handdator

Visa fullständig version : Tips Värmland/Dalsland



Lottaje
2013-06-03, 14:29
Hej!

Jag tar en tur till Värmland och Dalsland i helgen - inte bara för att träna vänstersvängar :-)
Hittat ngra tips på fina vägar här i äldre inlägg men tar tacksamt emot fler tips på vägar, fikställen, matställen, boende, sevärdheter mm längs vägen.
(Kör helst inte massor av mil på grus)
Tänkte runda Vänern med start och mål i Stockholm vilket innebär att del andra landskap också passeras under färden.
Start fredag morgon, planerad hemgång söndag.

/Lotta

Ove
2013-06-03, 17:43
:) Här kommer jag med ett förslag med början i Håverud: Kör öster om Laxsjön till Upperud och vidare till Skållerud. Där har jag övernattat och det var billigt och bra. Enda anmärkningen var frukostäggen som serverades skållheta och med gula som föll isär som pulver. (:mad:)

Från Skållerud går bästa= krokigaste vägen österut norr om sjön Nären. 45;an söderut till en rad kyrkor Holm, Järn, Grinstad, Bolstad, Gestad o.s.v. tills du kommer ut på 45;an igen en knapp mil norr om Vänersborg.

Sikta sedan på Vargön och Lilleskog där det finns en monumental älgtjur uppepå kanten av Halleberg mitt emot en nedlagd(?) station. Sväng sen vänster vid Flo, annars kan du riskera att hamna på väg 44. Mera kyrkor: Sal, Ås. Tun, Tådene, Örslösa och sen är du i Lidköping om du inte vill köra ut på Kållandsö och besöka Läckö slott och fiskeläget Spiken där det finns fiskrestaurang av det bättre slaget. :eating: :love:

Efter Lidköping väg 44 till Källby sen mot Hällekis, men bara till strax efter Medelplana där du svänger ner mot Trolmen. Stanna en stund och begrunda det jättestora stenbrottet på vägen ner. Efter järnvägen rekommenderar jag lågfartskörning med öppet visir och nysnuten näsa för jäddrar va det luktar gott av ramslök! Herrgårdarna står på led efter den vägen och vid den sista i raden finns det lite utställning av konst och en resturang - dyr och fettfritt = fruntimmersmat.

Kinnekulle kan man hålla på att snirkla omkring på en bra stund och Högkullen är alltid värd några besök/månad. Där finns också en resturang med buffe som är prisvärd, särskillt om man kommer dit en Måndag. ;) Vill man bara fika finns Utsikten och Hjulet. Shoppa: Falkängen i Hällekis.

Gössäter - Husaby - Österäng - Årnäs - Björsäter där man kan runda en häck och hamna på en väg som går via Åsen och då hamnar man i Mariestad. Sikta sen mot Ullervad och sväng vänster vid kyrkan och sen hjälps det inte -det blir ett par km. E20 innan du kommer på 26;an.

Efter ca. en mil på 26;an kommer du till Sjötorp. Mat finns i olika varianter: Grillen, Fisken, Kanalkrogen nere vid sjön, Kajutan finns vid bron och en bit upp på Kyrvägen finns Bygdegården där det var Söndag finns kaffe med hembakt. Gästerna där brukar ibland sitta under mitt ägandes äppleträd.

Norrut! Gullspång passeras och sen blir det höger mot Rudskoga som också passeras. I Åtorp finns kafé Kaffebönan bakom affären. Obligatoriskt stopp för att det är så trevligt där. Svartå - Mullhyttan till Kvistbro där jag brukar svänga höger mot Edsberg. Vänster nån km. sen höger mot Riseberga kloster sen är det bara fest ända till Kumla. E20 på tvären och sen är det rakt en stund förbi Kvarntorp, Sköllersta där man kan köpa med sig korv och ända till Läppa. Föreslår ev. att köra mot Eskilstuna men i dom trakterna får nån annan ta vid.

Hoppas det kan var till hjälp annars får du klaga så får jag finna andra vägar... ;)

Lottaje
2013-06-03, 19:29
Tack Ove!
Det kallar jag ett utförligt svar!

Ove
2013-06-03, 21:25
Tack Ove!
Det kallar jag ett utförligt svar!

