handdator

Visa fullständig version : Får ont av ryggskydd



simonwellander
2013-06-06, 21:42
Tänker börja med att länka ryggskyddet som jag använder:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Ryggskydd-L2-82568/

Problemet är att jag får ont i både magmusklerna och ryggen redan efter typ 3 mil :confused: och detta är såklart sjukt störande.

Inga permanenta smärtor verkar det som, utan bara under resans gång. När jag tar av skyddet försvinner smärtorna ganska fort.

Jag brukar ha ryggskyddet ganska hårt fastspänt (man vill ju inte att det ska kunna röra på sig), så jag trodde det var problemet först, men efter att ha provat att nästan allt så vet jag inte längre vad problemet är. Har alltså provat att ha väldigt löst spänt, ganska löst spänt, mellanhårt spänt och hårt spänt men får ont ändå.

Tycker ryggskyddet är skönt så länge jag inte sitter på hojen, kanske att min sittställning på hojen är något fel?

Någon som har något tips? :hello: Förutom att köpa ett nytt ryggskydd då, det är ju den sista utvägen. Har ganska ont med pengar just nu också. Tack!

Mc-Bosse
2013-06-07, 01:57
Så länge kardborreremmarna sitter nedanför revbenen så är det lugnt. Spänner jag en bit upp över revbenen så värker det. Nu är vi alla olika byggda men min mage är inte överdrivet stor så remmarna funkar över magen.

jrutgers
2013-06-07, 06:34
Simon,
Säker på att du har rätt storlek på skyddet?
Du får väl testa å laborera med de 5 inställnimgmöjligheterna & se om det hjälper

Jag har fö samma skydd, men inga problem. Fast jag sätter det inte hårdare än att det inte kan flytta på sig.

Jåke
2013-06-07, 07:07
Ryggskyddet behöver inte dras fast jättehårt så länge ni inte har för stora kläder. Är de rätt storlek håller de skyddet på plats, det ska sitta fast men bekvämt.
Simon, är det rätt storlek som jrutgers är inne på? Har ju ingen aning om hur du sitter, hur bra form du är i eller hur du ser ut så det är nästan omöjligt säga nåt annat.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

simonwellander
2013-06-07, 10:24
Simon,
Säker på att du har rätt storlek på skyddet?
Du får väl testa å laborera med de 5 inställnimgmöjligheterna & se om det hjälper

Jag vet inte riktigt om jag har exakt rätt storlek på det :/ Var inte så noga med det när jag köpte det. Provade det och tyckte det satt bra på mig i butiken och slog till.

Vad menar du med de 5 inställningsmöjligheterna? :confused:


Så länge kardborreremmarna sitter nedanför revbenen så är det lugnt. Det ska alltså sitta under revbenen, bra, då har jag tänkt rätt.


Ryggskyddet behöver inte dras fast jättehårt så länge ni inte har för stora kläder. Är de rätt storlek håller de skyddet på plats, det ska sitta fast men bekvämt.
Simon, är det rätt storlek som jrutgers är inne på? Har ju ingen aning om hur du sitter, hur bra form du är i eller hur du ser ut så det är nästan omöjligt säga nåt annat.

Ja precis, det ska sitta bra men inte för hårt. Förstår att det är svårt att säga något mer utan en bild. :rolleyes:

Tack så mycket för svaren! Jag ska prova lite andra positioner på det och se om jag kommer fram till något nytt. :o

jrutgers
2013-06-07, 10:46
Jag vet inte riktigt om jag har exakt rätt storlek på det :/ Var inte så noga med det när jag köpte det. Provade det och tyckte det satt bra på mig i butiken och slog till.

Vad menar du med de 5 inställningsmöjligheterna? :confused:



Fram, båda nedre sidor samt "hängslen"

simonwellander
2013-06-07, 10:59
Fram, båda nedre sidor samt "hängslen"

Jahaaa, du menar det :p

Ja, jag får experimentera lite mer med det.

Allaandranamnvarupptagna
2013-06-08, 08:41
Jag var på Classons mc i bromölla för någon vecka sedan och testade ett av deras ryggskydd, kommer inte på vad den hette men, materialet var väldigt likt sådan här Tempur material man brukar ha i kuddar och madrasser, jag kände inte ens att jag hade skyddet på mig och de formades perfekt efter ens ryggtavla!

Ett hett tipps för dig ?

Olle Å
2013-06-08, 10:03
Tänker börja med att länka ryggskyddet som jag använder:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Skydd/Ryggskydd-L2-82568/

Problemet är att jag får ont i både magmusklerna och ryggen redan efter typ 3 mil :confused: och detta är såklart sjukt störande.

