handdator

Visa fullständig version : Skakningar vid hastighet 70-100



MIKKEH
2013-06-04, 19:46
Hej,
Jag har ett konstigt problem med min XVS 650 -97. När jag kör mellan cirka 70-100 har jag KRAFTIGA vibrationer/skakningar i hojjen, påminner starkt om obalans. jag har nya däck både fram och bak. jag tog loss fram och bad dem balansera det däcket igen men det hjälpte inte. Kan inte riktigt känna om det kommer framifrån eller bakifrån.

värt att nämna är att jag tycker det avtar när jag gasar på om jag ligger i 70. men det vibrerar/skakar även när jag lägger in kopplingen.

Ser att det läcker en del olja på ena gaffelbenet, kan inte vara det som orsakar detta symptom?

Tacksam för alla råd.. jävligt surt nu när säsongen börjar, och MC verkstan har lååång kö här i väst..

Det är Kardan, ingen olja eller liknande som skall bytas i en sån?

Ove
2013-06-04, 20:01
Hej,
Jag har ett konstigt problem med min XVS 650 -97. När jag kör mellan cirka 70-100 har jag KRAFTIGA vibrationer/skakningar i hojjen, påminner starkt om obalans. jag har nya däck både fram och bak.

:hmmmm2:Om det inte är obalans vad skulle det vara annars? Den skakade väl inte innan du bytte däck? Tebax till verkastan för antagligen ligger inte däcket rätt i fälgen. Maskinbalansering tror jag inte på för dom jag har anlitat som balanserat på det viset har väl lyckats en gång av fem. Föredrar att man håller hjulet på axel med händerna eller använder Biltemas grejer för då blir det bra.

Som sagt reklamation tills det blir bra! Ett framdäck klagade jag på fyra gånger och då blev det helt enkelt ett annat däck. ;)

MIKKEH
2013-06-04, 20:06
:hmmmm2:Om det inte är obalans vad skulle det vara annars? Den skakade väl inte innan du bytte däck? Tebax till verkastan för antagligen ligger inte däcket rätt i fälgen. Maskinbalansering tror jag inte på för dom jag har anlitat som balanserat på det viset har väl lyckats en gång av fem. Föredrar att man håller hjulet på axel med händerna eller använder Biltemas grejer för då blir det bra.

Som sagt reklamation tills det blir bra! Ett framdäck klagade jag på fyra gånger och då blev det helt enkelt ett annat däck. ;)

Köpte MCn i vintras utan att gjort en vettig provkörning.......... :withstupid:
Men jag ska nog ta loss bakdäcket och be dem balansera det med... Verkstan jag lämnar till är duktiga i övrigt!

OM det inte är däck, vad skulle det kunna vara?

Ove
2013-06-04, 20:14
:confused: Glömde! Om du har centralstöd kan du låta hjulet snurra och då ser man lätt om slitbanan rör sig i sidled eller upp och ner i förhållande till fast punkt. Samma kan göras med framhjulet om nån hänger på hojrumpan och du vevar hjulet för hand. ;)

Borken
2013-06-04, 20:34
Däcket är förodligen inte rätt monterat, kolla om det sitter på likadant hela varvet, det finns ofta en gjuten flärp på däcket som skall indikera detta.

MIKKEH
2013-06-04, 20:58
Däcket är förodligen inte rätt monterat, kolla om det sitter på likadant hela varvet, det finns ofta en gjuten flärp på däcket som skall indikera detta.

Tycker det ser OK/ljämnt ut.

Har inget centralstöd så jag kan inte kolla rotationen, men jag kan palla upp den och kolla det....

Oden68
2013-06-05, 11:46
Styrlager kanske??
Är styrlagret slitet så kan det skapa vibrationer, ibland behöver man ju efterdra dom små liven.

MIKKEH
2013-06-05, 11:49
Vart sitter styrlagret? Hur kan man testa o se om det är slut?=

jrutgers
2013-06-05, 15:57
Styrlager hittar du där gaffeln är fäst i ramen.
Lyft upp framhjulet i sitt fall genom uppallning, och vrid styret fram å tillbaka och känn efter å lyssna om du uppfattat något ljud eller om du känner att det hackar/skrapar.

Alt. Fatta tag om gafflwbenens nedre det och vicka dom fram å tillbaka försiktigt och notera ev. Glapp.

V Saarela
2013-06-05, 16:56
Jag är nog också inne på samma som Borkens förslag, att det är nåt tokigt med däcket i form av felmonteringen eller helt enkelt fel på däcket.

Fel på nya däck händer lite då och då, likväl att däcket inte är riktigt ute på fälgen(kollas enl Borkens förslag), speciellt när det handlar om slangdäck.

Vanligt fel då det är fel på däcket är....man kör i cirka 70 knyck, släpper gasen, "släpper styret"(kolonen betyder håller löst med fingrarna) och om vobblingen eskalerar allt eftersom hastigheten går ner, så brukar det vara fel på däcket.

Är det inget fel, så börjar man kika på förslag som getts, typ styrlager.....

jrutgers
2013-06-05, 21:09
Krängde du på däcket själv? Eller gjorde däckfirman det? Kan fälgen ha tappats av någon som orsakar oval ?