Nja? Det fattas ju några bitar - Stockholm till Håverud via Brudfjällsvägen t.ex. men det finns det andra som kan bättre. ;)

pumpe3
2013-06-03, 23:51
Vi kommer åka neråt samma trakter imorgon, vägen från Sthlm går via utflyktsvägen (börjar i Pershagen och väg219, sen skyltat) till Norrköping, är åker vi sen över E4'an och tar nordvästra sidan på Roxen, där vi ska boka boende imorgon nånstans.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Lottaje
2013-06-04, 07:11
@Pumpe. Tack, länge sedan jag körde 219.
Nordväst om Roxen? 215 upp till Finspång eller siktar ni på Roxenbaden och kanalen?
Vet du om det är asfalt på småägarna där, närmast sjön?

pumpe3
2013-06-04, 12:21
@Pumpe. Tack, länge sedan jag körde 219.
Nordväst om Roxen? 215 upp till Finspång eller siktar ni på Roxenbaden och kanalen?
Vet du om det är asfalt på småägarna där, närmast sjön?

Sist vi åkte där med bil som var mer grus allergiker än med hojen så vill jag minnas att vägen närmast sjön var asfalterad, bokade precis en stuga för natten på Sandvik camping bott där för länge sen hoppas det är lika bra som sist.
Kolla på streetview i Google Maps så ser du om det är asfalt eller grus.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Lottaje
2013-06-04, 15:48
@Pumpe. Tack igen! *kastar mig över Google maps*

pumpe3
2013-06-04, 23:25
Är asfalterat på den sidan kanon rolig väg (lite bulig och motsol men bjöd på många garv).

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Figurehead
2013-06-04, 23:43
Får väl passa på att flika in ett tips om Värmskogs café utanför Grums (3-4 mil väster om Karlstad). Riktigt trevligt ställe med gigantiska räkmackor. Fin, kurvig asfaltsväg dit, och fiket ligger vackert intill en sjö. Populärt MC-ställe!
Från Grums följer du skyltarna mot Värmskog (19 km). Över en bro och sen förbi kyrkan några hundra meter, sen är det på vänster sida.

Lottaje
2013-06-05, 13:34
Tack Figurehead, räkmackor är ju en personlig favorit!!

pumpe3
2013-06-05, 19:25
Får väl passa på att flika in ett tips om Värmskogs café utanför Grums (3-4 mil väster om Karlstad). Riktigt trevligt ställe med gigantiska räkmackor. Fin, kurvig asfaltsväg dit, och fiket ligger vackert intill en sjö. Populärt MC-ställe!
Från Grums följer du skyltarna mot Värmskog (19 km). Över en bro och sen förbi kyrkan några hundra meter, sen är det på vänster sida.

Kanon tips tack, ska försöka passera förbi på vägen hem

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

Lottaje
2013-06-10, 09:07
Hemma efter 113 mil.
För många stopp och för tidiga kvällar (trött!) för att hinna runt Vänern utan att hetsa, tyvärr.
För spara det till ny resa ;-)
Räkmackorna i Värmskog var fantastiska och Utflyktsvägen borde jag köra oftare!
Tack för tips!!

pumpe3
2013-06-10, 16:28
Fasiken vi hann inte upp till Värmskog kom dumt till i tiden, så den får vi ta vid annat tillfälle tyvärr.

Ove
2013-06-10, 20:22
Hemma efter 113 mil.
För många stopp och för tidiga kvällar (trött!) för att hinna runt Vänern utan att hetsa, tyvärr.
För spara det till ny resa ;-)

Synd att du inte hann runt sjön för det spåret jag tipsade om i inlägg 2 bjuder på en hel del kurvor och vyer. Säg till så blir jag gärna med en bit på vägen. ;)

Figurehead
2013-06-11, 13:05
Hemma efter 113 mil.
För många stopp och för tidiga kvällar (trött!) för att hinna runt Vänern utan att hetsa, tyvärr.
För spara det till ny resa ;-)
Räkmackorna i Värmskog var fantastiska och Utflyktsvägen borde jag köra oftare!
Tack för tips!!

Kul att du gillade det! Den vägen är lite av en personlig favorit, även om det händer oftare med bil än med MC. =)