Inga permanenta smärtor verkar det som, utan bara under resans gång. När jag tar av skyddet försvinner smärtorna ganska fort.

Jag brukar ha ryggskyddet ganska hårt fastspänt (man vill ju inte att det ska kunna röra på sig), så jag trodde det var problemet först, men efter att ha provat att nästan allt så vet jag inte längre vad problemet är. Har alltså provat att ha väldigt löst spänt, ganska löst spänt, mellanhårt spänt och hårt spänt men får ont ändå.

Tycker ryggskyddet är skönt så länge jag inte sitter på hojen, kanske att min sittställning på hojen är något fel?

Någon som har något tips? :hello: Förutom att köpa ett nytt ryggskydd då, det är ju den sista utvägen. Har ganska ont med pengar just nu också. Tack!
Kan ge dig ett tips på ett skydd du inte märker, som jag själv använder. Det är en Airbag-väst med insydda fickor som blåses upp av en kolsyrepatron och skyddar överkroppen, svanken och fixerar nacken om man exvis trillar av hojen. Råkade köra på en bil som tvärstannade förra hösten och for i backen. Kände absolut ingenting av markkontakten för västen blåstes upp.
Har själv ett Biltemaskydd jag använt ganska mycket, men aldrig haft problem även efter heldagskörning.:):):)

Bighoj
2013-06-08, 11:12
Har själv exakt samma ryggskydd och har heller ej haft några problem.Då vi provade ut skydden på Biltema så letade vi upp en stol och provsatt med ryggskydden på.Har en tendens att sjunka ihop när jag kör och har även lite problem efter en operation av magmunnen vilket gör att jag måste ha njurbältet ganska hårt fastspänt för att behålla en bra körställning vid längre körningar.Har som sagt inga som helst besvär av ryggskyddet.
En korkad fråga,men har du tagit bort skyddet som finns i mc-jackan,om du nu har något sådant ?

simonwellander
2013-06-09, 15:05
Jag var på Classons mc i bromölla för någon vecka sedan och testade ett av deras ryggskydd, kommer inte på vad den hette men, materialet var väldigt likt sådan här Tempur material man brukar ha i kuddar och madrasser, jag kände inte ens att jag hade skyddet på mig och de formades perfekt efter ens ryggtavla!

Ett hett tipps för dig ?

Låter riktigt intressant! Hmm. Får kanske leta efter något liknande :rolleyes:


Kan ge dig ett tips på ett skydd du inte märker, som jag själv använder. Det är en Airbag-väst med insydda fickor som blåses upp av en kolsyrepatron och skyddar överkroppen, svanken och fixerar nacken om man exvis trillar av hojen. Råkade köra på en bil som tvärstannade förra hösten och for i backen. Kände absolut ingenting av markkontakten för västen blåstes upp.
Har själv ett Biltemaskydd jag använt ganska mycket, men aldrig haft problem även efter heldagskörning.:):):)

Har faktiskt sett såna! Har dock inte hittat de någonstans att köpa här i Sverige :confused: Var köpte du din?


Har själv exakt samma ryggskydd och har heller ej haft några problem.Då vi provade ut skydden på Biltema så letade vi upp en stol och provsatt med ryggskydden på.Har en tendens att sjunka ihop när jag kör och har även lite problem efter en operation av magmunnen vilket gör att jag måste ha njurbältet ganska hårt fastspänt för att behålla en bra körställning vid längre körningar.Har som sagt inga som helst besvär av ryggskyddet.
En korkad fråga,men har du tagit bort skyddet som finns i mc-jackan,om du nu har något sådant ?

Jo, det verkar som de flesta inte har några problem med Biltema-skyddet. Så något måste jag ju göra fel.. :o

Har en jacka liknande denna: http://www.handelsboden.com/indian-svart-p-1671-c-102.aspx Exakt den modellen jag har finns inte kvar i deras lager, men visst har den en ficka för ryggskydd (men inget som följde med).

Jonas76
2013-06-09, 19:51
Detta kör jag med och det är grymt skönt och formar sig lite efter ryggen.
http://www.mc-boden.se/sortiment/skydd-ryggskydd/halvarssons-track-ryggskydd?vmcchk=1

Bighoj
2013-06-09, 20:16
Låter riktigt intressant! Hmm. Får kanske leta efter något liknande :rolleyes:



Har faktiskt sett såna! Har dock inte hittat de någonstans att köpa här i Sverige :confused: Var köpte du din?



Jo, det verkar som de flesta inte har några problem med Biltema-skyddet. Så något måste jag ju göra fel.. :o

Har en jacka liknande denna: http://www.handelsboden.com/indian-svart-p-1671-c-102.aspx Exakt den modellen jag har finns inte kvar i deras lager, men visst har den en ficka för ryggskydd (men inget som följde med).

