handdator

Visa fullständig version : Kedjetvätt /Smörjning ?



pentti01
2013-06-10, 23:58
Jag ska byta Mc och den har kedja, så därför undrar jag; Vad är det bästa sättet att tvätta en Mc-kedja (o-ring resp."vanlig") Jag vet att det finns speciella kedjetvätt-kemikalier att köpa, är dom bra/bäst ?
Är det skadligt att använda avfettning?
Vad anser ni är lämpligast som smörjning; Kedjespray , klisterolja eller vad?

Foosi
2013-06-11, 00:56
har själv aldrig använt någonslags avfettning och eller kedjerengörning utan jag tankar en dunk med diesel och tvättar med borste. Fungerar bättre tror jag iaf och avfettar inte helt utan lite olja är det ju i dieseln.
tycker inte om att avfetta allt för mycket oringar och dylikt...

som kedjespray tycker jag Motul Chainlube Road eller Motorex Chain Lube Racing överlägsna vad gäller att smörja och sitta kvar på kedjan.

Per Lindström
2013-06-11, 09:58
När jag körde med kedja, var den utan o-ringar, då återfettade jag med ett speciellt kedjefett, som låg i en burk som upphettades.
Man stack in en ståltråd i kedjan, så man kunde lyfta upp den för att dropptorka över burken efteråt.
Tror att detta är något liknande http://www.motoaction.se/mx/drev-och-kedjor/kedjefett-denicol

Diesel till rengöring tycker jag verkar bra.

Ett alternativ är tunn olja som fylls i en flaska som smörjer kedjan under körning, då både smörjs kedjan samtidigt som den rengörs eftersom den tunna oljan droppar av.
http://forum.svmc.se/showthread.php?1760-Kedjesm%F6rjare-%C4r-de-bra

edit Lite märkligt att heltäckande kedjeskydd inte är vanligare.

AT-gubben
2013-06-11, 17:25
I dag är det väl ingen som använder kedja utan o-ring, det gjorde man förr. Nu gäller o-ring som har bra hållbarhet och är lättskötta. Tvätta med diesel låter väl förnuftigt själv blir det med matolja som gånger jag tar mig tid att rengöra kedjan. och det blir inte ofta, ibland aldrig :o Men diesel dunstar och sen blir det torrt men det kanske matolja också gör så därför använder jag kedjevax på sprayburk som jag tycker fungerar bra. Jag kör en Honda Arica Twin och kör väldigt gärna på grusliga underlag och ett drivpaket håller ca 1500 mil med min körstil. :)

jtr
2013-06-11, 17:56
Lysfotogen är det bästa "tvättmedel" för kedjan. Kostar 39,- /liter på JULA och räcker i flera år.

Månne
2013-06-11, 22:01
Jag kör ju året runt och får salt och skit på kedjan.
En gång i månaden på en höft så lägger jag kedjan i diesel över natten oh borstar sedan av den med mässingsborste/grillborste under rinnande vatten varvid den blir som ny igen.
Smörjer alltid med Silkolene silikonspray som inte suger åt sig skit.

pentti01
2013-06-11, 23:11
Går det att montera loss en O-rings kedja? Dom har väl inga kedjelås eller finns det att köpa länkar som man nitar ihop?
Vore bra för då kunde man ju lägga den i ett bad, både för tvätt o smörjning ?
Fast en smörjning i varm olja som jag tänkte på, kanske skadar kedjan?

Månne
2013-06-12, 00:16
Det går att beställa kedja både med och utan kedjelås och jag kör med kedjelås vis av erfarenhet.
Och O-ringarna tål ganska hög värme, friktionsvärmen går nog enkom den upp i hundra grader?

pentti01
2013-06-12, 05:23
Månne ; Tack för svar,nu vet jag hur jag kan göra i.a.f :)

Jourtjänst
2013-06-12, 09:11
har själv aldrig använt någonslags avfettning och eller kedjerengörning utan jag tankar en dunk med diesel och tvättar med borste. Fungerar bättre tror jag iaf och avfettar inte helt utan lite olja är det ju i dieseln.
tycker inte om att avfetta allt för mycket oringar och dylikt...

som kedjespray tycker jag Motul Chainlube Road eller Motorex Chain Lube Racing överlägsna vad gäller att smörja och sitta kvar på kedjan.

