handdator

Visa fullständig version : Custom och sittställning



Jourtjänst
2013-06-09, 23:48
Ni som kör customhojar, har ni en sådan sittställning så att ni kan köra riktigt långa turer?

Jag har kört 100 mil på min costomhoj nu och har inga problem med svanskotan längre, vilket jag hade de två första dagarna. Men jag märker att jag blir mer trött och öm i ryggmusklerna än jag blev på min BMW.

swedan
2013-06-10, 07:55
Har inte fått till den optimala sittställningen ännu.
På önskelistan står ett par risers så att jag får styret c:a 5 cm längre bak.

Olle Å
2013-06-10, 08:19
Har inte fått till den optimala sittställningen ännu.
På önskelistan står ett par risers så att jag får styret c:a 5 cm längre bak.

Är inte den optimala ställningen, den som man har då man sitter på en stol??
Att sitta som många gör dvs, som en räka, kan väl absolut inte vara optimalt, utan bara en sorts stil??
Hur kan en räka vara trafiksäker??:confused::confused:

Reject
2013-06-10, 10:29
För man gör ju stolar för att vara obekväma, eller?

Jag har sett folk sitta rakt upp och ner som en pinne på vissa standardhojar. Hur kan en pinne vara trafiksäker?

TheCrow
2013-06-10, 11:22
Jag cyklar ju en del och där sitter man verkligen som en räka och det är inga större problem. När man väl tränat upp bålen vill säga.

Men jag tycker man kan sträck ut ryggen rätt bra om man vill, det handlar mest om vana tror jag. Jag sitter som en räka på körskolans gatmoppe också så det har nog inte så mycket med cykeln att göra.

/Freddo

Hamre
2013-06-10, 17:12
Är inte den optimala ställningen, den som man har då man sitter på en stol??
Att sitta som många gör dvs, som en räka, kan väl absolut inte vara optimalt, utan bara en sorts stil??
Hur kan en räka vara trafiksäker??:confused::confused:

Det är ju coolt att sitta så, tror jag! Annars hade väl ingen normalt funtad person kommit på iden att sitta så jävla obekvämt!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Hondamannen
2013-06-10, 17:50
När jag hade min en cm 400t samt yamaha sr 250 special sa hade jag samma bekymmer. Rygg och svanskota belastas en hel del.

akems
2013-06-10, 20:47
Ett bekvämt ryggstöd kanske?

Olle Å
2013-06-10, 21:14
Körställningen är ju beroende på typ av åkning och hoj. Kör du på jäkligt dåliga vägar med genomslag i fjädring både fram och bak, då kan du ju inte sitta som en räka , utan måste kunna ställa dig upp emellanåt och ha en sits lite framåtlutande, som utgångsläge. Om du bara åker hoj måste du trots allt sitta bekvämt och vara en effektiv medtraffikant, vilket jag betvivlar en räka är.

Jourtjänst
2013-06-11, 00:38
På min BMW kunde jag bara sitta på ett sätt pga utformningen av styre, fotpinnar och sadel. Högt uppskjutna knän pga ganska höga och långt bak sittande fotpinnar och framåtlutad pga styrets utformning. Det funkade bra för långa turer när det gällde ryggen, men jag var inte nöjd med benvinkeln.

Det som händer med min nya hoj är att fotpinnarna sitter så att jag kan sitta rätt upp och ner, ungefär som på en stol som någon sa. Dessutom är styrets utformning sådant att jag kan sitta bakåtlutad med raka armar, som en räka (eller möjligen säck potatis) och nå fram bra till styret. Men jag kan också sitta framåtlutad med rak rygg, ungefär som på BMW:n, men med väldigt lösa och lediga armar, och jag har märkt att jag inte får samma trötthet i ryggen då. Så på denna hoj måste jag själv tänka på att sitta rätt, på BMW:n skedde det "automatiskt". Men med betydligt sämre benvinkel dock :).