Vet inte direkt om du gör något fel.Vi är ju olika så det som funkar för en del funkar inte för andra,men man vill ju så klart veta var problemet ligger för att undvika det i framtiden.

simonwellander
2013-06-09, 20:50
Detta kör jag med och det är grymt skönt och formar sig lite efter ryggen.
http://www.mc-boden.se/sortiment/skydd-ryggskydd/halvarssons-track-ryggskydd?vmcchk=1

Tack. Ser ut att ha "spännet" längre ner än biltemas :O Vilket jag tror är bra!


Vet inte direkt om du gör något fel.Vi är ju olika så det som funkar för en del funkar inte för andra,men man vill ju så klart veta var problemet ligger för att undvika det i framtiden.

Jo så är det ju. Men en sak jag märkt är att mina mc-byxor ofta "håller uppe" ryggskyddet för högt. Med det menar jag att mc-byxorna sitter ganska högt upp på mig när jag sitter på hojen, och byxorna liksom "skjuter upp" spännet i fram till ryggskyddet nästan över revbenen. Jag tror detta kan vara en del av problemet :thumpdown: Själva midjebältet sitter typ precis under revbenen när jag sitter i den position som jag brukar. Hur sitter det på dig? :(

Jan-Olov
2013-06-09, 22:08
Jag använder ett Halvarsson skydd storlek L, det är så långt att jag har det innanför byxorna och det varken klämmer eller gör ont. Nackdelen är att det blir ganska varmt.

Olle Å
2013-06-10, 08:32
Tack. Ser ut att ha "spännet" längre ner än biltemas :O Vilket jag tror är bra!



Jo så är det ju. Men en sak jag märkt är att mina mc-byxor ofta "håller uppe" ryggskyddet för högt. Med det menar jag att mc-byxorna sitter ganska högt upp på mig när jag sitter på hojen, och byxorna liksom "skjuter upp" spännet i fram till ryggskyddet nästan över revbenen. Jag tror detta kan vara en del av problemet :thumpdown: Själva midjebältet sitter typ precis under revbenen när jag sitter i den position som jag brukar. Hur sitter det på dig? :(

Dom här lösa ryggskydden tycker jag verkar bäst om man har ett goretex ställ och har skyddet utanpå byxorna. har provat med skinnställ, men det funkar inte bra. Har man det utanpå byxorna så kommer bältet i bra position. Drar man åt bältet hårt, blir man ju inte hungrig på hela dan.

simonwellander
2013-06-10, 08:50
Jag använder ett Halvarsson skydd storlek L, det är så långt att jag har det innanför byxorna och det varken klämmer eller gör ont. Nackdelen är att det blir ganska varmt.

Tack för informationen! Jag har alltid kört med mitt utanför byxorna, kan vara värt att prova en gång med ryggskyddet innanför byxorna som du säger, och se hur det känns :o.


Dom här lösa ryggskydden tycker jag verkar bäst om man har ett goretex ställ och har skyddet utanpå byxorna. har provat med skinnställ, men det funkar inte bra. Har man det utanpå byxorna så kommer bältet i bra position. Drar man åt bältet hårt, blir man ju inte hungrig på hela dan.

Kör med skyddet utanför, men bältet åker upp i alla för mig :withstupid:

pentti01
2013-06-10, 08:50
:D
Dom här lösa ryggskydden tycker jag verkar bäst om man har ett goretex ställ och har skyddet utanpå byxorna. har provat med skinnställ, men det funkar inte bra. Har man det utanpå byxorna så kommer bältet i bra position. Drar man åt bältet hårt, blir man ju inte hungrig på hela dan.

,,kanske jag borde prova, som är lite "matglad" ? :D

simonwellander
2013-06-10, 08:51
:D

,,kanske jag borde prova, som är lite "matglad" ? :D

Hahaha :D

Jåke
2013-06-10, 12:35
Ryggskyddet utanför byxorna?

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

simonwellander
2013-06-10, 15:29
Ryggskyddet utanför byxorna?

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Blev lie konstigt där men ja, den sista biten längst ner på ryggskyddet går några få cm utanför byxorna haha..

Har provat lite olika "inställningar" nu och nu känns det helt klart bättre. Har dock inte blivit någon längre sträcka än. Jag vill tacka för alla tips jag fått i tråden! En mc-airbag verkar helt klart intressant men antar att de kostar en del och är svåra att få tag på :/

Olle Å
2013-06-10, 19:26
[QUOTE=simonwellander;79056]Blev lie konstigt där men ja, den sista biten längst ner på ryggskyddet går några få cm utanför byxorna haha..

