handdator

Visa fullständig version : Ny hoj (Dragstar 1100)



Jourtjänst
2013-06-03, 23:18
Jag har bytt från min sportourer-BMW av sen modell till en nio år gammal Dragstar 1100 som bara gått 650 mil. Jag har kastat ett getöga på alla som kört glidare och har tänkt testa det en vacker dag. Och nu blev det dags! Bestämde mig för att det känns bra efter en lååång provkörning.

Inte samma drag som BMW:n och inte samma djupa nedlägg, men en skön glidarkörning som passar mig. Var lite ovan att köra utan ABS och fick lite svaj på baken vid en kraftig inbromsning. Så bättre planering och körning i lugnare tempo kan nog anbefallas.

Numera är jag officiellt en glidare :cool: Ska dock på Västmanländsk camping (vandrarhem iofs) i myggbältet med BMW-klubben - jag har fått ett formellt godkännande att kunna delta trots denna omsvängning :D

Mc-Bosse
2013-06-04, 02:48
Inte alls fel att byta hojtyp!

Markus
2013-06-04, 11:44
Numera är jag officiellt en glidare

Välkommen till oss på glidarsidan :)

Shaun
2013-06-04, 13:54
Jag gjorde tvärt om. Efter 13 år med Harley bytt jag till en Pan European. Håller med MC Bosse, det är inte fel att byta stil ibland.
Kör lugnt och njut !!

TheCrow
2013-06-04, 21:44
Jag skulle kunna tänka mig att byta till Harly fast min plånbok tycker det är en dum idé, men en Breakout hade suttit fint.

/Freddo

Zeeuus
2013-06-04, 22:17
Jag håller med, jag kör vad som helst. Ibland tar jag till och med EU-moppen.
Nu när man har A-kort, är det alldeles för roligt för att begränsa sig till bara plastraketer eller kromkälkar. Låt hjulen rulla oavsett typ.

/Zeeuus

Mc-Bosse
2013-06-05, 01:30
Jag håller med, jag kör vad som helst. Ibland tar jag till och med EU-moppen.
Nu när man har A-kort, är det alldeles för roligt för att begränsa sig till bara plastraketer eller kromkälkar. Låt hjulen rulla oavsett typ.

/Zeeuus

Jag har min Eu-moppe till salu men körde iväg några kilometer igår bara för att det var kul! Det är ett fantastiskt fordon egentligen även om det är ovanligt slött. Bara glida in bakom styret och dra i gasen och förhoppningsvis slipper man uppförsbackar men å andra sidan kommer det ju i så fall en nerförsbacke lite senare! :) En bränsleförbrukning på 0,2 är inte fy skam heller. Jo jag pendlade under två års tid till jobbet 1,8 mil bort med en Eu-moped, sommar som vinter.

Jourtjänst
2013-06-06, 00:04
Jag fick lite lust att lägga ut ett par bilder på nya hojen - här är den:

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=554&pictureid=3424

Zeeuus
2013-06-06, 00:06
Den ser ju riktigt najs ut.

/Zeeuus

Jourtjänst
2013-06-06, 00:06
Ännu en

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=554&pictureid=3425

Jourtjänst
2013-06-06, 00:07
Den ser ju riktigt najs ut.

/Zeeuus

Tackar! Den är kanon - nio år gammal men ser ut som om den kommer direkt från fabrik. Hade bara gått 650 mil när jag köpte den i förrgår eftermiddag. Nu har den gått 700 mil. :D

Mc-Bosse
2013-06-06, 02:32
Fin hoj! Putsare måste man väl vara dock för att äga en sådan hoj? :)

Reject
2013-06-06, 08:03
Håller med...ser riktigt nice ut. Det är t.o.m. så att jag nu kan tänka mig att hälsa på dig på vägarna ;)

Jourtjänst
2013-06-06, 22:46
Fin hoj! Putsare måste man väl vara dock för att äga en sådan hoj? :)

Jag kollade på Dragstar-forum och kollade med verkstan - inget putsande, tvätta med Sonax Glansschampo och torka av. Endast kallt vatten, inte varmt. Tillräckligt ofta så att det inte gror in för mycket. Testade idag och det skiner som attan efteråt, så det är inte alltför mycket jobb tror jag. :)

Jourtjänst
2013-06-06, 22:47
Håller med...ser riktigt nice ut. Det är t.o.m. så att jag nu kan tänka mig att hälsa på dig på vägarna ;)

Det var roligt att höra :shakehands: Själv hälsar jag på allt som rör sig :D

Pride
2013-06-06, 23:23
:beer: Grattis till en fin hoj!!!

