handdator

Visa fullständig version : Pinnbultar fjäderben



magnusda
2013-06-03, 21:13
Hej
Bytte framdäck på min gamla hoj idag. En Suzuki GSX550 från 83.
På fjäderbenen runt den genomgående axeln sitter beslag. Ett på vänster och ett på höger.
På det ena av dessa är gängorna i pinnbultarna riktigt dåliga.

Någon som vet om dessa pinnbultar går att byta eller gänga om? Lagningssatster finns ju, men fungerar det?

Har lyckats få dom att ta tillräckligt för att fortsätta köra. Hoppas jag iaf. men måste ju åtgärda det mer permanent.

Tacksam för lite råd och tips.

Magnus

Månne
2013-06-04, 00:58
Det brukar gå att gänga om, det viktigaste är att du har rätt stigning på gängsnittet så att gängorna blir rätt, antingen får man gå till en välsorterad verkstad för att få det gjort eller köpa själv vilket kanske inte lönar sig jämfört med att köpa ny bult eller så kan man besöka mig utanför Ängelholm... ;)

magnusda
2013-06-04, 10:49
Det brukar gå att gänga om, det viktigaste är att du har rätt stigning på gängsnittet så att gängorna blir rätt, antingen får man gå till en välsorterad verkstad för att få det gjort eller köpa själv vilket kanske inte lönar sig jämfört med att köpa ny bult eller så kan man besöka mig utanför Ängelholm... ;)

Hade det varit vinter hade jag nog gett mig på det själv, men vill inte bli ståendes utan hoj nu under sässong så jag lämnar nog iväg. Bättre att någon som vet var dom gör, hjälper mig.
Ängelholm är ju annars en lagom tur från Växjö! :D

Magnus