handdator

Visa fullständig version : En fråga om öppningsbara hjälmar.



Mc-Bosse
2013-06-11, 14:17
Hej!

Jag har min gamla icke öppningsbara integralhjälm som sitter perfekt och ligger ann mot hakan. Jag har även två öppningsbara integralhjälmar som inte tillhör de dyra som jag köpt över nätet. Vad som gör att jag inte använder dem är att det är så mycket utrymme från hakan och framåt. Det drar liksom in vilket det inte gör med den gamla icke öppningsbara.

Är det så att det är ett stort utrymme från hakan och framåt på alla öppningsbara hjälmar? Jag kan åka till en mc-butik och testa men ett svar här skulle vara uppskattat.

Månne
2013-06-11, 14:31
Tidigare hade jag en Nolan N103 men bytte nu till en Caberg Duke och det anmärkningsvärda med Cabergen är att den är mycket närmre hakan och jag upplever inget drag vid hakan på den men på Nolan gjorde jag.
Alla har vi ju olika huvudformer men som du själv sa så gör du nog bäst i att testa själv?

TheCrow
2013-06-11, 14:39
Jag har också en Caberg Duke, och om jag skjuter fram hakan så kan jag toucha hjälmen. Så det är nog olika på olika hjälmar. Upplever inte heller nått drag för övrigt, hjälmen brusar lite men jag vet inte om det är vare sig mer eller mindre än andra hjälmar.

På långturer skulle man nog vilja ha proppar med musik i eller nått.

/Freddo

Mc-Bosse
2013-06-11, 14:40
Jag får nog göra det vid tillfälle för hjälmen jag använder är fyra år gammal och börjar bli rätt snuskig på insidan. Går inte inredningen att ta ut heller så...

Ankan1
2013-06-11, 17:01
Använde tidigare Biltemas öppningbara hjälm som både satt åt och var tyst.Nackdelen var väl att den är lite tung.Och ja, den är godkänd för trafik med bra resultat för de som nu inbillat sig annat. :D

Ove
2013-06-11, 19:15
Använde tidigare Biltemas öppningbara hjälm som både satt åt och var tyst.Nackdelen var väl att den är lite tung.Och ja, den är godkänd för trafik med bra resultat för de som nu inbillat sig annat. :D

:) Samma hjälm här och det är den bästa jag har provat på MIN skalle. Eftersom den passar bra så är den också ganska tyst. Tung? Kanske men jag upplever inte det i fart för den verkar glida lätt genom luften och är mindre känslig för turbulens än andra hjälmar jag provat.


Hej!
Är det så att det är ett stort utrymme från hakan och framåt på alla öppningsbara hjälmar? Jag kan åka till en mc-butik och testa men ett svar här skulle vara uppskattat.

Mja, det finns ju en fungerande lösning - längre och fluffigare skägg kan göra underverk. Seriöst förslag alltså! :cool:

Mc-Bosse
2013-06-11, 19:35
Mja, det finns ju en fungerande lösning - längre och fluffigare skägg kan göra underverk. Seriöst förslag alltså! :cool:

Jag vet! Men jag vill inte ha skägg så jag blir kallad mulla Hellström... :-)

Ove
2013-06-11, 19:40
Jag vet! Men jag vill inte ha skägg så jag blir kallad mulla Hellström... :-)

:D ;)

Jourtjänst
2013-06-11, 21:07
:) Samma hjälm här och det är den bästa jag har provat på MIN skalle. Eftersom den passar bra så är den också ganska tyst. Tung? Kanske men jag upplever inte det i fart för den verkar glida lätt genom luften och är mindre känslig för turbulens än andra hjälmar jag provat.



Mja, det finns ju en fungerande lösning - längre och fluffigare skägg kan göra underverk. Seriöst förslag alltså! :cool:

Lite för lång skäggstubb är inte bra dock, sticks så förbaskat :)

Shaun
2013-06-11, 22:28
Jag har köpt en Shoei Neotec och den är riktig bra. Fin passform, tyst med inbyggd solvisir. Visst var den lite dyr men jag är rädd om skallen !