Foosi
2013-06-07, 11:21
Jag fick lite lust att lägga ut ett par bilder på nya hojen - här är den:

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=554&pictureid=3424


grattis till en nice hoj :shakehands:

har hört att dessa Yamaha hojar är ganska bra :p

Jourtjänst
2013-06-07, 11:23
Tackar Pride och Foosi :beer:

Texas
2013-06-07, 13:19
Hej

En bra sida för oss som åker Dragstar etc är www.vstar.se där finns det mycket kunskap


Med vänlig hälsning//Texas

Hondamannen
2013-06-07, 17:05
Grattis till nyförvärvet.....Jag har lite svart för glidare utan fotplattor...hur kom det sig att du valde modellen utan fotplattor?

Hondamannen
2013-06-07, 17:34
Jag tycker att det är synd att japanska märken förstar sina hojar genom att de designar in vibrationer bara för att de sakna harley. Manga glidare som jag har testat gar inte i längden att köra fort med, just pga de förbannade vibrationer som man har byggt in.

Mc-Bosse
2013-06-07, 19:09
Någon modell av en glidare (vet inte vilken nu) kom med balansaxel ett år men försäljningen rasade och balansaxeln togs bort igen. Jag kan nog fatta att det är känslan av att verkligen känna motorn och inte bara höra den som drar.

På en lång semester kör man nog något annat.

Jourtjänst
2013-06-07, 22:17
Grattis till nyförvärvet.....Jag har lite svart för glidare utan fotplattor...hur kom det sig att du valde modellen utan fotplattor?

Det fanns flera fina att välja på men den här hade bara 650 mil i bagaget.

Jourtjänst
2013-06-07, 22:19
Jag tycker att det är synd att japanska märken förstar sina hojar genom att de designar in vibrationer bara för att de sakna harley. Manga glidare som jag har testat gar inte i längden att köra fort med, just pga de förbannade vibrationer som man har byggt in.

Den här hojen har mindre vibrationer än i min förra hoj, BMW F 800 ST.

Jourtjänst
2013-06-07, 22:20
Däremot är det mer rörelse i hojen, man känner motorn som MC-Bosse säger. Och jag älskar det!

Mc-Bosse
2013-06-07, 23:16
Däremot är det mer rörelse i hojen, man känner motorn som MC-Bosse säger. Och jag älskar det!

Tummen upp! :-)

rakarör
2013-06-07, 23:36
Däremot är det mer rörelse i hojen, man känner motorn som MC-Bosse säger. Och jag älskar det!

Jag förstår precis, det känns mer på riktigt.. Jag har ju en primitiv, vibrerande Harley och när jag provkör andra hojar så känns de så "kliniska", men jag erkänner att om jag skulle köra riktigt långt (touring) så skulle jag nog vilja ha en komfortablare hoj.

Jourtjänst
2013-06-07, 23:42
Jag tycker, på tal om motor, att det är coolt att ha en luftfylld förgasarmotor som verkligen andas. Skönt också att slippa fundera på läckande kylare.

Jag hörde idag av en mekaniker hos Yamaha att motorn såg dagens ljus 1981 (1000 cc då) och är i stort oförändrad sedan dess. Han berättade också att den i stort sett är oförstörbar och att dessa rätt skötta (vanligt underhåll som service och oljebyte) lätt kan gå 40000, 50000 och 60000 mil.

Han har bara sett två havererade motorer, och i båda fallen var det på grund av att folk hade gått in i dem för att göra anpassningar.

Reject
2013-06-08, 07:25
Jag tyckte in min Kawa EN500 eller min nuvarande Drifter 800 vibrerar så där fruktansvärt? Däremot är det precis som Jourtjänst säger; motorn känns.

Kommer ihåg att jag provkörde en Kawa Versys...säkert en skitbra hoj, men den kändes nästan för "ren" så att säga. Jag får känslan av att vi är sådana som kanske hade valt en gammal Porsche 911 över en Audi TT just för att Porschen är mer bångstyrig...

Per Lindström
2013-06-08, 11:42
Hej

En bra sida för oss som åker Dragstar etc är www.vstar.se där finns det mycket kunskap


Med vänlig hälsning//Texas
Fast inte för oss som kör Dragster 650.