfiken på att få veta är hur vanligt det är att kylsystem på hojar krånglar?

Mvh

Hondamannen

1100 mil på BMW:n utan bekymmer och grejorna håller förstås mycket längre än så. På min nya hoj finns ingen insprutning, ingen ABS, ingen färddator, ingen katalysator, inget kylsystem. Bara en enkel hoj, rakt av.

Olle Å
2013-06-15, 08:57
Hej,

När jag köpte min cbf 500 så ville jag helst ha ngt med förgasare ifall ngt skulle krångla när jag är utomlands så ska det gå att lämna in den vart som helst och få den reparerad och vara oberoende av en specifik verkstad.

Min fråga är hur vanligt det egentligen är att moderna saker som inspruta, Abs, färddatorer med mera krånglar?

En annan sak som jag är lite nyfiken på att få veta är hur vanligt det är att kylsystem på hojar krånglar?

Mvh

Hondamannen
Haft både vatten och luftkylda hojar de senare åren. Det enda problem var i trafikstockning i Oslo en het sommardag i tunnlarna på E18. Min luftkylda Dominator tjyvstannade flera gånger. Fy tusan vad otrevligt att bli stående på en 4-filig väg i en tunnel. Lyckades komma ut i bussfilen så småningom.:mad::mad:

Ankan1
2013-06-15, 12:07
Finns nog inte många hojar som trivs i långa stillastående köer vid varmt väder oavsett om de är luft eller vattenkylda.

Olle Å
2013-06-15, 12:15
Finns nog inte många hojar som trivs i långa stillastående köer vid varmt väder oavsett om de är luft eller vattenkylda.

Nää, men kompisarnas vattenkylda klarade sig i det här fallet.:):):)

räven
2013-06-15, 14:26
Nää, men kompisarnas vattenkylda klarade sig i det här fallet.:):):)

Min oljekylda BMW klarade sig skapligt. Många pinnar på oljetempmätaren.

Hondamannen
2013-06-15, 15:35
Att en enstånka stannar har väl inget med luftkylningen att göra väl eller?

//Hondamannen



Nää, men kompisarnas vattenkylda klarade sig i det här fallet.:):):)

Ove
2013-06-15, 18:19
Att en enstånka stannar har väl inget med luftkylningen att göra väl eller?

//Hondamannen

1, 2 eller 8 cylindrar spelar ingen roll. Luftkylning utan fläkt funkar dåligt om man står stilla i värmen - motorn överhettas. Samma på vätskekyld utan fläkt, bara det att den förvarnar genom att börja koka.

Hondamannen
2013-06-15, 21:57
Ove, dagens luftfyllda hojar oftast överdimensionerade oljekanaler samt att oljan är idag betydligt bättre än på 70 talet. Enstånkor har den egenskapen av att kunns tjuvstanna men av en helt annan anledning än att överhetta. En överhettad motor blir svårstartad historia.

engström67
2013-06-15, 23:36
Tur man har en Triumph som ej lider av värmen:)

Jourtjänst
2013-06-15, 23:48
Finns nog inte många hojar som trivs i långa stillastående köer vid varmt väder oavsett om de är luft eller vattenkylda.

En hoj ska aldrig stå still! Gasa på så blir det inga problem. Jag använde utrymmet mellan den vita linjen längst till höger och bergväggen för snabb transport i tunnelsystemet i Södra länken Sthlm vid stillastående kö.

Ove
2013-06-16, 07:34
Ove, dagens luftfyllda hojar oftast överdimensionerade oljekanaler samt att oljan är idag betydligt bättre än på 70 talet. Enstånkor har den egenskapen av att kunns tjuvstanna men av en helt annan anledning än att överhetta. En överhettad motor blir svårstartad historia.

:) Rätt som du skriver att överhettad är svårstartad, men enstånkor tjuvstannar inte oftare än motorer med flera cylindrar.

räven
2013-06-16, 10:52
Luftkylda rad4 å rad6 tålde inte lång tid i kön

Hondamannen
2013-06-16, 11:37
Jag håller inte med dig Ove. Enstånkor har lågt flöde igenom motorn på tomgång och det gör att de ibland tjuvstannar. I något visst läge blir det uppenbarligen för litet flöde och detta i kombination med att det motorn bara tänder varannan gång så leder det till att det tjuvstannar. Fler cylindrigamotorer i och med det just har flera cylinder hjälper till så att det aldrig blir för lågt flöde igenom motorn.

Mer om detta kan du läsa på yamaha sr klubben sida. Där finns länk till Mikunis hemsida som beskriver detta lite mer utförligt. Det fanns på deras hemsida för några år sedan. Hittar du inte det så får du säga till så ska jag leta fram det åt dig.

Ankan1
2013-06-16, 18:57
Finns nog inte många hojar som trivs i långa stillastående köer vid varmt väder oavsett om de är luft eller vattenkylda.

Ovsett vilket så är det säkert bättre med vattenkylning som via termostat naturligtvis har lättare för att hålla motorn inom rätt värmetal plus att motorn blir lite tystare med vattenkylning jämfört med en dito luftkyld.

LOL, jag citerade mig själv ha ha ha ... :D

Knarr
2013-06-16, 19:22
Kylflänsar e snyggt! :cool:

Jourtjänst
2013-06-16, 22:48
Kylflänsar e snyggt! :cool:

Eller hur! :cool:

Olle Å
2013-06-17, 08:35
Eller hur! :cool:

OK, om vattenkylningen ligger innanför flänsarna och kylaren är dold.:) Transalp:)

räven
2013-06-17, 08:45
Nu ska man vänja sig vid att BMWs boxer är vätskekyld

Mc-Bosse
2013-06-18, 09:02
Bara en fråga:

Skulle min luftkylda 4-cylindriga Kawasaki från 1981 bli överhettad med skador som följd om jag skulle ligga i en lång kö som sakta rör sig framåt i 35° värme? Detta är ju ett scenario som kan hända. Tycker väl att denna hoj som såldes över hela världen nog borde klara hettan utan att för den skull ta skada. Förutsatt att man har en ren motor med fritt luftflöde kring kylflänsarna och frisk olja och tillräcklig mängd av den.

räven
2013-06-18, 10:23
Japanerna lärde sig å monterade vätskekylning ganska tidigt.

Jourtjänst
2013-06-18, 15:19
Bara en fråga:

Skulle min luftkylda 4-cylindriga Kawasaki från 1981 bli överhettad med skador som följd om jag skulle ligga i en lång kö som sakta rör sig framåt i 35° värme? Detta är ju ett scenario som kan hända. Tycker väl att denna hoj som såldes över hela världen nog borde klara hettan utan att för den skull ta skada. Förutsatt att man har en ren motor med fritt luftflöde kring kylflänsarna och frisk olja och tillräcklig mängd av den.

Precis så har jag tänkt oxå. Min Yamaha går ju i mycket varmare klimat än vårt!