Månne
2013-06-11, 23:13
Jag har köpt en Shoei Neotec och den är riktig bra. Fin passform, tyst med inbyggd solvisir. Visst var den lite dyr men jag är rädd om skallen !

Nja hjälmens skadeskydd kan nog inte värderas i hur mycket den kostar. Caberg Duke fick bäst i krocktest och är den enda hjälmen som är godkänd som Jethjälm också dvs med korvluckan öppen och den ligger på en tvåtusenlapp vilket är ett shysst pris.

Nina
2013-06-12, 09:48
Jag hade en Nolan vad det nu var för en modell men den klämde som attan i pannan på mig. Även Nolan nr 2 i raden så jag provade en öppningsbar Schuberth på mc-mässan, satt som gjuten efter min skalle så en sån köpte jag. Jag behöver öppningsbara då jag använder glasögon. Shoei är jag nyfiken på, ska ta och prova en inom nära framtid.

Jag har provat Biltemas, satt inte alls bra på mig. Deras crosstövlar var bristfälliga direkt vid provning. Nej jag är inte direkt hårdhänt men de ska tåla att provas tycker jag. ;)

Månne
2013-06-12, 12:52
De svarta crosstövlarna är värdelösa men de vita har jag kört med i två år nu.

Shaun
2013-06-12, 18:59
Nja hjälmens skadeskydd kan nog inte värderas i hur mycket den kostar. Caberg Duke fick bäst i krocktest och är den enda hjälmen som är godkänd som Jethjälm också dvs med korvluckan öppen och den ligger på en tvåtusenlapp vilket är ett shysst pris.

När jag säger att jag är rädd om skallen så menade jag inte bara skydds faktorerna. Visst kan många hjälmar klarar de tester som myndigheter/ media tar fram. Men jag är lika rädd om hörsel och synen. :)

pentti01
2013-06-14, 01:19
Har haft ett par hjälmar där jag kan nå framdelen om jag skjuter fram hakan ; det gillar jag inte alls!
Känns obekvämt av någon konstig anledning,,,? Någon annan som upplever det så?
Det där med vindbrus hit o dit stör mig väldigt lite; finns ju hörselproppar, det räcker.
Det viktigaste är att hjälmen är godkänd, inte för gammal och sitter bekvämt o säkert.

pentti01
2013-06-14, 01:22
Jag får nog göra det vid tillfälle för hjälmen jag använder är fyra år gammal och börjar bli rätt snuskig på insidan. Går inte inredningen att ta ut heller så...

Om jag inte är helt ute o cyklar (vilket händer ibland :o ) ; det finns väl medel att tvätta hjälmens insida med? Kanske t.o.m går med skummtvätt för bil-interiör?

pentti01
2013-06-14, 01:33
Den här hittade jag; för insidan av hjälmen.
http://shop.northbike.se/personlig-utrustning/on-road/hjalmar/hjalmvard/product/113048-motul-helmet-interior-clean

Jourtjänst
2013-06-14, 15:01
Om jag inte är helt ute o cyklar (vilket händer ibland :o ) ; det finns väl medel att tvätta hjälmens insida med? Kanske t.o.m går med skummtvätt för bil-interiör?

Doppa inredningen i vatten med diskmedel, skölj, krama ur lätt och häng på tork. Som nytt igen och den gamla passformen är tillbaka. Källa: Ronny på körskolan

ThompaB
2013-06-23, 19:49
Hej, jag är ny här på forumet.

Intressant hur lite ni nämnt Schuberth C3. Har inte väldig erfarenhet av öppningsbara integralhjälmar, men denna passade ungefär lika bra som Neotec men är lättare. Dessutom är denna tyst oavsett hur du vrider huvudet i höga hastigheter.

Zeeuus
2013-06-23, 20:02
Hej, jag är ny här på forumet.

Intressant hur lite ni nämnt Schuberth C3. Har inte väldig erfarenhet av öppningsbara integralhjälmar, men denna passade ungefär lika bra som Neotec men är lättare. Dessutom är denna tyst oavsett hur du vrider huvudet i höga hastigheter.