När det gäller svanskotan känner jag inte av den alls längre, så det var väl bara en "rumptillvänjning" som behövdes kanske :D. Jag använder också en Airhawk som sökert hjälper till.

Så detta ska nog bli bra. Första långturen ska komma efter midsommar då jag planerar en tur i Tyskland (om jag kommer loss från jobbet).

klaus
2013-06-11, 03:27
Ni som kör customhojar, har ni en sådan sittställning så att ni kan köra riktigt långa turer?

Jag har kört 100 mil på min costomhoj nu och har inga problem med svanskotan längre, vilket jag hade de två första dagarna. Men jag märker att jag blir mer trött och öm i ryggmusklerna än jag blev på min BMW.

jag har kört två långturer på 225mil på ca 30 timmar och i augusti ska jag ta nästa ironbutt, 200mil på 24 timmar, har inga som helst problem med sittställning eller att få ont i kroppen. Vet inte om detta är svar på din fråga men jag kan köra långt i alla fall :)

Olle Å
2013-06-11, 08:51
jag har kört två långturer på 225mil på ca 30 timmar och i augusti ska jag ta nästa ironbutt, 200mil på 24 timmar, har inga som helst problem med sittställning eller att få ont i kroppen. Vet inte om detta är svar på din fråga men jag kan köra långt i alla fall :)

Tror nog att det har en mycket stor betydelse om hojens comfort passar föraren perfekt, vilket din hoj verkar göra.
Kanske många försöker att ha en sittstil som då inte passar varken föraren eller hur hojen är utformad med tanke på styrhöjd, sadelhöjd, fotpinnar osv.:):):)

TheCrow
2013-06-11, 09:09
Som newbie så brukar våra turer när vi övningskör bli typ 15 mil, eller typ 2-4 timmar om räknar tid. Visst blir jag lite trött i ryggen och får träsmak men det är mest ovanan tänker jag. Jag sitter både krokigare längre tid på cykeln utan problem så jag tror inte det har så mycket med hur motorcykeln eventuellt påverkar sittställningen. Det är mest macgyver-klubbens lobbingförsök för att rättfärdiga sina inköp, ungefär som SUV-ägare med andra ord.

/Freddo

Foosi
2013-06-11, 11:51
det tar ju ett tag att sitta in en ny hoj alltså ... oavsätt hur skön den verkar vara vid provsittning.
kör in den med lagom tålamod.. stanna för kaffe... ofta....och tjata etc... det är fö det som är kul med ny hoj :)

jag tycker det djäkligt skönt ställa mig upp ibland... på sporthojen normalt........på passagerarpinnarna när åker glidaren.. sträcker lite på ryggen... gör lite kuta rygg.. svanka... när sträckåker... oavsätt hoj.
säger som en del innan... det hänger mycket på hur man väljer sitta. Och nu pratar jag om en normal hoj, inte någon hönspinne med apstyre eller liknande :)

Jourtjänst
2013-06-11, 17:47
Och nu pratar jag om en normal hoj, inte någon hönspinne med apstyre eller liknande :)

Vad är en hönspinne? :confused:

swedan
2013-06-11, 19:31
Vad är en hönspinne? :confused:

Måste ju vara en sån här:

http://farm4.staticflickr.com/3230/3003687676_9c050ef6b3_z.jpg

Jourtjänst
2013-06-11, 19:34
Måste ju vara en sån här:

http://farm4.staticflickr.com/3230/3003687676_9c050ef6b3_z.jpg

:D :D :D

Olle Å
2013-06-11, 20:21
det är nog chickenrace på gäng:D:D:D
med hönspinne menas ju det raka styret som en del custom har och då förarna ägnar sig åt räkstilen.

