handdator

Visa fullständig version : Nerplockad på jorden igen



Grusbusen
2013-06-12, 20:44
Har haft B-kort sen -96 och tyckte att jag kunde ta mig fram utan större problem i min egen hemstad. Det vill säga fram tills idag när jag körde min första MC-lektion i stadstrafik, jag blev rätt så raskt nerplockad på jorden igen av Larz som ledde in mig på små bakgator där jag sällan kör bil. Högerregler, enkelriktat, in och ut ur cirkulationer gjorde att dagens lektion blev minst sagt svettig. Men det var kul och lärorikt. Ser fram emot nästa lektion.

Och sen att var mellan kl. 16 och 17 när folk börjar åka hem från jobbet gjorde ju inte saken bättre.

Susie
2013-06-12, 22:34
Roligt att läsa om din ödmjuka inställning! Visst är det inte så dumt att få sig en uppfräschning o duvning så där. När jag tog mitt kort var det en del som gnällde över riskettan&risktvåan men det skadar väl inte att som sagt fräscha upp sina kunskaper eller tankegångar.Så lätt att bara köra på i gamla spår o tycka att man minsann vet o kan allt.

erikn
2013-06-12, 23:38
För min del kände jag att riskettan inte gav så mycket, för det var i princip exakt samma sak som jag gjorde ung. två år innan tillsammans med dottern för att få övningsköra med henne. Däremot risktvåan var skitkul, man fick ju köra massor av hoj, gillade den skarpt som vi hade, en Honda Hornet.

Ankan1
2013-06-13, 01:32
Fanns varken risketta eller risktvåa när jag tog mc kort and i am still alive and raging down the road.Yihhaaa ... :D

Reject
2013-06-13, 08:31
Nu är det nästan två år sedan jag tog mitt kort. Tjatar dom fortfarande om att "glidare och super sport är de mest olycksdrabbade motorcyklarna som finns"?

Olle Å
2013-06-13, 09:41
Fanns varken risketta eller risktvåa när jag tog mc kort and i am still alive and raging down the road.Yihhaaa ... :D

Visst behöver man en tankeställare ibland. Fick A+B 1959. Körde en hel del mc i början innan bilarna tog över. Fick återfall runt 2000. K om snart på att det inte var lika lätt som då man var ung. Trafikmässigt var det inga problem utan att man var ovan med att kunna hantera hojen i olika svåra situationer. När de uppstår är det för sent att träna. Eftersom jag började pendla till jobbet även på vintern blev man ju tvungen att lära sig på det hårda sättet. Kändes ett par gånger att snön inte är så jäkla mjuk. Mycket grusåka, ibland över gränsen och då kändes även det ordentligt. Skam den som ger sig. Den första hojen en Honda Dominator fick väldigt mycket stryk, så efter en vurpa fick jag 10000 av försäkrinsbolaget. En dags jobb, så var vi på rull igen. Några Knix kurser med senare hojen, en Transalp, så tycker jag att körningen funkar bra.
Vad jag menar, är att har man inte kört hoj på länge, så är det ju ganska nödvändigt att friska upp kunskaperna ordentligt och inte lita på att nutiden är som förr.
Kan vara ganska vettigt att ta någon lektion med en som verkligen kan det hela. :):):)

Susie
2013-06-13, 15:40
För min del kände jag att riskettan inte gav så mycket, för det var i princip exakt samma sak som jag gjorde ung. två år innan tillsammans med dottern för att få övningsköra med henne. Däremot risktvåan var skitkul, man fick ju köra massor av hoj, gillade den skarpt som vi hade, en Honda Hornet.

Visst var risktvåan hur kul som helst jag blev kär i horneten.Har man riskutb någorlunda färsk är det bara löjligt att behöva gå de igen. Men pratar vi 6-10 år absolut tycker jag.

Grusbusen
2013-06-13, 17:46
Nu är det nästan två år sedan jag tog mitt kort. Tjatar dom fortfarande om att "glidare och super sport är de mest olycksdrabbade motorcyklarna som finns"?

Under riskettan nämndes det att sporthojar stack ut i olycksstatistiken, det sas inget om kromslädar. Det som betonades mest var den kategori olyckor där föraren inte är behörig och/eller berusad.

Ankan1
2013-06-13, 17:53
Visst behöver man en tankeställare ibland. Fick A+B 1959. Körde en hel del mc i början innan bilarna tog över. Fick återfall runt 2000. K om snart på att det inte var lika lätt som då man var ung. Trafikmässigt var det inga problem utan att man var ovan med att kunna hantera hojen i olika svåra situationer. När de uppstår är det för sent att träna. Eftersom jag började pendla till jobbet även på vintern blev man ju tvungen att lära sig på det hårda sättet. Kändes ett par gånger att snön inte är så jäkla mjuk. Mycket grusåka, ibland över gränsen och då kändes även det ordentligt. Skam den som ger sig. Den första hojen en Honda Dominator fick väldigt mycket stryk, så efter en vurpa fick jag 10000 av försäkrinsbolaget. En dags jobb, så var vi på rull igen. Några Knix kurser med senare hojen, en Transalp, så tycker jag att körningen funkar bra.
Vad jag menar, är att har man inte kört hoj på länge, så är det ju ganska nödvändigt att friska upp kunskaperna ordentligt och inte lita på att nutiden är som förr.
Kan vara ganska vettigt att ta någon lektion med en som verkligen kan det hela. :):):)

Finns så många fina regler nuförtiden för gamla motor rävar så man kan bli yr i bollen ibland.Har man t ex ett lastbilskort (C) och inte kan visa att man kört lastbil under ett visst antal år så anses man inte längre behörig och får detta lastbilskort indraget.Men om du inte kört hoj på kanske förtio år så är det bara att hoppa upp på sadeln igen och gasa runt.Ingen som ifrågasätter den risken om man nu som exempel jämför med detta lastbilskort.
Dom är roliga ibland de där beslutsfattarna. :D

Reject
2013-06-13, 17:57
Under riskettan nämndes det att sporthojar stack ut i olycksstatistiken, det sas inget om kromslädar. Det som betonades mest var den kategori olyckor där föraren inte är behörig och/eller berusad.

Så om man inte är behörig eller om man inte är berusad, så är man utsatt för risk? :) Skämtar bara, kunde inte låta bli :P

Men det är intressant att de inte tryckte på glidare...kanske statistiken har ändrats de senaste två åren. Då sa man i vart fall är den ökade olycksrisken för glidare berodde på att få var utrustade med ABS-bromsar samt att den generation som fick MC-kortet per automatik gick ut i pension och hade råde med feta hojar...

Jourtjänst
2013-06-13, 18:20
Så om man inte är behörig eller om man inte är berusad, så är man utsatt för risk? :) Skämtar bara, kunde inte låta bli :P

Men det är intressant att de inte tryckte på glidare...kanske statistiken har ändrats de senaste två åren. Då sa man i vart fall är den ökade olycksrisken för glidare berodde på att få var utrustade med ABS-bromsar samt att den generation som fick MC-kortet per automatik gick ut i pension och hade råde med feta hojar...

Det är inte åldrarna som fått körkortet på köpet som är överrepresenterade, vilket jag också trodde. Men under riskutbildningen när jag tog mitt hojkort fick jag höra annat. Det bekräftas också på sidan 20 i Trafikverkets statistik som finns här:

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/Statistik%202012/olycksutveckling_och_djupstudier_av_dodsolyckor_pa _motorcykel_och_moped_underlag_2_0.pdf