Jo, jag har en kompis som har den. Han lovordar den varje gång, men den ligger i helt fel prisklass för mig. Den måste också bytas ut om fem-sex år. Det gör att årskostnaden blir för hög, även om jag använder den varje dag.

De är mina fem öre....

erikn
2013-06-23, 20:44
Varför måste den bytas ut?

Zeeuus
2013-06-23, 20:57
Uv strålning och material utmattning.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

ThompaB
2013-06-23, 21:01
Jo, jag har en kompis som har den. Han lovordar den varje gång, men den ligger i helt fel prisklass för mig. Den måste också bytas ut om fem-sex år. Det gör att årskostnaden blir för hög, även om jag använder den varje dag.

De är mina fem öre....

Schuberth C3 finns för under 4000:- numera. Den har fått ett nytt syskon som heter C3 Pro som ska vara ännu lite tystare för typ 5500-6000:-. Pro-versionen har jag inte testat själv, tycker nog den "gamla" C3:an är good enough.

Vad är din maxgräns i pris då?

Jourtjänst
2013-06-23, 23:00
Hej, jag är ny här på forumet.

Intressant hur lite ni nämnt Schuberth C3. Har inte väldig erfarenhet av öppningsbara integralhjälmar, men denna passade ungefär lika bra som Neotec men är lättare. Dessutom är denna tyst oavsett hur du vrider huvudet i höga hastigheter.

Jag har oxå en sådan - mycket bra hjälm!

Zeeuus
2013-06-23, 23:06
Schuberth C3 finns för under 4000:- numera. Den har fått ett nytt syskon som heter C3 Pro som ska vara ännu lite tystare för typ 5500-6000:-. Pro-versionen har jag inte testat själv, tycker nog den "gamla" C3:an är good enough.

Vad är din maxgräns i pris då?

1500-2000, då har jag råd att skrota den om jag tappar den eller när den faller för ålderstrecket.

Olle Å
2013-06-24, 07:53
Varför måste den bytas ut?

Finns det verkligen en faktaunderbyggd undersökning om hur olika hjälmar bara blir " sämre" på grund av ålder eller UV-strålning. Eller är det hjälmtillverkarnas påståenden.
Har för mig att uv-strålningen inte tränger igenom ett lackskikt. Materialutmattning?????:confused::confused:

Zeeuus
2013-06-24, 13:15
Finns det verkligen en faktaunderbyggd undersökning om hur olika hjälmar bara blir " sämre" på grund av ålder eller UV-strålning. Eller är det hjälmtillverkarnas påståenden.
Har för mig att uv-strålningen inte tränger igenom ett lackskikt. Materialutmattning?????:confused::confused:

Ja, alltså förrutom att man kanske rent generellt tröttnar på sin gamla hjälm och på rekomendationen från SMC att byta den vart femte år finns det inget som säger att man måste det.
Jag tänker inte försvara det i absurdum, men jag byter min hjälm med hyffsade intervaller. Var och en får ju göra som den vill, somliga struntar ju till och med i att använda den helt och hållet.

TheCrow
2013-06-24, 17:49
Finns det verkligen en faktaunderbyggd undersökning om hur olika hjälmar bara blir " sämre" på grund av ålder eller UV-strålning. Eller är det hjälmtillverkarnas påståenden.
Har för mig att uv-strålningen inte tränger igenom ett lackskikt. Materialutmattning?????:confused::confused:

Om det sista var sant skulle inte billacker bli solblekta.

För övrigt är det bara att slänga ut random plast/glasfiber-pryl i trädgården över sommaren om man inte tror på att materialet mattas av solen. Kolla in den i höst och gör själv en bedömning om den verkar starkare eller svagare efter sommaren. Dom flesta har väl haft en freesbee legat ute...

Utöver mattningen i skalskyddet så mister frigoliten lite av sin absorberande förmåga med tiden. Det stumnar och blir hårdare, hur mycket vet jag inte dock men jag antar att det är mätbart iaf.

/Freddo

Ove
2013-06-24, 19:23
1) Om det sista var sant skulle inte billacker bli solblekta.

