handdator

Visa fullständig version : Vänern runt



Susie
2013-06-12, 10:20
Jaha så var det äntligen dags för första lite större turen i år (inte för att jag direkt gjort några större/längre turer sen jag började förra året)

Från början var vi cirka 10 pers men det har svällt till 40 man och då menar jag verkligen man. Är den enda kvinnan i sällskapet som kör (var är alla brudar?)

Nu på torsdag efm börjar jag och mitt lilla entourage ;- på 3 pers med att ta oss till Söderköping över Bråviken för övernattning på en hästgård, Thorstorp Gård. Därefter uppsamling i Linköping, vidare Finspång, Askersund, Lidköping för övernattning i Läckö Strand.
Dag två: Vänersborg, Mellerud, Färgelanda, Hedekas,Töftedal, Ed, Gustavsfors och slutligen övernattning där vid Alcatraz camping.
Dag tre: bestämms på plats.

Ska bli hur kul som helst och intressant och se om det verkligen är my cup of tea att köra i så stort sällskap är faktiskt lite lite tveksam.Tror jag lirar bäst i mindre sällskap. När vi körde till Norrtälje Custom Bike härom helgen utökades vårt lilla sällskap från 4 till 18 pers och jo då riktigt skoj var det. Är en viss känsla att se och vara med i den slingrande ormen av hojar som böljar fram, men det var ju en väldigt kort tur.

Liten fråga kan inte hitta Fjällbrudens väg som en del av er pratar så varmt om här, kikar på kartan runt Mellerud- Ed är det där någonstans?

steffe
2013-06-12, 11:37
Ooooo

Ove
2013-06-12, 11:38
:eek: Varning på plats! Vägen Askersund till Undenäs har fått ny beläggning, sån där där dom sprutar ut klister och sen grus ovanpå. Risk för att det finns en massa sprättgrus och strängar.

Jag gjorde en beskrivning i en annan tråd som kanske kan vara användbar till en del av er tur ska se om jag hittar var...

Jo tråden heter "Tips Värmland /Dalsland" och det var Lottaje som frågade. Den kan användas, men baklänges. ;)

:) Brudfjällsvägen går från Håverud till Tissleskog och är inte speciellt lång bit - men go.

Susie
2013-06-12, 12:24
Läckö Strand , det är ett kanon ställe vid kanten av Vänern där man ser Kinnekulle på andra sidan.

Det är ett kanon hoj ställe där många åker till o fikar, det är en liten camping med stugor o så.

Fjällbrudens väg är man svänger av väg 45 o nånstans vid Tisselskogs kyrka ska denna väg vara.

Strax norr om mellerud som du skriver oxå.

Steffe

Tack ska du ha, ja det ser super ut vid Läckö!

Susie
2013-06-12, 12:27
:eek: Varning på plats! Vägen Askersund till Undenäs har fått ny beläggning, sån där där dom sprutar ut klister och sen grus ovanpå. Risk för att det finns en massa sprättgrus och strängar.

Jag gjorde en beskrivning i en annan tråd som kanske kan vara användbar till en del av er tur ska se om jag hittar var...

Jo tråden heter "Tips Värmland /Dalsland" och det var Lottaje som frågade. Den kan användas, men baklänges. ;)

:) Brudfjällsvägen går från Håverud till Tissleskog och är inte speciellt lång bit - men go.

Ja jag såg det, har lagt in den i min minnesbank;- Okej tack Ove för varningen där, ska vidarebefodra den genast!

räven
2013-06-12, 12:27
:eek: Varning på plats! Vägen Askersund till Undenäs har fått ny beläggning, sån där där dom sprutar ut klister och sen grus ovanpå. Risk för att det finns en massa sprättgrus och strängar.

Jag gjorde en beskrivning i en annan tråd som kanske kan vara användbar till en del av er tur ska se om jag hittar var...

Jo tråden heter "Tips Värmland /Dalsland" och det var Lottaje som frågade. Den kan användas, men baklänges. ;)

:) Brudfjällsvägen går från Håverud till Tissleskog och är inte speciellt lång bit - men go.

OBS, lösgruset ska vara bort sopat efter 48 tim. Ring vägverket, dom är medvetna om detta.
Obs, vägförvaltninga i Skulltorp har bara telefonsvarare.