Jourtjänst
2013-06-11, 21:00
Denna bilden ovan är dock väldigt illustrativ för en hönspinne, så det kan nog gälla för denna hoj oxå :D

Lillen
2013-06-13, 20:34
Jag är inte så lång (1.68) så tillbakaflyttning av styre har varit ett måste på dom lite större glidarna jag haft. Sen har jag även en Airhawk-dyna, som jag använder vid turer över 5 mil.
Sen föredrar jag fotpinnar istället för plattor, så man kan sträcka ut benen. Ja man kan sätta pinnar på motorbågen, men dit når inte mina ben :D

ha det
Lillen

Jourtjänst
2013-06-23, 22:52
Idag gjorde jag min första långtur med min Dragstar 1100. 75 mil - Helsingborg, Hässleholm, Tingsryd, Emmaboda, Kosta, Orrefors, Älghult, Oskarshamn, Västervik, Söderköping, Norrköping, Nyköping, Trosa, Södertälje och Älvsjö. Jag valde en väg så långt österut som möjligt för att få sol, sol och sol men fick bara regn, regn och regn.

Jag satt som en prins på den nya hojen - inga smärtor, ömheter eller tröttheter någonstans i kroppen. Till och med träsmaken höll sig borta tills jag var i Södertäljetrakten, så den kändes bara de sista milen. Jag är verkligen förvånad, jag visste inte att en hoj kan vara så bekväm! Jag använde också min Airhawk 2 på denna tur.

På tisdag eller onsdag bär det hem igen - antingen E4 till Motala, sedan landsväg till Värnamo och motorväg igen. Eller Nynäshamn och Gotland till Oskarshamn och rutten ovan från Oskarshamn till Helsingborg, reverserad med andra ord men med avstickare till Gotland (jag spar ju en massa mil på det). Jag bestämmer vilken jag väljer när jag sitter på hojen för att sticka hemåt (det beror på priserna för Gotlandsfärjan också, jag har inte kollat dem ännu).

Zeeuus
2013-06-23, 23:09
Kul, då är du uppe i mina hemtrakter.

Foosi
2013-06-23, 23:30
kul för dig. grattis till den nya upptäckten.
jag misstänker att många som inte tror att höga styren tex går att köra med skulle bli något förvånade.
fast då menar jag inte denna apa :o) hehe
http://i281.photobucket.com/albums/kk215/wtriders/911%20Hick/IMGP5873.jpg

Per Lindström
2013-06-24, 10:37
Idag gjorde jag min första långtur med min Dragstar 1100. 75 mil - Helsingborg, Hässleholm, Tingsryd, Emmaboda, Kosta, Orrefors, Älghult, Oskarshamn, Västervik, Söderköping, Norrköping, Nyköping, Trosa, Södertälje och Älvsjö. Jag valde en väg så långt österut som möjligt för att få sol, sol och sol men fick bara regn, regn och regn.

Jag satt som en prins på den nya hojen - inga smärtor, ömheter eller tröttheter någonstans i kroppen. Till och med träsmaken höll sig borta tills jag var i Södertäljetrakten, så den kändes bara de sista milen. Jag är verkligen förvånad, jag visste inte att en hoj kan vara så bekväm! Jag använde också min Airhawk 2 på denna tur.

På tisdag eller onsdag bär det hem igen - antingen E4 till Motala, sedan landsväg till Värnamo och motorväg igen. Eller Nynäshamn och Gotland till Oskarshamn och rutten ovan från Oskarshamn till Helsingborg, reverserad med andra ord men med avstickare till Gotland (jag spar ju en massa mil på det). Jag bestämmer vilken jag väljer när jag sitter på hojen för att sticka hemåt (det beror på priserna för Gotlandsfärjan också, jag har inte kollat dem ännu).

Fint att höra. :)
Lite intresserad av Airhawk, använder du den mellanstora modellen?
http://www.handelsboden.com/airhawk-p-1134-c-116.aspx
Själv har jag känt lite träsmak nu i början men den blir mindre och mindre, har också kompleterat med en geldyna från biltema.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Ovrig-utrustning/Komfortsits-82750/

Jourtjänst
2013-06-24, 22:21
Fint att höra. :)
Lite intresserad av Airhawk, använder du den mellanstora modellen?


Jag använder den mellanstora på bilden.