2) För övrigt är det bara att slänga ut random plast/glasfiber-pryl i trädgården över sommaren om man inte tror på att materialet mattas av solen. Kolla in den i höst och gör själv en bedömning om den verkar starkare eller svagare efter sommaren. Dom flesta har väl haft en freesbee legat ute...

3) Utöver mattningen i skalskyddet så mister frigoliten lite av sin absorberande förmåga med tiden. Det stumnar och blir hårdare, hur mycket vet jag inte dock men jag antar att det är mätbart iaf.

/Freddo

1) Jodå, billacker och även gelcoat torkar ut och kritar i ytan och blir matt av sol och väder. Med lite polering så kommer ny yta fram med samma färg och glans. Jodå väder påverkar, men exremt ytligt. Om samma material förvaras inomhus och helst mörkt kommer det nog att dröja många år innan man märker att ytan mattats.

2) Tror inte att så många har hjälm i den hinkplasten som frisbees brukar vara gjorda av och jag tror inte heller att någon förvarar sin hjälm kastad i trädgården.

3) Frigoliten tappar spänsten genom att bubblornas väggar brister. Då blir den mjuk och ger dåligt skydd. När man märker att det finns mjukare partier i frigolitinredningen eller att den smular har hjälmen gjort sitt och det är dags att byta ut den.

Alltså enligt min mening ska hjälmen bytas när frigoliten mjuknat, remmar och kanter börjar bli slitna eller att den blivit så sunkig att man inte vill ha den på skallen längre. Naturligtvis ska den bytas om den har fått en ordentlig smäll och då menar jag lite mer än om man råkat tappa den på backen.

Återigen min mening. Den som bara kör några mil/år och förvarar hjälmen i garderoben kan nog ha sin hjälm på livstid medan andra som kanske t.o.m. tävlar kan förbruka flera hjälmar under en enda säsong. För min egen del har det hittills blivit ung. 3 säsonger/hjälm.

TheCrow
2013-06-24, 22:00
1. Min poäng nästan exakt. Dock har jag aldrig sett någon lyckas polera upp en lack igen så det blir bra.

2. Du missar poängen, som är att material påverkas av solljus och uv-ljus. Hur mycket beror på materialet och hur mycket det exponeras.

3. De hjälmar jag sett inom motorsport har inte alls blivit mjuka eller börjat smula. De blir precis som jag skrev, stumma och hårda. Oftast är det dock skalskyddet som tagit stryk av olika orsaker, en hjälm som faller hårt märks upp och tillåts inte användas inom motorsport(bil). Vi är väldigt restriktiva mot skador och nötningar på dylik utrustning.

/Freddo

erikn
2013-06-25, 00:22
Min hockey-hjälm som jag köpte när jag var typ 16 eller liknande var rätt tvärhård inuti när jag gav upp den för ca 5 år sedan. Då var den 30 år gammal.

Ove
2013-06-25, 18:33
2. Du missar poängen, som är att material påverkas av solljus och uv-ljus. Hur mycket beror på materialet och hur mycket det exponeras.

3. De hjälmar jag sett inom motorsport har inte alls blivit mjuka eller börjat smula. De blir precis som jag skrev, stumma och hårda. Oftast är det dock skalskyddet som tagit stryk av olika orsaker, en hjälm som faller hårt märks upp och tillåts inte användas inom motorsport(bil). Vi är väldigt restriktiva mot skador och nötningar på dylik utrustning.

/Freddo

2. Nejdå, jag missade inte poängen, tyckte bara det var lite långsökt. Plast är en stor grupp av olika produkter men väldigt olika egenskaper och du råkade peka på en som tål solljus väldigt dåligt. ;)

3. Frigoliten är deformationszon inuti hjälmen. Skall krascha ihop, helst utan att studsa tillbaka när det smäller. Den ska alltså vara hård intill en viss belastning där den sen kollapsar. Där efter är den mjuk och ger dåligt skydd. Det mjuka klädseln innanför frigoliten kan nog bli ganska trälig fort om man lever ett svettigt liv.