Har provat lite olika "inställningar" nu och nu känns det helt klart bättre. Har dock inte blivit någon längre sträcka än. Jag vill tacka för alla tips jag fått i tråden! En mc-airbag verkar helt klart intressant men antar att de kostar en del och är svåra att få tag på :/[/QUOT

Kostar väl ca 2000:- Inte svåra att få tag på. Kolla på www.tryggsaker.se så kan du nog klicka dig fram.:):):)

simonwellander
2013-06-10, 22:15
Kostar väl ca 2000:- Inte svåra att få tag på. Kolla på www.tryggsaker.se så kan du nog klicka dig fram.

Hittar inte :S (Jag kan vara lite dum i skallen också)

En sökning på "airbag" gav inte mycket mer än denna: http://www.tryggsaker.se/point-two-airbagvast-barn-2 som verkar vara avsedd för ridsporter :confused: Men min plånbok säger emot. Jag jag får lägga hela idén med airbag på hyllan :o

Jag tog en liten sväng förut på 8 mil och kände inte så mycket av ryggskyddet faktiskt. Lite, men bara lite, inte så att det blev störande. Jag tror helt enkelt att jag hade ryggskyddet för högt upp, och för spänt, förut. :flute:

Allaandranamnvarupptagna
2013-06-11, 10:07
Detta kör jag med och det är grymt skönt och formar sig lite efter ryggen.
http://www.mc-boden.se/sortiment/skydd-ryggskydd/halvarssons-track-ryggskydd?vmcchk=1

Det var detta skyddet jag testade! Rekomenderas!

simonwellander
2013-06-11, 17:57
Det var detta skyddet jag testade! Rekomenderas!

Rimligt pris också! Får se hur det blir, men tack för alla tips! :o

pentti01
2013-06-27, 07:11
Jag är också på väg att köpa mitt första ryggskydd någonsin,, ( ja; jag skäms,, :o,)
Tänkte först vara snål o köpa Biltemas men efter att läst inläggen här, blir det Halvarssons. Butiken där jag ska handla ny hjälm, jacka , handskar och ryggskydd ,säljer just Halvarssons. Litar på att dom kan hitta rätt storlek till mig.

Jåke
2013-06-27, 07:44
Har kört med Halvarsson Track i flera år. En stor fördel är att det formar sig efter kroppen.

Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta

Nina
2013-06-27, 08:21
Jag använder Halvarsson Buckler, sitter toppen på mig. Formar sig efter brukarens ryggtavla så efter några gångers användande sitter det så bra att man inte ens märker av den. Justerbar i midjan (man kan flytta bältet lite uppåt eller neråt som man behagar), axelremmarna är justerbara. Man kan även ta av tyget och tvätta det vilket jag tyckte var fiffigt när jag letade efter ryggskydd. Inte det billigaste men jag är helnöjd. :)

Jag har även en Lindstrand skyddsjacka, används under tröjor varma sommardagar när en mc-jacka är för varm. Sitter också som gjutet på mig, känner inte av att den sitter på kroppen. Den har skydd för axlar, armbågar, bröstkorg och rygg. :)

Be butiken om hjälp att prova ut en bra storlek. Det du ska tänka på är att ryggskyddet får inte sitta så pass att det petar i nacken. Då är den för stor.

simonwellander
2013-06-27, 12:09
Jag är också på väg att köpa mitt första ryggskydd någonsin,, ( ja; jag skäms,, :o,)
Tänkte först vara snål o köpa Biltemas men efter att läst inläggen här, blir det Halvarssons. Butiken där jag ska handla ny hjälm, jacka , handskar och ryggskydd ,säljer just Halvarssons. Litar på att dom kan hitta rätt storlek till mig.

De flesta verkar inte ha några problem med komforten på sina biltema-ryggskydd. (Bara jag haha) Men nu känns det helt klart bättre, var bara tvungen att experimentera lite med "inställningarna" för att hitta det läge som passade bäst för mig. :rolleyes:


Har kört med Halvarsson Track i flera år. En stor fördel är att det formar sig efter kroppen.

Kan tänka mig att det gör en hel del!


Jag använder Halvarsson Buckler, sitter toppen på mig. Formar sig efter brukarens ryggtavla så efter några gångers användande sitter det så bra att man inte ens märker av den.

Låter som ett vettigt ryggskydd :) Ser bekvämt ut till och med.


Be butiken om hjälp att prova ut en bra storlek. Det du ska tänka på är att ryggskyddet får inte sitta så pass att det petar i nacken. Då är den för stor.

Då tror jag att jag har rätt storlek i alla fall. Har storlek M och är ungefär 176 cm lång. :o