Ove
2013-06-12, 20:57
OBS, lösgruset ska vara bort sopat efter 48 tim. Ring vägverket, dom är medvetna om detta.
Obs, vägförvaltninga i Skulltorp har bara telefonsvarare.

:( Här uppe förstår du finns det tydligen ingen sopvals och skyltar är det riktigt dåligt om. Stora arbeten skyltas men sopning är nog inte vanligt. Snabelbilen sprätter omkring varhelst det passar och skyltar,,,nänä. :confused:

Ove
2013-06-12, 21:13
Okej tack Ove för varningen där, ska vidarebefodra den genast!

Kanske är klart nu, har inte varit där på en vecka, men i vilket fall så finns det sprättande stenar kvar. Alternativ väg kan vara att man kör ner mot Karlsborg. Drygt en mil ner på 49;an börjar en bit med mitträck. Den biten är så tråkig så jag tar ut mot Vättern mot Olshammar och kör på kalasväg förbi istället för att sitta och gäspa en bit. OBS att man svänger in till höger på en kort slinga för att korsa över till vänster. Strax före Karlsborg kor man ner mot Undenäs.
Karlsborg kan mycket väl vara värt ett besök.

Nyfiket undrat - När skulle ni vara på Läckö?

Susie
2013-06-12, 22:17
:( Här uppe förstår du finns det tydligen ingen sopvals och skyltar är det riktigt dåligt om. Stora arbeten skyltas men sopning är nog inte vanligt. Snabelbilen sprätter omkring varhelst det passar och skyltar,,,nänä. :confused:

Haha det låter ju precis som här nere.Senast igår när vi var ute en sväng så låg det så fint på vägen och ingen skylt.

Susie
2013-06-12, 22:25
Vår körledare eller vad det nu kallas verkar ha koll på läget då han tydligen har en kontakt i krokarna.Vidarebefodrade din varning. Ska ta med dina tips och se om jag får en syl i vädret, man vet ju hur det kan bli ibland med karlar.. värre än när vi sätter igång:) Jo vi ska vara på Läckö på fredag, (runt 13.00 i Askersund.) Så vi kanske syns då?

pumpe3
2013-06-13, 08:47
Stötte på ganska många vägar med denna lagningstyp över mer eller mindre hela vägbanan i dom där krokarna förra veckan, kör försiktigt och med insidan så är det inga problem om än jävligt trist att inte kunna köra "eget tempo"

Susie
2013-06-13, 15:43
Tack Pumpe3 för omtanken. Står i startgroparna för att ge oss iväg nu men f_n vad det regnar, ska det bli en sommar till med massa vatten istället för solsken jag blir galen!!!

Ove
2013-06-14, 20:58
:hello: Jag tänkte som så: Nar jag ändå är ute och kör så kan jag dra ut till Läckö och säga "Välkomna till mitt sköna Skaraborg" + ta en glass.

Kom dit och fick besked om att grillat var beställt till 19.00, men glass fanns ingen på stället för tillfället. Skit samma -jag har ju motorcykel - drar till Spiken och fikar. Kommer tillbaka efter 17.00 och inte en hoj synlig men nu finns det glass.

Kl 17.55 inser jag att nu finns det inte ens tid för ett "Hej!" så jag drar mot Lidköping och vidare hem. I Skararondellen i Lidköping möter jag ett gäng hoj, ca. 35 st. Hoppas att grillvarorna inte hunnit förvandlas till koks innan ni kom fram. :eek: Nåja, ni kommer iallafall fram till en fin plats - jag har kollat.

Trevlig fortsatt resa! :hello:

Ove
2013-06-17, 19:10
:) Nå! Berätta hur det var på resan.. :)

Susie
2013-06-23, 23:53
Tror allt det börjar gå troll, nu har vi gått/åkt om varandra vid ett par tillfällen.. Jodå det var nog oss du mötte. Strax innan vi kom fram till Läckö strand sista kurvan innan man svänger av mot Läckö hände det som man inte vill ska hända. En kille körde av och tack o lov så gick det ganska bra.