TheCrow
2013-06-25, 20:39
Jag har sett en del kraschade hjälmar och inte en enda har haft kollapsade frigolitpaneler, om det inte är komprimerade paneler du menar med kollapsade. Förvisso har jag bara haft med hjälmar inom bilsport att göra.

/Freddo

Ove
2013-06-25, 21:12
Jag har sett en del kraschade hjälmar och inte en enda har haft kollapsade frigolitpaneler, om det inte är komprimerade paneler du menar med kollapsade. Förvisso har jag bara haft med hjälmar inom bilsport att göra.

/Freddo

:) Japp! komprimerade eller kollapsade kan vara samma sak. Det är alltså cellväggarna inuti som bryts, ytan kan se likadan ut som före.

speed triple
2013-06-27, 21:20
Det kom en rekomendation att man skulle byta ut skogshjälmar vart femte år tror jag det var! Så jag tänkte att min var ju 25 år gammal så jag köpte en ny! Tog då den gamla och lade den på garage golvet och tog en hammare och slog på den men den gick inte sönder förän jag tog stor släggan!! Det var ju inte en mc hjälm men den var ju av plast!:confused:

TheCrow
2013-06-27, 21:34
Det kom en rekomendation att man skulle byta ut skogshjälmar vart femte år tror jag det var! Så jag tänkte att min var ju 25 år gammal så jag köpte en ny! Tog då den gamla och lade den på garage golvet och tog en hammare och slog på den men den gick inte sönder förän jag tog stor släggan!! Det var ju inte en mc hjälm men den var ju av plast!:confused:

Om din arbetsgivare hävdade att det var onödigt att byta ut hjälmen enligt rekommendation, skulle det kännas okej? Om inte, varför känns det då okej att strunta i det när man själv ska slanta upp?

/Freddo

Gurrag
2013-06-27, 21:52
Jag har för mig att avståndet mellan hakan och insidan på hjälmen inte ska vara för stort och inte för litet för att vara så säkert det kan vara. när jag köpte min hjälm fick jag information om att man precis ska kunna få in sitt lillfinger i glipan.

Mc-Bosse
2013-06-27, 22:15
Jag har för mig att avståndet mellan hakan och insidan på hjälmen inte ska vara för stort och inte för litet för att vara så säkert det kan vara. när jag köpte min hjälm fick jag information om att man precis ska kunna få in sitt lillfinger i glipan.
Och där kom vi till min ursprungliga fråga... :-)

Sent from my Samsung Galaxy Note.

Gurrag
2013-06-28, 07:50
Och där kom vi till min ursprungliga fråga... :-)

Sent from my Samsung Galaxy Note.

Jag har också omvärderat mina åsikter om öppningsbara hjälmar lite. Det är ungefär 200g skillnad mellan många öppningsbara hjälmar och integralhjälmar. Kraften av de 200 grammen blir mycket vid en krock/krash. Fast förutom att det är bekvämt att kunna öppna framsidan av hjälmen så kan man också kanska enkelt hjälpa en person med konstgjord andning utan att ta av hjälmen. Det är bara att öppna upp.

Därför blir det tummen upp till öppningsbara hjälmar.

Mc-Bosse
2013-06-28, 11:30
Därför blir det tummen upp till öppningsbara hjälmar.
Och som rökare kan det ju vara praktisk att kunna röka medans man glider sakta... :-)

Sent from my Samsung Galaxy Note.

TheCrow
2013-06-28, 11:43
Jag har också omvärderat mina åsikter om öppningsbara hjälmar lite. Det är ungefär 200g skillnad mellan många öppningsbara hjälmar och integralhjälmar. Kraften av de 200 grammen blir mycket vid en krock/krash. Fast förutom att det är bekvämt att kunna öppna framsidan av hjälmen så kan man också kanska enkelt hjälpa en person med konstgjord andning utan att ta av hjälmen. Det är bara att öppna upp.

Därför blir det tummen upp till öppningsbara hjälmar.

Vid en krasch kommer dom 200g varken göra till eller från. Det är i inbromsningen innan kraschen det gör skillnad. Det är då du måste försöka hålla upp blicken.

/Freddo