Dieselolja fungerar mycket bra. Det använde vi till sjöss i maskin på malmfartygen för att tvätta alla typer av maskindelar.

MEHall
2013-06-12, 23:51
O eller Xringskedja ska, enligt en artikel jag läste i MC Guiden (tror jag det var), man inte använda något alls för att rengöra med annat än att man borstar eller torkar bort allt skräp som fastnar på kedjan.;)




:cool:

Oden68
2013-06-13, 20:10
Har man en hoj med många kusar i så är ett nitlås att rekommendera. Då vet man att det håller för alla påfrestningar som kedjan utsätts för.
Ang. Tvätt av densamme så finns det lika många teorier som det finns hojägare.
Läste om en som aldrig rengjort sin kedja pga att "skiten" skyddar kedjan som dessutom redan är smörjd (o-ring).
Jag brukar borsta av det värsta ibland och smörjer någonstans mellan 50-100 mil beroende på väderlek. Vid regn lite oftare.

Mats Liifv
2013-06-13, 20:25
Körde ett test med min Honda Varadero. När jag köpte den hade den gått 700 mil. Kedjan var i gott skick och helt ren. Bestämde mig för att testa hur länge kedjan skulle hålla utan underhåll. Vid 2,700 mil var det dags att byta ut den. Då hade jag varken justerat, gjort rent eller smort den någon gång. Inga länkar som kärvade på något sätt. Bara blivit utsträckt. Kommer göra likadant i fortsättningen, bara torka av den någon gång emellanåt.

pentti01
2013-06-14, 01:10
Ang. Tvätt av densamme så finns det lika många teorier som det finns hojägare.
.
Jag är beredd att hålla med men intet ont om detta; var o en får bli salig på sin fason :rock:
Min fråga baserade sig mycket på att jag tycker om att få pyssla, o sköta om hojen ;)
(men kedjetvätt kanske man tröttnar snart på, vad vet jag?)

Oden68
2013-06-14, 08:18
Haha, gillar du att greja och pyssla med hojen så tycker jag definitivt att du ska göra det. Finns ju riktigt snygga kedjor i guld m.m som skulle se riktigt bra ut på en del hojar OM man tvättar dom med jämna mellanrum. :)
Jag har ju touringhoj och har inte det intresset (tyvärr), brukar försöka göra det mesta på vintern så jag kan köra på sommaren.

Måste ju erkänna att det svider lite i hjärtat när man har nytt drivpaket och det ser gammalt ur efter ett par månader...

LowTech
2013-06-14, 10:48
O eller Xringskedja ska, enligt en artikel jag läste i MC Guiden (tror jag det var), man inte använda något alls för att rengöra med annat än att man borstar eller torkar bort allt skräp som fastnar på kedjan.;):cool:
Helt rätt.
Har alltid sett O-ringskedja som "forever-smord". En "rengöring" sabbar allt fett som finns på plats..
Sen finns det ju vi som har kardan...:D
Och möjligen byter smeten i bakväxeln vart tredje år...

pentti01
2013-06-14, 21:29
Sen finns det ju vi som har kardan...:D
Och möjligen byter smeten i bakväxeln vart tredje år...
Har precis bytt bort min Honda VF750 med kardan mot en Honda utan,,, :o

rakarör
2013-06-14, 22:52
Körde ett test med min Honda Varadero. När jag köpte den hade den gått 700 mil. Kedjan var i gott skick och helt ren. Bestämde mig för att testa hur länge kedjan skulle hålla utan underhåll. Vid 2,700 mil var det dags att byta ut den. Då hade jag varken justerat, gjort rent eller smort den någon gång. Inga länkar som kärvade på något sätt. Bara blivit utsträckt. Kommer göra likadant i fortsättningen, bara torka av den någon gång emellanåt.

:D:D:D