handdator

Visa fullständig version : Det blev en Transalp idag



rolfmm
2013-06-10, 18:44
Hämtade min nya hoj idag, en fräsch och fin 16-åring. Verkligen fin att köra - och vilken skillnad från min gamla Kawa! Men det var et fruktansvärd oväsen bak det höga kåpglaset. Det var alldeles för mycket turbulens, mycket mera än på min nakne Kawa. Jag måste få tag på et original glas......

http://www.4x4shop.se/bild/IMG_2976.jpg

Annars är varvräknaren kass, nån som vet om den är elektronisk eller mekanisk (med vajer)?

Jourtjänst
2013-06-10, 18:59
Grattis till nya hojen, en kanonbra slitvarg såvitt jag förstår!

Olle Å
2013-06-10, 19:17
Hämtade min nya hoj idag, en fräsch och fin 16-åring. Verkligen fin att köra - och vilken skillnad från min gamla Kawa! Men det var et fruktansvärd oväsen bak det höga kåpglaset. Det var alldeles för mycket turbulens, mycket mera än på min nakne Kawa. Jag måste få tag på et original glas......

http://www.4x4shop.se/bild/IMG_2976.jpg

Annars är varvräknaren kass, nån som vet om den är elektronisk eller mekanisk (med vajer)?

Gratis till en härlig hoj. Själv har jag ju en 98:a. Varvräknaren är elektronisk. Kan vara ett kabelglapp någonstans. Just hemkommen från Norge där hojen verkligen fick bekänna färg i snösmältningens djupa spår uppe på högfjället.:):):)
Jag har en MRA-ruta, som passar.

rolfmm
2013-06-10, 20:29
Vad är en MRA-ruta....?

Ove
2013-06-10, 20:45
:shakehands: Grattis till nya hojen, hoppas att få se den snart!

Ang rutan - sök på MRA Wind.. Finns på Hojgaraget på Hammarö också.

Olle Å
2013-06-10, 21:15
Vad är en MRA-ruta....?

Det är en ruta som har en extra ställbar överdel.:):)

rolfmm
2013-06-12, 07:22
Det värkar vara et vanligt problem det med turbulens och vindskydd på Transalp. Det finns flera trådar om det här på XL-forum. Värkar vara väldigt individuellt beroende på förarens längd och körställning. Jag får väl prova laborera lite. Tänkte prova med original/standard ruta. Jag har ju aldrig kört hoj med kåpa förr och just nu känns ingen ruta bättre än hög ruta. Det verkar inte vara nån som är nöjd med MRA-ruta på Transalp........

Olle Å
2013-06-12, 08:25
Det värkar vara et vanligt problem det med turbulens och vindskydd på Transalp. Det finns flera trådar om det här på XL-forum. Värkar vara väldigt individuellt beroende på förarens längd och körställning. Jag får väl prova laborera lite. Tänkte prova med original/standard ruta. Jag har ju aldrig kört hoj med kåpa förr och just nu känns ingen ruta bättre än hög ruta. Det verkar inte vara nån som är nöjd med MRA-ruta på Transalp........

Ok. jag svarade på din andra tråd.orsaken till att jag säljer MRA-rutan framgår ju av din kommentar.Om du kan ta dig hem till mig, så skall jag visa dig min vindruta som funkar mycket bra. den är en kombination av orginal och en tillverkad förhöjning. Funkar otroligt bra i regn och flyttar upp turbulensen ovanför hjälmen. Bor utanför Grums.:):):)

rolfmm
2013-06-12, 08:36
Jag har skickat PM till dig :)

Månne
2013-06-12, 12:55
Mycket av turbulensen går att styra bort med en liten vinge man sätter på toppen av rutan men det är kanske det Olle Å är inne på?

Olle Å
2013-06-12, 18:41
Mycket av turbulensen går att styra bort med en liten vinge man sätter på toppen av rutan men det är kanske det Olle Å är inne på?

Japp. Har använt frugans bakugn för att forma till en överdel till originalrutan.:):):)

rolfmm
2013-06-13, 09:59
Ok. jag svarade på din andra tråd.orsaken till att jag säljer MRA-rutan framgår ju av din kommentar.Om du kan ta dig hem till mig, så skall jag visa dig min vindruta som funkar mycket bra. den är en kombination av orginal och en tillverkad förhöjning. Funkar otroligt bra i regn och flyttar upp turbulensen ovanför hjälmen. Bor utanför Grums.:):):)

Jag ska väl klara ta mig hem till dig - om jag vet var du bor. Du kan väl mejla mig adress och/eller GPS-koordinater :)

rolfmm
2013-06-14, 20:16
Nu har jag bytt till originalruta nåt som flyttade vindbruset ner till bröst och hals. Det känns bättre än att ha allt runt hjälmen. Tror inte det är lätt att leda vinden över hjälmen när man är 188 cm. Vindbrus måste man väl räkna med när man kör motorcykel annars får man köra bil.............