Men vilken körning/tur det blev;) så otroligt roligt, vilka fina,vackra, och kurviga vägar vi körde! Det blev totalt 149 mil på fyra dagar.Läckö Strand var en hit, kan varmt rekommenderas både för komfort,service,och god mat. Vandrarhemmet Alcatraz vid Gustavsfors var riktigt kass gällande service & mat.(Då var det ändå förbokat) Men ligger vackert till och ger ett rufft förväntansfullt intryck som tyvärr inte levde upp till förväntningarna. Men billigt och vet man bara om det så.. ja varför inte.

Bland det roligaste och snopnaste som inträffade under hela turen var andra dagen då vi delade upp oss i två gäng av olika skäl, för att antingen köra en kortare eller längre tur. Var att vi som tog den längre rutten träffade på ett kvinnligt gäng, 15 st hojåkare från Tyskland vid ett stopp. (i mitt gäng var jag den enda kvinnliga föraren)De stod på ena sidan av korsningen och vi på den andra sidan. Det tog ett tag innan jag såg att det var endast tjejer som körde, inte de andra inte ;)Ja som ni förstår blev det en hel del surrande.Deras färdledare anordnade turer till Sverige för tjejer som inte hade resesällskap att köra tillsammans med eller vågade köra själva på långturer, himla smart koncept tycker jag, ska allt ta och klura på det.

Det snopnaste var att det som tog den korta rutten körde Brudfjällsvägen!!!!!!!! Hade hört mig för om den kanske var inplanerad och så var inte fallet vid det här tillfället, så gissa om jag blev avundsjuk. Under kvällen hade allt en del av sällskapet något saligt i blicken och talade något osammanhängande och euforiskt om denna väg, så pass att jag kände hur det kittllade till i magen suck..

Själva körandet då med så pass många hojåkare (32 hojar) undrar du kanske? Jo jag var allt lite nervös innan och gruvade mig en aning hur det skulle gå.Här gällde det att vara 100% fokuserad på körningen,hålla sin position i ledet,ha koll på din andra framförvarande förare som håller samma position som du.. phu ja det sög energi och det gällde verkligen att hålla tungan rätt i mun,men kul var det och undan gick det!!! Återigen vilka vägar, vilka kurvor och sist men inte minst vilket trevligt sällskap och en eminent färdledare.

Ove
2013-06-24, 08:42
:D Låter verkligen som du haft en go tur! Tråkigt med avkörningen, jag hoppas att killen klarade sig bra och lite synd att du missade Brudfjällsvägen. Men du har ju hoj och kan köra när du vill, nu hittar du till trakterna. ;)

Varvet runt Vänern blir ca. 43 mil om man kör dom raka vägarna, men blir lätt 60 om man vill ha lite kul och det finns vägstumpar som är "lite extra" på alla sidor av sjön. Sen finns alla sevärdheter som kan besökas så några dagar kan man lätt fördriva genom att bara vara. Säg till om du vill ha guide för ett litet lagom gäng vid tillfälle så ska vi se om det passar. Vi är några gubbar runt sjön som kan våra trakter ganska bra. :cool:

Susie
2013-06-24, 11:10
Jodå i sommar blir det Brudfjällsvägen, vi startar vår roadtrip i juli med Dalhalla och Patti Smith. Sen drar vi oss ner dit för ett par dagar i området och då lär det bli minst ett par omgångars körande längs den vägen. Efter det styr vi kosan sakta men säkert ner i landet, vi har bestämt oss för ta det som det kommer och inte planera för mkt. Hänger en del på www.bikersstop.se för tillfället för inspiration, en kanonsite som rekommenderas stark för den som letar uppslag inför sommaren.

Låter toppen ska ha det i åtanke när tillfälle ges!!

Ha det gott

räven
2013-06-24, 11:49
Ge Dalsland den tid landskapet förtjänar. Massor med goa Mcvägar att utforska.

Jourtjänst
2013-06-24, 22:26
Susie - det låter verkligen som att ni hade en trevlig tur runt Vänern :)

Susie
2013-06-25, 20:25
Ge Dalsland den tid landskapet förtjänar. Massor med goa Mcvägar att utforska.

Absolut,med nöje!

Susie
2013-06-25, 20:26
Susie - det låter verkligen som att ni hade en trevlig tur runt Vänern :)

Häng med vid tillfälle vetja!